door
Amboro » zo 10 nov, 2019 20:37
ja daar heb ik wel ervaring mee in diverse L-Amerikaanse landen. En ook in Azie (daar moest de fiets op het dak).
Fiets kan altijd mee in de bus. Nooit iets over zeggen bij het kopen van het kaartje. Pas als je incheckt de chauffeur confronteren met je fiets. Wat soms een probleem kan zijn: ruimte in het laadvak. Ze willen soms dat je fiets rechtop blijft staan. Maar het bagagevak is net iets lager dan de gangbare fietshoogte (de bagagevakhoogte is altijd even hoog in alle bussen, die worden nml. allemaal in Brazilie gemaakt). Dat betekent dat het zadel er af/lager moet en dat soms het stuur omlaag moet. En ze willen dat dat binnen een paar minuten moet gebeuren, anders vertrekken ze te laat. Dus heb gereedschap bij de hand en kom op tijd bij de bus. Ook op binnenlandse vluchten is het me altijd gelukt om de fiets mee te nemen (zonder aanmelden van te voren).
Algemene tips:
- koop altijd het duurste kaartje (wees geen zuinige nederlander) = meer luxe
- stop de fiets in een doos
- spreek Spaans ! (ik spreek vloeiend Spaans en reis al meer dan 40 jaar door L-Amerika). Nog nooit is me iets geweigerd mee te nemen.
- liften gaat ook uitstekend en gaat veel sneller in de afgelegen gebieden, zoals Patagonia waar nauwelijks bussen rijden. De meeste mensen rijden in een pickuptruck dus een fiets (of twee) is geen probleem.
- als je een 'nee' krijgt (wat heel vaak het geval is in eerste instantie) maak er dan een 'ja' van. Lukt (bijna) altijd. Het gaat niet om geld, het gaat om overtuiging.