Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De bel... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De bel...

Terra schreef:
do 24 okt, 2019 18:36
groverr schreef:
do 24 okt, 2019 13:37
Mijn conclusie is dat een bel in het buitenland niet nodig is.
Maar helemaal geen bel gebruiken in het buitenland, vind ik geen goed idee.
Als er een aanrijding van komt sta je toch zwakker als je niet van te voren gebeld hebt. Lijkt me.
Bellen heeft alleen zin naar voetgangers of fietsers, maar die kom je eigenlijk helemaal niet zoveel tegen. Als ze de bel herkenden, zou je veronderstelling kloppen.
Ook in het buitenland heeft bellen naar automobilisten niet zoveel zin. Sterker nog, ze houden meestal meer rekening met fietsers. Fietsers zijn meestal een bijzondere afwijking in het straatbeeld en dus aanleiding voor automobilisten om ruim om heen te gaan.

Als fietser ben je sowieso zwakker. Daar helpt dat belletje echt niet tegen. Volgens mij wordt in Nederland al niet eens rekening gehouden bij het bepalen van de schuldvraag of je gebeld hebt.
Jurr schreef:
do 24 okt, 2019 18:56
Piepende schijfremmen doen het ook best prima als belfunctie ;)
Op mijn racefiets had ik een Mavic vrijloop... werkte ook prima.
Ik had er overigens ook een bel op ;)

De Rohloff klinkt ook lekker trouwens :P
Jouw Rohloff misschien, die van mij is helaas niet als bel te gebruiken :D .
Je kan misschien de vulschroef saboteren, dan blijft er geen olie in?
Fedor schreef:
do 24 okt, 2019 19:55

Op mijn racefiets had ik een Mavic vrijloop... werkte ook prima.
Ik had er overigens ook een bel op ;)
De 'angry bee' van Chris King doet het ook leuk :) En m'n zingende noppenbanden van tegenwoordig doen het ook niet onaardig ;)
Mijn 'BBB Loud & Clear Deluxe' (dat was een marketingman die weer hard gewerkt had voor zijn salaris) hangt onder aan de stuurpen van mijn racefiets. Als ik hem gebruik groet en bedank ik degene die ik inhaal, al was het maar om de racefietsers een beetje van hun slechte naam af te helpen...

Ook in andere landen gebruik ik hem, als mensen het niet snappen zijn er genoeg alternatieven, langzaam er langs, afstappen, hoesten, enz.. Overigens vind ik mijn iets luidruchtige vrijloop ook erg handig om aandacht te trekken, daar schrikken mensen ook niet van.
Mooi dat andere fietsgeluiden ook werken om te waarschuwen.
Er is een hardnekkige groep die doof en blind zijn voor zo’n beetje alles in het verkeer. En dat zijn tieners op weg naar school.
Met z’n vieren naast elkaar op het fietspad, hebben ze weinig ruimtelijk besef en omgevingsbewustzijn. Ik moet altijd vol in de rem en bij het passeren goed oppassen dat deze slingerapen geen rare en onverwachte bewegingen maken. Gisteren lag er een kluwen van scholieren op het fietspad. In elkaar gehaakt met hun fietssturen en daarna gevallen. Toen ik vroeg of ze zich bezeert hadden, lagen ze enkel te lachen op de grond...
Foei toch, die jeugdige BELhamels, rekels en schavuiten. Vroeger fietsten we op die leeftijd tenminste nog allemaal netjes achter elkaar, en hadden we veel ruimtelijk besef en omgevingsbewustzijn. :wink:
Dit draadje sneuvelt in sarcasme zo :!: Niet tegenaan te bellen :idea:
Shadow schreef:
za 26 okt, 2019 09:35
Dit draadje sneuvelt in sarcasme zo :!: Niet tegenaan te bellen :idea:
Inderdaad moeten we niet doen.
Nb ik ben wel blij met ‘onze’ fietsende pubers op de fietspaden. Soms lastig maar ze fietsen wel!

On topic again
Mijn nieuwe bel met spacer zit nu een tijdje boven het balhoofd maar kan er maar niet aan wennen. Kijken of ik iets kan freubelen waardoor hij dichter bij mijn duim komt. Het leven is soms heerlijk complex 😁
First world problems :D
Ik heb nog een tijd een stadiontoeter op mijn vakantiefiets gehad. Erg effectief wanneer een auto rechts van je ineens gaat uitparkeren of wanneer je in een Frans dorp veel te krap wordt ingehaald. Helaas is het ding al jaren geleden gestolen.