Additionally, paste this code immediately after the opening tag: winterbanden 50-622 gezocht - Forum Wereldfietser

winterbanden 50-622 gezocht

Heeft iemand een tip voor winterbanden zonder spikes in 50-622?

De Conti WinterContacts zijn er helaas niet in deze maat..

Sjors
zijn die nieuwe Alomtions iets?
Komen vandaag of morgen op de markt.
Sjors schreef:
do 24 okt, 2019 15:55
Heeft iemand een tip voor winterbanden zonder spikes in 50-622?

De Conti WinterContacts zijn er helaas niet in deze maat..

Sjors
De Continental topcontact winter werden reeds besproken in dit draadje.
Edit: Sorry, had niet gezien dat je die specifieke maat zoekt.
Ook op de oude Almotions kom je de winter wel door lijkt me?
Shadow schreef: Ook op de oude Almotions kom je de winter wel door lijkt me?
Dat gaat tot nu toe idd prima, maar extra grip in de koude maanden kan geen kwaad en ik maak genoeg km's om ze op te slijten voordat ze te oud worden..

Niet heel hard nodig dus, wel interessant om te proberen.
Ik ben niet heel erg onder de indruk van de oude Almotion in de winter. Ik vond de band stug en lawaaierig worden en bij papperige sneeuw was hij te breed om het asfalt te raken. Het profiel was dan weer te weinig om te zorgen voor grip.
Waar komt het idee vandaan dat Almotions iets voor de winter zouden zijn? Ik fiets er al jaren mee en in de zomer vind ik ze erg fijn. Van meer grip in de winter dan heb ik echter niets gemerkt.
Sneeuw........even denken.......wat was dat ook al weer?
Shadow schreef:
za 26 okt, 2019 09:33
Sneeuw........even denken.......wat was dat ook al weer?
Gezien je woonplaats kan ik me je vraag welvoorstellen. :D
2016 hadden we een white-out hier, maar sinsdien niet echt iets gehad wat bleef liggen qua sneeuw.
Om maar een link te plaatsen:

https://www.internet-bikes.com/256289-s ... 622-zwart/

Of ben je specifiek naar een bepaalde band op zoek?
Spikes zijn volgens mij alleen zinvol op ijs.
Voor sneeuw zou ik een grof profiel band zoals op een MTB kiezen
Voor Nederlandse natte kwakkel-winter op asfalt, voldoet zelfs een slik band qua grip.
Terra schreef:
za 26 okt, 2019 18:10
Voor Nederlandse natte kwakkel-winter op asfalt, voldoet zelfs een slik band qua grip.
Mij was daarbij de overgang van 100% grip naar 0% grip te plotseling. Dan liever 80% grip en een geleidelijkere overgang. Dat is ook wat profiel doet.
Het is jammer dat Michelin op dit forum zo weinig aandacht krijgt. Het is de bandenfirma die verreweg de meest revolutionaire innovaties op hun naam heeft (radiaalbanden voor auto's ; silica bijmenging in het rubbermengsel om de rolweerstand te verlagen). Continental en Schwalbe kunnen daar niet aan tippen.
Hun Star Grip fietsband is gebaseerd op diepgaand inzicht in de grip op een winters wegdek en is niet duur. De 42 mm band komt dicht bij een 50 mm band, omdat het loopvlak zijwaarts vrij vlak is, lang niet zo rond als een Big Apple of Almotion.
Kul, Michelin is een logge dino die fietsbanden erbij doet, meer niet. Ontwikkelingsbudget is vrij onbekend op hun fietsafdeling. Ga voor de lol eens naar Michelin.nl en klik dan op ‘fietsbanden’ dan weet je hoe belangrijk ze hun fietstak vinden.
Je weet niet waar je over praat. Alsof fietsbanden iets heel anders zijn dan motorbanden en autobanden. Voor de optimale grip en de rolweerstand (die twee eigenschappen zijn voor een deel contrair: zeer lage rolweerstand impliceert weinig grip) is de visco-elasticiteit van het rubbermengsel bepalend. Het gaat om de contacttijd met het wegdek. Een autoband roteert veel sneller dan een fietsband; daarom ligt de zone van maximale hysterese van fietsbanden bij een andere frequentie. Michelin weet precies hoe ze dat moeten trimmen. Ze hebben o.a. een rubbermengsel met uiterst lage rolweerstand ontwikkeld voor eco-records, zie metingen van Wim Schermer (banden niet in de handel).

Je moet natuurlijk niet naar michelin.nl kijken. Hier vind je al veel meer. Maar in wezen gaat het om hun technische kennis en die is sans pareil.
math schreef:
za 26 okt, 2019 23:35
Continental en Schwalbe kunnen daar niet aan tippen.
Weer lekker bezig math...
Ik heb nooit gezegd dat Michelin geen goede producten maakt, ik heb het liefst dat merk onder m'n auto! Hun manier van de markt benaderen is nogal euhhh apart :?
math schreef: Ze hebben o.a. een rubbermengsel met uiterst lage rolweerstand ontwikkeld voor eco-records, zie metingen van Wim Schermer (banden niet in de handel).
Jaja dus ze maken heel goed spul, maar we kunnen het niet kopen? Wat hebben we er dan aan?
math schreef: Je weet niet waar je over praat. Alsof fietsbanden iets heel anders zijn dan motorbanden en autobanden. Voor de optimale grip en de rolweerstand (die twee eigenschappen zijn voor een deel contrair: zeer lage rolweerstand impliceert weinig grip) is de visco-elasticiteit van het rubbermengsel bepalend. Het gaat om de contacttijd met het wegdek. Een autoband roteert veel sneller dan een fietsband; daarom ligt de zone van maximale hysterese van fietsbanden bij een andere frequentie. Michelin weet precies hoe ze dat moeten trimmen.
Ik heb dik 10 jaar lang auto en motorbanden verkocht en gemonteerd, daarna een tijdlang met vliegtuigen en hun banden gewerkt en nu al een tijd bezig met fietsen, ik leer nog altijd bij. Als ik één ding heel zeker weet dan is dat er een heel groot verschil zit tussen auto, motor en fietsbanden. Het gebruik, de prioriteiten en de gebruiker verschillen namelijk enorm!

Michelin is een prachtbedrijf en onder een auto/vrachtauto/motor zou ik hun banden graag hebben, maar zoals gezegd, hun benadering van de markt is wat apart.
Leon schreef:
zo 27 okt, 2019 18:38
Meneer is hoogleraar in de banden- en rubberwetenschapie en heeft researchervaring bij alle drie de bedrijven kennelijk? Proest! :roll:
Wat een schamper toontje, meneer Leon!
Wat ik schreef is dat Michelin de bandenfirma is die verreweg de meest revolutionaire innovaties op hun naam heeft (radiaalbanden voor auto's ; silica bijmenging in het rubbermengsel om de rolweerstand te verlagen). Continental en Schwalbe kunnen daar niet aan tippen.
Dat waren erkende, baanbrekende innovaties waardoor het hele wegvoer veel energie-zuiniger werd. Om dat vast te stellen hoef je geen hoogleraar te zijn. Het is voldoende om de vakliteratuur te volgen.

Waar ik dan om moet lachen, zijn de mensen die een band testen door een rondje te gaan fietsen, vaak zonder eerst de banddruk nauwkeurig in te stellen, en dan hier rapporteren dat een band heel comfortabel en zelfs heel snel is. Elke professional die wel eens moeite gedaan heeft om de rolweerstand op openbare wegen te meten, weet hoe moeilijk dat dat is. Wind, minieme hoogteverschillen, het wegdek en inderdaad de druk, hebben een sterke invloed op wat je voelt.

Shadow schreef: Jaja dus ze maken heel goed spul, maar we kunnen het niet kopen? Wat hebben we er dan aan?
Het zijn radiaalbanden voor eco-competities. Radiaalbanden zijn voor fietsers te instabiel qua bochtgedrag. Daarom verkoopt Michelin ze niet. Maar het geeft wel hun competentie aan.
math schreef:
zo 27 okt, 2019 19:27
Radiaalbanden zijn voor fietsers te instabiel qua bochtgedrag. Daarom verkoopt Michelin ze niet. Maar het geeft wel hun competentie aan.
:lol: