Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frametas - Forum Wereldfietser

Frametas

Monteren van een frametas gaat altijd ten koste van bidons, fietspompen e.d. dus ik vraag me af of het wel rendement heeft. Een goede reden voor een frametas voor mij zou zijn om de tentstokken (en de haringen en fietspomp) in te doen, maar met een lengte van 45 cm (best kort dus) is de lengte van de meeste ritsen al niet toereikend genoeg. Ook de breedte (5 of 6 cm) beperkt de mogelijkheden (een pannensetje gaat al niet lukken).

Met een halve frametas zou misschien één bidon nog gebruikt kunnen worden, maar dat lijkt ook lastig, dus dan beter voor een hele frametas gaan?
En wat kunnen jullie allemaal in die paar liter bergruimte kwijt?
Bij mij zit m'n kookset erin, Trangia Mini. Net als tentstokken, haringen, gereedschap, fietspomp, wat kleren, eten...

Vooral zwaar spul dus eigenlijk, blijft zo lekker in het midden van de fiets en zo laag mogelijk.

Bidons zitten op de voorvork, en bij erg warm weer nog twee extra links en rechts van m'n zadeltas. Tent (binnen+buitentent+footprint) voorop en slaapspullen en nog wat kleren in de zadeltas.

Je kunt nog best een eind de breedte in met zo'n frametas, zolang je er in de trapbeweging maar geen last van hebt. Die cranks staan een aardig stuk uit elkaar, ook bij een niet-fatbike.
Grappig, ik heb overweging van Fedor ook gemaakt,en ben tot de conclusie gekomen dat ik een alleshouder en een bidonhouder (samen goed voor 3+ liter water als het moet) een nuttigere invulling van mijn framedriehoek vind dan een tas. Zeker ook omdat ik er niet van houd met m'n knieën ergens langs te schuren.
Shrek schreef:
zo 13 okt, 2019 22:10
een alleshouder en een bidonhouder (samen goed voor 3+ liter water als het moet) een nuttigere invulling van mijn framedriehoek vind dan een tas.
Ik heb hetzelfde er in zitten (naast nog een fietspomp). Daarom idd mijn dilemma.

Onder de onderbuis heb ik overigens nog een mogelijkheid voor een bidonhouder ozd (daar zit nu een vouwslot).
Dat is iets om af te wegen, Om die reden geen full-framebag aangeschaft maar de gok genomen, en de RED Cycling Products - Frame Bag One gekocht. Met framemaat small kan ik onder dit tasje nog gewoon een bidon kwijt en benut ik de ruimte in m'n frame optimaal. Hij is vrij vormvast (geen last van schurende benen) maar niet waterdicht, Maar dat is overkomelijk, en -helemaal voor die prijs- verder geen buil aan te vallen.
Ik gebruik een halve framebag van Apidura. Er is daarom ruimte voor een bidon. In de framebag gaan de pomp, steeksleutels 8-9-10-11, reservespaken, kettingolie, multitool, fietsslot, reserve binnenbanden, poetslap, banddrukmeter, parkeermuntjes, e.d.
DSC00003a.jpg
Jurr schreef:
zo 13 okt, 2019 21:49
Vooral zwaar spul dus eigenlijk, blijft zo lekker in het midden van de fiets en zo laag mogelijk.
Maar da's met een watervooraad van een paar liter natuurlijk ook.

Optie met een frametas is natuurlijk om daar een Camelbak in te leggen (al ligt die dan wel wat hoger dan dat de bidons normaal zitten), maar dan is wel meteen wat ruimte opgesoupeerd.
math schreef:
zo 13 okt, 2019 22:39
Ik gebruik een halve framebag van Apidura. Er is daarom ruimte voor een bidon.
Maar kan je die ook makkelijk grijpen zo, met z'n kop tegen de tas aan?

Kan evt. wel worden afgevangen met een bidonhouder met zij-uitgang.
IMG_2771c.JPG
Gevuld met benzinefles, brander, gereedschap, pomp, slot, wat snacks, en rechtop tegen de zitbuis een Camelbak.
Fedor schreef:
ma 14 okt, 2019 05:42
Optie met een frametas is natuurlijk om daar een Camelbak in te leggen (al ligt die dan wel wat hoger dan dat de bidons normaal zitten), maar dan is wel meteen wat ruimte opgesoupeerd.
Rectificatie van mijzelf... :oops: :wink:

Een Camelbak werkt eigenlijk alleen goed als je deze verticaal houdt (gezien de layout/vormgeving van de huidige reservoirs). Horizontaal leggen in een frametas (halve of bovenste deel van 1 met tussenschot) zorgt er misschien voor dat je maar de helft van de watervoorraad in de Camelbak kan aanspreken...

Geldt minder voor sloping frames natuurlijk ;)
Halve frametas lijkt bij mijn frame niet haalbaar. M.n. de Klean Kanteen Classic 0.8 Sportscap is aan de dusdanig lange kant (maar andere grotere bidons geven ook problemen) dat de frametas er niet boven past (of ik moet een lange tas vinden die maar 10cm hoog is).

Frame is toch niet heel klein zou ik zeggen (bovenbuis 60cm, zitbuis 57 cm). Wel dikke buizen zodat de "binnenmaat" wat kleiner is en bij het balhoofd weinig ruimte heeft. En de lange bovenbuis (ondermaat ongeveer 53cm of zo) zorgt automatisch ook voor een "hoge" halve frametas.

Dit weekend maar ff een kartonnen mal maken van de binnenmaten, kan ik wat nauwkeuriger gaan meten en schuiven met bidons e.d. :D
Ga op je fiets zitten en kijk of je met iemand de afstand tussen de knieen zou kunnen meten. Mijn ervaring met frame tassen, het is voor mij twee keer niets. Mijn knieen draaide altijd tegen de tas. Op de fiets van de laatste foto vraag ik me af hoe kan het dat deze persoon daar geen last van heeft.
WimB schreef:
do 17 okt, 2019 12:25
Ga op je fiets zitten en kijk of je met iemand de afstand tussen de knieen zou kunnen meten. Mijn ervaring met frame tassen, het is voor mij twee keer niets. Mijn knieen draaide altijd tegen de tas. Op de fiets van de laatste foto vraag ik me af hoe kan het dat deze persoon daar geen last van heeft.
Mijn knieën draaien naar binnen dus daar hou ik zeker rekening mee. De tas moet vormvast zijn (en ik moet er niet teveel rare zaken in stoppen) en niet veel breder dan de bovenbuis.

Maar goed, als het niet gaat passen moet ik toch voor wat anders gaan kiezen :) Ik kan wel zaken aan de voorvork gaan hangen maar die wil ik ook niet te vol maken, anders kan ik net zo goed de lowrider weer terugmonteren ;)
WimB schreef:
do 17 okt, 2019 12:25
Op de fiets van de laatste foto vraag ik me af hoe kan het dat deze persoon daar geen last van heeft.
Mijn knieën bewegen slechts langs een klein deel van de frametas, op de foto het hoekje rechts bovenin. Daarbuiten kan de frametas dus gerust uitbuiken.
Frametas + 2x feedbags is een prma optie, hoor.

Wat gaat er in mijn full frametas.
- Tent, compleet
- outdoor/regenjas
- gasblik
- slaapzak liner
- Exped UL slaapmat
- 15/16/17 mulirepen voorraad

Dus aardig wat. Ik vind het de ruimte meer dan waard.
Afbeelding
En dan denk ik ‘met een setje vóór & achtertassen had je geen 10 losse tasjes nodig gehad’ ?
Als ik dit zo zie dan zijn twee grote achtertassen die je zo aan de bagagedrager klikt toch vele malen handiger. Volgens mij is hier de essentie van bikepacken: minder - minder - minder nog niet goed aangekomen :D .
Ging prima zo, hoor! :D In de achtertasjes zaten spullen voor de overtocht met de boot en zijn tijdens mijn vakantie 2x open gegaan.

Volgend jaar trouwens met carradice-like zadeltas ipv die Apidura en 2 kleine 8L. voortassen ipv de alle tassen op de achterdrager.
Bert van Sprang schreef:
vr 18 okt, 2019 20:44
Volgens mij is hier de essentie van bikepacken: minder - minder - minder nog niet goed aangekomen :D .
Alle begin is moeilijk. Wel makkelijk wegstrepen zo met al die losse tassen En keer op keer resultaat te zien. :)
jwkeij schreef:
vr 18 okt, 2019 21:07
In de achtertasjes zaten spullen voor de overtocht met de boot en zijn tijdens mijn vakantie 2x open gegaan.
Reddingsvest? Buitenboordmotor? ;) Of toch bikerafting? :)
Ziet er wel grappig uit met al die tasjes - doch ik had hetzelfde idee als mijn voorgangers.