Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk: trein+ fiets (niet tgv) - Forum Wereldfietser

Frankrijk: trein+ fiets (niet tgv)

hallo

ik ben een student van 19 jaar oud, en zot van fietsen. Mijn reisjes moeten weliswaar zo low-budget als het maar kan. Vorig jaar deed ik een reis met mijn vriendin aan 7 euro per dag voor ons tweeën door Belgie, Frankrijk en Nederland. Met de rest van het geld konden we een tweedehand koga worldtraveller voor mijn vriendin (onderweg, in Eindhoven) en een tent kopen.

Maar nu ben ik door vele reisjes de nabije omstreken rond Belgie wel beu gezien. Daarom had ik het lumineuse idee om naar Lille (Rijsel) te rijden, en vandaar een trein te nemen naar een bestemming in Frankrijk. Weten jullie wat over reizen met de fiets op de trein in Frankrijk? Ik zou graag willen weten of dit goed gaat, en of het daar duur is om zo te reizen.

Vanuit Rijsel kun je met de trein naar tal van bestemmingen in Frankrijk. In veel regionale treinen kan je fiets gratis mee. Informeer over de mogeliijkheden en de tarieven bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
De Treinreiswinkel is ook op de grote Fiets en Wandelbeurs, 3 en 4 februari in de Amsterdam-RAI: www.fietsenwandelbeurs.nl
Op die Fiets en Wandelbeurs organiseert De Wereldfietser een speciale jongerenhoek. In deze hoek kunnen jongeren elkaar informeren over hun fietsreiservaringen en plannen bespreken. Er zijn een paar jongeren met veel ervaring en leuke ideeen. Neem contact op met Rena:
rena@wereldfietser.nl

Wij zijn afgelopen zomer van Spaanse grens tot Strassbourg met de trein gegaan.
• Het is gratis voor de fiets;
• Regionale treintjes hebben voldoende plaats;
Soms moeten ze hangen en soms in overleg op balkon aan voor- of achterkant;
• veel fietsplaatsen zijn berekend op fietsen in een zogenaamde fietstas.
• de zogenaamde intercity’s of sneltreinen (over grote afstanden) hebben corailrijtuigen. Als je geluk hebt is er een bagagerijtuig met voldoende plaats.
Anders hebben ze een coupé leeggehaald voor 6 stadsfietsen. Vaak zet de catering daar nog een karretje bij. Wij waren met 2 volbepakte Koga’s in zo’n trein.
Gangpad werd niet geaccepteerd (ook niet in NL) en de fietsen werden gewoon gestapeld.
Je snapt het wel dat de staat van die fietsen erbarmelijk was en men er niet zo mee zit dat er met fietsen gesmeten wordt.

Op zich een heel avontuur en in de buurt blijven!!!

Lille is een goed overstapstation voor bestemmingen in Noord-Frankrijk. Wil je verder, dan zul je haast altijd moeten overstappen in Parijs en daar een flink stuk door de stad moeten fietsen van het ene naar het andere station.
Wil je naar het oosten of zuiden van Frankrijk, dan is overstappen in Luxemburg vaak handiger. Hiervandaan kom je redelijk snel in Straatsburg of Lyon. Er is ook een rechtstreekse nachttrein met fietsvervoer van Luxemburg naar de Provence.
Kijk voor treinen en prijzen op www.sncf.com : treinen met fietsvervoer herken je aan het blauwe fietssymbool.