Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht fiets + advies - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gewicht fiets + advies

Jonne schreef:
do 27 jun, 2019 01:04
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga in ieder geval paklijst nog eens onder de loep nemen en wil ook wat rond gaan kijken naar een andere fiets. Misschien houd ik het gewoon bij deze en zet ik er een ander stuur op, maar dan heb ik in elk geval eens het verschil gevoeld met ander soort fietsen!
Lijkt me een prima plan Jonne. Ik heb destijds het vlinderstuur van mijn Koga Randonneur verwisseld voor een "normaal" mtb/trekking stuur, Ergon handvatten en flinke barends. Met deze aanpassing vond ik de Randonneur echt een hele fijne fiets. Hij paste mij als de spreekwoordelijke ouwe jas. Met alle andere fietsen daarna (ook veel duurdere) heb ik nooit meer hetzelfde gevoel gehad. Ik heb er eigenlijk nog steeds een beetje spijt van dat ik hem heb verkocht.
Jonne schreef:
do 27 jun, 2019 01:04
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga in ieder geval paklijst nog eens onder de loep nemen en wil ook wat rond gaan kijken naar een andere fiets. Misschien houd ik het gewoon bij deze en zet ik er een ander stuur op, maar dan heb ik in elk geval eens het verschil gevoeld met ander soort fietsen!
Het stuur weegt volgens m-gineering 1472 gram, een gewoon stuur rond de 300 gram. Als het je comfort niet schaadt, is het alleszins de goedkoopste manier om een fiets meer dan een kg lichter te maken.
Shadow schreef:
di 25 jun, 2019 10:23
Iemand al gekeken wat een Van Nicholas weegt? 8)
ik las dat Shadow vroeg naar het gewicht van een van Nicholas :?:

Mijn Amazon Rohloff weegt inclusief:

Rohloff
40 mm Almotion banden :)
titanium achterdrager
SON naafdynamo + edelux :D
SKS spatborden
B&M achterlicht
Cycle2charge :D


11 kg op een personenweegschaal. :idea:

Op de weegschaal gestaan met fiets en zonder fiets, verschil was 11 kg. :idea:
De fiets weegt net zoveel als mijn kampeeruitrusting incl bagage en 2 volbeladen Ortlieb tassen achter.
Moet er wel bijzeggen dat ik een voorserie-exemplaar heb, rechtstreeks gekocht bij Jan Willem St Nicolaas, in latere tests las ik hogere gewichten. Heb het een aantal keren gewogen, en kan er niet meer van maken....
Het is een heerlijke strakke en zeer comfortabele fiets met de Almotion banden.
Met 6 bar in de banden helling af, superstrak.... :D en bijna geen rolweerstand :D

De eerste jaren reed ik op Contis in 32 mm met 7 bar, dat was duidelijk minder comfortabel.

Zijn vader heeft zelf de wielen gespaakt met Rohloff en SON. v Nicholas was toen nog een klein Atelier.
Als je in mijn berichtengeschiedens kijkt kun je ook foto's vinden van mijn Amazon, waar ik dagelijks mee rijd door Europa oa Noorwegen, VK, Italie, Duitsland, Belgie, Frankrijk en Spanje en dan ben ik vast nog een paar landen vergeten .....

groet Dirk
Mooi mooi! :D

Geloof dat Jonne momenteel onderweg is met een Surly Ogre trouwens 8)
Ilex,

dat is heel erg weinig! Zeker omdat titanium niet lichter is als aluminium had ik dit niet verwacht. Wat heb je gedaan om het gewicht zo laag te krijgen? Geen slot, geen standaard, geen bidons, geen bel, maar dan vind ik 11.0 kg nog steeds extreem laag. En kan je zeker met volle bepakking met losse handjes de berg af? (bij wijze van spreken dan.)
Bert van Sprang schreef:
wo 25 sep, 2019 14:05
Ilex,

dat is heel erg weinig! Zeker omdat titanium niet lichter is als aluminium had ik dit niet verwacht. Wat heb je gedaan om het gewicht zo laag te krijgen? Geen slot, geen standaard, geen bidons, geen bel, maar dan vind ik 11.0 kg nog steeds extreem laag. En kan je zeker met volle bepakking met losse handjes de berg af? (bij wijze van spreken dan.)

10 minuten geleden heb ik getracht je vragen te beantwoorden Bert, deze reactie is echter niet geplaatst. Kan de moderator aub nagaan waar mijn reactie is gebleven?

gr Dirk
Het frame maakt meestal maar 20% uit van een complete fiets. Met name wielen en alles bij het stuur kunnen flink meewegen.
Maar om daar een hele kilo op te besparen valt niet mee en daarom ben ik benieuwd hoe dit kan.
Zit een carbon voorvork in lijkt het als ik de foto nazoek. En V-brakes en geen hydrauliek.
ilex schreef:
wo 25 sep, 2019 13:15

Mijn Amazon Rohloff weegt inclusief:

Rohloff
40 mm Almotion banden :)
titanium achterdrager
SON naafdynamo + edelux :D
SKS spatborden
B&M achterlicht
Cycle2charge :D

11 kg op een personenweegschaal. :idea:
http://www.sintchristophorus.nl/wp-cont ... 136363.jpg
Bert van Sprang schreef:
wo 25 sep, 2019 16:38
Maar om daar een hele kilo op te besparen valt niet mee en daarom ben ik benieuwd hoe dit kan.
Ik denk ook niet dat die kilo besparing in 1 ding zit?
Leon schreef:
wo 25 sep, 2019 16:16
Het frame maakt meestal maar 20% uit van een complete fiets. Met name wielen en alles bij het stuur kunnen flink meewegen.
Leon en Bert,

de fiets is helemaal opgebouwd met lichtgewicht (titanium) onderdelen :idea:
géén slot :roll:
géén standaard :idea:
remmerij zo licht mogelijke raceonderdelen
voorbouw en stuur alles van Nicholas
spatborden heb ik gedeeltelijk moeten uitzagen om de 40mm Almotion banden passend te krijgen, officieel is 37 mm de maximum bandbreedte bij een Amazon
de bevestiging van de titanium bagagedrager is gewijzigd om de Almotion banden passend te krijgen (band was te hoog)
bevestiging vd spatborden idem
niets rammelt aan de fiets bij ruim 6 bar in de banden
dynamo achterlicht met tiewraps bevestigd

etc

voor foto's zie mijn eerdere posts over de Amazon Rohloff
ik rij dagelijks met de Amazon
ilex schreef:
wo 25 sep, 2019 17:32
Leon schreef:
wo 25 sep, 2019 16:16
Het frame maakt meestal maar 20% uit van een complete fiets. Met name wielen en alles bij het stuur kunnen flink meewegen.
Leon en Bert,

de fiets is helemaal opgebouwd met lichtgewicht (titanium) onderdelen :idea:
géén slot :roll:
géén standaard :idea:
remmerij zo licht mogelijke raceonderdelen
voorbouw en stuur alles van Nicholas
spatborden heb ik gedeeltelijk moeten uitzagen om de 40mm Almotion banden passend te krijgen, officieel is 37 mm de maximum bandbreedte bij een Amazon
de bevestiging van de titanium bagagedrager is gewijzigd om de Almotion banden passend te krijgen (band was te hoog)
bevestiging vd spatborden idem
niets rammelt aan de fiets bij ruim 6 bar in de banden
dynamo achterlicht met tiewraps bevestigd

etc

voor foto's zie mijn eerdere posts over de Amazon Rohloff
ik rij dagelijks met de Amazon
in 2017 stond ik op zaterdag op het kampeerveldje vd Wereldfietser met de Amazon Rohloff en mijn kampeeruitrusting. Er lag toen een dik pak sneeuw buiten......
Polling en zijn echtgenote stonden ook op het kampeerveldje.

Wellicht dat er nog foto's van zijn..
Jurr schreef:
wo 25 sep, 2019 17:23
Zit een carbon voorvork in lijkt het als ik de foto nazoek. En V-brakes en geen hydrauliek.
ilex schreef:
wo 25 sep, 2019 13:15


Klopt helemaal Jurr :D 8)
thnx voor de link met de foto :) :D
Staar je niet blind op het gewicht, 26 kg valt nog mee. De mijne weegt 38 kg (met accessoires en zonder bagage). Het is een stalen frame met verstevigingen, alle bagagedragers zijn ook in staal. Het stoeltje weegt bijna 5 kg en soms heb ik een extra slot van 5 kg mee (is dan 43 kg). Mijn fiets + ik + mijn dochtertje (of bagage) = 150 kg. Met een fiets van 18 kg zou dat 130 kg zijn. Dat is slechts 15% verschil... Voor veel mensen zou het gezond zijn om zelf 5-10 kg af te vallen :)

Afbeelding

Grotere foto: https://i.ibb.co/zPJV9dZ/1920x1080-kopie.jpg
Volgens mij is 150 - 38 + 8 nog altijd 120 ipv 130 kg! Maar inderdaad op enig moment maakt het niet zoveel uit. Maar je gaat mij niet vertellen dat je met deze fiets nog plezierig de Cauberg of nog leuker de Stelvio op fietst. Als dat wel zo is dan ben je pas echt een bikkel.
Bert van Sprang schreef:
do 10 okt, 2019 13:37
Volgens mij is 150 - 38 + 8 nog altijd 120 ipv 130 kg! Maar inderdaad op enig moment maakt het niet zoveel uit. Maar je gaat mij niet vertellen dat je met deze fiets nog plezierig de Cauberg of nog leuker de Stelvio op fietst. Als dat wel zo is dan ben je pas echt een bikkel.
Ik vergeleek het met een gemiddelde trekkingfiets van pakweg 18 kg ;) Een fiets van 8 kg is een racefiets die met veel bagage of offroad breekt ;) Met deze fiets zou ik geen bergen beklimmen, ik wilde enkel aantonen dat de 'gewicht-fetisj' van sommigen nergens op slaat. Daarmee verwijs ik niet naar de topicstarter, maar naar sommige wielertoeristen die duizenden euro's extra uitgeven om 5 kg te besparen, terwijl hun buik soms een bierton is ;) Zelf 5 kg afvallen is dan veel goedkoper en gezonder :)

Alles is relatief: mijn fiets (die je op bovenstaande foto ziet) was onlangs 2 weken bij de fietsenmaker zodat ik met onze (niet-elektrische) stalen bakfiets van 50 kg moest gaan werken. Toen ik mijn gewone fiets terug had voelde het echt aan als een pluimpje :)

Dit is onze bakfiets van 50 kg, met 50 kg bagage en ons dochtertje van 25 kg (je kan nog net haar slapend hoofdje zien). Die keer gingen we kamperen, 70 km enkel met 4-5 Bft tegenwind. Bergop zou het moeilijk/onmogelijk zijn, maar vlak voel je eigenlijk niet veel verschil.

Afbeelding

Mijn vrouw had het iets makkelijker :)

Afbeelding

Met beide ook eens een ritje van 40 km gedaan:

Afbeelding
Toch een bikkel :D .
Bert van Sprang schreef:
do 10 okt, 2019 14:35
Toch een bikkel :D .
Vlak valt het echt wel mee hoor. Accelereren gaat wat trager, maar eens de massa in beweging is voel je weinig verschil. Bergop val je wel meteen stil :)
Je vrouw heeft het wel getroffen met jou!
Leon schreef:
do 10 okt, 2019 15:19
Je vrouw heeft het wel getroffen met jou!
Sinds ze een elektrische heeft moet ze wel helpen ;) https://i.ibb.co/Dzhh2Wy/IMG-0077.jpg