peter de rijk schreef: ↑di 08 okt, 2019 23:12
ericplan schreef: ↑di 08 okt, 2019 17:59
Mij lijkt een verbinding Maastricht-Luik-Luxemburg ideaal. Dat mag best met een boemeltrein, als er maar wat fietsplekken zijn. Is vast wel Europese subsidie voor te krijgen.
In de jaren negentig was er in de zomer een tijdje een rechtstreekse verbinding met Luxemburg, werd een fiasco.
Dat was de Ardennen Expres. Deze trein reed van 1982 - 2002 van Haarlem naar Luxemburg. In de maanden juni. juli en augustus op zaterdag heen en zondag terug. De trein was voorzien van een restauratierijtuig en een fietsenrijtuig.
Deze trein zat opgenomen in de binnenlandse dienstregeling in Nederland, Belgie en Luxemburg. Gewoon een koppeling van drie dagelijkse treindiensten uit de spoorboekjes: Haarlem - Maastricht, Maastricht- Luik en Luik - Luxemburg. In Maastricht moest een deel van de rijtuigen los gekoppeld worden en kwam er een Belgische locomotief voor de trein. In Luik moest de trein een kopstop maken en kwam er opnieuw een andere locomotief voor de trein. Deze keer diesellocomotief. Na de elektrificatie een locomotief die ook op Luxemburgse stroomspanning kon rijden. Deze trein voerde tussen Luik en Luxemburg dus de gewone dienstregeling uit.
Fiasco is een veel te zwaar woord. De Ardennen Expres deed het jaren lang redelijk, maar aan het einde van de jaren '90 liep het aantal passagiers achteruit. De dienstverlening van het inmiddels verlopen restauratierijtuig werd minder. De verkopen gingen achteruit. Het assortiment werd daarop minder. Ik heb meegemaakt dat er bijna niets was en het personeel er niet veel zin in had. Dit zorgde voor nog minder verkopen. Een neergaande spiraal.
Nadeel voor deze trein was dat veel mensen voor een beperkt aantal dagen naar de Ardennen willen, zoals een lang weekend. Maar de Ardennen Expres was alleen op maat als je er negen dagen voor uitrok. Je zat gekoppeld aan zaterdag heen en zondag terug.
Het product Ardennen Expres werd ook niet meer goed op de markt gezet. Het kreeg de image van een verlopen trein. "Wat niet meer goed loopt, daar moet je niet veel energie meer insteken," was destijds een reactie van een NS-woordvoerder.
Het station van Luik moest drastisch op de schop en door de beperkte beschikbare perronsporen tijdens de ingreep was geen ruimte meer voor een kopstop en gerangeer.
NS wilde geen gekoppel meer op Maastricht en ging stoppen met de inzet van getrokken materieel op Maastricht. Er kwam vanaf de Randstad naar Maastricht een halfuurdienst met dubbeldekkers. De Ardennen Expres paste daar niet tussen. Dus werd de Ardennen Expres gestaakt.