Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geen treinen meer naar Hoek van Holland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Geen treinen meer naar Hoek van Holland

Ach, misschien werkt dat vriendelijke knipoog in de metro straks ook nog wel.
De ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn loopt opnieuw enorme vertraging op.
De metro gaat pas in het laatste kwartaal van volgend jaar op de voormalige spoorverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland rijden, melden bronnen aan de NOS en RTV Rijnmond.
De Rotterdamse gemeenteraad wordt vanavond vertrouwelijk over het debacle geïnformeerd. Het nieuwe uitstel gaat 90 miljoen euro extra kosten. Voor het project was een kleine 400 miljoen euro beschikbaar. Wie voor de extra kosten gaat opdraaien, is nog onduidelijk.
Sinds april wordt er gewerkt aan de ombouw van de spoorlijn tot metroverbinding. Aanvankelijk werd gemeld dat de verbouwing in september 2017 klaar zou zijn, maar dat bleek al snel veel te optimistisch. Er waren onder meer problemen met de software voor de spoorwegbeveiliging. Ook werden er op onverwachte plaatsen kabels en leidingen aangetroffen en was er sprake van bodemvervuiling.

Langer met de bus reizen
De opening werd daarom met vijf maanden uitgesteld tot februari 2018. Maar ook dat scenario is onhaalbaar, blijkt nu. De metrolijn wordt pas eind volgend jaar in gebruik genomen. Dat betekent dat ov-reizigers langer gebruik moeten blijven maken van bussen.
De Rotterdamse VVD-fractieleider Jan-Willem Verheij weet van het nieuwe uitstel tot eind volgend jaar uit de wandelgangen. „Het is schrikbarend. Het is slecht nieuws voor al die reizigers die nu met de bus moeten en daardoor veel tijd verliezen. Maar het is ook funest voor de ondernemers op het strand van Hoek van Holland die het nog een zomer zonder trein- of metroverbinding moeten doen.”

(Bron: nos.nl)
De uitstel is meer dan vervelend maar toch nog wat informatie om "Er wordt steeds meer aan ons land afgebrokkeld...." in context te zetten.

RandstadRail was eerst ook een spoorlijn (de Hofpleinlijn) maar is sinds de ombouw veel populairder geworden, in 2005 had de NS nog 7200 reizigers, in november 2014 waren 37.000 reizigers en de fiets mag buiten de spits gratis mee.

Wat er met de RandstafRail is gebeurd zal niet gebeuren met de Hoekse Lijn, zie Zijn de vervoersprognoses van Randstadrail uitgekomen?, er is blijkbaar wel een zogenaamde HOV-bonus.
.
Hoekse lijn verder vertraagd, nu door softwareproblemen. Opening eind maart wordt officieel nog aangehouden.

https://www.ad.nl/waterweg/hoekse-lijn- ... ~aa18587e/
daulagari schreef:
do 14 dec, 2017 21:08
De RandstadRail was eerst ook een spoorlijn (de Hofpleinlijn) maar is sinds de ombouw veel populairder geworden, in 2005 had de NS nog 7200 reizigers, in november 2014 waren 37.000 reizigers en de fiets mag buiten de spits gratis mee.
In 2011 arriveerde ik vanuit Harwich om 17.00 uur in Hoek van Holland. Ik stapte de eerste de beste trein in en van de conducteur mocht m'n fiets niet mee. "Maar ik kwam zojuist met de boot uit Engeland" was mijn verweer. Toen mocht ik gewoon doorreizen naar Rotterdam CS.
Hoe zou de RET daar over denken? Ik zie op de foto van het nieuwe metrostel geen fietslogo staan. Dus overgaan naar IJmuiden-Newcastle....
Voor de mensen in Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland is dit meer dan vervelend. Dit duurt nu echt veel te lang.

Voor ons (Wereld) fietsers zijn er nu wel mooie fietspaden langs de nieuwe metro-lijn, een flinke verbetering met name langs Vlaardingen.
En om een uurtje fietsen naar Schiedam of Rotterdam maken we ons toch niet druk?
Ook naar Scheveningen ligt een prachtig fietspad. En naar IJmuiden zul je ook moeten fietsen ;-)
Wind mee na de veerboot vanuit Engeland en genoeg tijd om te wennen aan het weer fietsen aan de rechterkant ;)
keesswart schreef:
wo 23 jan, 2019 21:01
Ook naar Scheveningen ligt een prachtig fietspad. En naar IJmuiden zul je ook moeten fietsen ;-)
Ik ken Velsen en IJmuiden goed van mijn jeugdjaren, omdat m'n grootouders van moeders kant daar woonden. De treinen waren zogenaamde 'Blokkendozen'. Eerst over de ijzeren spoor-draaibrug, na 1959 door de tunnel.
Ik stapte vaak uit op station Velsen-Noord, later na hun verhuizing station Casembrootstraat, nu allebei verdwenen.
Maar er zijn nog twee stations redelijk dichtbij IJmuiden: Santpoort Noord en Beverwijk. Al weet ik nog niet waar de DFDS aanmeert.
Martin E. van Doornik schreef:
do 24 jan, 2019 00:08
Maar er zijn nog twee stations redelijk dichtbij IJmuiden: Santpoort Noord en Beverwijk. Al weet ik nog niet waar de DFDS aanmeert.
De omweg waard, the bordercountries zijn fijn om een weekend te fietsen. Heb je meer tijd dan is er veel meer mogelijk.
Dichtstbijzijnde station is Driehuis, en in IJmuiden kan je de grote pont haast niet missen. Aan het einde van de Halkade (rechts/boven van de meest noordelijke binnenhaven) links de pont opdraaien. Of als je vanaf Amsterdam komt fietsen; einde noordzeekanaal (zuidzijde) is het Sluisplein, waar het kantoor van DFDS staat.
Nog even een visrestaurant kiezen en bezoeken voordat je om 17h30 afvaart; daar moet Hoek (on topic) nog maar om komen.
De terminal van DFDS ligt aan het begin van de vissershaven, vlakbij het voormalige NS hoofdstation van IJmuiden. Dat is 6 km fietsen vanaf Beverwijk of Santpoort Noord (of 1,5 langer via een prachtig fietspad door de duinen).
Van mijn 4e tot mijn 21e heb ik in IJmuiden en Velsen gewoond. Toen vertrok daarvandaan nog geen veerboot naar Engeland. (Wel kwamen er vaak veerboten van de Tor Line door de sluizen, die van Amsterdam naar Göteborg voeren. Later kwamen er ook veerboten bij naar Stavanger en Bergen.) Dus toen ik voor de eerste keer in Engeland ging fietsen, fietste ik op de eerste dag van IJmuiden naar Hoek van Holland over wat nu de LF10 is.
De 'Blokkendozen' waren toen al vervangen door gele 'Hondekoppen', waar meestal maar een handvol reizigers inzaten. In 1983 heeft Neelie Kroes een eind aan deze treindienst gemaakt. In 1996 heeft Velsenaar Peter Sul er nog een paar jaar met oud Belgisch materieel gereden (zie dit filmpje, met typisch IJmuidense schoffies en kakkineuse dames uit Velsen Zuid ;-)). IJmuiden heette toen eventjes Amsterdam Beach. Een tikje pretentieus, want het eindstation lag maar liefst 3 km van het strand, op een plek waar je alleen wilt zijn als je van verse vis houdt of met de boot naar Newcastle wilt.
Het aardige van dit aftandse materieel is dat het nog prima inzetbaar was op een spoorlijn die al jaren niet meer onderhouden werd. Wellicht kan het nog een tijdje dienst doen op de lijn naar Rotterdam Beach? ;-)
keesswart schreef:
do 24 jan, 2019 01:02
Wel kwamen er vaak veerboten van de Tor Line door de sluizen, die van Amsterdam naar Göteborg voeren. Later kwamen er ook veerboten bij naar Stavanger en Bergen.
Vergeet niet dat de Tor Line ook een dienst onderhield op Immingham (ten zuidoosten van Hull) in Engeland en er was ook een veerdienst van Fred. Olsen Lines van Amsterdam naar het Noorse Kristiansand v.v. Ik heb op beide genoemde lijnen nog gevaren met fiets mee aan boord.
Die Belgische treinen herinner ik me nog en heeft in de media de nodige aandacht getrokken.
Tenslotte bestaat de P&O van Rotterdam naar Hull. Daar heb ik nog mee gevaren (terugreis).

Afbeelding
De veerboot "Tor Anglia" van Tor Line van Amsterdam naar Göteborg, eigen foto 1 april 1972 bij de Coenhaven genomen. Voor die tijd een mooi schip. Opvallend waren de twee schoorstenen aan de weerszijden van het schip. Op de loods rechts stonden de letters VCK.
Ik betaalde 225 oude guldens voor een retour naar Göteborg, fiets gratis mee.


Het schip werd in 1966 gebouwd bij de scheepswerf van Flender Werke te Lübeck. Lengte 138 meter, breedte 21,50 meter met een diepgang van 5,50 meter. Gewicht 7.432 Brt. Er konden 300 auto’s en 980 passagiers aan boord. Verkocht in 1975 voor verschillende veerdiensten in de Middellandse zee, zowel Griekenland, Malta als Italië. In 1980-'81 ingezet voor Vlissingen-Sheerness. Gesloopt in 2015 in Turkije. Van dit schip bestond ook een tweelingschip met de naam "Tor Hollandia", gebouwd in 1967.
aandegracht schreef:
za 28 sep, 2019 11:50
Hoekse lijn rijdt!

https://www.rijnmond.nl/nieuws/186649/O ... -reizigers
Typisch (groot)Rotterdams:
"De metroverbinding had al in september 2017 klaar moeten zijn, maar er waren problemen met vergunningen en met de levering van beveiligingssoftware"....De aanleg van de lijn kostte 462 miljoen euro, negentig miljoen meer dan begroot"

Maar twee jaar vertraging en slechts 25% budgetoverschrijding. Daar doen ze het in Amsterdam niet voor :D
aandegracht schreef:
za 28 sep, 2019 11:50
Hoekse lijn rijdt!

https://www.rijnmond.nl/nieuws/186649/O ... -reizigers
Rijdt ie echt? In Amsterdam is nooit een al bestaande spoorlijn tot metrolijn omgebouwd. Dus een vergelijking is moeilijk. De lijn lijkt leuk voor veel Rotterdammers, maar jammer voor reizigers met een fiets die vanuit de richtiting Utrecht naar de boot in Hoek van Holland willen. Die moeten nu twee keer overstappen.
Rotterdammers moeten nog wel even een paar wachten voor het laatste deel naar het strand. Ook dat zou in 2017 klaar zijn. Met de NS kon je gewoon met de trein naar het strand.
bert sitters schreef:
za 28 sep, 2019 14:08
Rijdt ie echt? In Amsterdam is nooit een al bestaande spoorlijn tot metrolijn omgebouwd. Dus een vergelijking is moeilijk.
Waarom vergelijken met Amsterdam, de lijn is redelijk vergelijkbaar met Randstadrail, bijv. metrolijn E van Den Haag CS naar Rotterdam Slinge

Daar ging de omschakeling sneller, Hofplein - Den Haag CS reed ongeveer 6 maanden nadat de treinlijn werd opgeheven.
Voor de omschakeling van de Hoekse lijn was 5 vijf maanden gepland, maar tot Hoek van Holland Haven duurde het 24 maanden. Daar komt nog eens 24 maanden bij voor Hoek van Holland strand. Totaal dus vier jaar in plaats van vijf maanden.
Rijdt vanaf Schiedam? Waar is de verbinding tussen Rotterdam CS en Schiedam? Kunnen er fietsen mee? :roll:
Martin E. van Doornik schreef:
za 28 sep, 2019 19:24
Rijdt vanaf Schiedam? Waar is de verbinding tussen Rotterdam CS en Schiedam? Kunnen er fietsen mee? :roll:
Martin, vanuit Groningen moet je in Rotterdam Centraal overstappen op een trein in de richting Den Haag. In Schiedam Centrum stap je dan over op de metro naar Hoek van Holland. Voor de Rotterdamse metro hoef je niet extra voor de fiets te betalen, maar er moet wel ruimte zijn voor de fiets. Bij drukte mag het personeel fietsen weigeren. Net als in de trein geldt in de metro een spitsverbod voor fietsen. Houd met dit alles rekening als je de boot moet halen.
bert sitters schreef:
za 28 sep, 2019 19:40

Martin, vanuit Groningen moet je in Rotterdam Centraal overstappen op een trein in de richting Den Haag. In Schiedam Centrum stap je dan over op de metro naar Hoek van Holland.
Of NS Rotterdam Blaak. Metrolijn B gaat rijden van Nesselande naar Hoek van Holland. Vanaf Rotterdam CS zou je ook even naar Eendrachtsplein kunnen fietsen en daar de metro pakken trouwens.
bert sitters schreef:
za 28 sep, 2019 19:40
Bij drukte mag het personeel fietsen weigeren. Net als in de trein geldt in de metro een spitsverbod voor fietsen.
Bij grote evenementen wordt vooraf al aangekondigd dat de fiets niet mee kan in de metro. Denk aan bijvoorbeeld de Rotterdam Marathon of de Wereldhavendagen. Vaak neemt men die tijden erg ruim, van begin tot einde dienstregeling meestal, en geldt dit voor het complete metronet.