Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is de beste vakantie/trekking fiets onder 500 euro? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wat is de beste vakantie/trekking fiets onder 500 euro?

Jurr schreef:
ma 23 sep, 2019 18:55
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 17:28
Het is een wat bijgewerkte versie van mijn oorspronkelijke pdf, met up to date informatie, en het is ook deze versie die ik in de toekomst steeds wil vullen met actuele informatie. Ik heb de moderators en site beheerders al diverse malen gevraagd mijn pdf te verwijderen en er een link naar mijn wordpress site voor in de plaats te zetten, maar dat is nog steeds niet gebeurd.
De link die ik in dit topic naar de pdf plaatste heb ik verwijderd en vervangen door een link naar de genoemde site.
Op de wiki werd een oude pdf-versie ook nog gebruikt. Ik heb dit net vervangen door een link en het bestand zelf hernoemd zodat google er over een tijdje niet meer naar wijst.

De links staan nu hier:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... Uitrusting
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Hoi

Ik heb net een avaghon frame gekocht en opgebouwd.

Jij mag mijn andere frame kopen voor €25

Merk: Giant granite.
Kleur:Blauw.
Maat: 60 cm

Bij rose versant of kurbelix kan je goedkoop wielen en andere spullen kopen.

Voor €10 hen ik ook nog een goede voordrager.

Mario
Die fiets is te groot voor T-tje.
Maar tis een mooi gebaar :)
Dank je Leon voor het plaatsen van de link en het verwijderen/onzichtbaar maken van de verouderde versie. Ik zal binnenkort weer een update maken.
Hoi iedereen


Bedankt voor alle reacties en tips. Heel leuk om op deze manier hulp te krijgen bij het zoeken naar de juiste fiets.

Eergisteren ben ik naar een paar tweedehands fietsen gaan kijken bij een handelaar. Daar heb ik ook meerdere fietsen uitgeprobeerd en kon toen goed de verschillen merken, ondanks dat de hoogte bij de meeste fietsen ongeveer hetzelfde was.

Hoe zit dat bij jullie met fietshouding? Raken jullie voeten de grond? Moeten benen gestrekt zijn of licht gebogen tijdens het fietsen?

@Wim: bedankt voor de link naar je mooie blog (waarom geen eigen domeinnaam?)
Ik zal er regelmatig eens op kijken voor informatie


@Mario: bedankt voor het aanbod! Ik denk inderdaad dat deze te groot is, maar leuk dat je meedenkt :)


@Renaat: Dus V-brakes moeten voldoende zijn?


Ik hou jullie op de hoogte :)


Fijne dag!
Met een van deze methodes zit je goed;

https://www.fiets.nl/2013/01/06/vind-de ... delhoogte/

ik gebruik de hiel methode zelf.
T-tje schreef:
wo 25 sep, 2019 07:22

Eergisteren ben ik naar een paar tweedehands fietsen gaan kijken bij een handelaar. Daar heb ik ook meerdere fietsen uitgeprobeerd en kon toen goed de verschillen merken, ondanks dat de hoogte bij de meeste fietsen ongeveer hetzelfde was.
Waar heb je zoal op gereden, en had je daarin al een voorkeur?
Shadow schreef:
wo 25 sep, 2019 07:57
Met een van deze methodes zit je goed;
https://www.fiets.nl/2013/01/06/vind-de ... delhoogte/
ik gebruik de hiel methode zelf.
Ik gebruik een afgeleide ervan.
Zittend op mijn fiets met de schoenen die ik bij het fietsen gebruik (zooldiktes verschillen!) sterk ik één been in de onderste stand flink, zonder mijn bekken naar links of rechts te kantelen. Dan komt de hak al dan niet hoger of lager dan de as van het pedaal uit. In mijn geval moet de hak een paar cm lager komen, maar ik zet mijn zadel dan ook lager dan vaak geadvideerd. Ik in de loop van de tijd ontdekt dat ik daar afwijk van de perfectie :D en me daar prima bij voel.
Een eerste instelling kan dus regels, maar de laatste 1 à max 2 cm moet je uiteindelijk zelf doen.

Of je met de voeten bij de grond kunt is voor het fietsen zelf irrelevant. Je ziet vaak dat kleinere mensen, vaak vrouwen dus, hun zadel veel te laag hebben staan om lekker te fietsen, om maar met de voeten bij de grond te kunnen. De oorzaak zit er in dat niet alle maten aan een fiets voor een klein persoon kleiner zijn dan hetzelfde type fiets voor een groot persoon. Vaak, meestal, worden fietsen ontworpen voor mensen van ongeveer 175 cm lengte en worden de grotere en kleinere framematen daarvan afgeleid.
Aan het gestelde van @Leon voeg ik het volgende toe. Nogal wat fietsen, ook die voor trekking doeleinden, hebben een onnodig hoog bracket. Terwijl racefietsen het bracket hebben op 26-27cm gemeten vanaf de weg en daarmee ook doortrappend heel schuin bochten kunnen nemen, hebben nogal wat voor fietsreizen gebruikte frames het bracket op 29 en zelfs 31 cm (o.a. het Intec-frame). Daarbij ga ik uit van de montage van voor reizen geschikte bandenmaten. Maar ook nogal wat gewone (Nederlandse) stadsfietsen hebben dit. Dit heeft tot gevolg dat, kleinere personen bij een optimale zithoogte ten opzichte van de pedalen veel te hoog komen te zitten ten opzichte van de weg. Bij stilstand zijn beide voeten (gestrekt) aan de grond dan onmogelijk. Met alle gevolgen van dien. Ja, ik weet het: de maatvoering van gewone pedalen vergeleken met die voor racefietsen is ook nog een factor, maar dat gaat hooguit om 10-15mm, geen 50mm. Ongewenst en onnodig!
Heren framebouwers: innovatie is ook het eigen werk eens kritisch op alle aspecten te beoordelen.
sjefke schreef:
wo 25 sep, 2019 10:49
...Verhaal...
Daar heb je zeker een punt, maar zou dat ook niet te maken hebben met het andere gebruik? ook offroad goeie bodemvrijheid behouden?
En zou de Q-waarde van een trekking cq mtb frame niet groter zijn dan bij een racefiets?
Voor wat betreft een mountainbike frame heb je gelijk, ook voor wat betreft de Q-waarde (de steeds dikkere banden). Mijn mountainbike heeft een brackethoogte van 30cm, de Intec 31cm.... De Batavus BUB, een pure stadsfiets, zit ook op 30cm. De Q-waarde is overigens al jaren groeiende, ook bij racefietsen.
Mijn T-400 heeft een brackethoogte van 27,5 cm en dat vind ik in combinatie met de veelgebruikte Shimano M-324 dubbelzijdige pedalen, op een vierkante trapas, wel het laagste. Ik heb ook banden op de fiets gehad waardoor de fiets één cm hoger kwam en dat was inderdaad meteen te merken. Ook heb ik banden gehad die de fiets 1 cm lager maakten en dat leverde in korte tijd een paar forse krassen op het wegdek op. :shock:

30 cm lijkt me wel flink hoog inderdaad, zelfs voor mijn eigen 185 cm.
Mijn Fargo zit tegen de 30cm aan denk ik, da's idd vrij hoog, ik ben 2.00m :D
Hallo iedereen :D
@SuperMario

Bedankt voor je aanbod! Inderdaad iets te groot voor mij :) Maar een mooi gebaar!

Bij de handelaar heb ik op Koga Miyata fietsen gereden. Ik heb er op gelet dat ze waren afgemonteerd met DEORE LX , omdat iemand hier (ik ben even kwijt wie) mij daarop wees. Sowieso al een ENORME verbetering vergeleken met mijn krakkemikkige stationsfiets :shock: :lol:

Graag zou ik gebruik maken van jullie kennis om deze fiets te beoordelen:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Hier heb ik op gereden en dit reed goed. Ik kon met mijn tenen bij de grond.
Wat vinden jullie van de prijs en de specificaties?

Er zat 1 fiets bij die ondanks de juiste hoogte toch te klein leek, en ik vermoed dat het frame minder lang was? Ik voelde me in ieder geval een beetje opgetrommeld op deze fiets...zo zie je maar dat de hoogte inderdaad niet het enige belangrijke is wat telt.

@Shadow
Bedankt voor het linkje, Ik ga me er nog even in verdiepen.

@Leon en @Sjefke
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Oh en nog iets:

Wat is nou het verschil tussen een sport/hybridefiets en een trekkingfiets?


Alvast bedankt :wink: :)
De hoogte is zelfs minder belangrijk als de lengte :wink: maar goed, op een verende voorvork en het zadel na zie ik een hele mooie fiets!
T-tje schreef:
do 26 sep, 2019 19:23
Oh en nog iets:
Wat is nou het verschil tussen een sport/hybridefiets en een trekkingfiets?
Daar heeft iemand eens een lijstje van gemaakt:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Oh een verende voorvork is niet goed?
T-tje schreef:
do 26 sep, 2019 19:30
Oh een verende voorvork is niet goed?
Waar staat dat?