Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E- Biker lui? ... - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

E- Biker lui? ...

123 berichten
Leon schreef:
ma 23 sep, 2019 14:44
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 12:44
... het vreemd is te denken dat ze dat allemaal deden vanwege een lichamelijk probleem.
Je hebt je formulering aangepast. Het was eerst:
Wim schreef:
zo 22 sep, 2019 22:47
Die'fietsers' hadden geen evidente gezondheidsproblemen.
Die laatste zin lees ik toch meer als* een constatering.

*: Voor Bert: ik schrijf hier als omdat ik als bedoel zoals in het Nederlands volgens de officiële regels gebruikt kan worden; want als ik als zou schrijven volgens de regels zoals jij die toepast zou het wat anders betekenen dan hetgeen het nu betekent en snapten we elkaar niet. Dit om toch maar weer eens te illustreren dat het handig is om dezelfde taal te spreken.....
...en het soms ook handig is áls je aan een half woord genoeg hebt om elkaar te begrijpen? :) :wink:

Hans
Recent had ik een gesprek met een 'gezonde' man van rond de 35 jaar. Hij gaf aan de 5 km naar veel van de bestemmingen in de buurt (winkels, postkantoor, ...) nu met de auto te doen maar te overwegen het met de fiets te doen als eens hij een elektrische fiets had.

Natuurlijk is het beter dat hij dat met een e-bike doet dan met de auto. Maar laten we er ook eerlijk over zijn, een gezond persoon van ongeveer 35 jaar die geen 5 kilometer kan fietsen (zelf als is het wat heuvelachtig) heeft fysiek een probleem.
Als je zoals ik een aanleg (of is het iets anders? ) hebt om heel veel te zweten, dan hangt het er ook van af wat je na de fietstocht moet doen. Als je daarna moet werken en er een beetje netjes uit wil zien, kan dat ook een overweging zijn om een elektrische fiets boven een gewone fiets te prefereren. Ik zelf kies tot nu toe vaak voor het omgekeerde, dus om bezweet op werk aan te komen. Het is afwachten of het me blijft lukken om al het commentaar / de grappen te negeren als ik weer eens druipend binnenkom.

Hans
javb2812 schreef:
ma 23 sep, 2019 23:30
Als je zoals ik een aanleg (of is het iets anders? ) hebt om heel veel te zweten, dan hangt het er ook van af wat je na de fietstocht moet doen. Als je daarna moet werken en er een beetje netjes uit wil zien, kan dat ook een overweging zijn om een elektrische fiets boven een gewone fiets te prefereren.
Dat is zeker ook een factor die bij sommige mensen (en sommige verplaatsingen) een rol speelt. Ik heb het geluk niet te extreem te zweten en sowieso op mijn werk te kunnen douchen.

Als iemand 2 keer/dag doucht vanwege fietsverplaatsingen en maar één keer per dag doucht als een elektrische fiets wordt gebruikt speelt dat ook weer een rol in de ecologische verschillen tussen de e-bike en gewone fiets.
Revanho schreef:
ma 23 sep, 2019 23:24
Recent had ik een gesprek met een 'gezonde' man van rond de 35 jaar. Hij gaf aan de 5 km naar veel van de bestemmingen in de buurt (winkels, postkantoor, ...) nu met de auto te doen maar te overwegen het met de fiets te doen als eens hij een elektrische fiets had.

Natuurlijk is het beter dat hij dat met een e-bike doet dan met de auto. Maar laten we er ook eerlijk over zijn, een gezond persoon van ongeveer 35 jaar die geen 5 kilometer kan fietsen (zelf als is het wat heuvelachtig) heeft fysiek een probleem.
Uit de eerste alinea mag ik niet de conclusie trekken dat de man een fysieke reden heeft om de auto te pakken. Misschien kan hij het best maar heeft hij er gewoon geen zin in omdat hij iets minder is gefocussed op fietsen dan jij dat ben. Maar jij hebt de man gesproken dus jij kan dat beter inschatten. En of je dat dan een probleem moet noemen of gewoon een andere manier van tegen dit soort dingen aankijken?
Het is volgens mij gewoon dezelfde ontwikkeling die al eeuwen aan de gang is. Men liep, als je geld had, reed je op een ezel, een paard, paard en wagen, koets, auto...
Een wielrenner mocht geen versnellingen gebruiken, dat was valsspelen... Nu is dat de issue niet meer.
Mensen zijn zo ‘ontworpen’ (of hebben zich zo geevalueerd) dat het grootste resultaat wordt behaald met de minste inspanning. Zeker bij dagelijkse werkgerelateerde zaken is dat de norm. En dan is een e-bike gewoon een betere oplossing dan een gewone fiets.
De overstap vanuit de auto voor ww-verkeer heeft meer te maken met kosten, files en ‘gezond’ willen zijn volgens mij, de overstap van fiets naar e-bike bij rerceatief met ‘gemakszucht’, dat is een andere afweging. Lijkt op de afweging om op dagen dat er sport op het programma staat, niet met de fiets naar het werk te gaan, maar de auto te nemen. Een familielid van mij deed dat eens per week. ;-)
Het soort werk speelt zwaar mee. Ik heb in een groot kantoor gewerkt waar mensen die op 50 km afstand woonden en met de auto kwamen in grote getale aangaven graag dichterbij te wonen en met de fiets te komen.
Ik heb ook bij bedrijven gewerkt waar vooral fysiek werd gewerkt en dat ook gedaan. Dan is het op het einde van de dag gewoon heerlijk om je vermoeide lijf in een autostoel te leggen en met verwarming en muziekje een ruim half uur te zitten voordat er thuis weer vanalles moet.
Een e-bike is dan een mooie keuze er tussenin. Als een bouwvakker, verhuishulp of verpleger die op weg naar huis op maximale assistentie zet vind ik dat niet vreemd.
Onderstaand artikel in het AD van vandaag sluit af met een interessante zin (conlusie)

FA78E145-F5B7-47EC-81BD-38BDD66788B0.jpeg

Fietsen en lopen dus... en de e-bike laten staan.
Vraag is wat hier oorzaak is en wat gevolg... en of er überhaupt een causale relatie is. Mijn gevoel zegt van wel, maar ja...
Revanho schreef:
ma 23 sep, 2019 23:17
https://nl.wikipedia.org/wiki/Obesitas# ... 1-2006.jpg

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen

Heb ik iets tegen de e-bike? Neen.

Is er een groot probleem met gebrek aan beweging en overgewicht bij de gemiddelde Belg en Nederlander?: Absoluut. De cijfers over toenemend overgewicht spreken voor zich. En niet voor niets wordt er wel eens gezegd dat 'stilzitten het nieuwe roken is'.........

Bovendien toont het ook niet aan voor hoeveel mensen het gezondheidswinst zou opleveren als ze waar mogelijk de gewone fiets zouden gebruiken in plaats van een e-bike.

Ik maak me dus oprecht zorgen over de opkomst van de e-bike en het behoorlijk groot aantal mensen die zich fysiek veel te weinig inspannen.

(Daarnaast stel ik mij de vraag wat de ecologisch impact is/zal zijn van al die e-bikes.)
Top bijdrage, dat allereerst.

Kleine opmerkingen :
- Je hebt geen gewone fiets meer nodig als je een e-bike hebt, schakel de ondersteuning uit en je hebt een gewone fiets, die wat aan de zware kant is dus meer inspanning van je vraagt en dus nog gezonder is.
- ecologisch gezien is het beste natuurlijk om nu te stoppen met leven.
Kies je om dat niet te doen dan heeft alles ecologisch een impact : lopen is waarschijnlijk ecologische minder slecht dan fietsen, fietsen minder slecht dan e-biken, e-biken minder slecht dan een speedpedelec, een speed-pedelec minder slecht dan een EV, een EV minder slecht dan een ICE-voertuig, en alles minder slecht dan een vliegtuig.....
Revanho schreef:
ma 23 sep, 2019 23:24
Recent had ik een gesprek met een 'gezonde' man van rond de 35 jaar. Hij gaf aan de 5 km naar veel van de bestemmingen in de buurt (winkels, postkantoor, ...) nu met de auto te doen maar te overwegen het met de fiets te doen als eens hij een elektrische fiets had.

Natuurlijk is het beter dat hij dat met een e-bike doet dan met de auto. Maar laten we er ook eerlijk over zijn, een gezond persoon van ongeveer 35 jaar die geen 5 kilometer kan fietsen (zelf als is het wat heuvelachtig) heeft fysiek een probleem.
Ik ken die man, die kwam laatst 's morgen flink zwetend de fietsenstalling in bij ons. Op z'n e-bike. Toen dacht ik, nou prima, hij spant zich in, zijn conditie kan zo alleen maar beter worden. Beter dan dat ie per OV of auto komt.
Ik heb hem vriendelijk goedemorgen gewenst gevolgd door : "lekker he effe fietsen!"
Hans Keesom schreef:
di 24 sep, 2019 21:25
Kies je om dat niet te doen dan heeft alles ecologisch een impact : lopen is waarschijnlijk ecologische minder slecht dan fietsen
Dat ligt er aan hoe je het bepaalt. Als je een uur lopen vergelijkt met een uur fietsen dan is lopen denk ik ecologischer. Als je 40 km lopen vergelijkt met 40 km fietsen is fietsen heel wat energie-efficiënter en daarom waarschijnlijk ecologischer. Maar zelfs dan is het vergelijk niet zuiver, want als je loopt duurt het langer en heb je dus minder tijd om andere dingen te doen die het milieu belasten en naderhand ben je vermoeider en ga je ook geen heftige dingen meer doen.
Een e-bike is trouwens ook heel energie-efficient, vooral als je hem niet heel zwaar maakt, er enorme tassen en veel accescoires aan hangt, slappe stugge banden monteert en dat soort ongein. Puur de electriciteit vergelijken met extra eten zou best wel spannend kunen worden.
Maar daarna wordt het vergelijken erg lastig.
Hans Keesom schreef:
di 24 sep, 2019 21:29
Revanho schreef:
ma 23 sep, 2019 23:24
Recent had ik een gesprek met een 'gezonde' man van rond de 35 jaar. Hij gaf aan de 5 km naar veel van de bestemmingen in de buurt (winkels, postkantoor, ...) nu met de auto te doen maar te overwegen het met de fiets te doen als eens hij een elektrische fiets had.

Natuurlijk is het beter dat hij dat met een e-bike doet dan met de auto. Maar laten we er ook eerlijk over zijn, een gezond persoon van ongeveer 35 jaar die geen 5 kilometer kan fietsen (zelf als is het wat heuvelachtig) heeft fysiek een probleem.
Ik ken die man, die kwam laatst 's morgen flink zwetend de fietsenstalling in bij ons. Op z'n e-bike. Toen dacht ik, nou prima, hij spant zich in, zijn conditie kan zo alleen maar beter worden. Beter dan dat ie per OV of auto komt.
Ik heb hem vriendelijk goedemorgen gewenst gevolgd door : "lekker he effe fietsen!"
Je kijkt er toch anders tegenaan dan ik. Ik denk bij zo iemand dan: je bent toch niet van suiker? Maar goed, dat zég ik dan niet, want met al die diabetes 2-patiënten van tegenwoordig zou dat ongepast zijn.
Fijn om te weten dat 150 minuten bewegen per week, op de fiets, voldoende is voor een gezondere BMI.
"Eén op de drie Nederlanders beweegt voldoende door te fietsen naar werk of de supermarkt. Door deze standaardtochtjes zou extra sporten niet nodig zijn. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat fietsers een gezondere BMI hebben dan mensen die vaker de auto pakken. Er is echter meer data nodig om harde conclusies te trekken."

https://www.msn.com/nl-nl/gezondheid/fi ... spartandhp
Edwin* schreef:
di 24 sep, 2019 18:34
Quite het AD: Mensen met obesitas gebruiken vaker de e-fiets en lopen minder vaak in vergelijking met mensen met een gezond gewicht

Fietsen en lopen dus... en de e-bike laten staan.
Het onderzoek zegt nog zo ;-)

Hoewel er dus duidelijk verschillen bestaan in het gebruik van vervoerwijzen tussen de verschillende groepen, kan er op basis van deze inzichten niets worden gezegd over causaliteit. Met andere woorden, er kan op basis van deze resultaten niet geconcludeerd worden of de verschillen in gebruik van vervoerwijzen worden veroorzaakt door de gezondheid of omgekeerd.

Omdat geconcludeerd is dat de mens van zich zelf lui is hierbij ook het betreffende plaatje uit het het onderzoek:

Screenshot_20190928_090409.png

Het AD was ook een beetje lui, wat ze schrijven over de e-fiets komt overeen met het plaatje maar lopen niet, de zin had moeten zijn:

Mensen met obesitas gebruiken vaker de e-fiets en minder vaak de trein/bus/tram/metro en de normale fiets in vergelijking met mensen met een gezond gewicht
BTM = Bus tram metro. Was nog niet zomaar te vinden. Altijd handig die jeweetdattochwel-afkortingen. :twisted:

Het andere plaatje in het rapport, met de verplaatsingsafstand in plaats van de verplaatsingsfrequentie, laat net niets anders zien, namelijk dat obese mensen minder kilometers op de ebike maken dan overgewichtigen, die het meeste ebiken.
Over het waarom daarvan kun je nog meer speculeren, maar speculatie brengt weinig antwoorden.
willem.m schreef:
di 24 sep, 2019 21:59

Je kijkt er toch anders tegenaan dan ik. Ik denk bij zo iemand dan: je bent toch niet van suiker? Maar goed, dat zég ik dan niet, want met al die diabetes 2-patiënten van tegenwoordig zou dat ongepast zijn.
Beetje negatieve manier van denken hou jij er op na.... maar dat is slechts mijn mening.

Volgens mij is de meest terechte conclusie die je kan trekken als je iemand zwetend van een fiets ziet afkomen, dat ie zich zojuist heeft ingespannen op een manier die zijn lichaam heeft belast en dus zijn conditie zal verbeteren. Bevestig die persoon op een positieve manier en je vergroot de kans dat ie het vaker doet.
Leon schreef:
di 24 sep, 2019 21:53
Hans Keesom schreef:
di 24 sep, 2019 21:25
Kies je om dat niet te doen dan heeft alles ecologisch een impact : lopen is waarschijnlijk ecologische minder slecht dan fietsen
Dat ligt er aan hoe je het bepaalt. Als je een uur lopen vergelijkt met een uur fietsen dan is lopen denk ik ecologischer. Als je 40 km lopen vergelijkt met 40 km fietsen is fietsen heel wat energie-efficiënter en daarom waarschijnlijk ecologischer. Maar zelfs dan is het vergelijk niet zuiver, want als je loopt duurt het langer en heb je dus minder tijd om andere dingen te doen die het milieu belasten en naderhand ben je vermoeider en ga je ook geen heftige dingen meer doen.
Een e-bike is trouwens ook heel energie-efficient, vooral als je hem niet heel zwaar maakt, er enorme tassen en veel accescoires aan hangt, slappe stugge banden monteert en dat soort ongein. Puur de electriciteit vergelijken met extra eten zou best wel spannend kunen worden.
Maar daarna wordt het vergelijken erg lastig.
Dank voor je bijdrage.
Er zat enige ironie in mijn bijdrage ;-)
Goed dat je daar wat detaillering en nuance aan toevoegt. Het geeft denk ik ook aan dat het als we fietsen, e-biken en lopen met elkaar vergelijken qua milieuvriendelijkheid, we op een heel andere schaal bezig zijn dan als we een fiets of e-bike vergelijken met een auto. Beetje als grammen t.o.v. kilo's.
Hans Keesom schreef:
ma 30 sep, 2019 12:09
willem.m schreef:
di 24 sep, 2019 21:59

Je kijkt er toch anders tegenaan dan ik. Ik denk bij zo iemand dan: je bent toch niet van suiker? Maar goed, dat zég ik dan niet, want met al die diabetes 2-patiënten van tegenwoordig zou dat ongepast zijn.
Beetje negatieve manier van denken hou jij er op na.... maar dat is slechts mijn mening.
...
Dank voor je bijdrage.
Er zat enige ironie in mijn bijdrage ;-)
Goed dat je daar wat detaillering en nuance aan toevoegt.
Ik had na die 160 km nog maar 50% van de ene batterij gebruikt. Met een achterwiel motor, maar omdat een groot gedeelte van de route vals plat naar beneden was,en ik daardoor hele stukken sneller dan 26-27 km per uur reed; dus zonder ondersteuning en dat vind ik dus niet vreemd. Mijn fiets rijdt na vier jaar nog steeds goed ook zonder de motor aan.
Deze zomer had ik na twee dagen fietsen zonder tussendoor opladen en 186 km gefietst te hebben nog 39% in de batterij en nog een mogelijke actieradius van 59 km. Was wel in Nederland zonder heuvels.