Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht (bikepacking) paklijsten wereldreis door meerdere klimaten? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht (bikepacking) paklijsten wereldreis door meerdere klimaten?

alma schreef:
ma 23 sep, 2019 11:46
Bikepacken over deels bergpaden is een lastig compromis tussen lopen en fietsen. Reed ik alleen over dirtroads, dan zou ik mijn bagage lekker in twee tassen aan een achterdrager meenemen. Misschien iets zwaarder, maar veel makkelijker en comfortabeler.
En dat laatste doen wij dan dus. Dirtroads, rivierbeddingen en eenvoudige singeltracks ook maar niet stijl berg op kilometers lang. En met de hulp van mensen als Alma steeds een beetje lichter. Toch zit daar dan best weleens wat zwaar hik-a-bike in. Waar we dan moeten lopen of zelfs een paar keer op en neer met de tassen door omgevallen bomen ed. Maar das niet erg. Dank Alma!
Update:

meeste gewicht en ruimte bespaard door combi slaapsysteem

- zijden lakenzak Sea to summit
- slaapzak (+6) Mountain hardware
- Half bag PHD (voetstuk) a 165 gram
- donsjasje (+body)
- Tent Nordisk met 'dichte' binnentent< 1 kilo (minder geschikt in warm klimaat ;-(

en verder heel streng in wat wel/niet mee te nemen op de trip van China naar Eindhoven

BertV
avic schreef:
ma 23 sep, 2019 18:58

- slaapzak (+6) Mountain hardware
- Half bag PHD (voetstuk) a 165 gram
- donsjasje (+body)

Dank! Gebruikte je dan de half bag en donsjack in de slaapzak bij kou? Wat is het bereik van je donsjas en body en half bag of wat was de cuin? Wat was je koudste nacht of welke temperaturen reikt het?
Klopt: enkele keren de halfbag in de slaapzak gestoken en donsjas aan. Wat de min temperatuur is heb ik gelukkig niet hoeven testen. Schatting dat het tot -10 A 15 goed zal gaan. Maar zo koud heb ik t dus nergens gehad. Is naar mijn idee wel een heel goed werkend laagjessysteem. Heb nog de iets dikkere halfbag overwogen, dan zal t zeker wel tot ver onder 0 werken.
Bedankt! Ik denk dat ik mijn warme thermo lange onderbroek met donsjas toch compacter/lichter vind dan de zogenaamde olifantenpoot/slaapzakvoet/halfbag. De thermobroek kan namelijk voor meer doeleinden gebruikt worden zonder xtra gewicht van een halfbag.
das ook weer waar. maar de 160 gram lichte olifantpoot die zo klein als een tennisbal te proppen is vond ik een erg mooi alternatief. de gemiddelde broek is zwaarder en minder warm/confortabel
avic schreef:
di 24 sep, 2019 16:48
das ook weer waar. maar de 160 gram lichte olifantpoot die zo klein als een tennisbal te proppen is vond ik een erg mooi alternatief. de gemiddelde broek is zwaarder en minder warm/confortabel


Er zijn ook donsbroeken zag ik :wink:
das weer een dure oplossing, want denk ook dan aan donssokken. voeten voelen/zijn snel t koudst

waar wij ook op besparen, als we met zn 2en zijn, is één slaapzak meenemen en die aanritsen aan een dun onderdek/systeem waar ook de matjes inzitten. (Custommade by Tattelje)
Ja maar weer niet zo'n goede oplossing als je net in dat heel koude gedeelte zit op je wereldreis, of je partner restless legs heeft. :wink:
Hier een verhaal van wat Ryan Wilson na 2 jaar wereldreizen meeneemt en hoe hij het inpakt:

https://theradavist.com/2018/09/two-yea ... bike-tour/
Als ik zoveel mee zou willen nemen als Ryan ging ik toch voor grote achtertassen.
Sinds jan’ 2018 zijn wij op wereldreis en wij zijn halverwege geswitched van 4 panniers met rackpack en veel spullen naar een volledige bikepacking setup, met winterspullen (tot -15 graden..). Het past prima, vooral omdat we met z’n tweeën zijn en de tent, kookspullen, tools etc. delen. Ik draag ongeveer 12kg aan spullen en mijn vriend 15kg. We vinden het ook totaal niet meer inpakwerk of onhandig, minder ruimte = minder spullen meenemen, en om in te pakken = sneller. En we hebben vooral meer plezier op de fiets! Op onze website staan wat meer details http://rolynaround.com/equipment/
lynnmeier schreef:
di 14 jan, 2020 04:30
Sinds jan’ 2018 zijn wij op wereldreis en wij zijn halverwege geswitched van 4 panniers met rackpack en veel spullen naar een volledige bikepacking setup, met winterspullen (tot -15 graden..). Het past prima, vooral omdat we met z’n tweeën zijn en de tent, kookspullen, tools etc. delen. Ik draag ongeveer 12kg aan spullen en mijn vriend 15kg. We vinden het ook totaal niet meer inpakwerk of onhandig, minder ruimte = minder spullen meenemen, en om in te pakken = sneller. En we hebben vooral meer plezier op de fiets! Op onze website staan wat meer details http://rolynaround.com/equipment/
Ziet er goed uit (heel leuke en informatieve website trouwens). Heel veel spullen weggedaan dus (ben wel benieuwd in welke volgorde ;)).
lynnmeier schreef:
di 14 jan, 2020 04:30
Sinds jan’ 2018 zijn wij op wereldreis en wij zijn halverwege geswitched van 4 panniers met rackpack en veel spullen naar een volledige bikepacking setup, met winterspullen (tot -15 graden..). Het past prima, vooral omdat we met z’n tweeën zijn en de tent, kookspullen, tools etc. delen. Ik draag ongeveer 12kg aan spullen en mijn vriend 15kg. We vinden het ook totaal niet meer inpakwerk of onhandig, minder ruimte = minder spullen meenemen, en om in te pakken = sneller. En we hebben vooral meer plezier op de fiets! Op onze website staan wat meer details http://rolynaround.com/equipment/
Sleeping Gear – total 2275g
Sleeping bag – 2 person system: Therm-a-Rest Vela Double quilt 1020g & Cumulus Comforter L430 745g
Sleeping bag liner x2 – Ferrino Pro Liners x2 480g
Dank!
Maar denken jullie dat de setup voor het slapen warm genoeg is voor de Andes?
We hopen van wel! Als het echt koud is gebruiken we beide quilts over elkaar heen. Bewust hiervoor gekozen want hiermee kunnen we elkaar ook warm houden en het scheelt veel ruimte zo.. (bij een normale slaapzak heb je niet zoveel aan het gedeelte waar je op ligt) Onze matjes hebben een R-waarde van 4.9, we voelen niet snel kou vanuit de grond. Een paar weken geleden hadden we in Utah -18 graden 's nachts, dat gaat net :lol:
lynnmeier schreef:
wo 15 jan, 2020 17:29
We hopen van wel! Als het echt koud is gebruiken we beide quilts over elkaar heen. Bewust hiervoor gekozen want hiermee kunnen we elkaar ook warm houden en het scheelt veel ruimte zo.. (bij een normale slaapzak heb je niet zoveel aan het gedeelte waar je op ligt) Onze matjes hebben een R-waarde van 4.9, we voelen niet snel kou vanuit de grond. Een paar weken geleden hadden we in Utah -18 graden 's nachts, dat gaat net :lol:
Dank! Wij kijken ook naar zo'n systeem maar zijn toch een beetje bang voor tocht aan de zijkant waardoor de boel dan te koud wordt. Twee lichtere slaapzakken en daarover een kilt is misschien een oplossing. Ook als je door meerdere klimaten reist. Nu nog bekijken hoe je dan de warmtefactor moet berekenen.

We gaan jullie website volgen!
Fedor schreef:
di 14 jan, 2020 07:08
lynnmeier schreef:
di 14 jan, 2020 04:30
Sinds jan’ 2018 zijn wij op wereldreis en wij zijn halverwege geswitched van 4 panniers met rackpack en veel spullen naar een volledige bikepacking setup, met winterspullen (tot -15 graden..). Het past prima, vooral omdat we met z’n tweeën zijn en de tent, kookspullen, tools etc. delen. Ik draag ongeveer 12kg aan spullen en mijn vriend 15kg. We vinden het ook totaal niet meer inpakwerk of onhandig, minder ruimte = minder spullen meenemen, en om in te pakken = sneller. En we hebben vooral meer plezier op de fiets! Op onze website staan wat meer details http://rolynaround.com/equipment/
Ziet er goed uit (heel leuke en informatieve website trouwens). Heel veel spullen weggedaan dus (ben wel benieuwd in welke volgorde ;)).
Dank! Na twee maanden fietsen hebben we al veel spullen naar huis gestuurd, en na zes maanden nog eens, waaronder campingstoeltjes :roll: grote bergschoenen, alle extra kleding die we in werkelijkheid bijna nooit aan hadden (met name lange broeken kosten zoveel ruimte, we hebben nu long-johns en een 3/4 regenbroek erover als het koud is) een grote 9 liter waterzak (sowieso te zwaar als je hem vol doet), een stuurtas die alleen voor rommel werd gebruikt.. Een zak vol reserve boutjes en moertjes (met 2 per soort kun je ook wel toe :wink: ) We kijken nu gewoon veel kritischer naar wat we wel en niet meenemen, met die grote tassen was het te makkelijk om er nog maar wat bij in te gooien :lol:
Dieuwertje & Franzi schreef:
wo 15 jan, 2020 17:36
lynnmeier schreef:
wo 15 jan, 2020 17:29
We hopen van wel! Als het echt koud is gebruiken we beide quilts over elkaar heen. Bewust hiervoor gekozen want hiermee kunnen we elkaar ook warm houden en het scheelt veel ruimte zo.. (bij een normale slaapzak heb je niet zoveel aan het gedeelte waar je op ligt) Onze matjes hebben een R-waarde van 4.9, we voelen niet snel kou vanuit de grond. Een paar weken geleden hadden we in Utah -18 graden 's nachts, dat gaat net :lol:
Dank! Wij kijken ook naar zo'n systeem maar zijn toch een beetje bang voor tocht aan de zijkant waardoor de boel dan te koud wordt. Twee lichtere slaapzakken en daarover een kilt is misschien een oplossing. Ook als je door meerdere klimaten reist. Nu nog bekijken hoe je dan de warmtefactor moet berekenen.

We gaan jullie website volgen!
De Therm-a-Rest Vela Double quilt heeft een rand en een soort elastiek dat om de onderkant en de hoeken van de matjes gaat. De thermarest is niet heel warm helaas en ik ben veel meer tevreden over de kwaliteit van de Cumulus quilt, maar die heeft helaas niet het systeem om om de matjes te klemmen. Daarom stoppen we de Cumulus er altijd bij in en de thermarest bovenop zodat die om de randen zit. Ik heb geen idee over onze warmtefactor :lol: Twee lichtere slaapzakken met een quilt heb ik ook al eens over nagedacht want ons systeem is niet perfect.. Maar zolang dit werkt gaan we nog niet in wat nieuws investeren. Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen.
Wat quoten jullie toch veel en onnodig. Nieuwe bijdragen zijn zo lastig te vinden. Ik scroll me een ongeluk. :|
Dit draadje gaat niet over de voordelen en kenmerken van bike packing Gaan met die Banaan en Fedor en Leon. Daar zijn andere draadjes over in dit forum. Maar over de specifieke vraag :

Lichtgewicht (bikepacking) paklijsten wereldreis door meerdere klimaten?


Heel erg benieuwd naar de lichtgewicht en of klein volume paklijstjes van mensen die bikepacking stijl op een lange wereldreis zijn geweest door meerdere extreme klimaten. We hebben al ervaring met een soortgelijke wereldreis en dito lichtgewicht baggage in vier standaard Ortlieb tassen. Maar ik zie bikepackers die langere reizen maken onder extreme omstandigheden in afgelegen gebieden. Hoe doen ze dat toch? Hoe blijven ze warm, droog en nemen, ook nog water en eten voor meerdere dagen meer? Dat zijn tips waarop ik mijn iets traditionele setup voor een lange reis ook door onherbergzame gebieden kan aanpassen qua gewicht en/of volume. Immers jezelf warm en droog houden + voeding en water voor een aantal dagen betreft het grootste aandeel van de inhoud van de bepakking voor een wereldreis weet ik uit ervaring. Op een vorige wereldreis door regio's van 50 to -15 graden, had ik slechts vier traditionele ortlieb tassen bij me met ik schat een 23-25 kilo aan bagage. Daar zat ook een stoeltje, computer, camera, 2 TB dataopslag, waterfilter en zonnepaneel bij. Enkel als ik eten en water voor meerdere dagen nodig had werd ook de achterdrager gebruikt.

Erg benieuwd naar andere voorbeelden van paklijstjes voor een wereldreis door meerdere klimaten waarbij ook stukken zitten waarin je geheel zelfvoorzienend moet zijn! Ook omdat we een aantal zaken nu moeten vervangen wegens slijtage zoals als een slaapzak.

Wie o wie deelt zijn paklijst hier? Alvast bedankt!
*(inmiddels zijn de off topic opmerkingen weggehaald door de moderator)