Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slippende achter derailleur veer - Forum Wereldfietser

Slippende achter derailleur veer

Ik heb laatste 2 maanden 2x last gehad dat bij het schakelen mijn ketting vastloopt en wanneer ik afstap de derailleur spanningsloos hang.

Oplossing was de kooi demonteren, veer er uit en opnieuw monteren en de boel weer vast zetten. Kan het vrij snel langs de weg, maar fijn is anders. Iemand kennis over de oorzaak? Preventie tips? Of is het gewoon tijd voor een nieuwe derailleur (is in dit geval een 7 jaar oude Shimano 105, 10 speed).

Kreeg het plaatje niet toegevoegd, maar zo hing die er bij (voordat ik hem goed heb gezet): https://imgur.com/oskY5MG
https://www.mantel.com/shimano-105-5701 ... RhcnQxNA==

De 10 speed 105 begint een schaars artikel te worden.
Een keer goed schoonmaken en smeren zou voldoende moeten zijn :wink: . Anders misschien de veer vervangen als dat kan.
gios schreef:
ma 23 sep, 2019 12:26
Een keer goed schoonmaken en smeren zou voldoende moeten zijn :wink: . Anders misschien de veer vervangen als dat kan.
Schoonmaken en smeren heb ik al een keer gedaan. Veer los bestellen lijkt erg moeilijk en zie eigenlijk ook niet wat er mis is met de veer. Misschien toch maar een nieuwe derailleur bestellen nu je ze nog kan krijgen.
Zit de bout waarmee de derailleur aan het frame zit niet te strak? Als je deze zonder al te veel kracht naar voren en achteren kan bewegen is dat het probleem i.i.g. niet. Wat ik me ook nog kan bedenken is dat je de derailleurwieltjes verkeerd hebt teruggeplaatst, als je dat al gedaan hebt tenminste, op de meeste staat waar ze moeten zitten upper en lower. Je zou dit eigenlijk al moeten merken met fietsen, of het terugdraaien van de ketting wat dan nog net wil.

En anders een nieuwe inderdaad, dat is de snelste oplossing.
PC2K schreef:
ma 23 sep, 2019 12:32
gios schreef:
ma 23 sep, 2019 12:26
Een keer goed schoonmaken en smeren zou voldoende moeten zijn :wink: . Anders misschien de veer vervangen als dat kan.
Schoonmaken en smeren heb ik al een keer gedaan. Veer los bestellen lijkt erg moeilijk en zie eigenlijk ook niet wat er mis is met de veer. Misschien toch maar een nieuwe derailleur bestellen nu je ze nog kan krijgen.
Zou ik doen!
Zie ook deze (voor Shimano 10-speed HG-X kettingen)

https://www.rosebikes.nl/shimano-deore- ... =standaard
Maar dat is een Deore (=mtb) derailleur, dat gaat niet met race shifters helaasch :|
moet je misschien de veer nog een slag (voor)spannen als je de derailleurkooi er weer opzet?
Shadow schreef:
ma 23 sep, 2019 13:09
Maar dat is een Deore (=mtb) derailleur, dat gaat niet met race shifters helaasch :|
9v MTB zoeken, gaat met 10v STI. Wel normale model pakken, geen shadow oid, maar die worden ook zeldzaam.
OmeGerrit schreef:
ma 23 sep, 2019 22:38
Shadow schreef:
ma 23 sep, 2019 13:09
Maar dat is een Deore (=mtb) derailleur, dat gaat niet met race shifters helaasch :|
9v MTB zoeken, gaat met 10v STI. Wel normale model pakken, geen shadow oid, maar die worden ook zeldzaam.
Inderdaad: mtb 10v gaat niet samen met 10v road: andere schakelratio. Maar er zijn nog meer alternatieven. Sora R3000 9v (ook keuze tussen kort of lang) of gewoon het origineel, kort of lang:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ur-p32530/
Daar zou ik er snel 1 van bestellen, want ze gaan er wel uit heb ik het idee :idea:
hoogframe schreef:
ma 23 sep, 2019 13:15
moet je misschien de veer nog een slag (voor)spannen als je de derailleurkooi er weer opzet?
Ik span hem correct voor, als ik hem goed zet. Dan doet die het ook weer goed met juiste spanning. Ziet en voelt ook correct aan, ook met vergelijking met de andere fietsen die ik heb. Werkt dan ook prima weer voor heel wat ritten.

Maar denk dat ik maar een reserve ga bestellen, loon wordt toch deze dagen gestort.
Shadow schreef:
di 24 sep, 2019 07:40
Daar zou ik er snel 1 van bestellen, want ze gaan er wel uit heb ik het idee :idea:
En anders is daar altijd nog Microshift, misschien niet zo makkelijk verkrijgbaar maar zeker niet slechter dan Shimano.
https://www.microshift.com/en/product-c ... ad/centos/
Duurzaamheids actie:
Na 10 jaar en vele km's en ruig gebruik hetzelfde verschijnsel.
De veer werkt zich naar binnen en schiet uit het gat van het zwaard.
Trek de veer wat uit met 2 tangen. Buig de laatste winding wat naar buiten en probeer de hoek van het haakje wat scherper te maken.
Door slijtage ontstaat er ook wat speling op de montage bout. Deze kun je achter de kop een beetje schimmen met simtouw om de speling op te heffen.
Het probleem ontstaat bij gebruik van te grote tandwielen, dan komt de ketting te strak en de veerspnning van de derailleur te groot. De derailleur mag niet naar voren wijzen, verticale stand is max. Anders derailleur met langer zwaard monteren.
Let ook op de kettinglengte.
Bij nieuwe ketting leg je die op kleine blad voor en kleinste krans achter. Pas de lengte aan zodat heen en terug op derailleur elkaar net raakt. Een tandje zwaarder moet vrij zijn.
Preventie gebruik op het grote blad de 2 lichtste tandkransen van de cassette niet.
Nieuwe 105's zijn nog prima verkrijgbaar, er ligt er eentje op de plank met midzwaard.
OmeGerrit schreef:
ma 23 sep, 2019 22:38
9v MTB zoeken, gaat met 10v STI. Wel normale model pakken, geen shadow oid, maar die worden ook zeldzaam.
De eerste shadow generatie, nog 9v MTB, werkt ook met STI. Die ervaring heb ik zelf met Deore en XT modellen op 10v Tiagra shifters.