Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is de beste vakantie/trekking fiets onder 500 euro? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat is de beste vakantie/trekking fiets onder 500 euro?

Helemaal duidelijk. Bedankt Jurr :)
You're welcome.
T-tje schreef:
zo 22 sep, 2019 13:23

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Ik ben in het bezit van lichtgewicht kampeerspullen. Toevallig heb ik alles 3 weken geleden gewogen en kwam uit op ongeveer 10 kg. Daar is alleen water niet bij opgeteld. Dus ongeveer 12 kg dan
Met zulke lichtgewicht spullen zou je kunnen kijken naar alleen achtertassen op een achterdrager of een bikepacking setup waarbij je de tassen vaak zonder drager aan de fiets bindt.
T-tje schreef:
zo 22 sep, 2019 14:56
Helaas kan ik komend weekend niet. Ik zal de data voor andere weekenden in de gaten houden (die staan neem ik aan ergens op dit forum?)
https://www.wereldfietser.nl/kalender

Kijk eens naar het off-road weekend daarna. Die nemen doorgaans nog wat minder spullen mee. Helaas zijn we net twee weekenden achter elkaar nog in Harskamp geweest, da's natuurlijk bij jou in de buurt.

Marco Meijerink heeft vorig off-road weekend een aantal mensen met fiets en kampeerbepakking voor een weekend op de foto gezet, wellicht leuk ter inspiratie:

https://www.bikepackingpicture.lismarq.com/page
T-tje schreef:
zo 22 sep, 2019 19:09
En begrijp ik het goed dat als ik in heuvel/bergachtig gebied ga fietsen ik beter geen fiets met v-brakes kan kopen maar met een hydraulische rem?
Er is niets mis met (goede) V-brakes, ook niet in heuvel/bergachtig gebied. Ze bieden misschien niet niet de remkracht en de doseerbaarheid van sommige hydraulische remmen, ze volstaan zeker.

Wat niet erg geschikt is voor heuvel/bergachtig gebied zijn trommelremmen, terugtrapremmen, rollerbrakes, ...

Renaat
Ja dat zou natuurlijk mooi zijn. Hoe minder hoe beter...

Ik beschik niet over een fiets, dus dan zou ik niet mee kunnen fietsen... alleen op bezoek gaan bij de camping dan?


Echt kei gave foto's! Leuk om al die verschillende tasjes en manieren/stijlen van mensen te zien. :D
Bedankt voor je reactie Renaat. Dat helpt weer bij het vinden van de juiste fiets.
Revanho schreef:
zo 22 sep, 2019 20:16
Er is niets mis met (goede) V-brakes, ook niet in heuvel/bergachtig gebied. Ze bieden misschien niet niet de remkracht en de doseerbaarheid van sommige hydraulische remmen, ze volstaan zeker.
Met mijn goedkope Shimano Acera-V-brakes zet ik anders mijn fiets keurig op het voorwiel. De achterrem is sterk genoeg om het wiel op elk moment te kunnen blokkeren. Andere remmen kunnen misschien nog lichter werken, maar of dat zo geweldig is kun je je afvragen, want als je moet remmen in paniek is de doseerbaarheid van je handspieren dan wel een punt van aandacht of oefening.
T-tje schreef:
zo 22 sep, 2019 20:42

Ik beschik niet over een fiets, dus dan zou ik niet mee kunnen fietsen... alleen op bezoek gaan bij de camping dan?
Even een berichtje naar de organisator en dan kan dat vast wel. Het weekend zit verder wel vol kreeg ik over de mail, dus een heel weekend mee wordt sowieso lastig. Tenzij er nog mensen uitvallen.

Die daarna op de kalender is een huttentocht, daar zul je er een aantal zonder kampeerspullen treffen maar vast ook genoeg die dat wel bij zich hebben. En wat meer bij jou in de buurt ook.
@Jurr

Ik denk dat het me leuker lijkt om zoiets met een eigen fiets te doen :) Komt vast en zeker nog het juiste moment voor mij
Leon schreef:
zo 22 sep, 2019 20:45
Revanho schreef:
zo 22 sep, 2019 20:16
Er is niets mis met (goede) V-brakes, ook niet in heuvel/bergachtig gebied. Ze bieden misschien niet niet de remkracht en de doseerbaarheid van sommige hydraulische remmen, ze volstaan zeker.
Met mijn goedkope Shimano Acera-V-brakes zet ik anders mijn fiets keurig op het voorwiel. De achterrem is sterk genoeg om het wiel op elk moment te kunnen blokkeren. Andere remmen kunnen misschien nog lichter werken, maar of dat zo geweldig is kun je je afvragen, want als je moet remmen in paniek is de doseerbaarheid van je handspieren dan wel een punt van aandacht of oefening.
Daarom zat er volgens mij wel eens zo'n power modulator in de voorremkabel opgenomen, ging je niet over het stuur...
Het grote voordeel van hydraulische remmen is dan ook (volgens mij) de betere doseerbaarheid.
Modulatie van mechanische remmen, schijf of velg, kan prima zijn!
Shadow schreef:
ma 23 sep, 2019 12:00
Modulatie van mechanische remmen, schijf of velg, kan prima zijn!
Ik heb nooit anders begrepen dat die 'modulator' een begrenzer of verminderaar was, een soort elastiek in de remkabel waaraan sommige anderen een kapitaal uitgeven om er een te kopen die juist niet uitrekt. (zie draadje van afgelopen week. :D )
In geval van natte velgen, slechte blokjes, slechte afstelling of alle drie was de te bereiken remkracht dan wel erg beperkt.
Was het daarom dat je ze later nooit meer zag?
Ik haalde ze er ook altijd uit, maar goed :D
Misschien heb je hier nog wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 12:31
Misschien heb je hier nog wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Is dat niet hetzelfde meer als het genoemde pdf-je?
Dan zou het pdf-je vervangen moeten worden door een link.
Het is een wat bijgewerkte versie van mijn oorspronkelijke pdf, met up to date informatie, en het is ook deze versie die ik in de toekomst steeds wil vullen met actuele informatie. Ik heb de moderators en site beheerders al diverse malen gevraagd mijn pdf te verwijderen en er een link naar mijn wordpress site voor in de plaats te zetten, maar dat is nog steeds niet gebeurd.
Kijk, daarom is het altijd beter om baas over eigen data te zijn.
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 17:28
Het is een wat bijgewerkte versie van mijn oorspronkelijke pdf, met up to date informatie, en het is ook deze versie die ik in de toekomst steeds wil vullen met actuele informatie. Ik heb de moderators en site beheerders al diverse malen gevraagd mijn pdf te verwijderen en er een link naar mijn wordpress site voor in de plaats te zetten, maar dat is nog steeds niet gebeurd.
De link die ik in dit topic naar de pdf plaatste heb ik verwijderd en vervangen door een link naar de genoemde site.
Leon schreef:
zo 22 sep, 2019 20:45
Met mijn goedkope Shimano Acera-V-brakes zet ik anders mijn fiets keurig op het voorwiel. De achterrem is sterk genoeg om het wiel op elk moment te kunnen blokkeren.
Vandaar dat ik met mijn misschien en sommige een slag om de arm hield :wink:
Maar als ik mij niet vergis ben jij een goedweerfietser? Dat maakt immers toch ook wel wat verschil.
Leon schreef:
zo 22 sep, 2019 20:45
Andere remmen kunnen misschien nog lichter werken, maar of dat zo geweldig is kun je je afvragen, want als je moet remmen in paniek is de doseerbaarheid van je handspieren dan wel een punt van aandacht of oefening.
Dat lijkt me een algemeen aandachtspunt voor iemand die een stationsfiets gewoon is.

Elke goed ingestelde V-brake (zeker in droge omstandigheden), hydraulische velgrem of schijfrem zal dan genoeg zijn om over kop te vliegen als men die remkracht niet gewoon is.

Dus @T-tje, het is zeker aan te raden om gewoon te worden aan goede remmen en tijd te nemen om te leren remmen, ook op hellingen.

Renaat
Revanho schreef:
ma 23 sep, 2019 19:04
Maar als ik mij niet vergis ben jij een goedweerfietser? Dat maakt immers toch ook wel wat verschil.
Mijn voorkeur voor goed weer heb ik opgedaan tijdens aanhoudend slecht weer...

De remkracht van velgremmen is een stuk minder als de velgen nat zijn. Dat is niet alleen maar slecht.