Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slapen in multifunctionele laagjes - comfortcijfers per laag? - Forum Wereldfietser

Slapen in multifunctionele laagjes - comfortcijfers per laag?

Onze slaapzak van Carl Denig heeft in de afgelopen 14 jaar zoveel dons verloren dat we hem nu niet mee durven meenemen in extremere omstandigheden. Ik weet absoluut niet meer wat de comfortzones waren van dat ding. Op een lange reis onder anderen door de Himalaya met temperaturen ver onder nul werkte we met laagjes met name aan het begin van de avond. Fietskleding uit, thermo aan tent opzetten, koken en hup de slaapzak in voor de grootste kou. Al naar gelang we het warmer kregen, trokken we dan de lagen uit gedurende de avond.

Omdat we ook zoveel als mogelijk licht willen reizen, bekijken we nu de mogelijkheden voor een nieuwe zo licht en compact mogelijke slaapzak in combinatie met multifunctie laagjes kleding/ondergoed. Ook met het oog op langere reizen door meerdere klimaatzones. Uiteraard houden we de oude slaapzakken voor kortere reizen door een klimaatzone. Maar de vraag is hoe krijg ik ongeveer iets duidelijk krijg wat 'de comfortcijfers' zijn van thermo ondergoed uit de range Warm van Odlo, lakenzak en eventueel nog een shirt. Wie heeft daar zicht op en wie heeft ervaring met een quilt of slaapzak in combinatie met 'lagen' in extreme omstandigheden in hooggebergte als Himalaya, Patagonië, Canada of Alaska in voor-, zomer of najaar? Welke spullen gebruikte je en wat voor koude- of warmte type ben je? Wijzelf zijn beiden wat kouwelijk aangelegd. :wink: Inmiddels begrijp ik dat je in heel koude omstandigheden moet oppassen met een quilt voor tocht. Ook hebben we liever geen slaapzak met hoed omdat we gebruik maken van een muts die ook weer multifunctioneel is. Bij heel erge kou kruipen we gewoon helemaal in de slaapzak.

Heeft iemand trouwens ervaring met het hergebruik van dons voor een nieuwe slaapzak? Vind het altijd zonde om iets weg te gooien, met name bij dons.
Ik heb altijd een zijden lakenzak mee. Die verbetert de temperatuur met 5 graden.
Van Cocoon heb je ook zogenaamde radiators (ook een soort lakenzak) die de temperatuur met wel 10 graden kunnen verhogen. En is het warm dan gebruik je je slaapzak niet en gebruik je alleen de lakenzak.

Verder is het goed om vooral niet je benen en borsthaar te harsen :D
Eric Schuijt schreef:
zo 22 sep, 2019 11:49
Ik heb altijd een zijden lakenzak mee. Die verbetert de temperatuur met 5 graden.
Van Cocoon heb je ook zogenaamde radiators (ook een soort lakenzak) die de temperatuur met wel 10 graden kunnen verhogen. En is het warm dan gebruik je je slaapzak niet en gebruik je alleen de lakenzak.
Thxs. Ja een zijden lakenzak hebben we ook altijd mee. Heb je al geslapen in de radiator bij warme omstandigheden? Ik wil maar een lakenzak meenemen, of is dat te plakkerig. De Cocoon weegt wel maar liefst 0,49 kilo.

Nu nog de comfortzones voor de andere lagen zoals thermo ondergoed warm van odlo en andere shirts bij benadering.
Lijkt me ook een kwestie van uitproberen. Het is lastig om overal een getal aan te knopen, lekker erop uit met de diverse temperaturen.

Zelf heb ik een dun Icebreaker merino shirt met korte mouwen, een dikke Icebreaker met lange mouwen, een afritsbare broek van Fjallraven G1000, een Arcteryx Bèta hardshell, een afritsbare windstopper van Gore bikewear, korte fietsbroeken met zeem van Castelli, lange fietsbroek zonder zeem met windstopper van Gore bikewear, helmmuts met windstopper van Gore bikewear, en sokken in verschillende diktes van Woolpower en Smartwool.

Ook mijn slaapzak mag langzamerhand wel eens aan de upgrade na de nodige verloren dons, nu een Nomad Anabar 600 op een Exped Downmat 7.
Jurr schreef:
zo 22 sep, 2019 12:28
Lijkt me ook een kwestie van uitproberen. Het is lastig om overal een getal aan te knopen, lekker erop uit met de diverse temperaturen.
Uitproberen zeker, en dat hebben we ook al uitvoerig gedaan zoals hierboven beschreven. Maar ik schaf liever maar een keer een nieuwe slaapzak aan. En helaas weten we de comfort rate van onze oude slaapzak niet en hebben we destijds in de Himalaya geen temperatuur opgenomen, vandaar mijn vragen. :wink: Misschien eens Carl Denig vragen of ze het weten als ik nog een leesbaar etiket kan vinden....
Jurr schreef:
zo 22 sep, 2019 12:28
een afritsbare windstopper van Gore bikewear
Is dat praktisch zo'n afritsbare windstopper? M.a.w. gebruik je hem zowel met als zonder mouwen?
nicolevelo schreef:
zo 22 sep, 2019 12:43

Is dat praktisch zo'n afritsbare windstopper? M.a.w. gebruik je hem zowel met als zonder mouwen?
Ik ben er erg blij mee. Vanochtend met mouwen begonnen en ze net weer in m'n tas opgeborgen. Kan ze ook fietsend uit doen en in 1 van de achterzakken stoppen. Als ik ze weer aan doe stop ik vaak wel even.

Heb ernaast nog een dun fietsshirtje met korte mouwen en een hemd zonder mouwen bij die ik nog niet noemde dat is het geloof ik wel zo'n beetje qua kleding. Oh ja, handschoenen en waterdichte overschoenen nog. En fietsschoenen en een setje teenslippers.

Binnenkort er nog een donsjasje aan toevoegen en dan vind ik het wel genoeg.
Hee Jurr en NicoleVelo, dit is een draadje over slapen in multifunctionele laagjes. Dus niet over een windstopper, overschoenen ed, of slapen jullie daar in :? Graag on topic blijven aub.
Dieuwertje & Franzi schreef:
zo 22 sep, 2019 13:19
Hee Jurr en NicoleVelo, dit is een draadje over slapen in multifunctionele laagjes. Dus niet over een windstopper, overschoenen ed, of slapen jullie daar in :? Graag on topic blijven aub.
Als ik het koud heb of denk koud te kunnen gaan krijgen dan trek ik aan wat ik op dat moment aan kleding bij me heb. Dat maakt die laagjes nou juist zo multifunctioneel.

Kortom, ja.
Dieuwertje & Franzi schreef:
zo 22 sep, 2019 13:19
Hee Jurr en NicoleVelo, dit is een draadje over slapen in multifunctionele laagjes. Dus niet over een windstopper, overschoenen ed, of slapen jullie daar in :? Graag on topic blijven aub.
Nou zeg, en dan krijg ik hierover ook nog 'ns een persoonlijk bericht in mijn berichtenbox. Is dat niet wat overdreven?

En uiteraard slapen we in onze kleren als het koud is. Hoe meer multifunctionele laagjes je bij hebt hoe minder je nodig hebt.
nicolevelo schreef:
zo 22 sep, 2019 13:26
Dieuwertje & Franzi schreef:
zo 22 sep, 2019 13:19
Hee Jurr en NicoleVelo, dit is een draadje over slapen in multifunctionele laagjes. Dus niet over een windstopper, overschoenen ed, of slapen jullie daar in :? Graag on topic blijven aub.
Nou zeg, en dan krijg ik hierover ook nog 'ns een persoonlijk bericht in mijn berichtenbox. Is dat niet wat overdreven?

En uiteraard slapen we in onze kleren als het koud is. Hoe meer multifunctionele laagjes je bij hebt hoe minder je nodig hebt.
Dat slapen in laagjes de oplossing is daar was ik al jaren achter, zie startbericht en titel. Ik ben met dit draadje specifiek op zoek naar de comfortcijfers per laagje. Dit om te bepalen wat voor slaapzak ik nu moet aanschaffen.

Dat ik je een berichtje had gestuurd was omdat ik dit niet in het openbaar wilde doen. Tis gewoon een klein verzoekje. Toen Jurr daarop weer verder ging met antwoorden en er toen ook overschoenen bij kwamen, bedacht ik dat het mischien handiger was om toch mijn verzoek openbaar te plaatsten. Dit om te voorkomen dat het draadje niet volledig een andere kant op gaat zoals hier wel vaker gebeurt. Dus vandaar de dubbeling, niets vervelends mee bedoel met het dubbele verzoekje hoor.
Dus je boodschap heb je nu in dubbele laagjes verpakt? :wink:
Comfortcijfers heb ik niet voor je, maar:
Dieuwertje & Franzi schreef:
zo 22 sep, 2019 11:46
Onze slaapzak van Carl Denig heeft in de afgelopen 14 jaar zoveel dons verloren dat we hem nu niet mee durven meenemen in extremere omstandigheden. [...]Heeft iemand trouwens ervaring met het hergebruik van dons voor een nieuwe slaapzak? Vind het altijd zonde om iets weg te gooien, met name bij dons.
Als het probleem van je oude slaapzak is dat je te veel dons kwijt bent, kun je hem toch gewoon laten bijvullen?
Ook hebben we liever geen slaapzak met hoed omdat we gebruik maken van een muts die ook weer multifunctioneel is. Bij heel erge kou kruipen we gewoon helemaal in de slaapzak.
Als dat lukt met een slaapzak zonder capuchon, is je slaapzak te lang. ;) Ik heb afgelopen voorjaar voor het eerst met buitentemperaturen onder het vriespunt gekampeerd. Tot nu toe had ik de capuchon van mijn slaapzak alleen gebruikt om wakker te worden met ademnood als hij, om me heen gedraaid, over mijn gezicht kwam te liggen. Maar met vorst vond ik het toch wel prettig om een capuchon te hebben. In combinatie met een buff (meer om de slaapzak schoon te houden) heb ik het geen moment koud gehad. Je verliest ook geen warmte langs je nek. En een buff is minder volumineus, sneller droog, en nog veel multifunctioneler dan een muts.

Succes met de zoektocht,

Carl
Vond trouwens net een artikel over warmtewaardes ed van onderkleding. Tis wat lang dus nog niet geheel gecheckt op bruikbaarheid voor mijn vraag. https://solar.lowtechmagazine.com/2011/ ... rwear.html

Carl schreef:
zo 22 sep, 2019 14:12
Comfortcijfers heb ik niet voor je, maar:
Dieuwertje & Franzi schreef:
zo 22 sep, 2019 11:46
Onze slaapzak van Carl Denig heeft in de afgelopen 14 jaar zoveel dons verloren dat we hem nu niet mee durven meenemen in extremere omstandigheden. [...]Heeft iemand trouwens ervaring met het hergebruik van dons voor een nieuwe slaapzak? Vind het altijd zonde om iets weg te gooien, met name bij dons.
Als het probleem van je oude slaapzak is dat je te veel dons kwijt bent, kun je hem toch gewoon laten bijvullen?
Thxs Carl, Daar heb ik ook aanzitten denken met een andere tijk en wellicht een iets andere vorm, meer taps dan deken. En wellicht ook met andere verdeling dons. Nu eerst nog eens kijken hoeveel ik kan opwaarderen met onderkleding om te kijken tot welke comfortzone opvullen gewenst is. Maar aan de andere kant is het ook fijn om de oude te houden voor lichter reizen in korte reizen door gematigde zones.
Carl schreef:
zo 22 sep, 2019 14:12
Dieuwertje & Franzi schreef:
zo 22 sep, 2019 11:46
Ook hebben we liever geen slaapzak met hoed omdat we gebruik maken van een muts die ook weer multifunctioneel is. Bij heel erge kou kruipen we gewoon helemaal in de slaapzak.
Als dat lukt met een slaapzak zonder capuchon, is je slaapzak te lang. ;)
Nee hoor maar wel een dekenmodel. Ik lig dan wat meer in foetushouding met slaapzak over mijn hoofd aangetrokken. Zodanig dat het gezicht vrij is bij extreem koude nachten. We gebruikten ook een buf en muts.
Hoe zit dat met slapen in een donsjack dat ik soms hoor als oplossing bij extra koude nachten? Ik draai nogal veel en vermoed dat zo een donsjack dan uit zn voegen knapt?
-
Fietsertje71 schreef:
zo 22 sep, 2019 16:24
Hoe zit dat met slapen in een donsjack dat ik soms hoor als oplossing bij extra koude nachten? Ik draai nogal veel en vermoed dat zo een donsjack dan uit zn voegen knapt?
Bij extreme nachten ook al eens gedaan. Ik draai gemiddeld en heb een dekenmodel slaapzak. Denk dat het materiaal van de donsjack in combinatie met de zijdenbinnenzak lekker gleed en daardoor niet knel kwam te zitten. Ik heb ook zitten kijken naar de zogenaamde olifantenpoot (soort halve slaapzak in combi met een donsjack. Dat lijkt mij dan weer niet comfortabel. En ook bij een donzen broek in combi met dons jack. Maar dat is niet praktisch als je weer in warmere zones bent gedurende een lange reis.

Jammer toch dat er wel bij slaapzakken maar niet bij kledingstukken 'comfort rates' worden genoemd. In de nabije omgeving testen voor temperaturen in Himalaya of Andes is ook niet mogelijk.
Over dons verliezen.
Dat zou betekenen dat de slaapzak in de loop van de jaren lichter is geworden; interessant omeens met de keukenweergschaal in de weer te gaan. Mijn TNF zak van 25 jaar geleden is echter nog precies even zwaar als toen, maar is toch veel isolatiewaarde kwijt. Het dons wordt platter, balt meer samen, hangs opzij en er ontstaan openingen in het donsdek tussen binnen- en buitentijk. Als ik er een felle lamp achter hou kan ik dat goed zien.
Als je echt twee ons dons zou moeten verliezen uit een slaapzak zou dat wel veel zijn, want tien gram dons in een slaapzak is weinig, maar tien gram dons losgelaten in de buitenwereld is het een wolk, laat staan binnen in een tent.
Van bijvullen wordt de slaapzak dus misshcien wel zwaarder dan hij ooit was. Dan zou je hem moeten hervullen, maar dat is weer erg duur want het dons bepaalt voor een groot deel de prijs van een donzen slaapzak.
Leon schreef:
zo 22 sep, 2019 16:46
Over dons verliezen.
Dat zou betekenen dat de slaapzak in de loop van de jaren lichter is geworden; interessant omeens met de keukenweergschaal in de weer te gaan. Mijn TNF zak van 25 jaar geleden is echter nog precies even zwaar als toen, maar is toch veel isolatiewaarde kwijt. Het dons wordt platter, balt meer samen, hangs opzij en er ontstaan openingen in het donsdek tussen binnen- en buitentijk.
Dank Leon, er is echt wat uitgelopen in de loop der tijd. Bij het inpakken van de tent sóchtends was dat duidelijk te zien. Hoeveel dat is geweest in de loop der tijd weet ik niet. Helaas weet ik het oude vulgewicht niet meer en de etiketten van de slaapzak zijn verdwenen. Dacht dat het een Kamchatka was van Denig, eens kijken of er nog wat online staat aan info. Dacht dat het lopen aan de compressie zakken lag maar bij Tatteljee las ik dat het ook aan een veroudering van de tijk zou kunnen liggen. Ons dons balt niet niet en is heel volumineus. Zeker nadat ze (een keer per 1,5 jaar) gewassen zijn. Gebruiken al lang geen duur donswasmiddel meer maar olijfolie zeep.

Edit 1: Gevonden als ze tenminste de modellen in der loop van de tijd niet anders gevuld hebben in een folder van 2014. Comforttemperatuur -6, 200x80, gewicht 1175, vulgewicht 650, 100% ganzendons, EU 740+ (Cuin), Katoen/pertex (onze is echter niet van katoen. Of zou hiermee een menging bedoeld zijn?). Ga straks wegen hoeveel ze nu nog zijn. https://docplayer.nl/8707579-Katoenen-t ... denig.html

Edit 2: Je zult het niet geloven....hij is nog precies 1175 :shock:
Zou hij dan nog precies dezelfde comforttemperatuur hebben gezien het feit dat de boel nog heel goed opbolt? Misschien is dan een nieuwe lichtere tijk wel een optie. Op pad beweert dat dons, bij goed onderhoud zeker 20 jaar mee kan zonder vullen. https://www.oppad.nl/?uitrusting=onderh ... laapzak%2F :P


Maar hee, deze is nog steeds niet beantwoord:

Slapen in multifunctionele laagjes - comfortcijfers per laagje kleding?
Bij slapen in een mummie en onder koude omstandigheden gebruikte ik vaak een balaclava, dan hoefde de slaapzak niet volledig over het hoofd te sluiten. Is iig wel comfortverhogend ;)