Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is de beste vakantie/trekking fiets onder 500 euro? - Forum Wereldfietser

Wat is de beste vakantie/trekking fiets onder 500 euro?

Beste fietsers :D ,

Ik ben op zoek naar een beginners vakantie/trekking fiets. Omdat ik een beginner ben zoek ik een fiets die niet te duur is. Ik moet tenslotte nog het een en ander gaan ervaren voordat ik echt serieus verder ga in deze hobby.

Graag wil ik beginnen met fietsvakanties in Nederland en Duitsland. Aan welke onderdelen moet ik zeker aandacht besteden bij de aankoop van een trekking fiets in mijn situatie? Ik heb maximaal 500 euro te besteden..

En indien ik tweedehands koop, waar moet ik dan vooral op letten? Ik heb online al het een en ander gelezen, maar zie de bomen door het bos even niet meer :shock:

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)


Alvast bedankt!
T-tje schreef:
zo 22 sep, 2019 11:44
Ik heb online al het een en ander gelezen, maar zie de bomen door het bos even niet meer :shock:
Er circuleert hier een mooi checklistje op het forum, prima te kopiëren van een voorganger die ook advies zocht.

Als je die zelf opzoekt, kom je gelijk ook een aantal interessante topics tegen vol informatie.

Daarna even invullen en hier plaatsen met je eigen antwoorden en we komen 'm nog net niet brengen voor je ;)
Goeie tip! Je kunt een gebruikte Koga nemen, let goed op de aanwezigheid van een groepset met liefst Deore LX specs, goede banden van Schwalbe of Conti, bagagedragers die geschikt zijn voor wat je er op gaat binden etc.
De checklist is een goed begin, maar zeker omdat je een gebruikte fiets gaat kopen is het verstandig je een beetje in te lezen over het onderhoud en wat je met simpele middelen zelf kunt fiksen.
Bedankt voor de tip! Ik heb de checklist gevonden en ingevuld:

CHECKLIST:

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
om mee te beginnen fietsvakanties in Nederland en Duitsland


HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?

Meestal relaxed de tijd nemen en af en toe doorfietsen. Het liefst een fiets die snel gaat als je er relaxed op fietst.


ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Redelijk sportief, maar niet op een oncomfortabele manier. Dus ik denk in het midden ergens


MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Nee, maar het zou fijn zijn als er een lampje op zit :)

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Op asfaltwegen en redelijk harde zandpaden in de bossen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Ik wil beginnen met Nederland en Duitsland (Eifel, Pfalzerwald in Rheinland-Pfalz.)

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?

Voornamelijk kampeervakanties, maar als het kouder wordt van B&B naar B&B.

JE LICHAAMSLENGTE

176 cm

JE GEWICHT

68 - 70

JE LICHAAMSBOUW

Lang en slank. Normale proporties, alleen een iets langer bovenlijf.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Ik ben in het bezit van lichtgewicht kampeerspullen. Toevallig heb ik alles 3 weken geleden gewogen en kwam uit op ongeveer 10 kg. Daar is alleen water niet bij opgeteld. Dus ongeveer 12 kg dan


WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Ede, Gelderland



WAT IS JE BUDGET?
Maximaal 500 euro. Maar het liefst natuurlijk nog veel goedkoper. Nou ben ik geen opgever, maar als het na een periode niets voor mij is dan scheelt dat natuurlijk.

Een tweedehands fiets zou prima zijn, ook omdat het me leuk lijkt tijd te investeren in het leren sleutelen en verbeteren van de fiets.

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

WELKE FIETSERVARING HEB JE?

Ik fiets heel mijn leven, maar nooit meer dan 10 km, omdat ik altijd over goedkope fietsen beschikte waarmee 10 km fietsen niet lekker vlot gaat.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?

Niet veel, omdat ik gewoon een slechte fiets heb.
Het lijkt me zo heerlijk een fiets te hebben waarmee je uren kunt fietsen zonder het gevoel te hebben te moeten zwoegen.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?

Goedkope stationsfietsen

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?

Ik kan een band plakken, een nieuwe band erop zetten, een ketting er weer opleggen en remblokjes verwisselen.

Ik zou heel graag een cursus fietsonderhoud volgen, lijkt me geweldig om alle ins en outs te leren.

Ik heb het budget om een fietsenmaker de dingen te laten repareren waar ik zelf de middelen niet voor zou hebben

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?

Ja absoluut

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?

Ja wellicht deze:
https://www.phelocycle.nl/trekkingfietsen-dames
en dan de eerste Koga Lightspeed sport- en hybridefiets-trekkingfiets

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Goh :shock: , wist niet eens dat dat kon? Maar dat hoeft niet per se.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Lijkt me leuk om binnen nu en 1 maand een fiets kopen




Alvast bedankt!!! :D :D :D
Shadow schreef:
zo 22 sep, 2019 12:46
Goeie tip! Je kunt een gebruikte Koga nemen, let goed op de aanwezigheid van een groepset met liefst Deore LX specs, goede banden van Schwalbe of Conti, bagagedragers die geschikt zijn voor wat je er op gaat binden etc.
De checklist is een goed begin, maar zeker omdat je een gebruikte fiets gaat kopen is het verstandig je een beetje in te lezen over het onderhoud en wat je met simpele middelen zelf kunt fiksen.
Bedankt voor de tip! Toevallig heb ik daar net een link van bijgevoegd in de checklist :). Ik ga even opzoeken wat een groepset en Deore LX inhoudt :)
T-tje schreef:
zo 22 sep, 2019 13:23


Ik zou heel graag een cursus fietsonderhoud volgen, lijkt me geweldig om alle ins en outs te leren.
Begin daar eens mee, dan heb je die fiets nog niet nodig. Kun je daarna met de vers opgedane kennis prima een tweedehands fiets kopen waar nog wat aan moet gebeuren.

Hier bij de vereniging in KielWindeweer, in Amsterdam bij De Vakantiefietser, en elders in het land komen ze ook wel eens voorbij.

Lees ook dit pdfje eens door:

- EDIT: op verzoek van de schrijver van het pdf bestand vervangen voor een link naar zijn website -

https://fietsvakantie.home.blog/
@Jurr,


Bedankt voor het pdfje! Daar ga ik veel aan hebben.


Heb even de cursus opgezocht. Lijkt me top, maar dan wel als ik al een fiets heb. :)
T-tje schreef:
zo 22 sep, 2019 14:00

Heb even de cursus opgezocht. Lijkt me top, maar dan wel als ik al een fiets heb. :)
Doorgaans zijn de gebruikte fietsen waar je meer aan moet opknappen dan een band plakken erg betaalbaar. En als je dat zelf kunt door eerst te leren hoe te sleutelen lijkt me dat een interessantere volgorde.

Overigens is die technische kennis ook weer handig in het beoordelen of je niet de ellende van een ander koopt.
Tip: ga naar een kampeerweekeinde van de Wereldfietser. Daar tref je tal van fietsers en hun vakantiefietsen. Je ziet hoe deze fietsers hun karretje in de praktijk gebruiken. Wat wel en wat niet. Hetzelfde geldt voor tentjes en andere materialen. Je zult er niet alleen maar dure fietsen treffen
.Bovendien zijn deze weekeinden leuk.
Komend weekeinde in Bosschenhoofd, bij Roosendaal
Zie elders op dit forum.
@Jurr

Daar zit wat in.. toch maar even goed over denken dan.


@Bert

Ook een goede tip. Helaas kan ik komend weekend niet. Ik zal de data voor andere weekenden in de gaten houden (die staan neem ik aan ergens op dit forum?)



Bedankt!
beste T-tje,
de koga lightspeed is met framemaat 57 cm mogelijk wat aan de hoge kant. maar dat weet je pas zeker als je het probeert.

is dit wat voor jou? viewtopic.php?f=11&t=33844
(framemaat 54 cm ok?, prima fiets, binnen je budget, hogere stuur past mogelijk bij je verhoudingsgewijs lange bovenlijf, bij je in de buurt)

ik ga je nu ook een pb sturen want ik heb een fiets die je misschien wilt proberen of kan een vergelijkbare fiets voor je opbouwen (of we doen dat deels samen: een goede manier om een fiets te leren kennen :D )
groet, hoogframe
hoogframe schreef:
zo 22 sep, 2019 15:17

is dit wat voor jou? viewtopic.php?f=11&t=33844
(framemaat 54 cm ok?, prima fiets, binnen je budget, hogere stuur past mogelijk bij je verhoudingsgewijs lange bovenlijf, bij je in de buurt)
Zou een herenfiets nemen, tenzij je door fysieke beperkingen echt een lage instap nodig hebt. Die twee driehoeken zijn de stijfste constructie van een frame.
Hallo Hoogframe,

Bedankt voor je reactie :)

Ik zocht net op hoe je de frame maat kunt berekenen en kwam op 56 uit...hoever kan ik hier boven of onder gaan zitten? maakt die 2 cm minder dan veel uit? Anders lijkt het me zeker een interessante fiets!!

Ik vond deze fiets ook nog: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Is dat iets?


Bedankt voor het aanbod en je pb, die ga ik even lezen :) Ik kom er nog op terug!

Groetjes
@Jurr


Dat vind ik ook prima! Heb ook nooit begrepen waarom dat altijd zo apart gedaan is...
Even wat opmerkingen

quote=T-tje
>Eifel, Pfalzerwald in Rheinland-Pfalz.)
Dan heb je dus wel goede versnellingen nodig. (24, 27 allemaal prima)

>176 cm, 68 - 70kg, Lang en slank. Normale proporties, alleen een iets langer bovenlijf.
> 10 kg. bagage
Dat is mooi, want dan heb je veel keus in tweedehands en de maten en gewichten stellen helemaal geen hoge eisen aan je fiets.

> Maximaal 500 euro. Maar het liefst natuurlijk nog veel goedkoper.
Altijd lastig. Nieuw kan dus niet. Er zijn genoeg tweedehandsjes te vinden voor wie al goed een fiets kan opknappen. Dan besteed je 200 euro aan een fiets en 200 euro aan onderdelen.
Mara jij moet dus ook nog een bedrag reserveren voor de cursus. Maar toch kan het wel.
Ga er van uit dat je een fiets koopt die later weer opnieuw tweedehand te verkopen is. Dat is dan ofwel omdat het toch geen hobby voor je is ofwel doordat je besmet bent met het fietsvirus en je een betere/loiiere/leukere/andere/heftigere/lichtere fiets wilt.
Ik durf wel te stellen dat misschien wel niemand op dit forum in zin eerste fiets zijn droomfiets heeft gevonden; misshcien mensen die er meteen 5000 euro voor neerleggen... (ik niet dus).

>Ik fiets heel mijn leven, maar nooit meer dan 10 km,
> omdat ik altijd over goedkope fietsen beschikte waarmee 10 km fietsen niet lekker vlot gaat.
Dat kan zker anders.
Prioriteiten: de maat, de afstelling, de maat en de maat en de afstelling.

>Ja wellicht deze:
>https://www.phelocycle.nl/trekkingfietsen-dames
>en dan de eerste Koga Lightspeed sport- en hybridefiets-trekkingfiets
Helemaal niet slecht voor dat bedrag. (tenzij er iets mee is dat ik niet kan zien)

>WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
>
Goh :shock: , wist niet eens dat dat kon? Maar dat hoeft niet per se.
Hou er rekening mee dat veel dingen die erg leuk zijn ook van je budget afgaan.
De meeste vakantiefietsers fietsen in het buitenland nooit in het donker.

Hier staan ook nog wat dingen: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... s_koopt%3F
T-tje schreef:
zo 22 sep, 2019 15:58

Ik zocht net op hoe je de frame maat kunt berekenen en kwam op 56 uit...hoever kan ik hier boven of onder gaan zitten? maakt die 2 cm minder dan veel uit? Anders lijkt het me zeker een interessante fiets!!
Weer een stukje leesvoer ;)

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Zo heb ik met een 61 gereden, met een 56 en rij ik nu met een 47cm. En toch zijn ze allemaal mijn maat.

Krimpen doe ik overigens niet ;)
@Leon

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie en tips!
@Jurr


Ik heb het artikel helemaal gelezen. Ergens is het duidelijker, maar toch ook weer onduidelijker.

Hoe heb jij die maat voor jezelf bepaald dan? Of hoe is die maat bij jou bepaald?

Heb je gewoon heel veel fietsen uitgeprobeerd voordat je de juiste kocht?
En begrijp ik het goed dat als ik in heuvel/bergachtig gebied ga fietsen ik beter geen fiets met v-brakes kan kopen maar met een hydraulische rem?
T-tje schreef:
zo 22 sep, 2019 18:42

Hoe heb jij die maat voor jezelf bepaald dan? Of hoe is die maat bij jou bepaald?

Heb je gewoon heel veel fietsen uitgeprobeerd voordat je de juiste kocht?
Alle maten van een fiets serieus nemen, en niet alleen die van de zitbuis. Vervolgens een voorkeur voor een bepaalde zitpositie ontwikkelen en die fiets na fiets overnemen, of niet teveel aanpassen.

Niet simpelweg de zitpositie van je stationsfiets overnemen, tenzij je daar ook langere afstanden op fietst. En niet teveel rechtop willen zitten, tenzij dit door fysieke beperkingen zo moet zijn.
T-tje schreef:
zo 22 sep, 2019 19:09
En begrijp ik het goed dat als ik in heuvel/bergachtig gebied ga fietsen ik beter geen fiets met v-brakes kan kopen maar met een hydraulische rem?
Nee hoor, allebei prima. Zou alleen de trommelrem en de terugtraprem laten staan als je plannen hebt in de bergen in te gaan.