Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede E-bike voor op vakantie - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Goede E-bike voor op vakantie

173 berichten
Swinden schreef:
di 19 mar, 2019 17:24
Alleen in de (niet geveerde) voorvork ontbreken die nokjes waar je lowriders aan kunt bevestigen. Mijn vraag is of je daar met precisie materiaal zelf nokjes in zou kunnen maken.
Tubus heeft klemmen voor om de voorvork.

Gaten maken zou ik niet doen, tenzij je wil testen in een afdaling met 80km/h of 'ie knikt op een onverwachte hobbel tijdens het remmen.
Thanks, ik ga er naar kijken, deze dus, neem ik aan.
Maar los daarvan, hoe maken ze dan die nokjes in de voorvork? Dat zijn toch ook kleine gaatjes, of niet?
Swinden schreef:
di 19 mar, 2019 21:39
deze dus, neem ik aan.
Klopt. Ze hebben ook een set voor vorken met een grotere diameter. Let op dat je onderop je vork nog wel een bevestigingspunt moet hebben.
Swinden schreef:
di 19 mar, 2019 21:39

Maar los daarvan, hoe maken ze dan die nokjes in de voorvork? Dat zijn toch ook kleine gaatjes, of niet?
Jazeker. Maar die zitten dan wel in een vork die ontworpen is om die gaten te krijgen.
Niet mijn keuze, maar voor sommige is het geen punt om de voorvork zelf te bewerken.
Slechts ter informatie :!: , zie deze link:
http://www.bikepacking.com/gear/rivnut- ... ge-mounts/

Groet,
Tom.
Ik vind dat je voor domme adviezen geen links zou moeten geven. Van een vork moet me m.i. afblijven. Natuurlijk zijn er sommige die ... maar er zijn overal filmpjes van sommigen die ... en ze komen soms in de krant als er weer eentje minder is.
Ook met 20 km/u kun je je nek breken. Als je vork breekt lig je namelijk zo akelig snel met de neus op de grond dat je geen mogelijk hebt om ergens op te reagersen. Dat is ook de reden dat veel vorken in vergelijking met het frame behoorlijk zwaar zijn uitgevoerd; daar willen fabrikanten geen problemen mee. Waarschijnlijk is er ook wel een norm die fabrikanten dwingt om dat te doen. Het is dan heel fijn dat die norm er is.
...waarvan acte!

Groet,
Tom.
OK, dan ga ik maar voor de klemmen van Tubus, zoals op de site te zien. Het was ook maar een idee van dat zelf nokjes maken. Bedankt in ieder geval voor de reacties :)
Swinden schreef:
wo 20 mar, 2019 12:21
Bedankt in ieder geval voor de reacties :)
Ook een idee is om het bedrag wat je aan voortassen, voordrager en bevestigingsset zou willen besteden investeren in het compacter maken van je bagage. Zo heb je die voortassen misschien niet eens nodig. Of als je echt je best doet, de voortassen achterop kunt gebruiken en de achtertassen thuislaten.
Ja, heb ik op wat kortere reizen wel gedaan en is natuurlijk prima, maar in dit geval is het voor een fietstocht (R1) naar St. Petersburg (al langer gepland maar door verhuizing en ander gedoe staat het binnenkort pas, begin mei, te gebeuren), misschien via Helsinki enz. weer terug (nog niet zeker).

Met kampeerspullen enz. enz. krijg je met voortassen nu eenmaal een veel prettiger gewichtsverdeling dan wanneer je alles in de achtertassen propt, met daarbovenop nog een tas of iets dergelijks. Bovendien heb je veel meer mogelijkheden om dingen die je heel vaak of heel plotseling nodig hebt ook op een makkelijk bereikbare plek te leggen; ik heb een héél grote hekel aan zoeken, èn aan platgedrukte bammetjes :wink:

Het gaat om deze e-bike: https://www.pegasus-bikes.nl/fietsen/el ... o-10/heren
(met o.a. Shimano SLX-versnellingsgroep). Eerste keus was trouwens de Koga E-Worldtraveller Signature maar dat is helaas ruim boven mijn budget.
Lees mijn ervaringen met mijn Flyer E-bike op:

http://e-bikefietsverhalen.simplesite.com
Na alles her eens te hebben doorgelezen, ook even mijn ervaring meegeven.

Ik reed vroeger alles met een gewone trekking fiets (eerst Giant, toen Santos). Na heel wat fietsvakanties, en na enkele operaties aan mijn knie, ben ik noodgedwongen overgestapt op een ebike. In mijn geval, een van de eerste modellen van ebike manufaktur, het ebike merk van vsf. Met een brose middenmotor, en een 500Wh batterij.

Ondertussen hebben we ook 2 (kleine) kinderen, dus hebben we onze fietsreizen voorlopig noodgedwongen wat ingekort tot een week maximaal. Zo reden we 2 jaar geleden nog een heel mooi stuk in het uiterste oosten van Polen.

De fiets wordt volledig beladen, en er hangt ook nog eens een fietskar met kind aan. In die opstelling haal ik zo'n 100km en 800hm met 1 batterij

De brose motor is wat betreft fietsgevoel echt wel superieur aan een bosch (hoewel model 2020 eindelijk in de buurt komt).
Ondertussen ben ik nog eens aan het uitkijken naar een nieuwe fiets, die zowel het uiterst stabiele en robuuste van een santos combineert met de kracht van een ebike. Spijtig genoeg is dat heel moeilijk te vinden.

De idworkx komen dicht in de buurt, maar vraag me nu af hoe die middenmotor bij mijn gebruik zou meevallen. Ik ben het type ebiker dat liefst nog zo veel mogelijk zelf duwt, ik rij bv letterlijk nooit met max ondersteuning. De middelste stand gebruik ik enkel omdat mijn 10-speed niet klein genoeg kan op steile hellingen (ondanks ander voorblad, of op einde van langere tochten als de knie begint te zeuren).

En ondanks alle adviezen hier, zie ik niet echt iemand die effectief op die manier reist met zijn ebike met middenmotor. En die dus gericht advies kan geven. De voorgaande pro's en con's begrijp ik best, maar ik heb eigenlijk nog geen gerichte realworld feedback gevonden...
Drosera schreef:
za 21 sep, 2019 09:10
Na alles her eens te hebben doorgelezen, ook even mijn ervaring meegeven.

......... vraag me nu af hoe die middenmotor bij mijn gebruik zou meevallen. Ik ben het type ebiker dat liefst nog zo veel mogelijk zelf duwt, ik rij bv letterlijk nooit met max ondersteuning. De middelste stand gebruik ik enkel omdat mijn 10-speed niet klein genoeg kan op steile hellingen (ondanks ander voorblad, of op einde van langere tochten als de knie begint te zeuren).

En ondanks alle adviezen hier, zie ik niet echt iemand die effectief op die manier reist met zijn ebike met middenmotor. En die dus gericht advies kan geven. De voorgaande pro's en con's begrijp ik best, maar ik heb eigenlijk nog geen gerichte realworld feedback gevonden...
Na bijna twee jaar met een e-bike, helaas nog weinig vakantie ervaring, is mijn conditie dusdanig toegenomen dat ik de motor nog maar weinig gebruik. Toch is het erg fijn om die motor te hebben, als de accu voldoende vol is tenminste, voor op de momenten dat ik 'm nodig heb.
Die momenten zijn :
- als de laagste versnelling niet meer laag genoeg is om een helling op te komen
- als ik tijdens een tocht merk dat ik voor het einde van de rit al aan het einde van mijn krachten kom en het trainingtechnisch eigenlijk niet meer goed is om nog door te vechten.
- als ik ergens op tijd moet zijn en merk dat ik op eigen kracht dat niet op tijd ga redden.
- als ik twijfel of ik een lange route wel moet gaan doen omdat ik niet weet of het wel ga redden. Doordat ik weet dat ik altijd nog de motor heb, durf ik de gok wat meer te wagen.

Of het een advies is weet ik niet, maar dit is dus wat ik doe : ik probeer in principe elke tocht geheel en al op eigen kracht te doen en daar dus op te plannen.
Dat ik dan een kilo of 7 aan dood gewicht meesleep is een natuurlijk een nadeel, gelukkig ben ik zelf meer dan 7 kilo kwijtgeraakt in die twee jaar, maar dat dood gewicht is wel een garantie die voorkomt dat ik teveel slachtoffer wordt als de rit moeilijker verloopt dan gedacht.

Het haalt de scherpe kantjes er dus een beetje vanaf. Hoeveel te veel is en hoe scherp te scherp, heb je nog steeds zelf in de hand, je linkerhand meestal want daarmee regel je de ondersteuning en zet die ook uit als het kan.
Drosera schreef:
za 21 sep, 2019 09:10
Ondertussen ben ik nog eens aan het uitkijken naar een nieuwe fiets, die zowel het uiterst stabiele en robuuste van een santos combineert met de kracht van een ebike. Spijtig genoeg is dat heel moeilijk te vinden.

En ondanks alle adviezen hier, zie ik niet echt iemand die effectief op die manier reist met zijn ebike met middenmotor. En die dus gericht advies kan geven. De voorgaande pro's en con's begrijp ik best, maar ik heb eigenlijk nog geen gerichte realworld feedback gevonden...
Laatste jaar bijna 10.000 km met volledige kampeeruitrusting o.a. in Noorwegen (het zwaarste NSCR-traject) en de Alpen over naar Italië, en ik kan je zeggen dat mijn Riese & Müller Supercharger met twee geïntegreerde accu's stabiel en robuust is, en een krachtige Bosch middenmotor heeft. En deze feedback geef ik je vanuit een "realworld" ervaring.

Mocht je nadere info willen, laat me dat dan gerust weten.

Gee