D&F schreef: ↑do 19 sep, 2019 22:39
(...) de zognaamde vijfde smaak : umami. Die vind je bijvoorbeeld terug in zongedroogde tomaten en gefermenteerde bonen zoals natto of soyasaus of misopasta. Maar ook in de niet vegan lekkere kaassoorten. Mjammm!
Excuses dat ik laat reageer, maar natto is inderdaad een bewijs dat je met groenten en peulvruchten culinair heel interessante dingen kunt doen. Ik heb het geproefd in Japan - onder meer omdat het de reputatie had heel vies te zijn - en vond het best lekker. Als je Hervekaas kunt appreciëren (ik denk dat ze in Maastricht Rommedoe zeggen?), dan is natto een makkie.
In de jaren '80-90 nog, werd een vegetarier in een restaurant (NL) vijandig behandeld.
Mag ik de bal het open doel inlopen? Mag ik? Ja, op dit forum mag ik dat.
Ik ken Vlamingen die beweren dat
iedereen in een Nederlands restaurant vijandig behandeld werd in de jaren 1980-1990.
En ik moet toegeven dat de ergste culinaire ervaring die ik ooit meegemaakt heb, plaatsvond in Den Haag in de jaren 1990. We waren in een Italiaans restaurant. Het zichtbare personeel leek wortels te hebben aan de andere kant van de aardbol, in Indonesië of zo. Voor de veiligheid bestelde ik dus spaghetti aglio e olio, een (veganistisch) gerecht dat je alleen met misdadige culinaire inborst zo slecht kunt bereiden dat het oneetbaar wordt.
Ik heb daar in Den Haag voor het eerst in mijn leven beseft dat "oneetbaar" een eufemistische beschrijving van een gerecht kan zijn.
Ik vind het trouwens prettig dat er steeds meer vegetarische restaurants zijn. Behalve in Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Albanië, Roemenië, Syrië en Turkije (en Japan) zijn we op vakantie regelmatig naar vegetarische restaurants gegaan omdat ze lekkerder zijn dan de lokale cuisine.
Maar zijn vegetarische restaurants echt beter geworden? In mijn stad bestaat een heel populair vegetarisch restaurant waar we in de jaren 1980 regelmatig kwamen. Onlangs zijn we er opnieuw gaan eten, in een bui van nostalgie. Dertig jaar later was er geen snars veranderd aan de culinaire kwaliteit.