Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veganisme voor je gezondheid - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Veganisme voor je gezondheid

Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 13:37
Vegans zijn onder andere (on)bewust bezig zo mogelijk mensen tot de vegan movement te krijgen, maar je zou ook kunnen zeggen bekeren, want het is een beweging die sektarische kenmerken vertoont.
Veganisten zijn in het algemeen levensgenieters die anderen willen helpen aan een gezonde leefwijze. De meeste die ik ken zijn over het algemeen hoog opgeleid en open over voeding. Geen sekte of bekeren. We leven in een vrij land met vrije keuzes in voedsel en eten.
Ik ben in het verleden afwisselend vegetariër en veganist geweest. Vegetariër van korte duur, omdat ik slechte ervaringen heb met zuivel. Jarenlang zuivel vervangen door vis en als pescotariër door het leven gegaan. Eén of twee haringen per week. Ook daar mee gestopt. Mijn enige doel was om mijn immuunsysteem stabiel te houden en mijn laaggradig ontstekingsniveau te drukken. Vele stappen in voeding en de resultaten hebben mij doen uitkomen op het veganisme. Geen geloof, maar feitelijke gezondheid.
PietV schreef:
vr 20 sep, 2019 14:39
Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 13:37
Vegans zijn onder andere (on)bewust bezig zo mogelijk mensen tot de vegan movement te krijgen, maar je zou ook kunnen zeggen bekeren, want het is een beweging die sektarische kenmerken vertoont.
Veganisten zijn in het algemeen levensgenieters die anderen willen helpen aan een gezonde leefwijze. De meeste die ik ken zijn over het algemeen hoog opgeleid en open over voeding. Geen sekte of bekeren. We leven in een vrij land met vrije keuzes in voedsel en eten.
Ik ben in het verleden afwisselend vegetariër en veganist geweest. Vegetariër van korte duur, omdat ik slechte ervaringen heb met zuivel. Jarenlang zuivel vervangen door vis en als pescotariër door het leven gegaan. Eén of twee haringen per week. Ook daar mee gestopt. Mijn enige doel was om mijn immuunsysteem stabiel te houden en mijn laaggradig ontstekingsniveau te drukken. Vele stappen in voeding en de resultaten hebben mij doen uitkomen op het veganisme. Geen geloof, maar feitelijke gezondheid.
Maar Piet, als je zoveel moeite moet doen om anderen te overtuigen dat je gelijk hebt, dan houd je toch geen tijd over om te genieten van het leven? :D
PietV schreef:
vr 20 sep, 2019 14:39

Veganisten zijn in het algemeen levensgenieters (...)
Ik geloof dat wel in jouw geval. Veganistisch eten is blijkbaar goed voor jouw persoonlijke gezondheid en geeft je dus de kans om van het leven te genieten.

Of veganisten in het algemeen levensgenieters zijn ... Niet de exemplaren die ik ken. Het zijn er niet veel, dus statistisch betrouwbaar is deze conclusie niet. Misschien heb ik gewoon pech.

Of nee: ik heb pech.

Geen van de veganisten die ik ken, kan namelijk koken. Als ik er ga eten, krijg ik soms tranen in de ogen van de verschrikkelijke mishandelingen die ze groenten toedienen. Paprika in stukjes snijden en rauw opdienen en dergelijke, terwijl je een bijzonder smakenfestijn uit een paprika kunt bevrijden door hem, bijvoorbeeld, héél langzaam in olijfolie te smoren.

Maar misschien is het maar goed dat de veganisten die ik ken veel rauw serveren, want als ze de hand aan de pan slaan, boezemt het resultaat mij soms culinaire angst in. Warmoes fatsoenlijk sauteren met wat knoflook, witloof grillen, een eenvoudige ovenschotel van aardappel, tomaat en ui ... het is ze allemaal te hoog gegrepen. Eten lijkt doorgaans wel heel erg een plicht die vooral niet te prettig mag worden. Vanuit culinair oogpunt bedoel ik. Wat betreft de mineralen, vitaminen en omega 3 en dergelijke weet ik het niet.
Alleen Omega 3 ALA komt in planten voor. Omega 3 EPA en DHA zit in vette vis of visoliecapsules.
Dit is feitelijk onjuist


NB: Beter voedingscentrumpuntnl te laten voor wat ze is: oneerlijk over eten en propagandakanaal vd overheid :evil:
.
FE-Rider schreef:
NB: Beter voedingscentrumpuntnl te laten voor wat ze is: oneerlijk over eten en propagandakanaal vd overheid :evil:
Nee, we vertrouwen vele duizenden willekeurige websites die huizen in allerlei schimmige panden, die elkaar tegenspreken en zich vooral baseren op vanalles wat hen goed uitkomt en die bovenal en vooral altijd gelijk hebben, want anderen ook zeggen, vooral wetenschappers.


O ja, jij bent wslk zo 'n Wikipedia adept. LMFAO :twisted:
derdekeer schreef:
vr 20 sep, 2019 16:10
PietV schreef:
vr 20 sep, 2019 14:39
Veganisten zijn in het algemeen levensgenieters (...)
Ik geloof dat wel in jouw geval. Veganistisch eten is blijkbaar goed voor jouw persoonlijke gezondheid en geeft je dus de kans om van het leven te genieten.
Of veganisten in het algemeen levensgenieters zijn ... Niet de exemplaren die ik ken. Het zijn er niet veel, dus statistisch betrouwbaar is deze conclusie niet. Misschien heb ik gewoon pech.

Of nee: ik heb pech.

Geen van de veganisten die ik ken, kan namelijk koken. Als ik er ga eten, krijg ik soms tranen in de ogen van de verschrikkelijke mishandelingen die ze groenten toedienen. Paprika in stukjes snijden en rauw opdienen en dergelijke, terwijl je een bijzonder smakenfestijn uit een paprika kunt bevrijden door hem, bijvoorbeeld, héél langzaam in olijfolie te smoren.
Maar misschien is het maar goed dat de veganisten die ik ken veel rauw serveren, want als ze de hand aan de pan slaan, boezemt het resultaat mij soms culinaire angst in. Warmoes fatsoenlijk sauteren met wat knoflook, witloof grillen, een eenvoudige ovenschotel van aardappel, tomaat en ui ... het is ze allemaal te hoog gegrepen. Eten lijkt doorgaans wel heel erg een plicht die vooral niet te prettig mag worden. Vanuit culinair oogpunt bedoel ik. Wat betreft de mineralen, vitaminen en omega 3 en dergelijke weet ik het niet.
Uiteraard ken ik ook veganisten met een wat activistisch karakter en ook vegetariërs die geen kaas eten die gemaakt is van dierlijk stremsel. Daar is een kalf voor gestorven. Ik koop geen dierlijke producten meer, maar alles wat ik heb draag ik af.

Ik kook, stoom en stoof zoveel mogelijk. Veel wokgerechten, heerlijke chili sin carne, gevulde aubergines, paprika's en tomaten, zelfgemaakte mais tortilla's en heel veel soorten ovenschotels. Met zoete aardappels, quinoa,
boekweit, zilvervliesrijst, aardappelen en alle soorten groenten. Een la vol met kruiden en specerijen.

Voor het binden bij bakken gebruik ik rijpe bananen voor de zoete gerechten en gemalen lijnzaad voor de hartige gerechten. Verder diverse soorten gebak, cakes en brood. Bananenbrood, met zuidvruchten en noten, en wortelcake enz. De veganistische lasagne van mijn echtgenote is beroemd in de familie. Ook veel Mexicaanse, Peruaanse en Aziatische gerechten. Gevulde soepen vooraf of als maaltijdsoep met brood. Rauwkost is er altijd bij. Ook zeewier salade.

Vandaag een pan vol falafel balletjes gebakken en maak ook diverse soorten hummus. Binnenkort met mijn oudste zoon en partij vegaburgers bakken. Kosten circa 15 cent per stuk. Heb kiempotten voor de gedoogde peulvruchten en granen. Gekiemd kun je makkelijker verwerken en verteren. De hele familie doet mee met het vegafeest. Ook de kinderen die op zichzelf wonen. Kunnen allemaal goed koken en bakken.
PietV schreef:
vr 20 sep, 2019 14:39
Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 13:37
Vegans zijn onder andere (on)bewust bezig zo mogelijk mensen tot de vegan movement te krijgen, maar je zou ook kunnen zeggen bekeren, want het is een beweging die sektarische kenmerken vertoont.
Veganisten zijn in het algemeen levensgenieters die anderen willen helpen aan een gezonde leefwijze.
Verhalen zoals onderstaande komen op mij iig niet positief over op het veganisme ;)

http://squatcilla.nl/grootste-nadelen-veganisme/

Er is niets mis met het benadrukken van positieve aspecten van het veganisme, maar ik merk dat het vaak een wij-zij verhaal wordt...
.
FE-Rider schreef:
vr 20 sep, 2019 16:13
Alleen Omega 3 ALA komt in planten voor. Omega 3 EPA en DHA zit in vette vis of visoliecapsules.
Dit is feitelijk onjuist


NB: Beter voedingscentrumpuntnl te laten voor wat ze is: oneerlijk over eten en propagandakanaal vd overheid :evil:
Het artikel waar je naar verwijst is een verkoopverhaal voor een potje capsules van €33,50 waarvan ze zeggen dat er omega3 in zit verkregen uit plankton!? Bewijs?
FE-Rider schreef:
vr 20 sep, 2019 16:13
Alleen Omega 3 ALA komt in planten voor. Omega 3 EPA en DHA zit in vette vis of visoliecapsules.
NB: Beter voedingscentrumpuntnl te laten voor wat ze is: oneerlijk over eten en propagandakanaal vd overheid :evil:
Je hebt gelijk, maar je krijgt het niet. Het Voedingscentrum is de spreekbuis voor de Gezondheidsraad. Die Raad bekijkt de actuele stand van de wetenschap over de relatie tussen voeding en chronische ziekten en doet om de zoveel jaar aanbevelingen voor een gezond voedingspatroon. https://www.gezondheidsraad.nl/ ,
.
Het Voedingscentrum vertaalt de Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad naar de Richtlijnen Schijf van Vijf en houdt daarbij ook rekening met de voedingsnormen en gewoonten. De Richtlijnen Schijf van Vijf zijn de basis van alle adviezen van het Voedingscentrum. Die Schijf van Vijf wijkt zelden sterk af van de vorige. Enerzijds voor betrouwbaarheid van de vorige Schijf, anderzijds wordt rekening gehouden met acceptatie of draagvlak van de bevolking. Ook spelen economische belangen een rol. Minder vlees, zuivel en eieren zal gestuurd moeten worden. Of dat eerlijk is laat ik in het midden. Diëtisten volgen in het algemeen de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum

Het plankton verhaal is juist. Plankton is een verzamelnaam voor o.a. algen. Die bevatten Omega 3 vetzuren DHA
https://www.veganisme.org/voeding/voedi ... -vetzuren/
Fedor schreef: Verhalen zoals onderstaande komen op mij iig niet positief over op het veganisme

http://squatcilla.nl/grootste-nadelen-veganisme/
Ik zeg: YouTube > ex vegan stories
In plaats van kerkelijke religies hebben we nu veganisme, ook een geloof.
Ik ben zelf sinds 1970 vegetarier: geen dode dieren op mijn bord. Laat anderen vrij om anders te eten.
In de jaren '80-90 nog, werd een vegetarier in een restaurant (NL) vijandig behandeld. Respectloos is nog netjes uitgedrukt. Dat is nu meestal beter.
sjefke schreef:
vr 20 sep, 2019 19:43
Ik ben zelf sinds 1970 vegetarier
Jee, da's lang geleden. Toen was ik nog maar een vegeterende stamcel :D
Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 13:37
D&F schreef:Wat is eigenlijk je doel?

Vegans zijn onder andere (on)bewust bezig zo mogelijk mensen tot de vegan movement te krijgen, maar je zou ook kunnen zeggen bekeren, want het is een beweging die sektarische kenmerken vertoont.
Lachwekkend dit.
D&F schreef:
do 19 sep, 2019 22:39
(...) de zognaamde vijfde smaak : umami. Die vind je bijvoorbeeld terug in zongedroogde tomaten en gefermenteerde bonen zoals natto of soyasaus of misopasta. Maar ook in de niet vegan lekkere kaassoorten. Mjammm!
Excuses dat ik laat reageer, maar natto is inderdaad een bewijs dat je met groenten en peulvruchten culinair heel interessante dingen kunt doen. Ik heb het geproefd in Japan - onder meer omdat het de reputatie had heel vies te zijn - en vond het best lekker. Als je Hervekaas kunt appreciëren (ik denk dat ze in Maastricht Rommedoe zeggen?), dan is natto een makkie.
In de jaren '80-90 nog, werd een vegetarier in een restaurant (NL) vijandig behandeld.
Mag ik de bal het open doel inlopen? Mag ik? Ja, op dit forum mag ik dat.

Ik ken Vlamingen die beweren dat iedereen in een Nederlands restaurant vijandig behandeld werd in de jaren 1980-1990.
En ik moet toegeven dat de ergste culinaire ervaring die ik ooit meegemaakt heb, plaatsvond in Den Haag in de jaren 1990. We waren in een Italiaans restaurant. Het zichtbare personeel leek wortels te hebben aan de andere kant van de aardbol, in Indonesië of zo. Voor de veiligheid bestelde ik dus spaghetti aglio e olio, een (veganistisch) gerecht dat je alleen met misdadige culinaire inborst zo slecht kunt bereiden dat het oneetbaar wordt.

Ik heb daar in Den Haag voor het eerst in mijn leven beseft dat "oneetbaar" een eufemistische beschrijving van een gerecht kan zijn.

Ik vind het trouwens prettig dat er steeds meer vegetarische restaurants zijn. Behalve in Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Albanië, Roemenië, Syrië en Turkije (en Japan) zijn we op vakantie regelmatig naar vegetarische restaurants gegaan omdat ze lekkerder zijn dan de lokale cuisine.

Maar zijn vegetarische restaurants echt beter geworden? In mijn stad bestaat een heel populair vegetarisch restaurant waar we in de jaren 1980 regelmatig kwamen. Onlangs zijn we er opnieuw gaan eten, in een bui van nostalgie. Dertig jaar later was er geen snars veranderd aan de culinaire kwaliteit.
Ed kettingvet schreef:
vr 20 sep, 2019 20:47
Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 13:37
D&F schreef:Wat is eigenlijk je doel?

Vegans zijn onder andere (on)bewust bezig zo mogelijk mensen tot de vegan movement te krijgen, maar je zou ook kunnen zeggen bekeren, want het is een beweging die sektarische kenmerken vertoont.
Lachwekkend dit.
Nee hoor, gewoon de realiteit.
FE-Rider schreef:
vr 20 sep, 2019 16:13
Alleen Omega 3 ALA komt in planten voor. Omega 3 EPA en DHA zit in vette vis of visoliecapsules.
Neen, dat klopt niet.

Wikipedia is misschien niet 100% betrouwbaar, maar met de referenties in dit geval denk ik toch betrouwbaar genoeg:

https://en.wikipedia.org/wiki/Eicosapentaenoic_acid
https://en.wikipedia.org/wiki/Docosahexaenoic_acid

Veel vissen halen hun EPA en hun DHA dus zelf uit algen.

Je kan veel over veganisme zeggen. Maar het is dus tegenwoordig perfect mogelijk voldoende ALA, EPA en DHA binnen te krijgen en veganistisch te eten.
Bovendien is het 'ALA, EPA en DHA-verhaal' erg complex met onderlinge wisselwerking en wisselwerking met de inname van andere voedingsstoffen.
Revanho schreef: Je kan veel over veganisme zeggen. Maar het is dus tegenwoordig perfect mogelijk voldoende ALA, EPA en DHA binnen te krijgen en veganistisch te eten.
Ben je zelf veganist of veganist geweest?
Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 21:50
Revanho schreef: Je kan veel over veganisme zeggen. Maar het is dus tegenwoordig perfect mogelijk voldoende ALA, EPA en DHA binnen te krijgen en veganistisch te eten.
Ben je zelf veganist of veganist geweest?
Neen, maar ik zie de relevantie niet in als het gaat om het op correctheid beoordelen van wat ik schrijf.

Omdat ik nuchter de feiten probeer te achterhalen en de werkelijkheid (naar best vermogen) probeer weer te geven trap ik langst beide zijden vaak mensen op hun tenen. Sommige vegetariërs of veganisten omdat ik de drogreden die sommige onder hen gebruik doorprik en hun voedingswijze in vraag stel, maar evengoed sommige vleeseters omdat ik dan net hetzelfde doe met hun visie en vegetarisch en veganistisch eten verdedig.
Ik mis in die discussies vaak een eerlijk nuchtere stem en krijg het op mijn heupen van de emotionele irrationaliteit die vaak aan beide kanten speelt. Ik heb hier nog niet alles gelezen (en weet ook nog niet zeker of ik dat ook ga doen, want dan voel ik weer de neiging te reageren wat veel tijd kost terwijl de kans dat ik nog iets belangrijk uit deze discussie leer eerder klein is) maar vrees dat het hier niet anders zal zijn.