Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veganisme voor je gezondheid - Forum Wereldfietser

Veganisme voor je gezondheid

***************** schreef:
wo 18 sep, 2019 09:24
Fedor schreef:
di 17 sep, 2019 20:30
PietV schreef:
di 17 sep, 2019 01:24
Voor wie zijn E-bike wilt inruilen voor een fiets. Er is een film in premiere gegaan over leefwijze. Om je eigen accu op te laden. Als bijkomend voordeel raak je ook van je zadelpijn af. Deze leefwijze doe ik ruim 3 jaar en ben een betere fietser en ijszwemmer geworden.

https://gamechangersmovie.com/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ambrechtse
Je haalt het veganisme regelmatig aan in allerlei topics. Misschien een eigen topic van maken? Ik ben wel benieuwd naar het hoe- en wat. Zijn er goede boeken en zo over, dan m.n. over de combinatie met veel bewegen.

De website van de film is voor mij iig wat te hoog gegrepen (en erg Amerikaanse) qua technische info ;)
Inderdaad interessant maar open je een nieuw draadje hierover PietV.
Op verzoek een nieuw draadje en ik heb Fedor een PM gestuurd. Over zuivel en eieren het volgende. Als psoriasispatiënt had ik in het verleden nogal last van open plekken op zitvlak en in de liezen. Hoe de fietsbroek er uit zag schrijf ik niet, maar ik mijn geheugen herinner ik mij de lucht nog. De pijn ben ik nu vergeten. Het beste resultaat voor herstel kwam toen ik zuivel en eieren liet staan. Vooral kaas bleek een boosdoener. Viel spontaan circa 10 kg af. Ben daarna jarenlang pescotariër (vega + vis) en ruim 3 jaar geleden gestopt met vis. Zuivel en eieren zijn geen essentiële voedingsstoffen. Je kunt gemakkelijk zonder.

Elke vermindering van dierlijke proteïnes gaf mij meer energie, meer duurvermogen, minder klachten en een gezond gewicht. Nu 24 kg lichter en geen klachten meer. Mijn APK laat bij bloed- en urine onderzoek prachtige waarden zien. Mijn endotheel in die 120.000 km bloedvaten heeft zich hersteld, mijn luchtwegen open, heb aanmerkelijk meer flow, en de voedingsvezels voeden mijn darm microbioom en geven daar belangrijke voedingsstoffen voor terug. Ontlasten gaat voortreffelijk.
Geen hongergevoel meer en nauwelijks last meer van mijn 3 auto-immuunziektes. Medicijn vrij en urenlang lekker lui in het zadel blijven zitten. Je voelt je herboren. Een soort van win/win/win situatie.

Ik kan de VeganChallenge iedereen aanraden. Hier nog een filmpje van Rip Esselstyn. Ondertiteling aanklikken en instelling op automatisch vertalen Nederlands klikken.
https://www.youtube.com/watch?v=AAkEYcmCCCk
Wij onderschrijven de voordelen van meer plantaardig eten. Maar merken echter geen significant verschil in gezondheid of sportprestaties. Maar wij aten daarvoor ook al heel gezond alleen nu nog gezonder en plantaardiger. (dus ook dieraardiger :wink: ) Wel merkte we na een wereldreis, waar we voornamelijk witte rijst en brood konden krijgen en een significant verschil in ons lichaam. We voelden ons ongezonder. Toen zijn we ons nog meer gaan verdiepen in voeding. We eten minder dierlijke proteïne vanwege ethische gronden (milieu, voedselschandalen in vleesindustrie en dier) en gezondheid. We zijn ervan overtuigd nadat we er ons in verdiept hebben middels talloze studies en het relatief slechte eten tijdens de wereldreis dat we met meer plantaardiger eten nu een volwaardiger pakket aan de belangrijke voedingstoffen binnen krijgen. En daardoor gezonder zijn en meer kans hebben om gezonder oud te worden. En daarbij we vinden onze nieuwe eetgewoonte eigenlijk lekkerder dan het bordje aardappelen, groente en vlees.

@PietV het is mooi dat je jouw ervaringen ten aanzien van je gezondheid hier deelt. Wel denk ik dat het belangrijk is dat je ieder daar zijn ruimte en eigen ontwikkeling geeft. Als mensen af en toe een stukje dierlijk eiwit laten staan en hierdoor meer groente fruit en vezels gaan eten is dat ook al meegenomen. Er zijn ook tussenwegen of mensen die niet willen of kunnen. Het is nogal een omslag van vleeseter naar vegan. Ook wij hebben best wel een leercurve gehad om lekker vegetarisch te leren koken en eten. :wink:
Mijn APK laat bij bloed- en urine onderzoek prachtige waarden zien
Hoe zit het met de tekorten die je opbouwt als veganist zoals jodium, ijzer, calcium, zink, omega3 om er maar een paar te noemen? Of de bekendste is toch wel vitamine B12 ?
Bel schreef:
wo 18 sep, 2019 19:00
PietV schreef: Mijn APK laat bij bloed- en urine onderzoek prachtige waarden zien
Hoe zit het met de tekorten die je opbouwt als veganist zoals jodium, ijzer, calcium, zink, omega3 om er maar een paar te noemen? Of de bekendste is toch wel vitamine B12 ?
Als complete veganist dus geheel onthouder van dierlijke producten moet je B12 bijslikken. Eet je nog wel zuivel en eieren dan hoeft dat weer niet. De overige voedingstoffen zitten ook allemaal in plantaardige producten en als je het een beetje goed aanpakt d.w.z. gebalanceerd je bordje in elkaar tovert, zijn er dus geen tekorten. https://www.vegetariers.nl/gezond/veelg ... ngsstoffen
Als er dan echt nog leden twijfelen ; ik was bij mijn geboorte al vegetarier en ben dat gebleven.
Inmiddels 57 jaar later en 361.500 kilometer door 51 landen verder.
Moet je nagaan hoe lekker ik me voel !!
Groetjes van Pier.
Afbeelding


@ veganisten:

Leg even uit hoe je je collageen aanvult. Als je namelijk wat ouder bent is het lichaam minder goed in staat dit zelf aan te maken en een te kort aan collageen zorgt onherroepelijk voor problemen.
Zelf jaren vegetarier geweest maar gebruik nu toch collageen in poedervorm om herstel in enkelgewricht te bevorderen.
@ PietV,

Heb je hier al es naar gekeken? :idea:
D&F schreef: Als complete veganist dus geheel onthouder van dierlijke producten moet je B12 bijslikken. Eet je nog wel zuivel en eieren dan hoeft dat weer niet. De overige voedingstoffen zitten ook allemaal in plantaardige producten en als je het een beetje goed aanpakt d.w.z. gebalanceerd je bordje in elkaar tovert, zijn er dus geen tekorten. https://www.vegetariers.nl/gezond/veelg ... ngsstoffen
Beter is het er een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek op na te slaan (en dan bedoel ik niet the ChinaStudy). De vegetariersbond (zie link) predikt uiteraard voor eigen parochie.

Dat je als veganist alleen B12 hoeft te gebruiken en van de overige voedingstoffen genoeg binnenkrijgt als je maar veel groente,fuit noten, zaden, peulvruchten etc eet is een misvatting. Veel voedingstoffen komen wel in plantaardig voor, maar in zeer kleine hoeveelheden en andere (soms niet opneembare/verteerbare) samenstellingen. De grote hoeveelheid ijzer in een stuk rood vlees bijv is niet te compenseren met plantaardig eten. Simpel gezegd, daar valt niet tegenop te eten.

Verreweg de meeste veganisten hebben daarom een halve apotheek aan voedingssupplementen en eiwitpoeders thuis. Dat roept ook de vraag op of dit echt wel zo'n natuurlijk dieet is zoals zij beweren. Deze voedingssupplementen e.d. zijn immers synthetische middelen.
Bel schreef:
do 19 sep, 2019 12:51

Beter is het er een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek op na te slaan (en dan bedoel ik niet the ChinaStudy). De vegetariersbond (zie link) predikt uiteraard voor eigen parochie.
Een link naar de vegetariërsbond was omdat het gemakkelijker is dan een studie voor de doorsnee lezer. Er bestaan wel degelijk studies die uitwijzen dat je je wel degelijk je ijzer binnenkrijgt met uitgebalanceerde plantaardige voeding. Ik ben er niet op uit om jou of iemand anders te overtuigen als een soort van religie. Dus geloof vooral wat je zelf wilt geloven en eet vooral waar jij je goed bij voelt. Ik ben geen vegan maar iemand die bewust vrijwel geen vlees eet en heel veel plantaardig. Zie mijn bijdragen hierboven. En daarbij wil ik mijn bijdragen in dit topic afsluiten want het is immers een draadje van PietV. :wink: Waar is die trouwens?
Boeiend om te zien is hoe mensen soms net als PietV in een jonge god veranderen door... enkel nog vlees te eten. Atkins, ketonen enz. Beetje kort door de bocht, maar toch. Zie bvb Shane's website. Volgens mij zit de grote stap vooruit qua fitheid enz. in het afwijzen van industrieel geproduceerd voedsel (vet, suiker, additieven...). Nog verder gaan zit dan misschien in het hoofd.

Zelf eet ik geen vlees omdat ik de vleesindustrie gruwelijk, achterlijk en cynisch vindt.
Bel schreef:
wo 18 sep, 2019 19:00
Hoe zit het met de tekorten die je opbouwt als veganist zoals jodium, ijzer, calcium, zink, omega3 om er maar een paar te noemen? Of de bekendste is toch wel vitamine B12 ?
Zo'n 30 jaar vegetariër.
Ijzer en/of B12 moet ik alleen, en dan nog maar af en toe, aanvullen tijdens een opstoot van mijn Chronische ziekte. Overige supplementen heb ik ook nooit gebruikt, bloedwaarde zijn over het algemeen goed.
(Mijn Chronische ziekte heeft niks te maken met mijn vegetarische eetgewoonte).
Ik fiets, roei en wandel graag. Stressloos bewegen. Een vorm van meditatie, waarbij je door een rustige ademhaling, oxytocine, dopamine, serotonine en endorfines aanmaakt. Lichaamseigen "verslaving". Dus niet gaan
sporten en gaan hijgen.

Ik ben bewust veganist en geen vegetariër. In koemelk zitten groeihormonen. Onder andere IGF-1, Insulie-like Growth Factor en mTOR (mechanistic target of rapamycin). Deze hormonen zorgen ervoor dat een kalf in 7 weken tijd verdubbeld in geboortegewicht. Te veel van deze hormonen voor de mens bevorderen de groei van tumoren en verhogen met name de kans op borst- en prostaatkanker. Vegetarisch eten is niet gezonder
Ik spuit al ruim 16 jaar vitamine B12, omdat ik door mijn auto-immuunziekte, pernicieuze anemie geen B12 kan opnemen door het ontbreken van de intrinsieke factor. Het enige wat ik slik is vitamine D3 in de winter.
Alle macro nutriënt, koolhydraten, proteïnes en vetten zitten in een veganistisch menu. Ook de essentiële vetzuren en aminozuren. Hetzelfde voor de micro nutriënt, voedingsvezels, vitamines en mineralen. Calcium, ijzer, zink, magnesium, jodium etc. Calcium in plantaardige voeding is zelfs beter opneembaar dan koemelk.
Heemijzer in rood vlees (van zoogdieren) is een mogelijke oorzaak van darmkanker. Onze darmen zijn ook te lang om gezond het vlees te verteren. Niet voor niets hebben we nu een nationaal darmkankeronderzoek.

10 jaar geleden, 61 jaar oud, brak in mijn onderbeen en enkel bij een verkeersongeval op 5 plaatsen. 2 platen en 14 schroeven waren nodig op de afgescheurde botten bij elkaar te brengen. 30 uur na de operatie moest het stijgbeugelgips worden verwijderd door zwellingen. 8 weken spalkgips en 6 weken loopgips werd verteld. Na 8 weken spalkgips ging ik zonder loopgips en met krukken het ziekenhuis uit. 10 weken na het ongeval fietste ik weer. Sterke botten zonder zuivel?

Atkins leefde ongezond, had overgewicht en is op 72 jarige leeftijd gestorven na een val. Nooit is goed vastgesteld waaraan. Hartfalen of hersenletsel? Een eiwitdieet is erg belastend voor lever en nieren. Eiwitten zijn een slechte "brandstof" om arbeid te verrichten.
Het ketogeen dieet, low carb high fat, vergroot het risico op hart- vaartziekten door verhoogde vetstoffen in het bloed en de kans op Atheromatose (aderverkalking). Ga je weer normaal eten dan kan het lijf de opslag van glucose niet meer aan, met diabetes 2 tot gevolg. Even zoeken op: Does a Ketogenic Diet Help Diabetes or Make It Worse?

Iedere schrijver mag dieetboeken schrijven. De soorten diëten zijn enorm. Wat je eet en drinkt mag je zelf uitzoeken. Dat is geen taak van de overheid. Onder de 51% Nederlanders met overgewicht komt zelfs ondervoeding voor. De kosten van onze welvaartsziekten komen voor rekening van de burgers. Die moeten de premie van de verplichte ziekenkostenverzekering opbrengen. Door eerder dood te gaan blijven de kosten van AOW voor de overheid betaalbaar. Wordt die te duur, dan gaat de AOW leeftijd omhoog. :wink:

Ook het wijdverbreide verhaal dat rode wijn gezond is, is een leugen. De alcohol brengt meer schade toe dat de stoffen in rode wijn kunnen goed maken. Alcohol zet in de nacht de lever aan het werk, omdat de lever voorrang geeft aan het giftige alcohol.
Stap 1: De lever breekt de alcohol af tot aceetaldehyde. Aceetaldehyde is een giftige stof , het tast de organen aan en is onder anderen verantwoordelijk voor de kater.
Stap 2: De lever breekt de aceetaldehyde af tot azijnzuur.
Stap 3: De azijnzuur wordt afgebroken tot water en kooldioxide. Water en kooldioxide worden via urine en ademen uitgescheiden.

Ga 30 dagen vegan is ondervind zelf de verbetering in functioneren. Vitamine B12 heb gezonde mensen zeker voor een jaar in voorraad in de lever.
Mooi verhaal PietV; ik ben ervan overtuigd dat jouw leefwijze je heel gelukkig maakt. Toch enkele vragen en puntjes op de i.
PietV schreef:
do 19 sep, 2019 15:04
In koemelk zitten groeihormonen. Onder andere IGF-1, Insulie-like Growth Factor en mTOR (mechanistic target of rapamycin). Deze hormonen zorgen ervoor dat een kalf in 7 weken tijd verdubbeld in geboortegewicht. Te veel van deze hormonen voor de mens bevorderen de groei van tumoren en verhogen met name de kans op borst- en prostaatkanker.
mTOR is geen hormoon maar een intracellulair kinase met signaalfunctie. Dit lijkt een pietluttig (no pun intended) detail, maar is heel belangrijk in verband met jouw bewering. Hormonen kunnen effecten hebben over het hele lichaam omdat ze vervoerd worden door het bloed (o.a. groei), mTOR is een eiwit (geen eiwithormoon) en wordt door de cel zelf aangemaakt en blijft daar zitten om zijn levensbelangrijke functie uit te oefenen (en komt niet in het bloed terecht). Waarom is het erg om mTOR via de voeding binnen te krijgen? Eiwitten zoals mTOR worden toch verteerd in de maag en darm en enkel de resulterende aminozuren worden door de darmwand opgenomen en via het bloed getransporteerd naar de rest van het lichaam (verteringsfysiologie 101). Daar kunnen cellen die aminozuren opnemen en er heel andere eiwitten mee maken. (ja uitzonderlijk kunnen ook eiwitten doorheen de darmwand worden opgenomen, zoals antilichamen bij lactogene opname van maternale immuniteit, maar daar heb je receptoren voor nodig, en die bestaan bij mijn weten niet voor extracellulair mTOR). Oh, en om te gruwen - het mTOR gen is ook geconserveerd bij planten. :wink:

Wat je ook niet vermeldt is dat in jouw geval (man van 71 jaar) cellulaire groei niet meer zo van groot belang is (met alle respect) en dat jouw nood aan vitaminen en aminozuren (bouwstenen van eiwitten, het belangrijkste deel van biomassa) lager ligt dan die van opgroeiende kinderen en jongvolwassenen. Dus het dieet dat jij hier promoot en waarbij je je prima voelt, kan mogelijk tekorten geven bij mensen die in een andere levensfase zitten.

Verder zeg je dat onze darmen te lang zijn om gezond vlees te verteren. Dus is de mens dan volgens jou van nature gebouwd om veganist te zijn? Toch geef je terecht toe dat VitB12 (dat enkel in vlees/zuivel in voldoende mate te vinden is) een noodzakelijke aanvulling is op een veganistisch dieet. Hoe rijm je die twee beweringen met elkaar? Dat er in de lever voor lange tijd reserve zit is waar, maar dat weerlegt niet het feit dat dietaire opname van VitB12 een noodzaak blijft. Hoe is die noodzaak in de loop van onze menselijke evolutie ontstaan denk je? Food (pun intended) for thought.
Voeding is een ontzettende complexe materie, die heel persoonlijk is. Hoe het lichaam op voeding reageert wordt namelijk ook voor een (groot) deel bepaald door genetica en je darmflora, en die verschilt van mens tot mens.
Ik ben blij dat jij een manier van eten hebt ontdekt die voor jou werkt, maar dat hoeft zeker niet voor iedereen te gelden.
Maar het gaat me te ver als je allerlei beweringen doet die niet geheel door de wetenschap wordt ondersteund. Wat Aniphys ook al schrijft. Een voorbeeldje is bijvoorbeeld dat in Nederland en Europa groeihormonen gewoon verboden zijn om te gebruiken, ook in de zuivelindustrie.
En het gaat me heel erg te ver als je met complottheorieën komt als dat de regering het wel fijn vindt dat mensen vroeg sterven, omdat dat AOW zou besparen. Dat is je reinste onzin. Stomweg alleen al omdat de behandeling van obesitas en andere ziekten die worden veroorzaakt door niet-gezond eten vele malen hoger is dan wat er uitgespaard wordt door het te vroeg overlijden van mensen.
.
Bel schreef:
wo 18 sep, 2019 19:00
Mijn APK laat bij bloed- en urine onderzoek prachtige waarden zien
Hoe zit het met de tekorten die je opbouwt als veganist zoals jodium, ijzer, calcium, zink, omega3 om er maar een paar te noemen? Of de bekendste is toch wel vitamine B12 ?
Mineralen als jodium, ijzer, calcium, zink en magnesium krijg je bij gevarieerd eten van groenten voldoende binnen. Lijnzaad en walnoten leveren voldoende Omega 3 vetzuren. Vitamine B12 wordt door bacteriën in de grond aangemaakt en moet door onze hygiënische leefwijze worden geslikt. Ik kan geen B12 opnemen, omdat ik geen intrinsieke factor kan aanmaken in de maag door mijn auto-immuunziekte Pernicieuze anemie. Ik spuit ruim 16 jaar B12 en zit zelfs ver boven de aanbevolen bloedwaarde van 250 pmol/L

En hoe komt een koe aan zijn mineralen zoals ijzer en calcium?
Waarom reageren jullie überhaupt op PietV? Hij is in staat om te beweren dat als je problemen hebt met een aanlopende rem, dat de oorzaak is dat je niet veganistisch bent... Dat is geen conclusie de ik trek uit deze discussie, maar uit al zijn andere bijdrages. Zijn antwoord is altijd dat dat komt omdat je geen veganist bent.
Maurice schreef:
do 19 sep, 2019 18:48
Voeding is een ontzettende complexe materie, die heel persoonlijk is. Hoe het lichaam op voeding reageert wordt namelijk ook voor een (groot) deel bepaald door genetica en je darmflora, en die verschilt van mens tot mens.
Ik ben blij dat jij een manier van eten hebt ontdekt die voor jou werkt, maar dat hoeft zeker niet voor iedereen te gelden.
Maar het gaat me te ver als je allerlei beweringen doet die niet geheel door de wetenschap wordt ondersteund. Wat Aniphys ook al schrijft. Een voorbeeldje is bijvoorbeeld dat in Nederland en Europa groeihormonen gewoon verboden zijn om te gebruiken, ook in de zuivelindustrie.
En het gaat me heel erg te ver als je met complottheorieën komt als dat de regering het wel fijn vindt dat mensen vroeg sterven, omdat dat AOW zou besparen. Dat is je reinste onzin. Stomweg alleen al omdat de behandeling van obesitas en andere ziekten die worden veroorzaakt door niet-gezond eten vele malen hoger is dan wat er uitgespaard wordt door het te vroeg overlijden van mensen.
Gezondheid wordt voor circa 20% bepaald door de genen. De rest is leefwijze. Daarvoor hoeft zeker niet strik veganistisch te zijn. Sluitend bewijs over voeding en gezondheid krijg je nooit. Daarvoor verschillen de mensen te veel. De China Study van Colin Campbell geeft wel sterke aanwijzingen bij onderzoeken naar bevolkingsgroepen en eetgewoonten in bepaalde gebieden. Genoemd wordt een betrouwbaarheid van 95%.
Het is geen complottheorie, maar een simpele optelsom van wie betaalt de rekening. De verzekerden of de overheid.
Groeihormonen komen nog steeds voor in geïmporteerd vlees van buiten Europa. Zelfs biologisch vee krijgt antibiotica ingespoten. Uiteraard moet een wachttijd in acht worden genomen voordat het dier geslacht mag worden. De kans dat je dan nog ziek kan worden van de resten hoef je niet bang voor te zijn.
Ik wil geen stok in het hoenderhok gooien, dus negeer rustig deze bijdrage als jullie willen.

Eerst even over mezelf: ik eet vlees en vis, maar in kleine hoeveelheden. Als we biefstuk eten, is dat een klein exemplaar dat netjes in twee gesneden wordt, één stukje voor mij en mijn vrouw. Melk nuttig ik nauwelijks, kaas daarentegen is onmisbaar in mijn menu.
We eten in Italiaanse stijl, d.w.z. eerst pasta (of risotto of soep), dan een "secondo" met veel groenten.
Die pasta komt overeen met 60-70 gram droge pasta per persoon. In Italiaanse stijl dus!

Maar nu dit: vlees, vis, kaas en andere dierlijke producten hebben ook een culinaire functie. Goed bereid zijn ze lekker. Ik maak pasta all'amatriciana met spek (100 gram spek en 250 gram droge pasta voor 4 personen). Ik maak piadine met reuzel. Ik maak gratin dauphinois met room. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

In deze gerechten spelen de dierlijke ingrediënten geen hoofdrol, ze hebben een ondersteunende functie. Maar zonder deze ondersteunende functie zijn ze gewoon niet zo lekker, of zijn het gewoon heel andere gerechten. Piadine met olijfolie in de plaats van reuzel hebben een andere, en culinair minderwaardige, textuur. En gratin dauphinois zonder room - daar kan ik me zelfs niets bij voorstellen.

Dierlijke ingrediënten bieden een smaken- en texturenpalet dat veganistische gerechten niet kunnen evenaren of zelfs benaderen. Mijn favoriete pastasaus heeft vier ingrediënten: tomaat, olijfolie, knoflook en oregano. Daar dan een goed stuk parmigiano over raspen ... Hemels!

En dan nu - eindelijk - mijn punt: ik kan me niet voorstellen dat ik een leven zou leiden waarin eten niet aangenaam is, een leven waarin eten geen feest voor de zintuigen is. En dat feest mis ik wel eens wanneer ik met veganisten praat of uitgenodigd wordt op een etentje bij veganisten.

EDIT: ik wil maar zeggen: dit is een draadje over eten, en het gaat over ziekten, mineralen, vitaminen, cellen, hormonen etc. Maar het gaat niet over lekker, en dat vind ik vreemd in een discussie over eten. Is dat een verschil tussen Vlamingen en Nederlanders?
Leon schreef:
do 19 sep, 2019 19:02
Piet,
Ik heb het even opgezocht.
IGF-1 en Insuline-like Growth Factor zijn toch hetzelfde?
Op wikipedia staat dat het gewoon een lichaamseigen stof is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IGF-1

Verder heb ik er geen verstand van maar het is wel frappant dat er regelmatig disctepanties zijn tussen wat je schrijft en wat er op wikipedia staat. Is het wikipedia-artikel hierover verouderd?
Dat het IGF-1 hormoon is de lever wordt aangemaakt is juist. Maar dat hormoon hoeft nooit extra te worden aangevuld via de voeding. Dat geeft hormoonverstoring. 40% van de wereldbevolking kan niet tegen het consumeren van zuivel. Zuivel is geen essentiële voedingsstof. Zonder zuivel is gezonder en in landen met de hoogste zuivelconsumptie komt de meeste osteoporose voor. Het verhoogd risico op borst- en prostaatkanker is ook niet leuk.
Niet alles wat in wikipedia staat is volledig of geheel juist.