Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb rugzakframe - Forum Wereldfietser

Ortlieb rugzakframe

Een tijd geleden kwam ik op interner een frame tegen waarmee je een bagagetas (classic roller) om kunt bouwen naar rugzak. Ik kan alleen niet meer vinden waar ik deze zag.

Weet iemand waar ik een dergelijk iets kan bestellen?
Heeft iemand ervaring met dit frame en zo ja, wat zijn de voors en tegens? Is het frame groot/zwaar etc?

gr
Christel
Bedoel je dit?
Best een handig ding. Als je eerst wil fietsen en de tas daarna als rugtas wil gebruiken kun je de tas aan je bagagedrager hangen en het rugzakframe aan de buitenkant houden.
Jurr schreef:
di 17 sep, 2019 20:40
Best een handig ding. Als je eerst wil fietsen en de tas daarna als rugtas wil gebruiken kun je de tas aan je bagagedrager hangen en het rugzakframe aan de buitenkant houden.
even uitgezocht wat je bedoelde...nooit geweten, vond het al een onhandig ding in de fietstas.

Bijlagen

Wij hebben er eentje. Het werk best goed met een voortasje. Een achtertas is wat te zwaar en draagt niet lekker.
Het is een goed ding dat ik vaak gebruikt heb. Voor mij werkt het ook met een achtertas naar tevredenheid. Toegegeven: wel minder comfortabel dan een echte kwaliteitsrugzak. Maar prima uit te houden.

Als er tijdens de fietsvakantie wandelingen van een paar uur tot een hele dag worden gemaakt waar de kampeerspullen niet mee hoeven, is dit voor mij dé manier. Praktisch het grootste voordeel heeft het bij dagtochten waarbij je eerst gaat fietsen, dan wandelen en dan terugfietsen.

Een lichte kleine rugzak meenemen kan natuurlijk ook, maar de Ortlieb fietstas is wel waterdicht.

Hans
Tijdens langere kampeertochten wil ik graag zo nu en dan een wandeltocht maken. Een rugzakframe is dan een goede oplossing om van een fietstas een rugtas te maken. Groot nadeel vind ik, is dat het losse frame van Ortlieb groot en stijf is zodat het veel ruimte inneemt tijdens vervoer op de fiets. Ortlieb zou een geïntegreerd systeemmoeten maken waarbij de fietstas eenvoudiger tot rugzak omgevormd kan worden. Bijvoorbeeld door standaard padding op de achterkant van de tas en op te bergen schouderbanden.
Het nadeel van het ding is dat het groter, zwaarder en duurder is dan mijn extra waterdichte rugzakje en dat het bovendien niet te gebruiken is als boodschappentas terwijl ik nog aan het fietsen ben, want dan zijn de voortassen nog gevuld.

Prachtig voorbeeld van een reclametekst die je zelf moet evalueren: "Het draagsysteem is zeer compact en makkelijk op te bergen."
Een alternatief kan nog zijn om (in plaats van een rollerbag) een waterdichte rugzak achterop je fiets te doen. Bijvoorbeeld een van de modellen van Ortlieb. Bij de mijne (Packman, die ik voor mijn werk gebruik) kan ik de draagbanden en het binnenvak loshalen die je dan ergens weg kunt frutten; je houdt dan een tas over waar nog best veel in kan.

Ik denk erover om de Packman voor MTB-vakanties te gebruiken i.p.v. een rollerbag, omdat rollerbags in een 'saddle harnass' zo uitsteken en gaan zwiepen. Maar goed, dat wordt wel erg offtopic zo...

Overigens gebruik ik net als Leon voor gewone fietsvakanties ook zo'n super lichtgewicht rugzakje. Dat is ideaal voor boodschappen doen en erg praktisch in vliegtuig en bus, en voldoende voor korte wandeltochten. En als het gaat regenen doe je de inhoud in een plastic zak.
pakmaat en gewicht van het rugzakframe, dat op te rollen is en vrij klein in de tas past, vallen mee.

Hans
Terra schreef:
wo 18 sep, 2019 09:12
Groot nadeel vind ik, is dat het losse frame van Ortlieb groot en stijf is zodat het veel ruimte inneemt tijdens vervoer op de fiets.
Als je 'm aan je bagagedrager hangt de twee clips aan de onderkant in de tas geklikt laten, en dan de tashouder aan de buitenkant hangen. Dus niet de kant van de bagagedrager, maar de andere kant. Vervolgens kun je de lus aan de bovenkant weer tussen de rolsluiting van je Ortlieb tas halen en blijft 'ie hangen.
[/quote]

Als je 'm aan je bagagedrager hangt de twee clips aan de onderkant in de tas geklikt laten, en dan de tashouder aan de buitenkant hangen. Dus niet de kant van de bagagedrager, maar de andere kant. Vervolgens kun je de lus aan de bovenkant weer tussen de rolsluiting van je Ortlieb tas halen en blijft 'ie hangen.
[/quote]

:?: :?: heb je hier een plaatje bij?
Terra schreef:
wo 18 sep, 2019 14:06

:?: :?: heb je hier een plaatje bij?
Heb de mijne weggegeven helaas, maar vast wel iemand die dat plaatje voor je kan schieten.
Voor korte wandeltochten, boodschappen enz gebruiken wij deze van Decathlon https://www.decathlon.nl/p/rugzak-nh100 ... ype=intcmp
Dag Christel,
Ik heb nog zo'n Ortlieb frame liggen.
Ik gebruik hem niet meer en je kan hem gratis komen halen in Hattem.

Erik
erikveenstra schreef:
wo 18 sep, 2019 17:06
Dag Christel,
Ik heb nog zo'n Ortlieb frame liggen.
Ik gebruik hem niet meer en je kan hem gratis komen halen in Hattem.

Erik
Hi Eric wat tof. Ik pb je voor je gegevens
Terra schreef:
wo 18 sep, 2019 14:06
:?: :?: heb je hier een plaatje bij?
Dit is wat Jurr bedoeld.
Afbeelding

Ik gebruik deze Ortlieb elke dag! Ik heb ook standaard het hengsel eraan zitten waardoor ik hem in de supermarkt open als schoudertas gebruik.
Kan hem niet meer missen, zo'n fijne combinatie.

Op fietsreis heb ik er geen ervaring mee, want ik heb het rugdeel thuis gelaten en eigenlijk ook niet gemist.
Wouter Duijndam schreef:
ma 23 sep, 2019 20:07
Terra schreef:
wo 18 sep, 2019 14:06
:?: :?: heb je hier een plaatje bij?
Dit is wat Jurr bedoeld.
Afbeelding

Ik gebruik deze Ortlieb elke dag! Ik heb ook standaard het hengsel eraan zitten waardoor ik hem in de supermarkt open als schoudertas gebruik.
Kan hem niet meer missen, zo'n fijne combinatie.

Op fietsreis heb ik er geen ervaring mee, want ik heb het rugdeel thuis gelaten en eigenlijk ook niet gemist.
Dank je, ik zie het.
Ik gebruik mijn fietstas met draagriem ook wel eens als boodschappentas. Maar voor een langere wandeling, zou ik het rugframe wel eens willen proberen.
Terra schreef:
wo 18 sep, 2019 09:12
Ortlieb zou een geïntegreerd systeemmoeten maken waarbij de fietstas eenvoudiger tot rugzak omgevormd kan worden.
Iets als de Ortlieb vario?

Ik heb er één voor woon-werk verkeer, lopen naar het station, in de trein en naar de fietsenstalling als rugzak en op de fiets als fietstas. Ombouwen kan na wat oefening ook lopend. Voor vakantie vindt ik de inhoud iets te klein.