Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 44 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
In het uiterste geval (afhankelijk van welke maat je hebt): de kleine Ortlieb frametas en de frametas van Lomo lijken ongeveer dezelfde maat.
Franzi & Dieuwertje schreef:
zo 08 sep, 2019 13:46
omedunk schreef:
zo 08 sep, 2019 12:59
Smitty schreef:
ma 02 sep, 2019 11:42
In juli/augustus dit jaar hebben 6 WF-ers een tochtje door de Caucasus in Georgië gemaakt.
Hier een fotoverslag (vergeet niet te swipen :wink: ) op Instagram:

https://www.instagram.com/maartenasmit/

Meer informatie over de gereden route kun je ook vinden op:
https://bikepacking.com/routes/caucasus-crossing/
Gaaf zeg!

Die honden schrikken me echter af om die route ook te doen.

Mooi Maarten!

Wij zijn ook geen fan van lastige honden en in zes weken Georgie geen enkele lastige hond tegengekomen @Ome Dunk. Hebben groot gedeelte van de route van Maarten gereden met een gewone fietstassen set up. Zie trouwens wel meer bike packing routes op bikepacking.com die wij zonder bike packing set up gereden hebben in diverse landen etc. :wink:
Begrijpen jullie het verschil tussen offroad en bikepacking...
Smitty schreef:
di 10 sep, 2019 02:42
.....
Begrijpen jullie het verschil tussen offroad en bikepacking...
Offroad : met je fiets van de normale weg af gaan.
Bikepacking : bagage aan je fiets(frame) hangen.
Smitty schreef:
di 10 sep, 2019 02:42

Begrijpen jullie het verschil tussen offroad en bikepacking...
Nee nog steeds niet echt, maar hoeft niet. Ik geloof dat er nogal wat definities worden gehanteerd door diverse fietsers. Ik zie fietsers met bikepack set up enkel asfalt fietsen van hotel naar hotel. Zie fietsers met bikepack set up de paden fietsen die wij ook graag doen maar dan elke avond wel weer in een stad zijn om te eten. En dus niet zo ver into the wild gaan als wij soms. Ik zie fietsers met bikepack set up hetzelfde doen als wij met gewone fietsvakantie set up. En ik zie bikepack-ers die even veel of soms meer aan het frame hebben hangen dan wij maar dan op een andere wijze. enzovoorts enzovoorts.

Wij genieten al 15 jaar van het 'weg van de auto's' - zijn, in de natuur en rust. En dus heel veel off road. Al ver voordat de term bike packing werd geïntroduceerd. We doen dus de tracks met iets meer luxe dus gewicht en een traditionele set up van twee ortliebs achterop en soms voor afhankelijk van het seizoen of lengte reis. 8)
Dat betekend wel dat we sommige single tracks niet al te lang willen/kunnen doen. Dus niet met de fiets op de rug want dat lukt niet. Maar er zijn inderdaad wel stukken soms waar we een paar keer heen en weer moeten met fiets en tassen of hike-a biken :wink:

Waarom stel je je vraag Smitty?
Vind het ook een beetje een aparte vraag.
Ik hoop niet dat we een kant op gaan van harde definities zonder nuances.
Wat maakt het uit hoe je het noemt? Van mijn part heb je een volledige klassieke Ortlieb setup en noem je het bikepacking. Dat moet niet uitmaken.
Bikepacken is gewoon weer een andere term voor vakantiefietsen. Misschien wat lichter dan gemiddeld en misschien wat meer off-road dan gemiddeld, maakt allemaal niet uit.
Hans Keesom schreef:
di 10 sep, 2019 09:01
Smitty schreef:
di 10 sep, 2019 02:42
.....
Begrijpen jullie het verschil tussen offroad en bikepacking...
Offroad : met je fiets van de normale weg af gaan.
Bikepacking : bagage aan je fiets(frame) hangen.
Lijkt me een goede omschrijving, met bikepacking tassen wordt ook gewoon op asfalt gereden zoals in transcontinental races, met Ortliebs kun je ook offroad rijden; het is dus niet zo dat het één onlosmakelijk met het ander verbonden is (vind ik)
Smitty schreef:
di 10 sep, 2019 11:58
Hans Keesom schreef:
di 10 sep, 2019 09:01
Bikepacking : bagage aan je fiets(frame) hangen.
Lijkt me een goede omschrijving
Mij niet. Je ziet veel bikepackers met tassen aan het zadel en het stuur....

Een meer dekkende omschrijving lijkt me het ontbreken van breed uitstekende tassen en het ontbreken van een achterdrager die op de as (of daar in de buurt) steunt. Dat laatste is, vermoed ik voor een deel afkomstig van mensen die met een volgeveerde fiets op stap willen.
Leon schreef:
di 10 sep, 2019 12:17
Smitty schreef:
di 10 sep, 2019 11:58
Hans Keesom schreef:
di 10 sep, 2019 09:01
Bikepacking : bagage aan je fiets(frame) hangen.
Lijkt me een goede omschrijving
Mij niet. Je ziet veel bikepackers met tassen aan het zadel en het stuur....

Een meer dekkende omschrijving lijkt me het ontbreken van breed uitstekende tassen en het ontbreken van een achterdrager die op de as (of daar in de buurt) steunt. Dat laatste is, vermoed ik voor een deel afkomstig van mensen die met een volgeveerde fiets op stap willen.
Ja, pfff :roll: ik bedoel dat offroad op het wegdek slaat en bikepacking op de tassen aan je fiets.

Omdat veel offroaders tegenwoordig met bikepacking tassen fietsen, zijn die termen wat versmolten, je zou ook met de term Ortlieben kunnen komen, wat zoiets als rijden op asfalt met Ortlieb tassen zou kunnen betekenen maar er zijn ook genoeg mensen die ermee ofroad gaan.

Wat is taal toch mooi :lol:
Ortlieben = hetzelfde als bikepacking!
Namelijk fietsen met een zak op je fiets in plaats van lopen met een zak op je rug - backpacking? Leuk he taal Maarten :lol:

En fietsen met fatbike kinderkar plus baby valt ook in de definitie? :lol:
https://bikepacking.com/plog/family-bik ... le-valley/

Bijlagen

Franzi & Dieuwertje schreef:
di 10 sep, 2019 17:08
Ortlieben = hetzelfde als bikepacking!
Ortlieb maakt ook rugzakken, hoe heet dat dan?
Pffff, deze discussie wordt mij te ranzig, doei!
Smitty schreef:
di 10 sep, 2019 11:58
Hans Keesom schreef:
di 10 sep, 2019 09:01
Smitty schreef:
di 10 sep, 2019 02:42
.....
Begrijpen jullie het verschil tussen offroad en bikepacking...
Offroad : met je fiets van de normale weg af gaan.
Bikepacking : bagage aan je fiets(frame) hangen.
Lijkt me een goede omschrijving, met bikepacking tassen wordt ook gewoon op asfalt gereden zoals in transcontinental races, met Ortliebs kun je ook offroad rijden; het is dus niet zo dat het één onlosmakelijk met het ander verbonden is (vind ik)
Helemaal met je eens.

on/off road is keuze voor ondergrond waar je over heen rijdt
Panniers/bikepacking is een keuze voor hoe je je bagage meeneemt.

Het lijken mij twee onafhankelijke keuzes die je maakt met enige verbinding dat het wel zo is dat als je over smalle paden gaat fietsen met veel obstakels vlak langs het pad, een zo laag mogelijke hangende pannier niet handig is.

Wil je racen en dus zo licht en aero mogelijk, of slaap je elke nacht naast je fiets in een tentje, dan neig ik naar bikepacking.

Aan de andere kant, als je toch van hotel naar hotel of BNB naar BNB fietst dan wil je bagage makkelijk van je fiets afhalen en mee naar binnen brengen, dan lijken mij panniers weer handig.

Maar correct if I'm wrong.
Franzi & Dieuwertje schreef:
di 10 sep, 2019 17:08
Ortlieben = hetzelfde als bikepacking!
Namelijk fietsen met een zak op je fiets in plaats van lopen met een zak op je rug - backpacking? Leuk he taal Maarten :lol:

En fietsen met fatbike kinderkar plus baby valt ook in de definitie? :lol:
https://bikepacking.com/plog/family-bik ... le-valley/
Nah, dat is baby-packen. Met zo'n trolley kan je niet op smalle sporen en of de baby het off-road leuk gaat vinden.....
Jurr schreef:
ma 09 sep, 2019 15:44
De rits van m'n Ortlieb frametas is stuk. Zelf helaas totaal geen verstand van naaimachines. Als ik 'm ergens breng om de rits te vervangen voor een betere, is er dan nog iets waar ik op moet letten?

Passing is zo goed dat ik met dit frame geen op maat gemaakte frametas nodig heb, anders zou ik dat nu wel overwegen :)
Uit de duikwereld; die zware waterdichte ritsen af en toe smeren doet wonderen ter preventie.
Ik ben nog steeds met mn set up bezig om ervoor te zorgen dat ik alles een beetje in een zadel-,frame-, en stuurtas kwijt kan. Ik heb inmiddels best veel gelezen en filmpjes op YouTube bekeken. Volgens mij kan ik veel winst boeken met een kleinere slaapzak en slaapmat.

Qua slaapzak had ik de Cumulus Magic 125 in gedachten:

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... d=62&vid=6

Qua mat dacht ik aan de Thermarest - NeoAir Uberlite.

https://www.thermarest.com/ie/sleeping- ... l?srd=true


Heeft er iemand anders nog misschien briljante alternatieven voor een kleine mat? ( of slaapzak mag natuurlijk ook, maar volgens mij is dit wel de lichtste met prima prijs/kwaliteit verhouding)
Gaat die banaan in een tent slapen? Voor slapen in de open lucht onder een zeiltje is het luchtbed te kwetsbaar en de slaapzak te koud.
Bert van Sprang schreef:
za 14 sep, 2019 17:20
Gaat die banaan in een tent slapen? Voor slapen in de open lucht onder een zeiltje is het luchtbed te kwetsbaar en de slaapzak te koud.
Haha ik heb ook een tentje mee ja!
Gaanmetdiebanaan schreef:
za 14 sep, 2019 15:53

Heeft er iemand anders nog misschien briljante alternatieven voor een kleine mat? ( of slaapzak mag natuurlijk ook, maar volgens mij is dit wel de lichtste met prima prijs/kwaliteit verhouding)
Als gewicht het belangrijkste is, kun je ook een quilt overwegen. Deze bij voorbeeld Therm-A-Rest Vesper
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat als je van jezelf warm bent dit best een oplossing kan zijn.
Maurice schreef:
zo 15 sep, 2019 07:36
Gaanmetdiebanaan schreef:
za 14 sep, 2019 15:53

Heeft er iemand anders nog misschien briljante alternatieven voor een kleine mat? ( of slaapzak mag natuurlijk ook, maar volgens mij is dit wel de lichtste met prima prijs/kwaliteit verhouding)
Als gewicht het belangrijkste is, kun je ook een quilt overwegen. Deze bij voorbeeld Therm-A-Rest Vesper
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat als je van jezelf warm bent dit best een oplossing kan zijn.
Thanks. Belangrijkste is denk ik volume op dit moment :)

Vorige keer kreeg ik alleen mn mat+kleren in mn zadeltas. Daar moet mininaal een slaapzak nog bij kunnen.
Een quilt is net zoveel kleiner ingepakt dan dat hij lichter is, vanwege het ontbreken van een capuchon. Uiteraard alleen nuttig als je die capuchon kunt missen.
Mooie Franse shortmovie over vader en zoon op een barre tocht door Schotland:
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... VrJON9BCog