Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 43 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Maurice schreef:
di 13 aug, 2019 13:37

Dank je, :oops:
Het is een Genesis Longitude.
mooi!

Afbeelding

Dit is mijn setup, ik experimenteer nog. Ik heb een kleine fiets (S) dus niet zoveel plek. Misschien moet ik toch voor een achterrekje gaan, ik heb nu een Lezyne 7liter zadeltas en die is best klein en zit dicht tegen mijn wiel. Ik kan er warme slaapzak en matje (in elkaar rollen is goede tip die ik kreeg) in kwijt. Of kleinere frissere zomerslaapzak en nog wat kleren.
Ik heb geen echte stuurtas, in het zakje van de tent zit mijn kookpot en voorlopig nog 'zware' tent zonder stokken en haringen. Op de tentzak zit nog een drybag met wat kleren en toiletspullen. Die zijn vastgemaakt met de gespen van de tentzak en fixplus riemen (gekocht bij Thomann). Het lijkt op foto nogal groot en dicht bij mijn wiel, maar dat valt mee. Mijn frametas is iets te groot, maar past gelukkig nog net. Ik was grotere fan van mijn gestolen blackburn frametas. Eronder is nog plek voor een reparatiesetje/extra band/.. dmv extra bidonhouder/riempjes. In mijn frametas zitten tentstokken, gasbidon, eten, haringen, gasvuurtje,..kabels. In toptasje zitten ID enz, gsm, repen en gel.
Ik heb dus te weinig plek voor water. Ofwel moet ik dat op lichaam of in de frametas dragen. Ofwel maak ik nog bidons vast aan de vork. Een drinkbus/snacktasje aan het stuur is ook nog een optie.

Als we met twee fietsen draagt iemand de matras en iemand de tent aan het stuur. De rest zal ongeveer hetzelfde blijven. Misschien een frametas minder.
Ziet er goed uit!
Juut schreef:
vr 16 aug, 2019 13:20

Ik heb dus te weinig plek voor water. Ofwel moet ik dat op lichaam of in de frametas dragen. Ofwel maak ik nog bidons vast aan de vork. Een drinkbus/snacktasje aan het stuur is ook nog een optie.
Of deze:
Jurr schreef:
di 23 jul, 2019 18:48

http://wohobike.com/product/51
https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 8807269650

ik heb deze en bevestig ze bijvoorbeeld onderaan mijn frame of aan beide vorkpoten van mijn mtb. De grootste bidon die ik tot nu toe gevonden heb (850cc) die erin past. Dan nog een camelbak mee met 2 liter water en dan kom ik een heel eind.
sjuutje1969 schreef:
di 20 aug, 2019 00:08
https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 8807269650

ik heb deze en bevestig ze bijvoorbeeld onderaan mijn frame of aan beide vorkpoten van mijn mtb. De grootste bidon die ik tot nu toe gevonden heb (850cc) die erin past. Dan nog een camelbak mee met 2 liter water en dan kom ik een heel eind.
Handige dingen omdat je ze bijna overal kunt plaatsen op je fiets. Bij koud weer stop ik er wel eens een halve liter thermos* in met koffie om wat warms te drinken te hebben onderweg. Ze passen precies.

850cc is netjes, ik stop er 710 cc flessen in, maar die zijn wel geïsoleerd**.
1 liter petflessen willen er ook redelijk goed in.

*
https://www.bol.com/nl/p/leifheit-isole ... QAQAvD_BwE

** https://www.futurumshop.nl/camelbak-pod ... wart.phtml
Morgen vertrek ik voor mijn eerste bikepackingtrip naar de Vogezen.
Ik ga gebruik maken van campings (en dus niet wildkamperen). Voor mijn eten vertrouw ik op bakkertjes, restaurants etc. Ik ga dus niet zelf koken.

Dit is mijn paklijst. Graag hoor ik of ik nog iets ben vergeten of dat ik juist teveel heb meegenomen.

Kleding (bovenop de kleding die ik aantrek op de fiets):
1 fietsshirt
1 paar sokken
1 trui
1 onderbroek
1 lange (afrits)broek
1 paar teenslippers
1 zwembroek

1 regenbroek
1 regenjas
1 paar regenschoenen
1 reflecterend hesje (als compensatie voor mijn donkere regenkleding)

Gereedschap
zipties
2 inbussleutels
2 bandenlichters
bandenplakset
Schroevendraaier met verwisselbare bitjes
Fietspomp
Aansteker met stuk gaffa tape eromheen gewikkeld
Binnenband

Slapen
Tent
Slaapzak
Liner
Kussen
Matje
Hoofdlamp

Persoonlijke verzorging
Eerste hulp-tasje: ibuprofen, paracetamol, pleisters, tekentang
Handdoek
Klein flesje zonnebrand
Klein flesje wasmiddel
Platvinkje whiskey :D
Deet-spray
Klein flesje anti-bacteriele handgel
Deo
Tandenborstel / tandpasta
Toiletrol

Navigatie / communicatie
Telefoon op stuurhouder
Oplader
2 powerbanks

Diversen
Spork
Mes
Klein nylon rugzakje tbv boodschappen
Schriftje en pen (dagboek)
Cijferslot
2 bidons a 750ml
omedunk schreef:
ma 26 aug, 2019 08:40
Schroevendraaier met verwisselbare bitjes
Aansteker met stuk gaffa tape eromheen gewikkeld
Handdoek
Klein flesje anti-bacteriele handgel
Toiletrol

Navigatie / communicatie
Telefoon op stuurhouder
Oplader
2 powerbanks
Schroevendraaier met bits? Heb je zoveel verschillende schroeven op je fiets die je onderweg verwacht te moeten aandraaien? Ik zou volstaan met een zakjemesje á la Victorinox Rambler. Dan kun je gelijk je mesje thuis laten.

Aansteker voor? Als je niet zelf kookt, heb je die ook niet nodig.

Handdoek hopelijk een kleine variant? Je kunt jezelf afdrogen, handdoek uitwringen en weer verder afdrogen. Niet ideaal, duurt wat langer, maar bespaart je aardig wat aan ruimte in je bagage.

Antibacteriële handgel heb ik nog nooit gebruikt. Past waarschijnlijk beter bij de EHBO dan bij de algemene persoonlijke verzorging.

Toiletrol en elektronica beiden hopelijk waterdicht verpakt (bijv. ziploc-bag)?

Verder mis ik nog wat eenvoudige dingen als portemonnee met bankpasje, paspoort, evt. rijbewijs (afhankelijk hoe je reist), huissleutel. Ter reparatie kun je nog denken aan een kettingpons en van die snelsluitinkjes voor je ketting. Heb ik nog nooit nodig gehad. Maar als je ze nodig hebt, lijkt het me wel erg fijn tot waar je een nieuwe ketting kunt kopen. Anders kan het lopen worden en de afstanden in dergelijke landen lijken me iets groter dan in NL.

Voor de rest lijkt het me aardig compleet! :D
Fons Kettingpons schreef:
ma 26 aug, 2019 08:54

Voor de rest lijkt het me aardig compleet! :D
Mij ook. Zeep voor bij het douchen wellicht?
omedunk schreef:
ma 26 aug, 2019 08:40

Diversen
Spork
Mes
Als je voor een brood-met-nutella-dieet gaat (of vergelijkbaar), zorg dan voor een mes waar je ook echt goed mee kan smeren! Ik vind een zakmes hiervoor uitermate onhandig, dus een fatsoenlijk smeermes vind ik die paar gram extra meer dan waard!
@Omedunk - hou je ook ergens de route bij wat zichtbaar is voor anderen? Ik ben volgend jaar nml zelf ook van plan een bikepacking rit door de vogezen te maken. Dus goede ideen voor een mooie route zijn altijd welkom.

wbt de packlist - ik neem zelf altijd wat "eten" mee voor nood. bv een aantal stroopwafels :D
En ook wat sportdrankpoeder/limonade.
Dank voor alle reacties. Ik heb er zeker iets mee gedaan en kom er later op terug.

Eerst maar genieten vd reis.

De route is overigens te vinden op bikepacking.com

Bijlagen

Ome dunk is al weg maar ik mis in de paklijst een extra fietsbroek..
Enjoy!
In juli/augustus dit jaar hebben 6 WF-ers een tochtje door de Caucasus in Georgië gemaakt.
Hier een fotoverslag (vergeet niet te swipen :wink: ) op Instagram:

https://www.instagram.com/maartenasmit/

Meer informatie over de gereden route kun je ook vinden op:
https://bikepacking.com/routes/caucasus-crossing/
Mooie foto's Maarten!
Bedankt voor het delen
omedunk schreef:
di 27 aug, 2019 22:17
Dank voor alle reacties. Ik heb er zeker iets mee gedaan en kom er later op terug.

Eerst maar genieten vd reis.

De route is overigens te vinden op bikepacking.com
Hoi,

Inmiddels ben ik een paar dagen terug. Ik had beloofd nog te reageren op jullie input:
*) ik heb voor mijn vertrek nog een paar extra waterdichte zakjes gekocht, vooral voor de electronica;
*) ik heb de wc-rol vervangen door een aantal 'baby-wipes'
*) gereedschap heb ik gelaten zoals het was. Gelukkig niet nodig gehad. Kettingpons ed was niet van toepassing; ik rijd met een gates belt.
*) ik heb nog shampoo / zeep toegevoegd
*) eten voor onderweg kocht ik in de lokale supermarkt en naam ik mee in het tasje dat ik daarvoor speciaal had gekocht (bevestigd aan stuur).
*) handdoek was idd een kleine variant.
*) extra fietsbroek heb ik niet meegenomen; ik waste elke avond de broek die ik op de dag gebruikte.
*) Nutella ed eet ik niet. Ik heb dus geen mes om te smeren nodig gehad.

Wat ik volgende keer anders ga doen:
*) mijn regenkleding gaat uit de tassen en in het netje van de zadeltas.
*) ik ga een kooktoestelletje meenemen omdat ik in de lokale restaurants weinig / geen pasta kon bestellen
*) ik ga een camera meenemen om mooie plaatjes te kunnen schieten.
*) ik ga ruimte creëren door de reserve-binnenband en slot uit de frametas te halen en dmv een strap aan het frame te bevestigen.
*) mijn platvinkje whiskey laat ik thuis; te weinig gebruikt.
*) mijn tandwiel voor is 55 tands. Hiermee was ik niet toegerust op steile beklimmingen. Die ga ik tzt vervangen door een 50 tands tandwiel.
*) ik vond het niet fijn om alleen van een telefoon afhankelijk te zijn voor navigatie en communicatie. Tijdens de reis kreeg ik het knap benauwd omdat de telefoon tot twee keer aan toe uit zichzelf een reset uitvoerde. Ik overweeg voor navigatie een dedicated apparaat aan te schaffen. En de telefoon als backup te gebruiken.

Dank voor jullie input!

Bijlagen

Misschien goed om geen 50 maar 46t voor te nemen. Dan heb je wat extra over voor mocht het echt steil worden.
Smitty schreef:
ma 02 sep, 2019 11:42
In juli/augustus dit jaar hebben 6 WF-ers een tochtje door de Caucasus in Georgië gemaakt.
Hier een fotoverslag (vergeet niet te swipen :wink: ) op Instagram:

https://www.instagram.com/maartenasmit/

Meer informatie over de gereden route kun je ook vinden op:
https://bikepacking.com/routes/caucasus-crossing/
Gaaf zeg!

Die honden schrikken me echter af om die route ook te doen.
omedunk schreef:
zo 08 sep, 2019 12:59
Smitty schreef:
ma 02 sep, 2019 11:42
In juli/augustus dit jaar hebben 6 WF-ers een tochtje door de Caucasus in Georgië gemaakt.
Hier een fotoverslag (vergeet niet te swipen :wink: ) op Instagram:

https://www.instagram.com/maartenasmit/

Meer informatie over de gereden route kun je ook vinden op:
https://bikepacking.com/routes/caucasus-crossing/
Gaaf zeg!

Die honden schrikken me echter af om die route ook te doen.

Mooi Maarten!

Wij zijn ook geen fan van lastige honden en in zes weken Georgie geen enkele lastige hond tegengekomen @Ome Dunk. Hebben groot gedeelte van de route van Maarten gereden met een gewone fietstassen set up. Zie trouwens wel meer bike packing routes op bikepacking.com die wij zonder bike packing set up gereden hebben in diverse landen etc. :wink:
De rits van m'n Ortlieb frametas is stuk. Zelf helaas totaal geen verstand van naaimachines. Als ik 'm ergens breng om de rits te vervangen voor een betere, is er dan nog iets waar ik op moet letten?

Passing is zo goed dat ik met dit frame geen op maat gemaakte frametas nodig heb, anders zou ik dat nu wel overwegen :)
Ik zou zeggen terug naar Ortlieb, voor het bedrag van die frametas mag je toch verwachten dat de rits een paar jaar meegaat. Het deskundig vervangen van de rits is geen eenvoudig klusje en volgens mij sowieso niet te doen met een huis-tuin-keuken-naaimachine.
Ja, maar het was mij iets te plastiek. Als ik weer dat zelfde plastic ding krijg gaat 'ie op de volgende vakantie weer stuk...