GEWICHT VELG.
Bredere banden kunnen bredere, dus zwaardere, velgen nodig hebben.
Zou je van kunnen maken: Over het algemeen (maar gelukkig wel minder bij Trekking) geven fietsfabrikanten de voorkeur aan zo licht mogelijke, goedkopere, dus smallere, velgen. Wil je overgaan op bredere banden check dan welke bandbreedte/velgbinnenbreedte combinaties de velg- en bandfabrikanten aanbevelen/voorschrijven, zoals bijvoorbeeld hier: https://www.ryde.nl/andra-40
WAT IS DE OPTIMALE VELGBREEDTE.
Het meest interessant is natuurlijk een optimale combinatie bandbreedte/velgbinnenbreedte afmeting en die is, naast de spec's van de net genoemde Ryde-Andra, te vinden in deze uniek duidelijke/simpele lijst van DTSwiss :
https://dycteyr72g97f.cloudfront.net/up ... ZZ_001.pdf
TEST VELGBREEDTE 19C vs 25C vwb rolweerstand.
Wim Schermer, die ook testwerk gedaan heeft voor fietsbandenfabrikanten, heeft veel banden getest en tevens gemeten wat de relatie bandenrolweerstand/bredere velg was dwz velg-inwendig 25mm t.o.v. 19mm, dit zijn de meest gangbare velgbreedte binnenmaten. De ETRTO-velgbreedte aanduiding daarvan is 25C (waarbij gemeten op het remvlak/uitwendig 31mm) en 19C(uitwendig 25mm) .
Hij concludeerde dat in het algemeen een 25C velg enige rolweerstand vermindering t.o.v 19C geeft bij banden boven de 35 mm bandbreedte. Bij een bandbreedte van 42 mm is de winst ongeveer 10%.
http://3.bp.blogspot.com/_cFao0zH2oMg/T ... 2-2010.png
KORTOM: Met de lijst van DTSwiss/Ryde icm de conclusie Wim Schermer kan je ver komen.
K'ben overigens wel blij dat het gestelde door DTSwiss en door Wim Schermer niet
met elkaar in tegenspraak is .
TEST VERSCHILLENDE BANDDIKTES; 32-37-40-47
Eveneens relevant is het werk van een andere bandentester, Jarno Bierman; hij heeft 1 type band
in verschillende diktes getest en zn conclusie was:
"Is bigger better with touring bike tires? No, at least not with the Schwalbe Marathon. With the Schwalbe Marathon, the 37-622 version has the lowest rolling resistance of the 4 sizes tested. The 40-622 might be a good option for slightly more comfort at a slightly higher weight and aero resistance. The 32-622 uses other materials and stands out in a negative way by performing much poorer than the 37, 40, and 47 mm versions on the rolling resistance test.
https://www.bicyclerollingresistance.co ... 2-37-40-47