Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schuifpadden icm velgrem - Forum Wereldfietser

Schuifpadden icm velgrem

Het merk Avaghon gebruikt voor het spannen van een Gates Belt schuifpadden.
Wat ik niet goed kan terugvinden hoe zoiets werkt i.c.m. velgremmen. Moet je na iedere keer die schuifpadden verstelt te hebben ook je remmen bijstellen? je verplaatst immers je wiel een beetje.

Of is die verplaatsting dusdanig weinig, of gaat het in een dusdanige richting dat dat niet hoeft?
wim59 schreef:
do 05 sep, 2019 14:08
Of is die verplaatsting dusdanig weinig, of gaat het in een dusdanige richting dat dat niet hoeft?
Op de foto's op de site van Avaghon lijken de padjes zodanig georiënteerd dat het wiel bij het stellen van de ketting/riemspanning nagenoeg haaks beweegt tov de lijn tussen naaf en velgrem.

Dus ik denk dat je de belt kunt spannen zonder de remmen te hoeven verstellen.
wim59 schreef:
do 05 sep, 2019 14:08
Het merk Avaghon gebruikt voor het spannen van een Gates Belt schuifpadden.
Meende gehoord te hebben dat een riem nog minder bijspannen nodig heeft dan een ketting, maar met een ketting had ik er zelf al weinig last van.

Ondertussen van de velgremmen naar schijfremmen over gestapt. Als je je naven, vork en frame al zo specificeert bij Avaghon dat ze schijfrem compatible zijn kun je later makkelijk overstappen. Er zijn vorken met en zonder schijfrembevestiging, net als het schuifpad op de achteras.
Jurr schreef:
do 05 sep, 2019 17:07
Meende gehoord te hebben dat een riem nog minder bijspannen nodig heeft dan een ketting,
Klopt. Na 7000km nog niet bij hoeven spannen.

Bij schijfremmen schuift de rem vaak mee met het wiel bij verstellen, dus daar ook geen problemen.
In veel gevallen weet je het pas na spannen van de ketting of riem. Daarna altijd controleren of de remblokjes met het gehele remoppervlak nog goed op de velg komen bij stevig indrukken remgreep. En of ze ook niet tegen de band aanlopen. Dan alleen indien noodzakelijk de remmen verstellen.

Ook al gevraagd bij Avaghon?

Hans
padden = paTTen !

Die amfibieën niet aan mijn fiets!
http://www.avaghon.nl/nl/onze-fietsen/avaghon-series-28

De fabrikant gebruikt toch echt padden, maar dat wil nog niets zeggen.
Pat is frans, toen die dat zo noemden, bestond Avaghon nog niet.
sjefke schreef:
do 05 sep, 2019 19:33
padden = paTTen !
Ik ben een tijdje corrector geweest bij een onder abonnees bekend tijdschrift. Daar ontdekte ik dat heden ten dage in de spelling veel meer gevalletjes van dat-mag-ook zijn dan ik met kan herinneren van mijn schooltijd. Het probleem hier met de uitvaleinden is er één van. (Ik heb hrt niet in het groene dan wel witte boekje opgezocht overigens)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pad_(frame)
sjefke schreef:
do 05 sep, 2019 19:33
padden = paTTen !

Die amfibieën niet aan mijn fiets!
Mijn fiets mag af en toe best een stukje doorwading hebben ;)
Ook ik heb een fiets met schuifpadden/patten :) en velgremmen en ik heb nog nooit iets aan de velgremmen hoeven corrigeren.