Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hs33 en nieuwe olie-remmen - Forum Wereldfietser

hs33 en nieuwe olie-remmen

Het is een idee dat al een paar maanden in mijn hoofd speelt:
Hoe zit het met de compatibiliteit van Shimano hydrolische remmen met hs33? Ik heb te weinig materiaal beschikbaar om het te testen, dus mijn vragen zijn:
- past de leiding?
- is de hevel van de rem genoeg voor de hs33 remmen?

Een voorbeeld is de gravelgroep van shimano: https://www.rosebikes.nl/shimano-grx-st ... =standaard
ErikB81 schreef:
di 27 aug, 2019 00:45
Hoe zit het met de compatibiliteit van Shimano hydrolische remmen met hs33?
Volledig niet-compatible gok ik. Ook hele andere overbrengingsverhoudingen lijkt me.
Zoek wel de onderdelen uit die geschikt zijn voor dezelfde hydraulische vloeistof, bij Shimano is dat soms het ene dan weer het andere, bij Magura is het volgens mij altijd hetzelfde.
_Peter_ schreef: Zoek wel de onderdelen uit die geschikt zijn voor dezelfde hydraulische vloeistof, bij Shimano is dat soms het ene dan weer het andere, bij Magura is het volgens mij altijd hetzelfde.
Minerale olie, Shimano gebruikt praktisch hetzelfde als Magura.
Shrek schreef: Volledig niet-compatible gok ik. Ook hele andere overbrengingsverhoudingen lijkt me.
Vandaar mijn vraag. Ik vermoed ook dat de Shimano remmen minder olie bewegen dan de Magura's, maar wellicht heeft iemand het ooit geprobeerd.
De hybride combi magura/shimano ben ik op andere fora wel tegengekomen met de term "shigura" in de topics. Wordt vaker gedaan. Geen idee of de hier gewenste combi ook kan.
Succes!
Ik heb het niet geprobeerd, maar ik vermoed dat het niet werkt.
De reden wordt, denk ik, duidelijk uit onderstaande schets.
hydraulica.png
hydraulica.png (40.44 KiB) 1222 keer bekeken
Een hydraulische rem is een constructie gebaseerd op een hefboom: kracht x slag = constant. Aan de remgreepkant heb je een relatief kleine handkracht waarmee je de remgreep inknijpt en een relatief grote slag. Aan de kant van de remcyclinder wil je een grote kracht waarmee de remblokken op het roterende oppervlak worden gedrukt. De consequentie hiervan is een kleine slag.

Voor velgremmen moet de slag relatief nog groot blijven om te zorgen dat bij een niet goed recht wiel de blokken niet aanlopen. Ik schat ca. 5 mm ruimte aan beide kanten van de velg. Maar de hevelarm van een hydraulische velgrem is gelijk aan de velgstraal, ca. 26-30 cm, dus relatief groot.

Bij een hydraulische schijfrem is de hevelarm is veel kleiner. De meeste remschijven zijn 16-18 cm diameter, dus 8-9 cm arm. De kracht waarmee de remblokken op de schijf drukken moet dus veel groter zijn. De remblokken zitten daarom veel dichter op de remschijf ; ik schat 0,5 mm ruimte aan beide kanten.

Ik vermoed daarom dat een Shimano schijfremgreep en de Magura velgremgreep verschillende ontwerpdimensies hebben en niet compatibel zijn.

Zie ook https://www.mtb-news.de/forum/t/magura- ... ln.446955/