Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 461 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33857 berichten
Nou vooruit, een hint:

op de achtergrond zie je níet de Myrdalsjökull.

Hans
JanH schreef:
zo 25 aug, 2019 16:42
Je plaatje is nl wel heel mooi.
Ja, IJsland heb ik vandaag ook hoger op mijn todo list gezet.
JanH schreef:
zo 25 aug, 2019 16:42
Je plaatje is nl wel heel mooi.
Ziet er haast prehistorisch uit, kan zó uit de beroemde film "Quest for Fire".
Ik heb er een DVD van, hier niet meer te krijgen en speciaal uit de USA laten overkomen.
Die film over zeer primitieve, meer op apen gelijkende mensachtigen, is opgenomen in Schotland, Kenia en Canada. De omgeving waar ik mijn foto heb gemaakt, is naar alle waarschijnlijkheid altijd maagdelijk gebleven als het gaat om alle tussenstadia van aap naar mens. Wel denken sommigen dat er trollen en elven zouden kunnen zitten.

Hans
Hardangervidda Noorwegen?
Interessante gok. Maar nee, Hardangervidda is het ook niet.

Hans
Trollen vormen een stevig onderdeel van de IJslandse Mythologie.
Het zijn er meer dan de dertien Yule Lads.
Ze zijn aanwezig in het dagelijks leven iedereen.
En ze wonen dus overal.

Kaart van elfen en trollen
spoorzoeker schreef: Trollen vormen een stevig onderdeel van de IJslandse Mythologie.
Het zijn er meer dan de dertien Yule Lads.
Ze zijn aanwezig in het dagelijks leven iedereen.
En ze wonen dus overal.

Kaart van elfen en trollen
Dan was mijn opmerking over de elfen en trollen dus nog geen waardevolle hint :wink:

Daarom nu twee nieuwe hints:

De foto is genomen om 15:47
Volgens deze trollenkaart van Spoorzoeker had ik op de plek van de foto weinig te vrezen. En is dit dus een min of meer veilige foto.

Hans
Mocht er iemand zijn die meteen eergisteren in één oogopslag al had gezien waar het is, en nu langzamerhand bezig is zijn zelfbeheersing te verliezen, dan heeft het nu wel lang genoeg geduurd toch? :wink: :D
javb2812 schreef:
ma 26 aug, 2019 10:41
Mocht er iemand zijn die meteen eergisteren in één oogopslag al had gezien waar het is, en nu langzamerhand bezig is zijn zelfbeheersing te verliezen, dan heeft het nu wel lang genoeg geduurd toch? :wink: :D
Het is een mooi plaatje, maar ik weet niet waar het is. En ik heb voorlopig helaas geen tijd om te zoeken.

Mijn vragen zouden zijn:
1. Kun je de naam van de ijskap doorgeven? (Dat scheelt een hoop zoeken)
2. Is er op die plek sprake van vulkanische activiteit? (Meestal is lavazand namelijk grijzig donkerbruin, en ik zie veel lichtbruin).
3. Is de foto genomen vanaf een weg? (Als er een hele wandeling aan vooraf ging wordt het lastig zoeken).
4. Is de locatie op Google Streetview te vinden? (Zo niet, zou jij de plek o.b.v. Google Satelite of vergelijkbaar kunnen vinden?)
1 dan toch maar: de Vatnajökull

2 in de directe omgeving heel veel

3 nee, deze omgeving is niet zichtbaar vanaf een auto/jeepweg. Volgens sommige oude kaarten loopt er nog wel een nummerloze track door het gebied, maar die hebben ze voorgoed afgesloten.

4 mbv google streetview kon ik zojuist tot mijn verbazing de berg (linksboven op mijn foto) vinden vanuit een ander perspectief, maar héél duidelijk herkenbaar. Google satelite heb ik net voor het eerst van mijn leven bekeken. Ik kom daarmee redelijk in de buurt omdat ik weet waar het is, maar erg goed kan ik het als onervaren G-satelite kijker niet lezen, en ik zou de locatie er zeker niet mee vinden zonder voorkennis.

Hans
Hieronder nog vijf foto's met diezelfde berg en dezelfde Vatnajökull (muv de middelste) er op. Misschien helpt het.
Door de knetterharde wind zijn de meeste foto's van die middag helaas onscherp geworden.

Doordat de locatie met zoekmachine's moeilijk of niet te vinden is valt er wellicht nog wel wat te raden.....
ijsland1.jpg
ijsland2.jpg
ijsland3.jpg
ijsland4.jpg
ijsland5.jpg
Met de tot nu toe gegeven hints blijft er echt nog een vrij klein zoekgebied over en komt de oplossing wel zo'n beetje in zicht. De precieze plek waarvan ik de foto genomen heb hoeft voor mij niet per se. Als iemand met een aanduiding / beschrijving komt die op een paar km na ongeveer klopt, reken ik het goed.

Hans
Het landschap op IJsland verandert voortdurend.
Als je foto "vandaag" is genomen, wordt het niet herkend door de mensen die er "gisteren" zijn geweest.
Hieronder een foto van hoe het er in 1991 uit zag op deze plek.

Ik vraag me af met wat voor fiets je daar heen bent gereden.
Ik heb er nog nooit een fiets gezien.
img26082019_0001.jpg
Dat vind ik ruimvoldoende.

Het is inderdaad die berg, ik had het zelfde streetview plaatje gevonden.

De "punaise" in het google satelite beeld van jou staat nu globaal een km zuidelijker dan de exacte plek waar ik de foto geschoten heb.

Dit gebied is de Vonarskard. Aanrader voor een extra dagtocht voor wie de Sprengisandur fietst. Net als Kerlingarfjoll dat is voor wie de Kjolur rijdt, maar dan met als extra bijzonderheid dat ik er midden in het hoogseizoen een hele dag was zonder een teken van mensen of menselijke invloed te ontwaren, met uitzondering van een zeer klein aantal lastig vindbare paaltjes om een wandelroute te markeren.

Hans
Wow wat was het ijs daar dichtbij in 1991. Waar heb je die foto gevonden Spoorzoeker?

Met de fiets kan je er met veel moeite komen, maar dan liefst wel een fatbike of zo. Ik sliep in Nyidalur de nacht ervoor en erna, en ik heb mijn fiets halverwege laten staan en ben de rest van de weg naar Vonarskard gaan lopen.

Hans
spoorzoeker schreef:
ma 26 aug, 2019 18:16
Ik vraag me af met wat voor fiets je daar heen bent gereden.
Ik heb er nog nooit een fiets gezien.
Ben je er dan ook geweest? Misschien zelf die foto gemaakt in 1991?

Hans
Mooie plek hoor, en ook een prima raadplaatje!

Wij reden ook over de F26, maar vanwege de bijzonder harde wind hebben we het deel tot aan de hut met de bus gesmokkeld, en zijn ten noorden van de ijskap naar Askja en verder gefietst. Van de markante berg hebben we helaas niets gezien, voor zover dat al zou hebben gekund van zo'n grote afstand.
spoorzoeker schreef:
ma 26 aug, 2019 18:16
Het landschap op IJsland verandert voortdurend.
Als je foto "vandaag" is genomen, wordt het niet herkend door de mensen die er "gisteren" zijn geweest.
https://www.geothermal-energy.org/pdf/I ... 5/0640.pdf

Interessante lectuur over de Vonarskard in verband hiermee.

Hans