Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 31 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
JanH schreef:
za 24 aug, 2019 12:02
Afgelopen dinsdag in Trouw een citaat van Hoogleraar verouderingsonderzoek Rudi Westendorp:
Eén miljoen Nederlanders hebben inmiddels last van artrose. Farmaceuten ruiken kansen: "Of daarin de oplossing zit, is maar de vraag", zegt Westendorp.

Zij kunnen lekker een e-bike nemen... "Nee", briest de hoogleraar. "Niet doen! Wie rechtop zittend, fluitend tegen de wind in fietst, is niet in beweging. Het oude lijf moet zweten. Oké, je mag e-biken. Maar dan wel ter compensatie wel drie keer per week in de sportschool spinnen."
Beetje gechargeerd natuurlijk. ;)
Denk nl dat in veel situaties een e-bike uitkomst biedt.
Inderdaad. De motor aan naar het werk toe mocht dat wat ver zijn en de motor uit na werk naar huis en een paar extra km's maken. Heb je helemaal geen sportschool nodig.

https://www.trouw.nl/verdieping/hoe-wor ... ~bda7c45f/

en in dezelfde krant een bekende naam
https://www.trouw.nl/cultuur-media/op-d ... gle.com%2F
Hans Keesom schreef:
za 24 aug, 2019 12:06
willem.m schreef:
za 24 aug, 2019 11:27
Bla di bla
...

Gewoon de voordelen opnoemen zonder te veroordelen.
Nee. Ik zie liever dat men gezond leeft. En dat als je jong en vitaal bent, een fiets zonder ondersteuning pakt. Ik laat me niet inpalmen door framingtechnieken in de trant van 'als ze hun auto maar uitkomen' (wat voor ww-verkeer opgaat, maar dat had ik al uitgesloten). En ja, ik heb dus een vooroordeel. Maar ik voel me ook wel gesteund door het Nationaal Preventieakkoord, waar gezonde voeding en meer bewegen belangrijke factoren in zijn. Helaas zijn er vanuit de regering nog weinig of zelfs tegenstrijdige maatregelen om fietsen op eigen kracht te bevorderen.
willem.m schreef:
za 24 aug, 2019 12:21
Hans Keesom schreef:
za 24 aug, 2019 12:06
willem.m schreef:
za 24 aug, 2019 11:27
Bla di bla
...

Gewoon de voordelen opnoemen zonder te veroordelen.
Nee. Ik zie liever dat men gezond leeft. En dat als je jong en vitaal bent, een fiets zonder ondersteuning pakt. Ik laat me niet inpalmen door framingtechnieken in de trant van 'als ze hun auto maar uitkomen' (wat voor ww-verkeer opgaat, maar dat had ik al uitgesloten). En ja, ik heb dus een vooroordeel. Maar ik voel me ook wel gesteund door het Nationaal Preventieakkoord, waar gezonde voeding en meer bewegen belangrijke factoren in zijn. Helaas zijn er vanuit de regering nog weinig of zelfs tegenstrijdige maatregelen om fietsen op eigen kracht te bevorderen.
Ik zie ook liever dat men gezond leeft. Ik ben ook voorstander van gezond eten en meer bewegen.

De vraag is echter op welke manier je ze het snelste en beste kan overtuigen om dat te doen. Door ze te veroordelen of door ze een voor hen aantrekkelijk voorbeeld/pad mee te geven?

Meningen die afwijken van jouw mening gelijk als framing afdoen, is dat trouwens ook niet framing?
Prima, dan zijn we het eens. En we moeten wel: de zorgkosten blijven stijgen, en we betalen dus mee aan degenen die als gevolg van een ongezonde leefstijl naar verhouding meer zorg gebruiken. Lastig probleem, omdat dit sterk samenhangt met de sociaaleconomische status.Maar dat lossen we hier niet op.

Goede nieuws is dat ik tussen de toerische gebieden en het Ruhrgebiet opeens opvallend veel mensen zonder hulp zie fietsen, ik denk wel de helft.
Ik zou willen dat de honderden benzine(!)-huurscooters hier in de toeristische omgeving vervangen werden door electrische. Als anderen op hun luie kont fietsrouteknooppunten willen uitzitten vind ik dat prima, maar de manier waarop rust en redelijke schone lucht mij nu soms worden afgenomen vind ik echt stuitend.
Ook in en rondom de stad zijn benzinescooters een groot probleem. Ze rijden vooral in het centrum en op doorgaande fietsroutes naar de buitenwijken en terug. In de binnestad zijn scooters vaak de enige geluidsbron van betekenis. Zie je tien auto's en één scooter dan hoor (en ruik) je alleen de scooter.
Kortom: e-bikes, graag!
Leon schreef:
za 24 aug, 2019 13:39
Ik zou willen dat de honderden benzine(!)-huurscooters hier in de toeristische omgeving vervangen werden door electrische. Als anderen op hun luie kont fietsrouteknooppunten willen uitzitten vind ik dat prima, maar de manier waarop rust en redelijke schone lucht mij nu soms worden afgenomen vind ik echt stuitend.
Ook in en rondom de stad zijn benzinescooters een groot probleem. Ze rijden vooral in het centrum en op doorgaande fietsroutes naar de buitenwijken en terug. In de binnestad zijn scooters vaak de enige geluidsbron van betekenis. Zie je tien auto's en één scooter dan hoor (en ruik) je alleen de scooter.
Kortom: e-bikes, graag!
Nu we goede e-bikes hebben is er nauwelijks nog een reden om een stinkende scooter te hebben.

Hier in Amsterdam zie ik mensen overstappen van scooter naar e-bike omdat ze met de scooter de weg op moeten tussen de auto's.
Wellicht een idee voor Maastricht

Helaas is het verkeersgedrag niet verbeterd bij de overstap en hoor je ze niet meer aankomen van achteren.
Wat betreft scooters, het duurt vele te lang maar in het Klimaatakkoord hebben ­importeurs, fabrikanten en overheid afgesproken dat alle snorfietsen die nieuw op de markt komen vanaf 2025 elektrisch moeten zijn, zodat de uitstoot van schadelijke stoffen wordt teruggebracht naar nul.

De partijen spannen zich in om de bromfiets vóór 2030 ‘emissieloos’ te laten zijn, lees: met elektrische aandrijving.

Bron: http://www.scooterrecyclingnederland.nl ... s-schoner/
Wat betekent "nieuw op de markt"?
Betekent dat dat ze daarna tot in de eeuwigheid de oude modellen kunnen produceren?
Volgens de NOS "mogen er vanaf 2025 geen nieuwe snorfietsen die op benzine rijden meer verkocht worden"

Verder mogen, volgens diezelfde NOS, gemeentes vervuilende snorfietsen gaan weren, ik vermoed net zoals oude diesels.Ik denk dat zodra één of meerdere gemeentes dat doen er er aardig wat publiciteit over ontstaat heeft dat denk ik een goed effect op de keuzes die mensen maken.
Tot onze verbazing zagen we in Beijing dat het niet-autoverkeer voor 95% uit elektrische brommertjes bestond. Best lastig, want je hoort die dingen niet aankomen. Geen enkele benzine-brommer meer. Het kan dus best.
arnob schreef:
zo 25 aug, 2019 00:05
Tot onze verbazing zagen we in Beijing dat het niet-autoverkeer voor 95% uit elektrische brommertjes bestond. Best lastig, want je hoort die dingen niet aankomen. Geen enkele benzine-brommer meer. Het kan dus best.
Ja, dat is al jaren zo in een heleboel Chinese steden, in 2011 in Guilin al. De overheid heeft brommers met verbrandingsmotoren gewoon van de ene op de andere dag (misschien iets langer) verboden. Over doortastend beleid gesproken. Die elektrische brommers noemen ze daar e-bikes, waar het misverstand vandaan komt dat er in China enorm veel elektrisch gefietst zou worden (veelgemaakte vertaalfout in westerse media).
Tijdens de vakantie deze zomer ook weer tot onze verbazing een groeiend aantal erg jonge mensen op e-bike fietsvakantie zien houden. Ik blijf erbij ik vind het goed om jezelf te onderhouden door sporten en hoe ouder hoe meer dat nodig is. Want wat stilstaat roest vast en/of wordt te zwaar. :wink: Verder wel een mooie uitvinding voor mensen die het echt nodig hebben vanwege gezondheidsredenen of hem gebruiken voor een vrij lange tocht naar het werk in plaats van de auto. Maar voor de rest is mijn persoonlijke mening , jammer gemiste kans!
Maar aan de andere kant is het wel fijner om elektrische fietsen tegen te komen in plaats van auto's. :wink:


Fietsersbond;

De elektrische fiets: altijd een duwtje in de rug. En: Nooit meer zwetend op de fiets. Dat is meteen het gevaar: de e-bike kan je conditie ondermijnen.


https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... /voor-wie/
En dat doet ie ook, conditie ondermijnen. Ik fietste op de Gaastra 3 x pw 2x17 km naar het werk. Locatie wijzigde naar 2x45 km en ik heb daarvoor een SP aangeschaft. Daar zit ik langer op (was een klein uur op de Gaastra, is nu bijna anderhalf uur op de SP) maar met de Garmin smartwatch gemeten is de hartslag flink lager en de verbranding van de calorieën ook.
Uit onderzoek blijkt dan weer wat anders.
In het kort: de inspanning per kilometer is lager - dat is evident -, maar de totale inspanning blijft gemiddeld dezelfde, aangezien er meer en frequenter kilometers afgelegd worden.
CapoJan schreef:
zo 25 aug, 2019 09:04
Uit onderzoek blijkt dan weer wat anders.
In het kort: de inspanning per kilometer is lager - dat is evident -, maar de totale inspanning blijft gemiddeld dezelfde, aangezien er meer en frequenter kilometers afgelegd worden.
Dat onderzoek beperkt zich tot zeven steden; men kan daaruit maar beperkte conclusies trekken, en al helemaal niet t.a.v. recreatief fietsverkeer.
Ik geloof dat lichaamsbeweging tijdens de dagelijks activiteiten een oplossing is voor veel welstandsproblemen. Beter vol te houden omdat het ingebed zit in je dagelijks leven en tijdswinst ten aanzien van een extra gang naar de sportschool. Dus even echt fietsen woon-werk, geen hogedrukreiniger maar wat water en een bezem voor het terras (wat ook nog eens een hoop herrie overlast bespaart) etc. En dus niet met de auto of elektrische fiets naar de sportschool om de hoek. :roll: Als ik mijn buurman met handgrasmaaier trouwens met de elektrische maaiers vergelijk, is hij sneller en geruislozer klaar dan degene met de oorverdovende elektrische maaiers.

Enfin - ieder zijn leven en ding! Maar ik blijf het maar een vreemd gezicht vinden, al die jonge (gezonde) mensen op een efiets op fietsvakantie. En s'avonds massaal aan de elektrische paal op de camping. Maar goed als we daarmee meer toeristen van hun sight seeing ritjes verveeld achter het glas van a naar b naar c enzovoorts, krijgen ( dat vind ik persoonlijk een gruwelijk gezicht) dan teken ik ervoor.
Polling schreef:
zo 25 aug, 2019 08:53
En dat doet ie ook, conditie ondermijnen. Ik fietste op de Gaastra 3 x pw 2x17 km naar het werk. Locatie wijzigde naar 2x45 km en ik heb daarvoor een SP aangeschaft. Daar zit ik langer op (was een klein uur op de Gaastra, is nu bijna anderhalf uur op de SP) maar met de Garmin smartwatch gemeten is de hartslag flink lager en de verbranding van de calorieën ook.
Maar de kans is groot dat je nu veel meer in hartslagzone 2 zit waar de vetverbranding gebeurd. En op de terugweg kan je natuurlijk altijd nog de ondersteuning verlagen zodat je hartslag ophoog gaat.

En aangezien je dat nu anderhalf uur doet..... poeh, 3 uur per dag op je fiets en dan zijn er mensen die dat minder gezond noemen...

Merk je zelf een verandering in je conditie?
CapoJan schreef:
zo 25 aug, 2019 09:04
Uit onderzoek blijkt dan weer wat anders.
In het kort: de inspanning per kilometer is lager - dat is evident -, maar de totale inspanning blijft gemiddeld dezelfde, aangezien er meer en frequenter kilometers afgelegd worden.
Klinkt als hartslagzone 2, vetverbranding.

Nou ben ik altijd erg kritisch als er staat "Uit onderzoek blijkt", komt omdat dat de titel was van een praktijkopdracht statistiek voor 3 VMBO leerlingen in de tijd dat ik nog wiskunde les gaf. De resultaten waren niet altijd even wetenschappelijk verantwoord.

Maar dit is toch wel een aardig opgezet onderzoek. Als je alleen al naar de aantallen kijkt : "In total 10,722 persons participated in the survey and 87,094 questionnaires (including baseline and follow-ups) were collected."

Natuurlijk is het gevaarlijk om alleen maar met enquetes te werken want die worden ingevuld door de mensen zelf en mensen hebben vaak een erg positief beeld van zichzelf, een soort mentaal overlevingsinstinct zeg maar.
Ook heb je iets als confirmation bias, alles wat het eigen beeld bevestigt wordt geloofd, alles wat afwijkt wordt als onzin of niet compleet of niet goed uitgevoerd weggezet.

Oftewel, iedereen ziet wat ie wil zien en ik zal daar geen uitzondering op zijn, onmachtig als we zijn om de waarheid vast te stellen betreffende veel dingen om ons heen. En nee, persoonlijke waarneming staat in de wetenschap niet hoog aangeschreven.

Het enige wat ik kan vast stellen is hoe ik zelf met een e-bike omga en per maand zo'n 5 a 600 km afleg zonder ondersteuning op die 25 kg zware e-bike.
Deel daarvan is training na werk, 3 a 4 keer per week lekker doorfietsen tot het niet meer gaat want de motor kan altijd aan om me thuis te brengen.
Maar ook voor alle bestemmingen binnen een straal van 40-50 km waar ik niet perse zoveel spullen mee moet nemen dat een auto echt nodig is.

Wat die auto betreft, die wordt tegenwoordig meer gebruikt door een gepensioneerde buurman met hartproblemen en een elektrische leasefiets. Zonder die leasefiets en leenauto zou ie waarschijnlijk een stuk minder actief functioneren in zijn leven. Dus top dat ie een leasefiets heeft genomen en met veel plezier dat ik hem mijn auto leen. Ook al verdringen alletwee de gewone fiets.
daulagari schreef:
za 24 aug, 2019 23:03
De partijen spannen zich in om de bromfiets vóór 2030 ‘emissieloos’ te laten zijn, lees: met elektrische aandrijving.
Zou mooi zijn. Kwam gisteren een grote ploeg 2-takters (oudere brommers) tegen. De herrie is al irritant maar het is vooral verbazingwekkend hoe lang de rook boven de weg blijft hangen en wat de impact daarvan is.
Hans Keesom schreef:
zo 25 aug, 2019 10:06
Polling schreef:
zo 25 aug, 2019 08:53
En dat doet ie ook, conditie ondermijnen. Ik fietste op de Gaastra 3 x pw 2x17 km naar het werk. Locatie wijzigde naar 2x45 km en ik heb daarvoor een SP aangeschaft. Daar zit ik langer op (was een klein uur op de Gaastra, is nu bijna anderhalf uur op de SP) maar met de Garmin smartwatch gemeten is de hartslag flink lager en de verbranding van de calorieën ook.
Maar de kans is groot dat je nu veel meer in hartslagzone 2 zit waar de vetverbranding gebeurd. En op de terugweg kan je natuurlijk altijd nog de ondersteuning verlagen zodat je hartslag ophoog gaat.

En aangezien je dat nu anderhalf uur doet..... poeh, 3 uur per dag op je fiets en dan zijn er mensen die dat minder gezond noemen...

Merk je zelf een verandering in je conditie?
Moeilijke vergelijking, toen ik de Sp een jaar had, ging ik een half jaar de lappenmand in met nierproblemen. De conditie is nu heel langzaam aan het terugkeren, maar welke invloed het ww-verkeer heeft, is voor mij niet meer te meten.