Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies over goed kettingblad gevraagd - Forum Wereldfietser

Advies over goed kettingblad gevraagd

Hoi,

Ik wil mijn kettingblad (38t, 4 bouten) vervangen. Betreft een 1x drivetrain (R-naaf).

Wie heeft meerdere merken/typen gehad en kan op basis daarvan een advies geven voor een fijn en slijtvast kettingblad?
Vanwege de R-naaf zou ik gaan voor een stevige singlespeedketting die je over een NarrowWide kettingblad kan laten lopen.
Ik gebruik een KMC Z610HX (1/2*3/32" 8mm) ketting.
Die ketting is lekker breed.
En kunnen de tanden van het kettingblad drie keer zo dik worden uitgevoerd als bij een 8sp kettingblad.
Dat maakt het blad erg duurzaam.


Welke steek?
Ovaal of rond? Ik zou altijd gaan voor een vorm van ovaal.

Ik laat mijn kettingbladen op maat maken.
Ben zeer tevreden over kwaliteit en prijs
Klinkt heel interessant. Ik denk dat willem.m nu staat te popelen om te weten waar je je kettingblad vandaan hebt. En quantacosta natuurlijk. En hoe lang dat dan meegaat.
Ik ben niet op zoek naar een ketting. Wel naar een kettingblad.

Het hoeft niet het allerbeste (en -duurste) te zijn, en rond vind ik goed genoeg. Zolang het maar beter is dan de alu Truvativ die ik er nu op heb zitten, en die voor mijn gevoel (thuis even nakijken) nauwelijks langer meegaat dan één ketting. (En nee: ik rij niet al jaren rond met die ketting. Of eigenlijk wel rond, maar niet ovaal... Eh... Hè, wat verwarrend wordt het nu...)
Mogelijk dat een blad met oneven tanden wat minder snel slijt, als achter niet ook een oneven aantal tandjes gebruikt wordt tenminste. Niet specifiek voor Rohloff maar met TA Specialites heb ik zelf goede ervaringen 53T loopt al een aantal jaren mee (10K per jaar in weer en wind)
Van nieuwe idworx modellen worden de Heggemann kettingbladen wel eens door dealers gedemonteerd voor ombouw naar riemaandrijving. Dan zijn ze wel onder de 100 euro te krijgen in dacht ik 35T, 39T en 43T

Die schijnen bijna niet te slijten.
idworx longlife tandwiel is inderdaad erg goed.
Je kan ook opteren voor een stalen truvativ tandwiel, kosten niet zo veel. En dan liefst met een zo groot mogelijk aantal tanden (kijken wat de liggende achtervork toelaat) . Eventueel tandwiel achteraan ook vervangen, zodat verhouding nog klopt. Hoe groter tandwielen v+a, hoe langer alles meegaat. En een goede ketting gebruiken verlengt ook de levensduur van de tandwielen. Ik ben zelf geen fan van de KMC Z610HX ketting. Als de kettinglijn mooi recht is werkt de KMC X1 goed. In andere gevallen goede ervaringen met de Shimano HG 73 en HG 93.
Een ovaal kettingblad kan alleen als je een kettingspanner gebruikt. Dat is nu net weer levensduurverkortend omdat de ketting dan net als bij derailleurs inde bladen kan klimmen.

Narrow wide is ook niet nodig als je je ketting kunt spannen. Dan blijft de ketting door de spanning altijd op het kettingwiel liggen.

Voor een Rohloff aandrijving zou mijn keuze uitgaan naar een roestvrijstalen kettingblad van Surly. Afhankelijk van de uitvoering 4 of 5 gats een het aantal tanden kosten ze tussen de 30 en 60 euro op internet.
Voor een Rohloff aandrijving zou mijn keuze uitgaan naar een roestvrijstalen kettingblad van Surly. Afhankelijk van de uitvoering 4 of 5 gats een het aantal tanden kosten ze tussen de 30 en 60 euro op internet.
Voor mijn Rohlofffiets (zomaar opeens drie ffen achter elkaar!) heb ik ook zo’n stalen Surly tot volle tevredenheid, was inderdaad €50 via dealer.
Wat mogelijk ook interessant is is een Thorn kettingblad “dubbeldik”, deze heb ik 2 jaar geleden gekocht bij SJSCycles voor 30 Gbp: Thorn 130mm BCD 5 Arm Reversible 3/32 Inch Single Chainring - Black. Is van aluminium (net als TA) en kun je nadat 1 kant is versleten omdraaien en nogmaals een tijd gebruiken. Of deze ook in 4-bouts uitvoering bestaan weet ik niet.
Jurr schreef:
vr 23 aug, 2019 15:58
Van nieuwe idworx modellen worden de Heggemann kettingbladen wel eens door dealers gedemonteerd voor ombouw naar riemaandrijving. Dan zijn ze wel onder de 100 euro te krijgen in dacht ik 35T, 39T en 43T

Die schijnen bijna niet te slijten.
Sterker nog, ze hebben bij Idworx nog geen berichten terug gehad dat er één versleten is.
Shadow schreef:
ma 26 aug, 2019 21:15
Jurr schreef:
vr 23 aug, 2019 15:58
Van nieuwe idworx modellen worden de Heggemann kettingbladen wel eens door dealers gedemonteerd voor ombouw naar riemaandrijving. Dan zijn ze wel onder de 100 euro te krijgen in dacht ik 35T, 39T en 43T

Die schijnen bijna niet te slijten.
Sterker nog, ze hebben bij Idworx nog geen berichten terug gehad dat er één versleten is.
Dat heeft er denk ik eerder mee te maken dat die vooral in de schuur staan, zonde om daar op te gaan fietsen. :wink:
Dank voor jullie reacties!

Ik vind de Heggeman-bladen veel te duur. (Voor 130 euro kan ik met de hele familie tien maanden Netflix kijken!) De Surly RVS 4-arm lijkt uitverkocht, dus dat wordt lastig. Misschien moet ik maar gewoon een stalen Truvativ kopen. Heb de afgelopen paar dagen 450km weggetrapt op een ratelend alu kettingblad, dus het zal sowieso beter rijden.:D

Offtopic: ik gebruik inderdaad de KMC X1 ketting.
/Edit: Deze heeft inmiddels een andere naam: KMC E1.
http://www.kmcchain.nl/chain-KMC_e1_Sil ... ing-narrow
TA Spécialités
worden gefreesd, niet gestanst.
sjefke schreef:
di 27 aug, 2019 06:53
TA Spécialités
worden gefreesd, niet gestanst.
Dak voor de tip. Maar met een merk ben ik er helaas nog niet. Weet jij een goed (web)adres voor een stalen TA 38t 104mm steek 4-arm geschikt voor R-naaf/singlespeed?
ik kan je vraag eigenlijk niet beantwoorden want ik heb de ervaring niet met steek 104-bladen, maar zoekend op 'kettingblad staal TA 38t 104 mm' vind ik deze: https://www.internet-bikes.com/153198-m ... erm=153198
van staal en "geschikt voor e-bike" dus zou toch tegen een stevige belasting moeten kunnen... maar gezien prijs en merknaam misschien niet zo slijtvast.... gezien de prijs dan maar gelijk twee bestellen? :?
en ik vind diverse links naar aluminium bladen, o.a. bij Mantel en Derks Wielersport.
ik heb op mijn stadsfiets een ouder doere crankstel en gewoon ook zo'n eenvoudig goedkoop-merk 38T kettingblad met een Nexus8 naaf: werkt prima.
succes!
Volgens mij zijn TA bladen altijd aluminium, maar wel degelijk!
Hier een link, voor de brexit is het nog makkelijk bij hun te bestellen
https://www.sjscycles.co.uk/104-bcd-4-a ... g&teeth=38
meest shimano, maar ook TA staat er tussen, allemaal 104 steek en 38t
Die Thorn waar ik het eerder over had bestaat kennelijk niet met deze eisen, ik geloof dat ik een 130 steek heb.
willem.m schreef:
vr 23 aug, 2019 15:38
. Zolang het maar beter is dan de alu Truvativ die ik er nu op heb zitten, en die voor mijn gevoel (thuis even nakijken) nauwelijks langer meegaat dan één ketting. (En nee: ik rij niet al jaren rond met die ketting. Of eigenlijk wel rond, maar niet ovaal... Eh... Hè, wat verwarrend wordt het nu...)
Voor aller info: hoeveel km heb je uiteindelijk met redelijk comfort met het gewraakte kettingblad kunnen fietsen?
De levensduur van één ketting is een vrij vaag begrip, vandaar.
willem.m schreef:
di 27 aug, 2019 08:19
sjefke schreef:
di 27 aug, 2019 06:53
TA Spécialités
worden gefreesd, niet gestanst.
Dak voor de tip. Maar met een merk ben ik er helaas nog niet. Weet jij een goed (web)adres voor een stalen TA 38t 104mm steek 4-arm geschikt voor R-naaf/singlespeed?
Inderdaad: TA is altijd aluminium en wel 7075 T6. T6 staat voor een bepaalde harding methode: verhitten en dan snel in olie afkoelen. TA bladen zijn altijd goed voor meer dan 20000 km. 7075 is de sterkste aluminium legering en wordt veel gebruikt in kwaliteitsonderdelen.
Hier nog steeds verkrijgbaar.. en goede prijs!!

https://www.bike24.com/p262198.html?q=S ... less+Steel

Ik heb deze ook op mijn rohlof en na 15.000 km waarvan 80% onverhard nog steeds prima.. en je kan hem ook omdraaien mocht dat nodig zijn.

Jerry
jerryopdefiets schreef:
di 27 aug, 2019 14:03
Hier nog steeds verkrijgbaar.. en goede prijs!!

https://www.bike24.com/p262198.html?q=S ... less+Steel

Ik heb deze ook op mijn rohlof en na 15.000 km waarvan 80% onverhard nog steeds prima.. en je kan hem ook omdraaien mocht dat nodig zijn.

Jerry
Thanks. Ik had 'm ook gezien, alleen viel me de levertijd ietwat tegen :shock: