"Trein en fiets een helse zomer in de Frankrijk." Dit constateert de organisatie CycloTransEurope in een brandbrief aan minister Elisabeth Borne naar aanleiding van de problemen bij het fietsvervoer in de trein van deze zomer.
Vermindering van het aantal fietsplaatsen of zelfs geheel wegvallen in een groot aantal TGV's zorgt voor ongekende druk op de regionale treinen TER. En dat terwijl het fietstoerisme in Frankrijk duidelijk in de lift zit.
"Het succes van de fietsroute ViaRhôna zorgt voor vertragingen op de TER in de Rhônevallei," meldt France Dieu Drôme Ardèche. De krant L'Est Républicain kopt "Gezin door de politie de trein uitgezet."
Zie hier het persbericht van CycleTransEurope
"Trein + fiets: een helse zomer
CycloTransEurope doet een beroep op minster Elisabeth Borne
CycloTransEurope werd gedurende de zomer gewaarschuwd door fietsers die hun treinreis moesten opgeven vanwege onvoldoende of geen fietsplaatsen in de treinen, van wie sommigen werden gedwongen, soms door hun toevlucht te nemen tot de politie.
Deze chaotische situatie werd gecreëerd door het anti-fietserbeleid van de SNCF, waardoor vakantiegangers teleur werden gesteld, soms met kinderen, en treinvertragingen die alle reizigers troffen.
Geconfronteerd met deze betreurenswaardige situatie roept CycloTransEurope in een brief Elisabeth Borne, minister van de Transitie Ecologisch en Solidariteit, toezicht op de SNCF, op om bij de spoorwegmaatschappij in te grijpen om dringende maatregelen te nemen om fietsers goed op treinen te laten komen en af te zien van repressieve maatregelen.
Het anti-fietsersbeleid van de SNCF
Als eerste spoorwegmaatschappij ter wereld die het vervoer van fietsen op haar hogesnelheidstreinen heeft toegestaan, heeft de SNCF sindsdien dit aanbod ontmanteld
in de TGV. Zonder overleg zijn de vier fietslocaties van TGV Grand Est geannuleerd. Op de TGV Nord zijn steeds minder fietsplaatsen. In de TGV Atlantique is het aantal fietsplaatsen teruggebracht van vier naar twee. Er zijn géén mogelijkhedn meer TGV's op het zuidoosten. Internationale TGV's accepteren geen fietsen, zij het Thalys (naar België, Duitsland, Nederland), Lyria (naar Zwitserland) en treinen naar Spanje gezamenlijk worden geëxploiteerd met buitenlandse maatschappijen. Dit is ook het geval in Italië. Het verdwijnen van nachttreinen (behalve twee treinen) heeft de moeilijkheden van fietsers verergerd.
Deze beperkingen gaan haak in op de praktijk van deze zomer met een toename van het aanbod van fietsen, met name van door het fietstoerisme dankzij de ontwikkeling van de fietsroutes, die deze bestraffende crisis veroorzaken voor zowel de fietsers als voor het personeel van de SNCF door de onvoorbereidheid van hun leiders.
Ernstig verslechterde reisomstandigheden
Fietsers worden daarom gedwongen massaal door te verplaatsen naar de TER en Intercités als ze niet de voorkeur geven aan de auto. In plaats van een directe TGV moeten ze verschillende veel tragere TER's nemen . Overstapmogerlijkheden in de treinstations zijn vaak zonder lift, het hanteren van de fietsen op de trappen is pijnlijk en zelfs onmogelijk voor veel reizigers. Reistijden worden verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om in één dag met de fiets Marseille te verbinden in Quimper. We zijn in 2019!
Verwarrende en veranderende regels
De verwarring veroorzaakt door de meervoudige en veranderende regels voor het vervoer van fietsen op intercitytreinen of ex-Intercités-treinen heeft reizigers in onzekerheid gebracht. Sommige van deze treinen vervoeren gratis fietsen (Paris-Maubeuge), anderen voor een prijs van 5 € zonder reservering (Nantes-Lyon), en weer anderen kosten 10 € met reservering verplicht (Paris-Clermont-Ferrand) . Deze rommel is onbegrijpelijk voor klanten en is de oorzaak van conflicten tussen klanten en personeel.
CycloTransEurope schrijft aan Elisabeth Borne om een einde te maken aan deze onrechtvaardige situaties waar fietsers last van hebben
Als hoedster van de SNCF verwachten we dat mevrouw Borne bij de spoorwegmaatschappij tussenbeide komt om een einde te maken aan deze oneerlijke situaties waar de fietsers last van hebben, zodat ze comfortabele, gegarandeerde en niet-confronterende vervoersvoorwaarden worden geboden. SNCF moet dringende maatregelen nemen om fietsers goed te huisvesten en zich te onthouden van repressieve maatregelen.
Fietsplaatsen in alle treinen
Afgezien van deze dringende aanpak, is de oplossing van deze situatie voldoende fietsplaatsen in alle treinen en daarom steunt de Franse regering de tekst die door het Europees Parlement is gestemd en voorziet in acht fietsen in alle treinen. Fietsen is een kans voor de trein."
Vermindering van het aantal fietsplaatsen of zelfs geheel wegvallen in een groot aantal TGV's zorgt voor ongekende druk op de regionale treinen TER. En dat terwijl het fietstoerisme in Frankrijk duidelijk in de lift zit.
"Het succes van de fietsroute ViaRhôna zorgt voor vertragingen op de TER in de Rhônevallei," meldt France Dieu Drôme Ardèche. De krant L'Est Républicain kopt "Gezin door de politie de trein uitgezet."
Zie hier het persbericht van CycleTransEurope
"Trein + fiets: een helse zomer
CycloTransEurope doet een beroep op minster Elisabeth Borne
CycloTransEurope werd gedurende de zomer gewaarschuwd door fietsers die hun treinreis moesten opgeven vanwege onvoldoende of geen fietsplaatsen in de treinen, van wie sommigen werden gedwongen, soms door hun toevlucht te nemen tot de politie.
Deze chaotische situatie werd gecreëerd door het anti-fietserbeleid van de SNCF, waardoor vakantiegangers teleur werden gesteld, soms met kinderen, en treinvertragingen die alle reizigers troffen.
Geconfronteerd met deze betreurenswaardige situatie roept CycloTransEurope in een brief Elisabeth Borne, minister van de Transitie Ecologisch en Solidariteit, toezicht op de SNCF, op om bij de spoorwegmaatschappij in te grijpen om dringende maatregelen te nemen om fietsers goed op treinen te laten komen en af te zien van repressieve maatregelen.
Het anti-fietsersbeleid van de SNCF
Als eerste spoorwegmaatschappij ter wereld die het vervoer van fietsen op haar hogesnelheidstreinen heeft toegestaan, heeft de SNCF sindsdien dit aanbod ontmanteld
in de TGV. Zonder overleg zijn de vier fietslocaties van TGV Grand Est geannuleerd. Op de TGV Nord zijn steeds minder fietsplaatsen. In de TGV Atlantique is het aantal fietsplaatsen teruggebracht van vier naar twee. Er zijn géén mogelijkhedn meer TGV's op het zuidoosten. Internationale TGV's accepteren geen fietsen, zij het Thalys (naar België, Duitsland, Nederland), Lyria (naar Zwitserland) en treinen naar Spanje gezamenlijk worden geëxploiteerd met buitenlandse maatschappijen. Dit is ook het geval in Italië. Het verdwijnen van nachttreinen (behalve twee treinen) heeft de moeilijkheden van fietsers verergerd.
Deze beperkingen gaan haak in op de praktijk van deze zomer met een toename van het aanbod van fietsen, met name van door het fietstoerisme dankzij de ontwikkeling van de fietsroutes, die deze bestraffende crisis veroorzaken voor zowel de fietsers als voor het personeel van de SNCF door de onvoorbereidheid van hun leiders.
Ernstig verslechterde reisomstandigheden
Fietsers worden daarom gedwongen massaal door te verplaatsen naar de TER en Intercités als ze niet de voorkeur geven aan de auto. In plaats van een directe TGV moeten ze verschillende veel tragere TER's nemen . Overstapmogerlijkheden in de treinstations zijn vaak zonder lift, het hanteren van de fietsen op de trappen is pijnlijk en zelfs onmogelijk voor veel reizigers. Reistijden worden verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om in één dag met de fiets Marseille te verbinden in Quimper. We zijn in 2019!
Verwarrende en veranderende regels
De verwarring veroorzaakt door de meervoudige en veranderende regels voor het vervoer van fietsen op intercitytreinen of ex-Intercités-treinen heeft reizigers in onzekerheid gebracht. Sommige van deze treinen vervoeren gratis fietsen (Paris-Maubeuge), anderen voor een prijs van 5 € zonder reservering (Nantes-Lyon), en weer anderen kosten 10 € met reservering verplicht (Paris-Clermont-Ferrand) . Deze rommel is onbegrijpelijk voor klanten en is de oorzaak van conflicten tussen klanten en personeel.
CycloTransEurope schrijft aan Elisabeth Borne om een einde te maken aan deze onrechtvaardige situaties waar fietsers last van hebben
Als hoedster van de SNCF verwachten we dat mevrouw Borne bij de spoorwegmaatschappij tussenbeide komt om een einde te maken aan deze oneerlijke situaties waar de fietsers last van hebben, zodat ze comfortabele, gegarandeerde en niet-confronterende vervoersvoorwaarden worden geboden. SNCF moet dringende maatregelen nemen om fietsers goed te huisvesten en zich te onthouden van repressieve maatregelen.
Fietsplaatsen in alle treinen
Afgezien van deze dringende aanpak, is de oplossing van deze situatie voldoende fietsplaatsen in alle treinen en daarom steunt de Franse regering de tekst die door het Europees Parlement is gestemd en voorziet in acht fietsen in alle treinen. Fietsen is een kans voor de trein."