Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help kapotte bottom bracket volgende stad 500km :-( solved? - Forum Wereldfietser

Help kapotte bottom bracket volgende stad 500km :-( solved?

Beste,

Vandaag is mijn rechter bottom bracket hollowtech 2 stuk gegaan. Ik heb de ring en de balletjes weer op zijn zijn plek gekregen want de ring was verschoven waardoor mijn ketting heen en weer golft. Helaas werkte dit voor een kilometer goed daarna ging het weer mis op de eerste heuvel. Ik zoek een quick fix de volgende stad waar ik onderdelen zou kunnen halen is helaas nog 500km hier vandaan.

Ik hoor het wel groetjes Pinda
Zowel cranck as en bottom bracket zijn van shimano deore xt hollowtech 2. Mocht iemand zich dit afvragen.

Ik zelf zit te denken om de linker en de rechter bracket met elkaar om te draaien zodat in iedergeval mijn cassette en tandwielen heel blijven. Zodat ik als ik pech heb alleen mijn cranckstel/as hoef te vervangen mocht deze inslijten of buigen.
Lastig te beoordelen zo, foto misschien?

Als hij uit zijn lager loopt kan je proberen een draadeind door de 2 cranckarmen te steken en met aan beide kanten een ring en een moer rustig aandraaien en zo wat extra druk op het lager zetten.
Volgens mij kan je de 2 lagers niet omdraaien. Daar sloop je je schroefdraad mee van je frame
Berger schreef:
zo 18 aug, 2019 20:27
Lastig te beoordelen zo, foto misschien?

Als hij uit zijn lager loopt kan je proberen een draadeind door de 2 cranckarmen te steken en met aan beide kanten een ring en een moer rustig aandraaien en zo wat extra druk op het lager zetten.
Oei foto word wat lastig lig al in mijn tentje en het is donker. Maar wat u zegt klopt de kogels gaan naar 1 kant waardoor de ring er aan de andere kant wordt uit gedrukt.
M276 schreef:
zo 18 aug, 2019 20:30
Volgens mij kan je de 2 lagers niet omdraaien. Daar sloop je je schroefdraad mee van je frame
Daar was ik al bang voor.
Helaas heb ik geen ijzerdraad en ringen of moeren bij de hand om meer druk uit te oefenen op de lagers. Het enige wat ik wel zou kunnen doen is de hollowtech dop goed strak draaien in de hoop dat hij de kogellagers en ring een beetje op zijn plek houd.

Ik zie de bui alweer hangen alles naar 'weer' naar zijn grootje getrapt over 500km 🤣
Ik zal in de ochtend even een filmpje maken.
Als het echt het lager is dat uit elkaar is gesprongen zou je nog kunnen proberen om de ruimte tussen de crank en de plastic kap van het BB op te vullen met iets als tape of touw. De plastic kap zou dan het lager in elkaar gedrukt moeten houden. Je fietst dan wel met extra weerstand, omdat de boel een beetje aanloopt.
Kan je niet een nieuw setje trapaslagers laten bezorgen? Zou normaliter toch niet meer dan een paar dagen hoeven te duren. En mocht dat niet lukken, kan je altijd nog je fiets tijdelijk achterlaten bij een local en met bus/trein/liftend een nieuw trapaslager gaan halen :wink:
Zeg eerst eens waar je bent!
Als je bv. in de VS fietst, kun je op sites als www.bikepacking.net je situatie uitleggen. De kans dat er iemand in de buurt je snel kan helpen is niet nul. Ik kreeg toen ik op een afgelegen plek in Utah een serieus wielprobleem had in minder dan 1 uur hulp. Ook het Forum van www.crazyguyonabike.com wordt druk bekeken in diverse continenten.
+1, dit is echt zo'n situatie waarbij je al dan niet via social media lokaal om hulp moet vragen. Wie weet tref je een lokale biker die je zo uit de brand kan helpen. Of scoort je een lift, of een leenfiets, of iets anders dat een goed verhaal oplevert.
Inderdaad rondvragen. Ik weet niet welke fiets het is, maar er vanuit gaande dat je het een normale fiets met BSA bottom bracket is, dwz het bottom bracket is geschroefd, ben je verder geholpen met een Deore, Deore XT, 105, Ultegra of Dura Ace bottom bracket, in feite alles wat Shimano is en een 24mm trapas heeft.
Ik zit in Rusland 83km van de Oekraïnze grens op de e101\ m3 tussen moscow en kiev. Ik heb toevallig van de week onderdelen waaronder een bottom bracket naar kiev laten versturen. Dus ik moet zowiezo eerst de grens over ook vanwege mijn visa etc.
Liftend tot de grens. De grens over fietsen en dan op naar de volgende lift.

Als je de as inslijt heb je voor altijd speling en heb je daar ook weer een crankstel nodig.
Thanks voor alle reacties het word old skool liften:-)(het geen wat ik juist dacht op te geven door te fietsen :P) op naar kiev!

En gelukkig is het na 4 dagen ook weer korte broeken weer en kan het tegen pak weer even de tas in.
In Zjeleznogorsk (Железногорск, Oblast Koersk) zie ik 2 fietsenwinkels (магазин велосипедов): Olimp Sporttovary en "Arsenal" shop.
https://www.google.com/maps/search/%D0% ... m2!1e3!4b1

Zoals gezegd kun je waarschijnlijk vanalles in je BB schroeven, al zal de sortering in zulke winkels niet echt overhouden.
Hou ons op de hoogte!
Nou inmiddels ben ik 4 dagen in kiev en heb ik alle onderdelen verzameld om de boel te repareren waar ik vandaag eindelijk zin in had. Helaas heb ik toch nog 85km moeten fietsen omdat er geen verkeer is op de grens van Rusland en Oekraïne 'iets met oorlog' anyway ik heb een oplossing gevonden en dus heb ik 85 km afgelegd op een gebroken bracket zonder mijn crankas/ketting of cassette te slopen.

De bijlage van onder naar boven lezen.

Bijlagen

Belangrijkste les. Volgende keer: lagers meenemen.


Mario