Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afstellen schijfrem, hoe dan? - Forum Wereldfietser

Afstellen schijfrem, hoe dan?

Hoi,
Op mijn fiets zitten hydraulische schijfremmen, Shimano deore XT.
Nu remde deze helemaal prima. Totdat ik in een nieuwsgierige bui de staat van de rem plaatjes wilde controleren.
Plaatjes eruit gehaald, gecontroleerd en deze waren nog goed (>0.5 mm).
Nadat ik de plaatjes weer terug gemonteerd had, bleek de afstand tussen plaatjes en schijf en stuk kleiner te zijn dan voorheen. Gevolg de rem liep aan.
Plaatjes en wiel weer eruit en de zuigers in de remklauw voorzichtig terug gedrukt.
De boel weer gemonteerd, het was iets beter maar zeker nog niet goed.
Hoe kan dit? Ik de plaatjes ook al andersom gemonteerd en de afstandhouder met R en L tekens zit m.i. goed.
Mijn voorrem remt nu echt veel te strak. En als ik door de regen fiets of offroad krijg ik knarsende en schurende geluiden vanwege vocht en zandkorrels en te weinig ruimte. Soms ook spontaan.

Hoe kan ik mijn remmen weer goed afstellen?
De remhendel heeft maar 1 afstel schroef om de hendel dichter of verder van het handvat te plaatsen. En voor zover ik kan zien heeft de hendel geen afstel schroef om het aangrijpmoment aan te passen.

Ik heb internet afgestruind, maar krijg oplossing niet gevonden.
Wie weet raad?
Misschien heb je terwijl je de plaatjes uitgenomen had aan de remgrepen getrokken. Dan gaan de zuigers ver naar binnen en zorgt de auto-compensatie voor de remblokjesslijtage dat de zuigers in rust verder naar binnen staan.

Auto-compensatie voor remblokslijtage : de groengekleurde olie wordt geleidelijk naar de remcylinders verplaatst als de remblokken slijten.
Scheibenbremse2.png
Om dit ongedaan te maken moet je de remhendels in de uiterste stand zetten (dus zover mogelijk 'omhoog') zodat de toegang van het olievoorraadvat vrij komt. Dan de zuigers zo ver mogelijk naar binnen drukken. Daarbij helpt dit stuk gereedschap.
schijfrempers.png
Ik maakte een fout in mijn beschrijving, die ik inmiddeld gecorrigeerd heb.
De schijfrem-pers is gemaakt om te gebruiken met de remblokjes nog gemonteerd. Het blad van de pers is iets dikker dan een remschijf en beschadigt de remblokjes niet.
Zonder gemonteerde remblokjes moet je dikker gereedschap gebruiken (zoals de Park Tools bandenlichters in de handleiding van Shimano die Shadow hierboven linkte).
Ik denk dat het probleem nu opgelost is.
Wiel eruit gehaald, schijf goed schoongemaakt, zuigers nog eens flink terug geduwd met afsluitschroef reservoir open, rem klauw gecentreerd. Hij loopt nu mooi en schuurt niet meer.
Morgen eens kijken wat ie buiten doet.

Dank voor meedenken en tips!