Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Omgeving Madrid in de winter: en het wordt...Malaga!!! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Omgeving Madrid in de winter: en het wordt...Malaga!!!

giantus schreef:Wie heeft goede tips voor een week fietsen rond Malaga? We zijn allebei nog nooit eerder in Zuid-Spanje geweest dus alles is nieuw voor ons...
Misschien een ingekorte versie van onze tocht? Zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Andalusie.htm
Let wel op de weersverwachting ter plaatse, want boven de 500 meter is het heel wat frisser dan aan de Costa del Sol. Veel plezier!

Het betreft hoofdzakelijk. Dus dat moet geen probleem zijn.

En je zult geen sneeuw (wellicht enige regen) aantreffen in Andalusie. De temperatuur zal rond de 10-15 liggen in dit jaargetijde.

Edwin

Rond Ronda staat vaak een stevige wind uit het zuidwesten. Voor Ronda heb je de Pas van de Wind van ruim 1000 meter. Op sommige stukken voel je de wind niet, maar na een haarspeldbocht krijg je ineens de wind in alle hevigheid voor je kiezen.
Als je in Ronda de weg volgt waaraan de camping ligt, krijg je de Dronken Steeneiken Pas: ook ruim duizend meter hoog. Je komt dan wel in een gebied waar in de winter veel regen valt: de Grazalema is een van de natste stukjes van Spanje!
Je kunt ook vanaf Malaga via Colmenar naar het oosten richting Alpujaras, woestijn van Tabernas en de Gabo de Gata. (Tabernas en de Gabo de Gata zijn de droogste stukken van Spanje). Eventueel kun je vanaf Almeria terug met de trein naar Antequera (ten noorden van Malaga). Vanaf Antequera fiets je even 15 km naar Bobadilla en daar neem je de trein naar Malaga.
Vlak bij het vliegveld van Malaga is de camping van Torremolinos. Niet echt een leuke camping, maar wel duur voor het gebodene.

Het wordt nu laat licht in dit deel van Spanje. Totdat de zon achter de bergen vandaan komt, blijft het ook vrij koud. 's Avonds heb je iets langer licht dan nu in Nederland. Komt dat je een stuk westelijker zit.

Bedankt iedereen voor de vele tips!!
Bert, de route die je globaal hebt beschreven klinkt erg aanlokkelijk. Nog een paar vraagjes als dat van je mag:
1. Kan je deze route globaal over rustige weggetjes fietsen?
2. Welke kaart gebruik je in dat gedeelte van spanje?

Alvast bedankt.
ps. Sorry voor de vele vragen, maar als we een "maar" een weekje gaan fietsen is het leuk om het een beetje voor te bereiden!

Op deze site kan je de weersverwachting van die regio goed zien

http://www.zoover.nl/spanje/malaga/weer

Ten Noord(noord)-Oosten van Malaga richting Granada is het idd allemaal droger, de natuur ruiger, maar ook veel bergachtiger; m.n. de Alpujarras.

Maar Granada is zeker een aanrader.

Edwin

edwinvanooijen schreef: Maar Granada is zeker een aanrader.
In voor- en najaar zeker, het is een fraaie stad. Granada ligt wel op ruim 700 mtr hoogte en dat betekent in januari dat het overdag niet veel warmer is dan zo'n 10 tot 14 graden.

Misschien heb je ook wat aan het Spanje verslag op mijn site: http://wizardofoh.nl/spain . De Alpujarras en Granada zijn zeker de moeite waard.

Om ook nog een duit in het zakje te doen als aanvulling op wat hierboven al allemaal is aangehaald: Ik heb nog enkele exemplaren over van het boekje Fietsen in Andalusië (dat verder overal uitverkocht is) Daarin staan alle boven genoemde gebieden met uitgewerkte routes beschreven.
Een week is erg kort, ik denk dat ik zou kiezen voor het gebied ten westen van Malaga richting Ronda, Arcos de la Frontera, Grazalema, Ubrique etc. De hoogste pas daar is de al door Bert aangehaalde Puerto del Viento 1190 m. De leuke stadjes daar zijn klein en daar kun je dan nog iets van proeven op doortocht. De stedelijke/culturele hoogtepunten van Andalusie Granada, Sevilla, Cordoba zijn doodzonde om daar niet minstens een dag of meer te blijven en dus zou ik dat voor een andere keer bewaren.
Kies je toch voor de oostkant van Malaga richting Granada en verder (Alpujarras) dan zit je gemiddeld op grotere hoogte. (de bovenste weg door de Alpujarras is de fraaiste en komt tot boven de 1500m!) Langs de kust naar Granada raad ik sowieso af. De kust geeft weliswaar de meeste goedweer zekerheid maar daar wil je gewoon niet wezen! Geen rustige wegen dus. Enige vlakke gebied dat de moeite waard is (voor natuurliefhebbers vooral) is de hele delta van de Quadalquivir/ Coto Doñana maar dat is al nauwelijks vanuit Malaga te doen in een week. Daar heb je hier en daar ook nog avontuurlijke stukjes onverhard trouwens. Beste kaart: Michelin zoomkaart Costa del Sol. Kom je buiten die kaart (bestrijkt maar een deel van Andalusië) dan de Generalkarte Andalusien 1:200.000.
Zie verder www.opdefiets.net
Luc O

opdefiets schreef:Ik heb nog enkele exemplaren over van het boekje Fietsen in Andalusië (dat verder overal uitverkocht is) Daarin staan alle boven genoemde gebieden met uitgewerkte routes beschreven.
Zie kaartje

Afbeelding

Hallo allemaal,

Nogmaals bedankt voor de vele tips!

Inmiddels zijn we weer terug in Nederland en staan onze belevenissen op onze website. We hebben een supertocht gemaakt van Granáda door de hoge Alpujarras, over de Puerto de la Ragua door de halfwoestijn bij Guadix, terug naar Granáda en dan over de Puerto Lopéra langs de Costa Tropical terug naar Málaga.
Het stuk langs de kust was (natuurlijk) niet het meest interessante, maar omdat het vlak was, schoot het wel op (handig als je maar een weekje hebt! :wink: ).

Afbeelding
:D ...een week lang van zonsopgang tot zonsondergang...zon!!!... :D

Groet,
Gudrun