Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanningsverlies banden tijdens vakantie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spanningsverlies banden tijdens vakantie

Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 jul, 2019 20:55
Spanningsmeter dit en spanningsmeter dat.
Kunnen de banden niet op gevoel ouderwets geknepen of er genoeg druk is?
Dat vereist fingerspitzengefühl. Jij, ik en alle forumleden hebben dat natuurlijk, maar daarbuiten heb ik toch aardig wat discussies gehad met mensen die vonden dat hun achterband op spanning was terwijl er beslist geen 2 bar in de standaard stadfietsband zat.

Als je tegen het maximum komt vind ik een meter ook wel fijn. In de thuispomp is het ook gewoon veel handiger dan dat eeuwige geknijp.
Daarnaast is knijpen onnauwkeuriger geworden sinds banden ook steviger worden gemaakt. Zo'n schwalbe marathon plus lijkt al erg gauw op spanning.
Omgekeerd voel je aan een Almotion erg slecht of ie nou op 3, 4 of 5 bar staat weet ik uit ervaring helaasch :wink:
Hilver schreef:
di 23 jul, 2019 12:20
...
Zelf check ik óp mijn tochten elke ochtend de bandenspanning. Ik merk dat met name de achterband tijdens een fietsvakantie met bepakking na een dag fietsen toch wel 0,1 tot 0,3 bar aan spanning verliest.
Bandenmaat 42-622. Ik fiets met 4.8 bar.

Wat zijn jullie ervaringen?

Jan
Martin van Doornik schreef: ...Kunnen de banden niet op gevoel ouderwets geknepen of er voldoende druk is
Met je duim kun je wel voelen of je band hard genoeg is, maar niet drukverschillen van 0,1-0,3 bar per dag vaststellen. Dan kun je ook moeilijk iets zinnigs zeggen over de vraag of er op vakantie met bepakking meer drukverlies is dan zonder bepakking.
Met een fietspompje met manometer gaat dat ook moeilijk, zoals ik eerder uitlegde.
Met een Schwalbe drukmeter, zoals Jan gelukkig gebruikt, krijg je wél betrouwbare en reproduceerbare metingen. Dat maakt het mogelijk om te onderzoeken of bepakking iets uitmaakt en of het drukverlies hoger is dat bij een fiets die op stal staat .

Ik heb in het verleden een MTB-band om-en-om gemeten met een Schwalbe-drukmeter en met een Beto-drukmeter, die een clone van de Schwalbe lijkt. De metingen zijn uitgezet in onderstaande grafiek. Je ziet de druk geleidelijk dalen door luchtverlies bij elke meting. Je ziet dat deze drukmeters ca. 0,08 bar verschillen, maar vooral dat beide een meting geven met zeer geringe spreiding.

Schwalbe_Beto.png
cycloantverpia schreef:
wo 24 jul, 2019 21:07
Misschien een binnenband met kleine diameter gebruikt in een buitenband met een grotere diameter? Binnenbanden rekken dan namelijk verder uit dan waar ze voor ontworpen zijn met als gevolg dan ze in opgeblazen toestand een stukje dunner worden. Hoe dunner de binnenband wordt hoe moeilijker die het heeft om de lucht binnen te houden.
Je kan aardig combineren maar een racebinnenbandje gebruiken in een 50mm ballonbuitenband dat gaat hem niet worden :wink:
Greetz,
Bram
Tenzij het z.g. universele binnenbanden zijn, zo heeft een fietsenmaker me uitgelegd.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 jul, 2019 23:38
Tenzij het z.g. universele binnenbanden zijn, zo heeft een fietsenmaker me uitgelegd.
Dat bedoel je met een kwinkslag hoop ik?
Of je doelt op groepsbinnenbanden. Binnenbanden hebben een range waarbinnen ze gebruikt worden, maar een wielrenbandje in een 55 zoals gezegd zal niet goed gaan.
Zelf vind ik de groepsranges te ruim. Als ik een 47mm-buitenband gebruik doe ik daar geen binnenband in van de stadsfiets, die nog net op de grens valt. Een lek wordt dan namelijk veel sneller groot, heb ik gemerkt.
Ik heb op advies van meerdere hier mijn spanningmeter thuis gelaten en beoordeeld op het ouderwetse knijpen in de band of het nodig was bij te vullen.

Dit zijn mijn buitenbanden:
Schwalbe Marathon Mondial 28X1.60 42-622 (700x40c)

Dit zijn mijn binnenbanden met Frans ventiel:
Schwalbe Binnenband 28" 700C SV18 Extra Light 28 x 1.20/1.625 (44-622)
En, wat zei je Fingerspitzengefühl over de vraag van de topic poster ?
math schreef:
zo 11 aug, 2019 21:29
En, wat zei je Fingerspitzengefühl over de vraag van de topic poster ?
Dat ik het twee keer in 23 dagen en 2330km nodig achtte de banden op te pompen.
Wouter Duijndam schreef:
zo 11 aug, 2019 22:01
math schreef:
zo 11 aug, 2019 21:29
En, wat zei je Fingerspitzengefühl over de vraag van de topic poster ?
Dat ik het twee keer in 23 dagen en 2330km nodig achtte de banden op te pompen.
Dan moet je mentaal wel erg sterk zijn :D
Op mijn WiND rijd ik tubeless. 700x40mm G-one's van Schwalbe. Die houden bepakt met zo'n 10-12 kg bagage aaardig spanning. Heb ook (heel te dure) Compass Barlow Pass. Die moet ik om de 2 dagen bij pompen. Die gaan dan ook niet mee op vakantie. :wink:

Op mijn op te bouwen Surly (mega bedankt, Sjef!) gaan 26x2.1 met good-old biba's. Ben benieuwd hoe dat gaat houden.

Verder vind ik 2x bijpompen op 2300km+ niet heel raar, hoor.
Hilver schreef:
wo 24 jul, 2019 19:29
@Math.
Ik gebruik een Schwalbe spanningsmeter tijdens de tochten.
Thuis de meter die op mijn Lezynepomp zit.

Jan
Geven beide meters hetzelfde aan?
Pomp jouw banden eens met de Lezynepomp en controleer dan met de Schwalbe meter?
Dezelfde druk?
willem.m schreef:
zo 11 aug, 2019 22:10
Dan moet je mentaal wel erg sterk zijn :D
Inderdaad, er zijn dan 21 dagen geweest waarop Wouter besloot om niet bij te pompen. Daarvoor moet je wel stalen zenuwen hebben.

Topic poster Jan (‘Hilver’) mat met een Schwalbe meter 0,1-0,3 bar drukverlies per dag, dus voorzichtig geschat 1,5 bar per 10 dagen. Ik denk dat ik zonder metertje ongeveer elke 4 dagen even zou bijpompen. Wat Jan Heine ook beweert, ik rijd liever op wat hardere banden, behalve op een onverhard of heel hobbelig wegdek.
Ook ik merk wel drukverlies, en inderdaad vooral als functie van de tijd, met dien verstande dat ik denk dat er nog drie andere factoren meespelen:
De basisdruk waarmee je begint. Banden met een hogere druk erin moet je vaker bijpompen. Dat zijn dan ofwel smallere banden, of banden die je harder opgepompt hebt vanwege de vakantiebelading.
Het soort binnenbanden. Ik gebruik ook vaak extralight binnenbanden, en ik heb de stellige indruk dat ik die wat vaker moet bijpompen.
De temperatuur. Ik heb de indruk dat ik bij hoge temperaturen relatief meer druk verlies.

Ik heb het nooit met een reeks van metingen bijgehouden, al heb ik wel een drukmeter bij me.
math schreef:
zo 11 aug, 2019 23:32
willem.m schreef:
zo 11 aug, 2019 22:10
Dan moet je mentaal wel erg sterk zijn :D
Topic poster Jan (‘Hilver’) mat met een Schwalbe meter 0,1-0,3 bar drukverlies per dag, dus voorzichtig geschat 1,5 bar per 10 dagen. Ik denk dat ik zonder metertje ongeveer elke 4 dagen even zou bijpompen. Wat Jan Heine ook beweert, ik rijd liever op wat hardere banden, behalve op een onverhard of heel hobbelig wegdek.
Het gaat met name om de achterband.
Ik weeg tegen de 90 kg en heb al met al zo'n 12-14 kg bagage in twee achtertassen en op de achterdrager.

Jan
Hilver schreef:
di 23 jul, 2019 12:20
Wat zijn jullie ervaringen?
Op vakantie wordt niet gepompt tenzij er een voelbaar probleem is :-). (net terug van 3 weken fietsen, druk eens gecontroleerd en zat nog binnen de voor mij aanvaardbare variatie (4.5->4 achteraan en 4>3.8 vooraan)