Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tent voor Schotland en Lapland - Forum Wereldfietser

Welke tent voor Schotland en Lapland

Ik plan om voor het eerst met de fiets en tent rond te trekken, en dit richting noorden. Met het speciale regenachtige klimaat van Schotland en Lapland zou ik een geschikte degelijke tweepersoons tent willen aanschaffen ; mijn aandacht gaat momenteel uit naar- Nordisk Sundback-
Zijn er mensen die deze tent gebruiken of een andere zouden aanbevelen?

Wie oh wie kan Vikinger helpen?
vikinger schreef:Ik plan om voor het eerst met de fiets en tent rond te trekken, en dit richting noorden. Met het speciale regenachtige klimaat van Schotland en Lapland zou ik een geschikte degelijke tweepersoons tent willen aanschaffen ; mijn aandacht gaat momenteel uit naar- Nordisk Sundback-
Zijn er mensen die deze tent gebruiken of een andere zouden aanbevelen?
Hoi Vikinger,

Mijn vrouw en ik fietsen regelmatig in Scotland. Volgend jaar willen wij de Birdland Ellips TR aanschaffen. ik weet niet precies wat je budget is maar deze komt op € 499,- http://www.birdland.nl/

Voor ons heeft hij een aantal belangrijke eigenschappen. Voorluifel waar je met slecht weer in kunt koken. Niet te zwaar ongeveer 4 kg. Goed stormvast, grote binnenruimte. 2 ingangen. Genoeg ventilatie mogelijkheden.
O ja, de naam is echt Vikingar ligt in Largs waar ik een paar maanden gewoond heb, vandaar.
Groetjes

Een linkje erbij zou handig zijn geweest. De Nordisk Sundback is een 3-seizoenen tunnel met flinke voorhal (Bever catalogus), een soort eenvoudigere en goedkopere versie van de Hilleberg Nammatj 2GT. Lijkt me geschikt voor je doel. Ik zou wel checken of de ventilatie voldoende is. Het is me niet duidelijk of de tent één of twee ingangen heeft. Persoonlijk vind ik 2 ingangen wel prettig. Voor Schotland en Lapland is een goed fijnmazig muggengaas ook zeer belangrijk.

Een tent met gekruiste stokken is windvaster, maar bij gelijke ruimte meestal ook zwaarder dan een tunnel. Een tent met een kleine voortent kun je ook uitbreiden met een tarp bij regenachtige omstandigheden. Dus bedenk ook of je de tent later onder heel andere omstandigheden of bijvoorbeeld voor wandeltrektochten (i.v.m. het gewicht) wilt gebruiken.

Lisette

Hi,

als je ook in het sneeuw seizoen op stap gaat is het idd wel handig om ook eens te kijken naar geodeten, deze staan (op een paar uitzonderingen daargelaten) steviger bij wind en andere zware belasting.

Maar de sundback is wel een aardige tent, heb wel eens een nachtje in een dergelijk tentje mogen doorbrengen.

je zou ook kunnen kijken naar bv de Fjallraven Akka RS 2, de Eureka autum wind 3xd (geodeet, wel wat anders van opbouw) of naar een Lightwave t2 trek xt (super mooi tentje...was de mijne ondertussen eens versleten...)

Zelf heb ik alweer een heletijd een TNF westwind, eigelijk een 4 a 5 seizoenen tent maar gebruik deze jaar rond. sommige vinden dit voor zen 2-en wat aan de krappe kant maar zelf vindt ik dit wel ok.

Een tentje als de mountain 25 van tnf zou ook erg goed kunnen maar zal zeker overkill zijn (kwa weer en budget).

Succes

Bas

Hoi,

De beruchte tentvraag :)
Ik ben erg tevreden met mijn Exped Sirius Extreme (ik ben samen met Cycle Maniac de inofficiele Exped promotor hier ;) )

De Sirius weegt 3 Kg en is een ruime 2 persoons tent voor 4 seizoenen, tunnelmodel. Kost 300E. Hij heeft Schotland, Ierland, Duitsland, Tsjechie, Egypte en Jordanie zonder problemen overleeft. Met storm, regen, sneeuw en zand heeft hij geen enkel probleem. En onder de ruime luifel kan je goed koken, erg fijn als het weer eens regent. De tent is zo ruim dat 2 personen met zijtassen gemakkelijk in de tent passen.

Hier een paar draadjes over deze en andere tenten:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... pes+sirius

Fiets de wereld (slapend op een Exped in een Exped),
Whisky

PS @ B@se:
Zelf heb ik alweer een heletijd een TNF westwind, eigelijk een 4 a 5 seizoenen tent
5 seizoenen? Waar woon jij? :D

whisky schreef:PS @ B@se:
Zelf heb ik alweer een heletijd een TNF westwind, eigelijk een 4 a 5 seizoenen tent
5 seizoenen? Waar woon jij? :D
Ja ach, heb dit zelf niet verzonnen ofzo, check bv een site als van Lightwave oid, de extreme tenten voor expeditie oid worden geduid met 5th season... volgens een winkel waar ik vaak kom is mijn ww ook een 5th season model....

Maar idd over tenten is al veel geschreven.

Blijft een erg persoonlijke keuze.

Bas

whisky schreef:Hoi,

De beruchte tentvraag :)
Ik ben erg tevreden met mijn Exped Sirius Extreme (ik ben samen met Cycle Maniac de inofficiele Exped promotor hier ;) )
Kan ik mij daar ook aansluiten? Ik ben een tevreden gebruiker van de exped andromeda extrem. Bevalt ook zeer goed, maar is misschien wel wat groot als je alleen bent!

Oh, ik had niet begrepen dat het voor eenpersoonsgebruik is. Dan lijkt me die Sundback te groot en zwaar. In je eentje kun je het gewicht van kookspullen en fietsgereedschap ook al niet delen, dus ik zou proberen met de tent onder de 2,5 kg te blijven. Hilleberg Akto, Exped Vela I?

Lisette