Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietscomputer met hoogtemeter - Forum Wereldfietser

fietscomputer met hoogtemeter

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fietscomputer met hoogtemeter.

Wat ik tot nu toe op het oog heb zijn de VDO MC 1.0 ( 79,95 )
en een Ciclomaster CM 215 A ( 89,95 )

Iemand goede ervaringen mee of een andere tip ?

Ps ik heb nu een Cateye CC AT 100 maar die heeft af en toe kuren ( springt ineens op 5000 meter ofzo .... ) en de sensor had ik ook al een keer vervangen na kuren in midden amerika ...

Groetjes

Ik heb een iets duurdere versie van die Ciclomaster. Aan de meerprijs heb ik overigens niets, maar dat terzijde. De Ciclomaster doet het heel behoorlijk, als je echt naar de bergen gaat. In Nederland kan er binnen een dag een verschil van 40m zijn a.g.v. drukverschillen. In de bergen valt dat niet zo op, dan kun je bovendien bij de start van een beklimming de actuele hoogte eenvoudig instellen. Ik neem aan dat dit ook met die VDO het geval is. Kijk dus vooral naar het bedieningsgemak zou ik zeggen. Succes!

Ik gebruik sinds ruim 5 jaar de Ciclomaster CM 414 Alti.
Nooit geen problemen mee gehad of dat deze vreemde waarden aangaf.
Prima teller.

Harry

Ik heb ook al jaren de Ciclomaster CM414 net als Harry. Ook nog nooit problemen mee gehad en nooit vreemde waarden gezien. Bovendien is de hoogtemeter heel gevoelig. Erg leuk als je aan het eind van de dag precies kan zien hoeveel meters je geklommen en/of gedaald bent.

Ronald

Daar kan ik trouwens nog aan toevoegen dat mijn Ciclomaster niet helemaal nauwkeurig is: bij het beklimmen van de Hardknott pas in het Lake District gaf hij maximaal 29% stijging aan, terwijl op het verkeersbord 30% stond. Een beetje een tegenvaller... :?

Gaan die gele, analoge 'waterpashellingmeters' wel tot 30%?

willem.megens schreef: Gaan die gele, analoge 'waterpashellingmeters' wel tot 30%?
Wel als je er 2 hebt. :wink:

Hoi Lars (en anderen),

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe fietscomputer (mijn Hema computertje is helaas een paar weken geleden gesneuveld :cry: ).

Ik ben een beetje rond aan het kijken op het net en vind met name fietscomputers die draadloos zijn. Nu staan draadloze kilometertellers voor zover ik weet niet zo heel goed bekend.

Zijn er ook goede tellers met hoogtemeter én draad/snoer?

Het lijkt erop alsof tellers een stuk goedkoper zijn dan sporthorloges waarop ook kilometerteller, hoogtemeter, temperatuurmeter etc. zit. Is er een groot verschil ik kwaliteit?

Groetjes,
Gudrun

p.s.:
Ik vind hier trouwens nog een draadje over de VDO: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3662.

Misschien een tip?
Op ebay is de Ciclosport CM 434 (draadloos) te koop voor 52,90 euro plus 10 euro verzendkosten.
Afbeelding

willem.megens schreef: bij het beklimmen van de Hardknott pas in het Lake District gaf hij maximaal 29% stijging aan, terwijl op het verkeersbord 30% stond. Een beetje een tegenvaller... :?
Dat moet deze zijn geweest:
Afbeelding

Marguérite heeft een Cateye CC AT 100 (€ 100,-)en ik heb een Polar S 725X Tour edition. Achteraf deed de Cateye het zo slecht nog niet - gezien prijsverschil met anderen.
Als ik beide vergelijk de Polar is aanzienlijk duurder (€ 300), presteren ze allebei hetzelfde. De polar heeft ook nog een hartslagmeter/trainingsmeter/polshorloge enz. dus daar zit het prijsverschil in.
Wijken veelal af en verdwijn je wel eens onder de grond met min zoveel meter. Bij beide moet je dus vaak de hoogte bijstellen aan de hand van vaste gegevens.
In zijn eenvoudigste vorm bestaat een hoogtemeter uit een barometer met een schaalverdeling die de hoogte aangeeft. Hiermee werken zij beiden

Groetjes Bob

Ik heb ook de 434 of 436 van Ciclosport. Ik heb bewust WEL een draadloze gekocht omdat die draadjes te snel kapot gaan. En het bevalt goed. Maar ook hier geldt: er zullen voor- en tegenstanders zijn.

Inderdaad is die foto van Hardknott pas. Op die plek lijkt alles nog zo vredig, maar dat is binnen 200m wel anders!

Ik heb ook de Ciclomaster 434. Prima apparaatje. Wel moeten de batterijen vaak ververst worden (om het jaar) en heb ik als het erg hard regent dat het contact wat erodeert en dan uitvalt. Even met een schuurpapiertje eroverheen en het probleem is opgelost.
De hoogte meters zijn inderdaad erg nauwkeurig en met name de hellingspercentage is erg leuk.

groet

Luddo

Hallo Lars,

zelf geen ervaring, maar tijdens mijn fietsreis in Ladakh was er ook iemand mee die een VDO had, een draadloze. Hij had soms dat de meting van de kilometers niet juist was, doordat niet alle wielomwentelingen geregistreerd werden. De meting van de hoogte was wel erg goed, ongeveer gelijk aan Suunto hoogtemeter. Als ik een VDO zou kopen, dan zou ik er één met een draad nemen.

Groetjes,
Frank

Verdorie! Ik eerst met mijn ode aan draadloze fietscomputers. Blijkt vandaag dat een van de batterijen (zender of ontvanger) alweer leeg is. En ik heb ze afgelopen april nog vervangen! :x Ze kunnen toch wel een beetje koude (6 graden) hebben? Als het waar is dat draadloze fietscomputers veel meer (dure!) batterijen vreten, weet ik zo even niet meer of dit zo handig is. Zeker op (een lange) fietsvakantie wil je niet ook nog eens op zoek naar batterijen.

Het weigeren bij kou komt vaker voor bij de draadloze fietscomputers. Ik had eerst een draadloze Cateye en als het kouder werd stopte die er ook mee. Nieuwe batterijen hielp soms wel maar niet altijd, zeker niet bij vorst. Het heeft ook te maken met de afstand zender en ontvanger in combinatie met het afgenomen zendvermogen door de koude. Als je de ontvanger vlak bij de zender houdt zal hij waarschijnloijk wel werken. Mijn Ciclomaster 414 heeft dit probleem niet. Ik denk dat dit komt omdat er een veel grotere battterij in de zender zit.

Ronald

Hallo,

Bedankt allen zover,

Ik ga in ieder geval voor een computer MET draad, dit voor het batterijen verbruik.

Niemand ( goede ) ervaringen met de VDO ( MET draad ) ?

Groetjes

Hoi Lars,

Mijn Cateye AT 100 is helaas gesneuveld.
Dus ik kijk naar een nieuwe.
Als jij ze nu allebei koop, vertel mij dan welke de beste is!!!

Groeten, john.

lars de wit schreef:Hallo,

Bedankt allen zover,

Ik ga in ieder geval voor een computer MET draad, dit voor het batterijen verbruik.

Niemand ( goede ) ervaringen met de VDO ( MET draad ) ?

Groetjes
Hoi Lars,

Heb de VDO....zonder draad......
geen enkel probleem mee ondervonden. Werkt prima.
Nadeeltje: snelheid per 0,5 km.
Voordeeltje: navigator....langs een punt komen, fietsend op nul zetten en de afstand pijlen naar een bepaald punt toe (bijvoorbeeld als iemand een tup geeft dat het 11,5 km verderop ligt)
Is waterdicht...tot nu toe...
Heb voorheen de Cateye gehad. Heb het idee dat de hoogtemeter van de VDO beter is maar kan dat niet met feiten onderbouwen. %-stijging is erg leuk..

Ook ik heb de Ciclomaster en wel een wat ouder type de Alti 414. Al ruim 4 jaar; het is er eentje met 'computer interface', zodat je later mooie profieltjes op de PC kunt uitdraaien en ook per 20 seconden alle relevante data kunt terughalen. Ik ben er altijd zeer tevreden over geweest. Hij is draadloos en dat extra batterijen verbruik speelt nauwelijks want de batterij in de zender aan de voorvork is nu pas aan vervanging toe (na meer dan 4 jaar!)
Ik zou nooit meer terugwillen naar eentje met draad. Dat gaf juist meer problemen (sneuvelt nog wel eens bij transport in bijv. vliegtuig)
Hiervoor had ik ook een Cateye en daarvoor een Avocet altimeter.
Dit is verreweg de beste!
Luc

P.S. Willem: Die gele analoge hellingshoekmeters gaan tot precies 21%, niet genoeg voor de Hardknott en de vlakbij gelegen Wrynosepass :-)

Hoi Lars,

Heb je je keuze al gemaakt???
Mij lijkt de VDO het handigst, die laat erg veel parameters tegelijk op de display zien.
Scheelt veel knoppen tikken als je iets wil weten zoals hellingspercentage of temperatuur.
In iedergeval ga ik voor een draad uitvoering. Zo'n opnemer met batterij is erg groot, niet echt fraai. Draad kan je altijd hufterproof wegwerken met krimpkous of spiralex.
Binnenkort maar een bezoek aan DE VAKANTIEFIETSER brengen.
Afbeelding Afbeelding

Groeten,

John.