Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste plaats voor voordrager - Forum Wereldfietser

Beste plaats voor voordrager

In de resultaten van de zoekfunctie van dit forum komt de voordrager alleen ter sprake als iemand er een wil (ver)kopen.
Hoewel in Nieuw Vennep regelmatig een nieuw model fiets wordt gepresenteerd, zie ik weinig variatie in de voordrager.
In de fietsconfigurator wordt steevast een Tubus drager aangeboden, die wordt bevestigd aan een paar boutjes die niet in de weg zitten.
Ik zie niet dat er is nagedacht over de beste plaats van de voordrager.

De ene keer bevind het zwaartepunt van de bagage zich achter het contactpunt van voorwiel en de weg.
De andere keer, er voor.
Terwijl ik denk dat het heel belangrijk is dat het zwaartepunt van de bagage zich precies op het snijpunt van draaingsas van het voorwiel, en de vertikaal door de as van het voorwiel bevind.

Het onderzoek naar de stabiliteit van de fiets door TUDelft uit 2011 heeft helaas geen konklusies opgeleverd voor alledaags gebruik.
Maar het is wel duidelijk dat de plaats van het zwaartepunt van voorwiel+voorvork+stuur+voorbagage ten opzichte van het contactpunt met de grond bepalend is voor de stabiliteit van de fiets.

Omdat het gewicht van de bagage steeds verandert, heb ik geconcludeerd dat de beste plaats van de bagage zich op het snijpunt van genoemde lijnen moet bevinden.
Maar ik geef mijn mening graag voor een betere.

Where to carry a load
Tracking Straight
Factoren die de stabiliteit van de fiets bepalen
tndmbkr schreef:
do 01 aug, 2019 15:34
Ik zie niet dat er is nagedacht over de beste plaats van de voordrager.
Vergelijk "Ik las een boel folders van fietsen. Alle wielen waren rond. Ik zie niet dat er is nagedacht over de vorm van het wiel".

Ik deel je vermoedens over de beste plaats wel een beetje, maar zonder onderbouwing, onderzoek in de markt en proeven is een echte conclusie niet te trekken.
Bovendien zou je moeten vaststellen of er wel een probleem is.
De beste plaats voor een voordrager is in mijn geval, in een doos op zolder.

Tot ik een keer met de fiets op wereldreis zou gaan, maar tot die tijd rijd ik met alleen bagage achterop of een bikepacking setup zonder dragers.
Jurr schreef:
do 01 aug, 2019 17:32
De beste plaats voor een voordrager is in mijn geval, in een doos op zolder.
+1

Voortassen zijn levensgevaarlijk. Als je er ergens mee tegenaan rijdt, kun je zodanig vallen dat je vakantie voorbij is. Been there, done that (mijn fietsmaat), en ik begrijp nu ook beter dat bikepacking niet alleen maar een hype is. Kortom: als het niet per se hoeft, voortassen en voordrager gewoon thuis laten. Maar goed, dat is niet de vraagstelling.
Ik sluit me bij de adviezen aan. Ik wilde eigenlijk antwoorden: de beste plek voor de voordrager is op de plek van de achterdrager. Maar daar heeft de vraagsteller ook niet echt een antwoord op.

Wat betreft de aannames over de plaatsing, niet alle fietsen hebben dezelfde geometrie of zelfs dezelfde wielbasis. Ik zou zelf geneigd zijn (zonder onderzoek of echte onderbouwing) dit zo centraal mogelijk te leggen. Dus eerder achter de as dan erop, gelukkig heb ik er niet voor gestudeerd ;)
Je voortassen zijn breder dan je zwaartepunt, zelfs als je een hele grote hebt (zwaartepunt bedoel ik). Het theoretische zwaartepunt van een drager vind ik daarom een moeilijk begrip. Het lijkt mij dat het zwaartepunt afhankelijk is van de plek van je zwaardere spullen in je voortassen. Ik vermoed daarom dat het verdomd moeilijk is om je virtuele zwaartepunt aan beide kanten precies op dezelfde plek te krijgen die je ideaal lijkt.

Ik ben persoonlijk al blij als ik ongeveer evenveel gewicht in beide voortassen heb. Ik denk dat het uiteindelijk een kwestie van trial en error is omdat de theorie wat lastig lijkt te rijmen met de praktijk. Er zijn nog erg veel andere factoren die de stabiliteit van jouw concrete tweewieler bepalen. Sommige daarvan hebben veel meer invloed dan de voortassen en hun preciese zwaartepunt.

Mijn criterium is dat als ik rond de 20/uur met losse handen kan rijden, de bagage goed verdeeld is.
:idea: Gebruik geen spd's bij het testen!

Overigens: mijn voortassen hangen boven de as van mijn voorwiel, dus het zwaartepunt ligt ver boven het door jou voorgestelde punt. Voordeel: ik kan door best diepe plassen/beekjes rijden zonder dat m'n kookspullen nat worden (en desgewenst dus met losse handen).

Schoot me net een plaatje te binnen dat ik ooit gezien heb. HEt is een Duits plaatje, dus dan klopt het, en dat ziet er aldus uit:
Afbeelding Het ideale zwaartepunt ligt volgens deze ingenieur kennelijk iets hoger en wat meer naar achteren.
Bron: https://faiv.de/montage-fahrradgepaeckt ... edergabel/
Leuk plaatje, maar hoeveel vakantiefietsers ken jij met voorvork vering op hun fiets?
Waarschijnlijk iets minder dan de ingenieur die dit plaatje heeft gemaakt. :D
Weet jij andere plaatjes met een niet verende voorvork waar een zwaartepunt op staat ingetekend?
Leon schreef:
do 01 aug, 2019 16:12
Bovendien zou je moeten vaststellen of er wel een probleem is.
Mijn probleem heeft betrekking op de stabiliteit van de fiets.
Het is normaal dat het stuur een beetje naar rechts draait als de fiets naar rechts overhelt.
Dat is de slimme zelfstabiliserende eigenschap van de fiets.

Met tassen aan de voorvork zal het stuur veel verder naar rechts draaien.
Met willekeurig geplaatste tassen verander je de rijeigenschappen, het stuurgedrag, de koersstabiliteit van de fiets dramatisch.
De hoeveelheid verandering kan je minimaliseren door je tassen op de "goede" plaats te hangen.

Ik heb alleen willen vragen of mensen wel eens hebben geexperimenteerd met een andere plaatsing van de voortassen.
tndmbkr schreef:
zo 04 aug, 2019 09:38
Ik heb alleen willen vragen of mensen wel eens hebben geexperimenteerd met een andere plaatsing van de voortassen.
Ik zie alleen een verhaal met een oproep voor andere meningen. Ik zie geen vraag.

Om op je vraag terug te komen: nee ik heb niet geexperimenteerd met andere plaatsing van de voortassen. De Tubusdfrager laat dit nauwelijks toe zonder de zaag er in te zetten. De drie gaatjes geven niet bepaald veel experimenteerafstand.
Wel heb ik geexperimenteerd met de belading. Hoe dichter de zware spullen in de tassen bij het wiel, hoe stabieler. Hoe minder zware spullen bovenin de tassen, hoe stabieler. Hoe kleiner de tassen, hoe stabieler. Hoe beter het gewicht verdeeld tussen links en rechts, hoe stabieler.
Hoe zou ook best kunnen dat de fiets stabieler of rustiger wordt als je de lading naar achteren brengt of de tassen naar achteren hangt, maar dat heb ik noor getest. Stabieler en rustiger hoeft overigens niet te betekenen dat je je handen niet nodig hebt bij het rechtuit sturen.
“ ik zie geen vraag”

“Om op je vraag terug te komen..”

??????
Leon schreef:
zo 04 aug, 2019 09:49
De Tubusdfrager laat dit nauwelijks toe zonder de zaag er in te zetten.
Dat probleem heb ik ook.
Maar de theorie achter de stabiliteit van de fiets is ook een weerbarstige materie.

Iedereen zegt gevoelsmatig dat je je bagage zo laag mogelijk moet hangen.
Maar de onderzoekers van de TUDelft stellen dat het gemakkelijker is om een bezemsteel op de palm van je hand te laten balanceren, dan een potlood.
Omdat je met een bezemsteel meer tijd hebt om te reageren, voordat de steel gaat duikelen.
Anderzijds moet je wel grotere bewegingen met je hand maken om het evenwicht weer te herstellen.
Elke fietser zal dus voor zich zelf moeten bepalen of hij kiest voor snelle kleine stuurbewegingen (lage bagage), of grote langzame stuurbewegingen (bagage op stuurhoogte).

In het gros van de reacties hierboven wordt bagage op het voorwiel afgewezen.
Maar theoretisch zijn er goede redenen om juist alle bagage aan het voorwiel te hangen.
Omdat een fietser voortdurend bezig is om een valbeweging te corrigeren met kleine stuurbewegingen.
Het achterwiel volgt die stuurcorrecties vertraagd en in minder sterke mate.
Hoe meer bagage op de achterdrager, hoe krachtiger de stuurcorrecties moeten zijn.

Maar mensen zullen dat pas als zodanig ervaren als ze hun voorbagage precies op de draaiingsas van het voorwiel hebben geplaatst.
Als het zwaartepunt van de bagage zich niet op de draaiingsas bevind, is het hard werken met voortassen.
Daarom vind ik het jammer dat fabrikanten (van fietsen en dragers) de plaats van de bagage (voor en achter) vooral laten bepalen door praktische overwegingen.
Je vergeet even de beperking van het maximaal toegstane gewicht op de assen van een fiets (of een wiel) die zijn niet onbeperkt, voor een voorwielas minder dan die voor de achteras. Het beste is om de boel gewoon zo gelijkmatig mogelijk te verdelen. De lichte spullen voor en de zwaardere (volumineuzere) achter.
En het achterwiel is aangedreven en het voorwiel niet.
_Peter_ schreef:
zo 04 aug, 2019 12:25
Je vergeet even de beperking van het maximaal toegstane gewicht op de assen van een fiets
Ik denk eerder dat de dikte van de banden de beperkende factor is.
Als je 20 kg aan het voorwiel hangt, is een band van 60 mm breed een betere keuze dan een band van 30 mm.
Maar dat verandert niets aan de theoretische overwegingen mbt de beste plaats voor de bagage.

Schwalbe beveelt voor een band van 30 mm een bandenspanning van 95 psi aan, en een maximale belasting van 90 kg.
Voor een band van 60 mm wordt 30 psi aanbevolen, en een maximale belasting van 145 kg.
Bij het bepalen van de maximale bandenspanning gaan de bandenfabrikanten uit van 15 % indrukking.
Derhalve mag een band van 60 mm, 9 mm indrukken, en een band van 30 mm, slechts 5 mm.
De vorm van het contactoppervlak van de dikkere band is minder elliptisch.
Het contactoppervlak van de dikkere band heeft een rondere vorm, waarmee de dikkere band prettiger zal fietsen.
tndmbkr schreef:
zo 04 aug, 2019 11:51
Als het zwaartepunt van de bagage zich niet op de draaiingsas bevind, is het hard werken met voortassen.
Echt iets voor Rotterdammers, zou je dan denken. :P
Los daarvan: hard werken betekent dat het moeite kost om de fiets van z'n koers te krijgen en dat heet dan koersstabiliteit. In dat licht zou een keuze voor een zwaartepunt dat meer naar achteren ligt te verdedigen zijn.

Er is denk ik wel iets te zeggen voor wat die ingenieur hierboven heeft ingetekend. Omdat zijn doelgroep MTB's zijn, kun je je voorstellen dat het stuurgedrag van de fietsen van zijn klanten minder nerveus wordt als het zwaartepunt daadwerkelijk achter die draaiingsas ligt. Het stuurgedrag schuift daarmee op naar dat van een trekkingfiets (de geometrie niet, dus het is een minder goed idee om met die voortassen aan zo'n drager een technisch parcours te gaan rijden).

Dat lage zwaartepunt is dacht ik meer een dingetje dat te maken heeft met het voorkomen van shimieën dan met stabiliteit. Het is makkelijker om zonder af te stappen met zo'n drieverdiepingenfiets stil te staan voor een stoplicht dan met een Batavus.

Stabiliteit is bij fietsen overigens ook een functie van je snelheid. De Tudelftfietsen die naar links sturen als ze naar links dreigen te vallen rijden geen 20 km/uur. Bij die snelheid rijden ze mooi superstabiel rechtdoor. Dus die correcties zijn vooral nodig bij lage snelheden. (Als jij 20 rijdt en je rijdt met je schouder tegen een tegenligger aan die 15 rijdt dan pleurt hij van z'n fiets - hoe harder je rijdt, hoe stabieler je bent.)

Als je 20 km/uur rijdt dan hoef je 'm nauwelijks te corrigeren en als het moet doe je dat vooral door je zwaartepunt naar links of rechts te verleggen. Mijn zwaartepunt is veel zwaarderder dan dat van die voortassen die misschien wat tegenwerken, dus er is mij bij kruissnelheid nooit een extra stuurinspanning opgevallen in vergelijking tot het tasloos rijden.
Oeps.
Oeps2
Los van de vraag hoe zinvol het precies is, je kan natuurlijk het nodige variëren met je tashaken. Daarmee kan je de tas meerdere centimeters naar voren of naar achteren schuiven. En dus het zwaartepunt verplaatsen.

Ik heb maar één fiets gehad waar het niet lukte om de tassen te monteren zonder dat alles ging zwabberen. En mijn standaard pakregel is 1/3 vóór, 2/3 achter.

Verder geef ik je het te doen om je tas iedere keer zo in te pakken dat het zwaartepunt op dezelfde plek zit. Mij lukt dat zeker niet.
ericplan schreef:

Ik heb maar één fiets gehad waar het niet lukte om de tassen te monteren zonder dat alles ging zwabberen. En mijn standaard pakregel is 1/3 vóór, 2/3 achter.

Verder geef ik je het te doen om je tas iedere keer zo in te pakken dat het zwaartepunt op dezelfde plek zit. Mij lukt dat zeker niet.
Precies, ouderwets geneuzel dus over voor- en achter-, en links-, en/óf rechtsdragend , en het compenseren van daaruit voortvloeiende onbalans. Met een beetje goede fiets en spullen, en een beetje opletten bij het inpakken, is het al gauw goed.

Hans