inderdaad. na zo mogelijk lassen gebruik ik de fiets alleen nog voor toeren en dagelijks gebruik. het ding heeft al genoeg belasting van wat ik schoon aan de haak weeg
zonder lassen of breuk zijn deze terraliners prima vakantiefietsen er zijn wel verschillen tussen de modellen van de diverse jaargangen:
- de modellen met een stalen oval-frame zijn volgens mij nagenoeg identiek aan het randonneur-frame (misschien iets minder nokjes?). bij het oval-frame past maximaal bandbreedte 37 mm. en dat geldt volgens mij ook voor de (nog) oudere modellen met cantilever-remmen.
- 'mijn' model, dan wel dezelfde in blauw, dan wel een jaar eerder in zwart met blauwe letters (en 8-speed en STX-RC) hebben mooie gebogen achtervorken en zijn ronduit prima geschikt als randonneur. voordeel is bij dit model dat er banden tot wel breedte 47 of zelfs 50 mm in passen. nadeel is de vrij dunne zadelpen van 26,8 mm dikte. kleine framemaat en dan de aluminium zadelpen er ver uit is echt af te raden (ik weet iemand waarbij dit mis ging ). of je zet er dan een stalen zadelpen in.
tot en met framemaat 57 à 60 cm zijn deze stalen frames voldoende stijf om ook met bagage goed stabiel te rijden.
- enkele nieuwere modellen met aluminium frame, dubbele schuine onderbuis dan wel verende voorvork: die vind ik niet interessant en heb ik amper in handen gehad. die lijken me minder stijf en ik ben van de 'steel is real'
groet! hoogframe