Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichte maar degelijke velg - Forum Wereldfietser

Lichte maar degelijke velg

Sluit een beetje aan bij het onderwerp van willem.m over de reisfiets met racebocht.
Voor mijn reisfiets-met-racebocht, de Salsa Casseroll ben ik op zoek naar een nieuwe wielset, met de volgende insteek:
  • achternaaf heb ik al (DuraAce 7700), dus de wielen zullen gebouwd moeten worden (prima bouwer hier in A'frt)
  • voorwiel met SP of Son dynamo
  • maximale bandbreedte zo rond de 38mm
  • 36gats
  • geschikt voor velgrem
  • niet te zwaar, maar wel voldoende sterk
  • tubeless ready
Ik heb al eerder zoiets uitgezocht en toen kwam ik uit bij de DT Swiss TK-540 (545gr), maar die zijn dan weer niet tubeless ready, heeft iemand de gouden (aluminium) tip voor een velg die aan alle voorwaarden voldoet?
alvast bedankt, Jeroen
Tubeless ready en velgrem is een lastige combi.
lennart schreef:
zo 28 jul, 2019 17:34
Tubeless ready en velgrem is een lastige combi.
Idd lastig. Ik heb ff gezocht op velgen voor gravelbikes maar die zijn (indien tubeless ready) (vrijwel) altijd voor schijfremmen.
Misschien dat een tubeless velg niet zo goed tegen slijtage van de wand kan... :roll:
Neeuh, vooral een kwestie van moderniteit.
Euh nee de sealant die nodig is met tubeless rijden houd niet van de warmte die een velgrem in de velg brengt. Tubeless ALLEEN met schijven doen!
(Eerlijk gezegd zie ik voor toerfietsers het voordeel niet zo)
De sealant, daar had ik niet aan gedacht :oops:
Misschien een tijdje terug kijken naar oude voorraad? Ik heb in 26 inch nog een setje Mavic velgrem velgen geschikt voor tubeless, misschien hebben die in 28 inch ook wel iets?

Of misschien hier?

https://www.velocityusa.com/
Shadow schreef:
zo 28 jul, 2019 19:04
Eerlijk gezegd zie ik voor toerfietsers het voordeel niet zo
Van schijven of van tubeless?
Tubeless :D
Shadow schreef:
Euh nee de sealant die nodig is met tubeless rijden houd niet van de warmte die een velgrem in de velg brengt. Tubeless ALLEEN met schijven doen!
en
Eerlijk gezegd zie ik voor toerfietsers het voordeel niet zo)
Eerste argument kan ik inkomen, nooit aan gedacht overigens, en heb ook eigenlijk geen enkel idee hoe warm zo’n velg kan worden, waar die sealant dan niet tegen kan.
Tweede argument snap ik niet helemaal, kun je wat meer uitleg geven?
Ik heb nooit tubeless gereden, maar begreep dat het meer comfort geeft door lagere spanning, soepeler loopt, minder gewicht heeft, en minder snel lek gaat (alhoewel dat tegenwoordig toch al niet zo vaak gebeurt). Dat klinkt toch fijn voor ELKE fietser, waarom zou dit dan voor toerfietsen minder belangrijk zijn?

Mijn redenering was vooral vanwege het comfort en omdat het steeds meer komt, en je zo dus meer mogelijkheden hebt als jet later toch nog eens wilt, dan maar beter nu al aanschaffen, tenslotte zijn nieuwe wielen niet een jaarlijks iets (tenminste niet per fiets).

Jurr schreef:
Ik heb in 26 inch nog een setje Mavic velgrem velgen geschikt voor tubeless, misschien hebben die in 28 inch ook wel iets?
Welk type mavic is dat, en waar gescored? Uiterlijk volgend jaar moet ik voor die 26 inch Villiger ook een nieuwe wielset hebben, dus als dit old-stock is dan moet ik er misschien snel bij zijn!
jeroenh schreef:
zo 28 jul, 2019 20:40
Shadow
Welk type mavic is dat, en waar gescored? Uiterlijk volgend jaar moet ik voor die 26 inch Villiger ook een nieuwe wielset hebben, dus als dit old-stock is dan moet ik er misschien snel bij zijn!
Een Crossmax wielset met te weinig spaken helaas, maar misschien dat men nog meer heeft of had? In 26 inch een Velocity Cliffhanger bijvoorbeeld. Voor jouw 28 inch wens is die velg dan weer te breed.
jeroenh schreef:
zo 28 jul, 2019 20:40

Eerste argument kan ik inkomen, nooit aan gedacht overigens, en heb ook eigenlijk geen enkel idee hoe warm zo’n velg kan worden, waar die sealant dan niet tegen kan.
Tweede argument snap ik niet helemaal, kun je wat meer uitleg geven?
Ik heb nooit tubeless gereden, maar begreep dat het meer comfort geeft door lagere spanning, soepeler loopt, minder gewicht heeft, en minder snel lek gaat (alhoewel dat tegenwoordig toch al niet zo vaak gebeurt). Dat klinkt toch fijn voor ELKE fietser, waarom zou dit dan voor toerfietsen minder belangrijk zijn?

Mijn redenering was vooral vanwege het comfort en omdat het steeds meer komt, en je zo dus meer mogelijkheden hebt als jet later toch nog eens wilt, dan maar beter nu al aanschaffen, tenslotte zijn nieuwe wielen niet een jaarlijks iets (tenminste niet per fiets).
- Tubeless zou lichter lopen, tests van Wim Schermer lieten zien dat de (noodzakelijke) sealant je winst teniet doet.
- Tubeless geeft minder stootlekken op lagere spanning; die claim klopt volgens mij best wel, echter wil ik met bepakking gewoon niet onder de 3 bar komen, zeker met sturen wordt het dan voelbaar minder lekker rijden vind ik (let op mening van mij!) en het risico op roll-off vind ik dan te groot.
- Met tubeless rijden moet je vaker oppompen, sealant wisselen (want die droogt uit), kortom bij het gebruik van binnenbanden heb je meer tijd over om te fietsen.

Misschien zie ik het wat anti-tubeless, maar zo denk ik er over.
Shadow, dank voor deze uitleg, uiteraard heeft ieder zijn eigen voor- en afkeuren (dat merken we hier maar al te vaak!), dus dat is duidelijk.
Het lijkt vooral alsof de hele wereld opeens tubeless wil en vooral natuurlijk de fabrikanten (kunnen ze weer wat nieuws slijten). Ik wil echter niet “later” in de problemen komen dat de banden die fijn zijn er alleen nog maar in tubeless versie zijn, vandaar mijn gedachte om zulke velgen te zoeken, ben je voor de komende jaren weer op alles voorbereidt.
Die tests heb ik kennelijk gemist, maar als dat inderdaad zo is, staat die uitslag nogal lijnrecht tegenover wat je meestal leest/hoort, met die druk heb je zeker wel een punt, wat lager is wel fijn, maar het moet niet te laag worden. Dat vaker oppompen en vooral sealant wisselen was mij ook niet bekend (dat wordt uiteraard ook niet aan de grote klok gehangen), en is wat mij betreft een absolute killer voor tubeless! Het was mij wel bekend dat tubeless banden op de velg zetten een aardig gedoe is, maar als je dat kennelijk met enige regelmaat moet doen, plus die knoeiboel met die sealant, is het voor mij even over. Maakt het ook opeens een stuk makkelijker om een goede velg te vinden, zal dan wel weer de DTswiss tk540 worden licht en stevig.
Dus nogmaals dank!
Je kunt met goeie rimtape en een ventiel bijna elke velg geschikt maken voor tubeless :D
En dat als advies van een tubeless-hater :shock:
Shadow schreef:
ma 29 jul, 2019 22:40
echter wil ik met bepakking gewoon niet onder de 3 bar komen, zeker met sturen wordt het dan voelbaar minder lekker rijden vind ik (let op mening van mij!) en het risico op roll-off vind ik dan te groot.
Ligt ook aan de bandbreedte. Bij die van mij mag er niet eens 3 bar in.

Overigens voor het eerst tubeless onderweg, maar er zijn zoveel andere factoren veranderd dat ik er weinig zinnigs over kan zeggen. Het voorwiel wat ik erbij kreeg was ook tubeless gemonteerd, daarom achter ook maar gedaan.
jeroenh schreef:
ma 29 jul, 2019 22:56
! Het was mij wel bekend dat tubeless banden op de velg zetten een aardig gedoe is,
Dat wat voor mij toch wel de killer. Ik bleek per ongeluk tubeless banden te hebben. Dat zou geen probleem zijn, zeker vanwege mijn - al zeg ik het zelf - niet erg poezelige handen.
Montage en demontage waren echter dusdanig dat ik na het eerste lek onderweg besloot dat ik beslist van deze dingen af wilde.
Er zijn natuurlijk velgen waarbij het makkelijker gaat, maar mijn velgen, veel toegepaste Exal reisvelgen, zijn er zeker niet geschikt door.
In mijn beperkte ervaring met tubeless rijden op een mtb zie ik de voordelen voor mtb absoluut en voor lichtgewicht bikepacking over slechte ondergrond ook nog wel. Daar loont het om met soepele banden met (veel) lagere bandendruk te rijden.

Enkele van mijn ervaringen:
- Het op de velg krijgen kan een gedoe zijn. Dat wil je onderweg eigenlijk niet meemaken. De kans daarop is echter heel klein, alleen als je een scheur in je band hebt, en wanneer gebeurt dat nou...
- De vloeistof bijvullen hoeft ook echt niet vaak, tenzij je lek hebt gereden. Ik doe het 1x p.j.
- Bijpompen moet misschien wat vaker, maar dat is geen echt issue. Tenzij je ventiel verstopt zit...
- Vervelend is het als je ventiel verstopt raakt door de vloeistof: zie dan nog maar eens met je kleine pompje een band op 'asfaltdruk' te krijgen - je krijgt er wel dikke bovenarmen van.

Voor de wat gewonere fietsvakanties met wat minder heftige offroadkilometers en meer bepakking zou ik gewoon voor antilekbanden met stevige zijwangen i.c.m. biba's gaan. Ook dan rij je tegenwoordig niet of nauwelijks lek, en indien toch, dan is het zo gefixt.

Voor racefietsen tenslotte is tubeless onzin - wat de marketeers ons ook proberen aan te praten. Maar nu word ik wel erg offtopic.
willem.m schreef:
di 30 jul, 2019 09:59
- Het op de velg krijgen kan een gedoe zijn. Dat wil je onderweg eigenlijk niet meemaken. De kans daarop is echter heel klein, alleen als je een scheur in je band hebt, en wanneer gebeurt dat nou...
Ik heb het toch een paar keer meegemaakt. Met een binnenband leg je dan iets tussen biba en buba en je kunt weer vooruit. Met tubeless niet.
En gewichtsverschil? Ik heb laatste eens gewichten bekeken van tubeless en niet-tubeless versies van dezelfde band. De tubeless banden waren duidelijk zwaarder.
Shadow schreef:
ma 29 jul, 2019 22:40
- Tubeless zou lichter lopen, tests van Wim Schermer lieten zien dat de (noodzakelijke) sealant je winst teniet doet.
...
Ik vind de pendelmethode voor de meting van de rolweerstand van banden, zoals de laatste jaren o.a. in tests van het Duitse blad Tour, een mooie aanvulling op de rolweerstandsmetingtest op een metalen rol.
Maar juist voor het bepalen van de invloed van tubeless met sealant is hij erg ongeschikt.
Dat komt door twee bijzonderheden van deze meetmethode:
1. De band rolt heen en weer ipv in een vaste richting.
2. De rotatiesnelheid van de band is extreem laag, ongeveer een factor 10-20 lager dan bij gewoon fietsen.
Door deze twee bijzonderheden wordt de afdichtingsvloeistof niet goed verdeeld over de omtrek van de band, maar schommelt in een plasje heen en weer. Dat levert door de viscositeit van de sealant een extra weerstand op. Daardoor zijn de resultaten onbetrouwbaar en kunstmatig hoog voor de tubeless banden.

De rolweerstandsmeting op een rol van aluminium traanplaat heeft deze twee bezwaren niet. Uit de metingen van Jarno Bierman komt wél een duidelijk voordeel van tubeless vs. binnenband, zowel voor MTB banden bij lage druk, als voor smalle racebanden op hogere druk.
Wat je ook voor bezwaar tegen het metalen roloppervlak kunt hebben als het om buitenbanden gaat, voor de bijdrage van binnenband en de afdichting is dit bezwaar irrelevant.

Edit : uit de metingen van Jarno Bierman voor smalle racebanden blijkt dat tubeless maar weinig beter is dan gewone binnenbanden en latex binnenbanden duidelijk het lichtste rollen.