Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Terraliner opgeknapt tot randonneur - Forum Wereldfietser

Koga Terraliner opgeknapt tot randonneur

Verslag opknappen Koga Terraliner 66 cm tot randonneur

Net voor de vakantie stond deze fiets op een Marktplaats voor slechts €50 !
Ik heb direct geboden en gebeld en de fiets na een proefrit gekocht. De staat was matig redelijk: veel lakbeschadiging, versleten aandrijving, kapot balhoofdstel, versleten zadel, maar verder alles goed en… vooral dat sterke en goede stalen frame! Ik ben bijna 2 meter lang en zo’n 66 cm frame is wat ik wil als een toer-racefiets. De fiets was dus behoorlijk afgetrapt door zo’n 10 jaar dagelijks gebruik in een randstad en de nodige fietsreizen.
Zo gekocht:
Afbeelding

Het opknappen bestond uit:
- schoonmaken, demonteren en bijwerken van veel lakbeschadigingen. Schuren en in de zwarte Hammerite. De ‘look’ is nu wat camouflage- of acné-achting, maar de bordeauxrode kleur heeft gelukkig nog steeds de overhand.
- in de voornaaf aan beide kanten een kogel erbij en natuurlijk vers lagervet.
- een nieuw balhoofdstel (gewoon staal met kogels, 1 inch) er in laten zetten. Ik wil die van Ritchey Logic, maar Bike4travel heeft een op zich prima Aziatisch no-name stelletje gemonteerd. Achteraf had het onderste deel kunnen blijven zitten want dat was goed en met prima naaldlager. Van de bovenste moer (cup) was de schroefdraad wel helemaal naar de mallediezen en dat was de reden voor vervanging.
- binnenblad 24-tands. Ik heb nog geen binnenbladboutjes, dus die zet ik er later op en dan is de triple compleet.
- nieuw pignon, 14-25 of zo. De 14 loopt net aan tegen binnenkant staande achtervork, dus dat had toch beter een 13 kunnen zijn. Ik koos voor 14 als kleinste want het grootste verzet gebruik ik zo zelden dat dat beter een 14 kan zijn dan een 13, maar ja.
- nieuwe ketting. De oude ketting kon ik zo van het voorblad aftillen: compleet versleten.
- nieuwe kabelsets voor versnellingen en remmen.
- nieuwe pedalen (en later een paar SPD-pedalen die ik nog heb liggen).
- nieuw schuim op het stuur (Grab-On).
- een paar remgrepen van Tektro (‘520’) die passen bij de V-brakes. V-brakes had ik nog net eerder en bevallen goed: goed te doseren en erg krachtig.
- van de ooit gesneuvelde Snel Safari de oude cranks (Deore, 180 mm !) gemonteerd. Met mijn binnenbeenlengte vaan 100cm is dat prettig, maar wel weer even wennen.
- een paar bar-end-shifters 9-speed van Marktplaats. De kabels lopen direct buitenlangs het schuim want ik verwacht dat het schuim uitscheurt als ik de kabels er ergens doorheen voer.
Gelukkig paste mijn oude racebocht qua diameter precies in deze stuurpen.
Er moet nog een nieuwe achterband op, maar dat komt wel. Ondanks de ‘droogtescheurtjes’ is zo’n Schwalbe-band nog prima rijdbaar. Ik denk dat er tzt de Energizer van Schwalbe in 40-622 of 42-622 opkomt: licht lopend, flinke luchtkamer en al gespot voor €18 per stuk.

Afbeelding
Afbeelding
De fiets rijdt prima! Het stuurgedrag is wat luier dan ik verwachtte, maar dat zal met bagage precies goed zijn. Hij rijdt heerlijk stabiel. Beter zo dan een nerveus gedrag. De zitpositie moet nog wat aangepast worden (stand van zadel en stuur) want ik heb nog het gevoel wat te onderuitgezakt te zitten. Met stuur iets lager zal dat beter worden.
De diverse spullen heb ik gekocht bij http://www.bike4travel.nl (paar keer langsgefietst) en http://www.m-gineering.nl (besteld en vlot geleverd via site).
Al met al ruim € 200 besteed en het is een geslaagd projectje geworden, al zeg ik het zelf. ' M'n eigen soort van Surly LHT '.
Groet! hoogframe
Prima. Weer zo'n goed voorbeeld van wat er mogelijk is met oude fietsen. Ik zou nog even goed nadenken over de bandenkeus want daarmee kun je nog veel plezier winnen. En als je eenmaal zeker bent van je stuurpositie zou ik een vaste pen (nitto Technomic?) gebruiken en geen verstelbare die altijd kraakt en nooit echt stijf wordt. Misschien nog een Sugino High Column nut gebruiken om de stuurpen wat extra steun te geven.
Mooi hoor.
Wim
Op deze hoogte gaat een Technomic niet (veel) stijver zijn dan de huidige stuurpen. Dan liever een MTB pen met stompe hoek kiezen.

.tsooJ
ik heb een tijd geworsteld met de bar end shifters: niet alle standen wilden klikken. schakelen was dus een combi van index (klikstand) en frictie. ook een tweede shifter (weer 2e hands. ebay dit keer en door neef meegenomen van familie uit USA) deed het zo en ik dacht dus versleten shifters te hebben gekocht...
gisteren advies gevraagd aan Martin Gerritsen van m gineering en snel de tip gekregen: "het palletje wijst naar beneden". samen met even google-en en dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=_Oay3ojK5qo kon ik gaan verstellen en sleutelen:
Joepie: weer 9 klikstanden, zoals gewenst!!! gelukt! DANK U! TOP!

fiets heeft nu wel kleine binnenblad op de triple. fiets rijdt heerlijk!
voorband was een spicer 40-622 en da's een heel fijne band: snel, soepel (soepel over hobbeltjes), betaalbaar en niet te zwaar. er zittten nu voor en achter spicer's in maat 35-622 op: da's wat sneller en rijdt nog voldoende comfortabel.
Tip voor nieuwe banden, Vittoria Randonneur Touring :

Afbeelding

Te bestellen in de UK, nu voor nog geen 15 euro, https://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIRATOU ... wired-tyre

Gr Leo
ja, dat vind ik ook een prima band. de 40-622 valt wel erg ruim: hij is dikker dan een schwalbe silento van 47-622 (op mijn stadsfiets uitgeprobeerd). en hij is wat gewichtig, maar rolt m.i. licht.
de vittoria dempt goed en zit meteen goed op de velg na opleggen. voor een reis met bagage zou ik deze vittoria's kiezen.
Zoveel jaar na dato zie ik jouw project. Ik post even omdat ik net zelf een dergelijk project heb afgerond. 66cm Terraliner frame op Marktplaats gekocht en zelf van oude en nieuwe onderdelen in elkaar gezet. Heb jij jouw fiets nog?

Bijlagen

beste doublebass,

kijk!! daar word ik nou blij van :D :!: prachtige fiets :P :!:
zo'n heerlijke stalen oudere Koga, naar je zin qua krom stuur en schakelen en lekker hoog 8)

ik heb de mijne zeker nog en gebruik die wekelijks (er moeten dan eerst andere fietsen/projectjes an de kant :evil: ) en die rijdt echt heel fijn.
net zo'n blauwe als jij hebt, heb ik in 63 cm bij een vakantiehuisje met 1x9 en (nog) een recht stuur, maar daar komt tzt ook een racestuur en andere schakelaars en remgrepen op.

daarnaast deze bij het vakantiehuisje:
Afbeelding
want wat je propageert en soms voor iemand 'bouwt' hoor je ook zelf te ervaren, vind ik.
dat bevalt ook en is qua frame (nog) wat 'stijver'.

erg mooi je fiets met de STIremschakelgrepen en zo!!

groet, hoogframe
Maar werkt dat een beetje, sti met v brakes? Het hoort niet echt te kunnen en ik zie ook geen travel agents.
Leuk jullie enthousiaste reacties! Het remmen gaat super met deze setup. Ik heb ook nog m’n Traveller uit 1991 en ik overweeg om daar de cantilever ook met v brakes te vervangen. In dat geval gaan deze zwarte naar de traveller en haal ik zilveren voor deze. Ik had niet gedacht dat ik zilveren spatborden etc zo mooi zou vinden. Bij het kopen van de traveller in 1992 had ik er toen al zwarte op laten zetten. De traveller heb ik vorig jaar omgebouwd naar racestuur. Op de een of andere manier kon ik geen pijnloze zithouding meer vinden met een recht stuur.
13CBDAF4-D21E-4407-85BB-5DC693B7FBFA.jpeg
wauw! nog zo'n fiets en nog mooier :shock: :!:
Deze er nog bij voor mooie dagen als het wat sneller mag.

Bijlagen

Kwijl :D
Haha, ja ik vind het ook nog steeds een prachtfiets. Om de zoveel tijd doe ik een make-over...

Bijlagen

nog één foto hoe hij er nu uitziet (zwarte gtx2 velgen)

Bijlagen

Hoogframe: hoe is maat 63 cm voor jou lengte? Ben jij ook 2 meter toevallig?
helaas, einde project want vandaag is het frame gebroken. de rechterpat is doormidden.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

toch zeven jaar hier een heerlijke tweede/toer-fiets aan gehad!! ik voelde vandaag dat er iets mis was. even hiervoor nog met 62 km/u gedaald 8) :roll:

mijn vrouw is wel een beetje blij: een fiets minder! nou... ik ga nog bij de plaatselijke 'smid' (constructiebedrijf) kijken of ze het zien zitten om het te lassen. dat werkte laatst bij een ander vergelijkbaar frame prima en dan is er in het vlakke West-Nederland nog mee te toeren.

de fiets heeft vorige week een klap gehad (auto reeds ons van achteren aan: fietsdrager krom en platter, trekhaak iets verbogen en de fiets had een slag in het achterwiel), maar aan de roest te zien is deze breuk niet van de afgelopen tien dagen, toch?
groet, hoogframe
Het lijkt idd een al wat langer lopend zeer. De plek is ook een klassieker. Deze plek wordt op veel manieren belast en zwaarder dan dezelfde plek aan de linkerkant.
Bij eenvoudig lassen krijg je daar een bobbel. Die zit dicht bij het kleinste kransje. Daar moeten ze op letten. Evt. bijslijpen. Ik heb deze breuk 2x gehad, dwz mijn fietsen. De eerste keer, ergens in de jaren 80, laste een of andere Jopie het aan elkaar zonder de derailleur te verwijderen. Die was ook geraakt en de kabel was compleet gegrild... :twisted: maar de las met bobbel heeft het nog lang gehouden.
Of je fiets recht blijft is vooral te hopen als je verticale uitvalpatten hebt.
hoogframe schreef:
ma 29 jul, 2019 18:26
helaas, einde project want vandaag is het frame gebroken. de rechterpat is doormidden.
Ouch! Toch mazzel dat het niet met 60+ kmh gebeurde.

En weer een prima excuus om weer iets anders leuks van marktplaats een tweede leven te geven ook ;)
Kan je een terraliner ook zwaar belasten tijdens een vakantie.

Of is het staal anders dan van een koga randonneur.

Mario