Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heren of damesframe - Forum Wereldfietser

Heren of damesframe

Ik wil een nieuwe fiets aanschaffen via een fietsplan van mijn werk. Fiets zal gebruikt worden voor woonwerk verkeer (10 km per dag) en als ik het blijf volhouden dagtochtjes. Zonder bepakking en binnen Nederland.
Ik ben 180 en weeg ca 77 kg. 59 jaar oud.

Omdat ik vrij lang met een fiets doe (ik heb nu een batavus apache uit 1994) wil ik voorbereid zijn op de toekomst, en ik denk dus over een dames frame. Echt lage instap is een stapje te ver, maar trapezium frame is een optie.
Ik zal er de komende 15 jaar immers niet leniger op worden.

Ik heb daar een paar vragen over:
1) zijn de verschillen tussen een (bv) 56 cm heren frame en 56 cm dames frame groot. Ik lees dat de geometrie anders is, maar als ik al getallen vind zijn ze lastig te interpreteren. Ik praat dan natuurlijk wel over fietsen van hetzelfde merk en type.

2) Ik wil graag een beltdrive, en dus moet te een frame hebben wat open kan. Is er verschil in stevigheid tussen een heren frame en een mixed frame (gegeven mijn postuur en gebruik).
quote=wim59

> Omdat ... wil ik voorbereid zijn op de toekomst, en ik denk dus over een dames frame.
> Echt lage instap is een stapje te ver, maar trapezium frame is een optie.
> Ik zal er de komende 15 jaar immers niet leniger op worden.
Je zou dat wel moeten proberen of het echt uitmaakt. (Zelf geen ervaring)

> 1) zijn de verschillen tussen een (bv) 56 cm heren frame en 56 cm dames frame groot.
Nee, op zich niet. Maarrrrr... de verschillen merken kunnen forser zijn dan de verschillen dames-heren. Het ene model van een merk in de maat 56 kan anders zijn dan het andere model. De afmontage kan soms meer verschil maken dan de hele rest. Of er merken en modellen zijn waarbij de damesframes langer of korter (want daar gaat het gorf gezegd om) zijn dan de herenmodellen weet ik zelfs niet.
Kortom: je zult het per fiets moeten bekijken. Per slot van rekening is de vraag of de bovenbuis er recht in zit of schuin niet relevant voor de zit.

> Is er verschil in stevigheid tussen een heren frame en een mixed
> frame (gegeven mijn postuur en gebruik).

Ook hier geldt dat je slappe mixed frames hebt en stijve en je het dus per fiets moet bekijken. Je hebt niet vermeld hoeveel begage je meeneemt. Bij jouw gewicht zal 10 kilo bagage echt niet uitmaken, tenzij het een zeer matige fiets is. Meer dan 30 kilo wordt wel opletten. Daartussen is het grijze gebied.
Beste Wim,

Het mixed frame is nagenoeg even stijf als een heren frame, daarover hoef je je geen zorgen te maken te meer het beoogd gebruik geen extreme wereldreis is. Bovendien ben je bescheiden qua lengte en gewicht.

Over het algemeen is het verschil dat een vrouwen frame meestal een iets kortere bovenbuis lengte heeft en een hoger balhoofdhoogte. Dat maakt de fiets minder iets sportief. Overigens is dit natuurlijk per fabrikant en model anders.

Als je dit goed wilt ervaren raad ik aan om te gaan test fietsen op een fiets die serieus in aanmerking komt, maar dan op beide uitvoeringen.
Beagle Bikes Utrecht schreef:
za 27 jul, 2019 15:12
Het mixed frame is nagenoeg even stijf als een heren frame
Dat ‘nagenoeg’ is wel voor interpretatie vatbaar, ik heb hier een Koga Terraliner mixte voor vrouwlief staan en die vind ik niet heel strak, ik zou eerder voor een frame met aflopende bovenbuis kiezen maar wel voldoende ‘stack’ dan voor een mixte frame.
Iemand van 59 heeft niet meer die explosieve aanzet die een frame doet sidderen...

Misschien vind je hier en hier nog wat relevante punten.
Niet iedereen gebruikt dezelfde opstaptechniek. Bij sommige helpt een lagere bovenbuis wel, bij de techniek waarbij het rechterbeen van achter over het zadel zwaait niet.
math schreef:
za 27 jul, 2019 18:02
Iemand van 59 heeft niet meer die explosieve aanzet die een frame doet sidderen...
Shimmiën door een slap frame gebeurt meestal bij te veel bagage voor de fiets en komt vaker voor bij grote framematen maar heeft niets met aanzetten te maken.
De topic poster had het over een fiets voor dagtochten zonder bagage binnen Nederland.
math schreef:
za 27 jul, 2019 23:17
De topic poster had het over een fiets voor dagtochten zonder bagage binnen Nederland.
Kun je nagaan...
En desondanks heeft het niets met aanzetten te maken.