Additionally, paste this code immediately after the opening tag: santos prototype - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

santos prototype

Beste Senior2, Ik ben geen tegenstander iedereen moet vooral hypen en kopen wat hij wil. Daarbij ben ik ook niet gefrustreerd want ik ga vaak fietsen op mijn fiets en dat ontspant. :wink:
Mijn opmerking was niet specifiek op jouw reactie gericht, maar meer in het algemeen. En .... veel fietsplezier.
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 11 feb, 2019 08:48
Maar enfin misschien kies ik hier ook wel voor status namelijk de non-status. :wink:
Wat soms ook wel de "verheven" status wordt genoemd ;)
Fedor schreef:
ma 11 feb, 2019 09:42
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 11 feb, 2019 08:48
Maar enfin misschien kies ik hier ook wel voor status namelijk de non-status. :wink:
Wat soms ook wel de "verheven" status wordt genoemd ;)
Gossie, vind je? Wie is dan verheven ten opzichte van wie en wie vindt dat dan allemaal? :lol:
Jonge jonge kom laten we gewoon gaan fietsen. En daarover mooie reisverslagen plaatsen hier. :wink:

Senior2 schreef:
ma 11 feb, 2019 09:33
Mijn opmerking was niet specifiek op jouw reactie gericht, maar meer in het algemeen. En .... veel fietsplezier.


Dank je! Jij ook :P
Het is toch helemaal niet ongewoon om een gebruiksvoorwerp bij zijn merk- of modelnaam te noemen? We zeggen toch ook Singer (naaimachine), garmin (gps), Pleyel (piano), Bic (kogelpen), Nikon (camera), Lowa (schoenen), Ortlieb (tassen), KewLox (kasten), Cola (drankje), Rohloff (naaf), Kindle (e-reader),...
nicolevelo schreef:
ma 11 feb, 2019 10:28
Het is toch helemaal niet ongewoon om een gebruiksvoorwerp bij zijn merk- of modelnaam te noemen? We zeggen toch ook Singer (naaimachine), garmin (gps), Pleyel (piano), Bic (kogelpen), Nikon (camera), Lowa (schoenen), Ortlieb (tassen), KewLox (kasten), Cola (drankje), Rohloff (naaf), Kindle (e-reader),...

Nee hoor. Onze naaimachine, we zouden het merk niet weten, een pen is een pen (al hij het maar schrijft), een gps is een gps een fototoestel is een fototoestel (als ze maar werken tegen de gewenste functionaliteit), cola ok die dan wel maar dat drinken we nooit, ereader is gewoon ereader (hij moet gewoon aan met een boek erop), KewLox met twee hoofdletters-watte? , fietstassen zijn fietstassen en schoenen zijn schoenen in ons huis. :wink:

Maar goed volgens mij is er al geconstateerd dat daarin verschillen bestaan per huis. :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 11 feb, 2019 10:42
nicolevelo schreef:
ma 11 feb, 2019 10:28
Het is toch helemaal niet ongewoon om een gebruiksvoorwerp bij zijn merk- of modelnaam te noemen? We zeggen toch ook Singer (naaimachine), garmin (gps), Pleyel (piano), Bic (kogelpen), Nikon (camera), Lowa (schoenen), Ortlieb (tassen), KewLox (kasten), Cola (drankje), Rohloff (naaf), Kindle (e-reader),...

Nee hoor. Onze naaimachine, we zouden het merk niet weten, een pen is een pen (al hij het maar schrijft), een gps is een gps een fototoestel is een fototoestel (als ze maar werken tegen de gewenste functionaliteit), cola ok die dan wel maar dat drinken we nooit, ereader is gewoon ereader (hij moet gewoon aan met een boek erop), KewLox met twee hoofdletters-watte? , fietstassen zijn fietstassen en schoenen zijn schoenen in ons huis. :wink:

Maar goed volgens mij is er al geconstateerd dat daarin verschillen bestaan per huis. :wink:
Inderdaad, Mens, ieder zijn pleziertje. :-).
PS Excuus, het moest KEWLOX zijn (6 hoofdletters)
@Robbert, thanks voor je uitleg.

Verbazing wekkend dat een vraag hier altijd uitloopt op een discussie, ik zag heel snel ergens een plaatje voorbij komen van een fiets die mij aanspreekt. Toevallig een Santos. Tja prototype en ik was nieuwsgierig. en dan wil je ergens je vraag kwijt kunnen, zie hier het forum een uitgelezen iets om een vraag te stellen toch?.

En ben ik of een ander dan meteen maar merk geil? ik rij nu een VSF en die gaat ergens dit jaar of volgend jaar vervangen worden. en ik weet niet of de vervanger een Santos, IDWORX, Tout Terrain of wat dan ook wordt.

Wat ik wel weet is dat het de som van verschillende onderdelen wordt, zoals dus de Rohloff (jaja een merk) naaf, al die wensen bij elkaar bepalen welke fietsen er getest worden en uiteindelijk wordt er een beslissing gemaakt. Klopt ik ga heel veel geld uitgeven aan een fiets (daar heb ik dan ook jaren voor gespaard). En ik zal daar dan ook heel erg blij mee en trots op zijn dat ik z'n mooi stukje techniek mag bezitten en er op mag fietsen. En dan zal ik best wel eens roepen dat ik op mijn "santos"of wat dan ook van a naar b fiets. Neem mij niet kwalijk, ik ben er gewoon blij mee.

Kan dan nu alstublieft de hele merken discussie gestopt worden en weer ontopic verder gegaan worden.

Hendrik
Iemand op de Fiets_ en wandelbeurs misschien nog een foto gemaakt van dit prototype?
En de naam is bekend het is een Travelmaster 2+ geworden, heb er nu een foto (sorry foto's plaatsen is niet mijn sterkste punt) van gezien. op facebook en ik vind het wel wat hebben. Zou ook best als alternatief voor de racelite kunnen. Vindt het een mooie fiets. nu hopen dat hij snel op de website staat.
Beste lezers van dit Topic,

Eind juni hebben we "officieel" een nieuw model gelanceerd, de Travelmaster 2+. Deze datum kwam zo uit omdat toen de frames binnen kwamen van onze framebouwer. De 2+ is een doorontwikkeling van de Travelmaster 2.8 met meer ruimte voor iets bredere banden. Wij vinden 50mm, maar anderen zouden misschien meer vinden. Dat ligt er aan hoeveel ruimte tussen band en spatbord er nodig is. En dat is weer afhankelijk van de omstandigheden waar je rijdt. (jeetje, wordt wel moeilijk zo om ueberhaubt nog iets op te schrijven, ook al heb je de beste bedoelingen met wat je opschrijft). Verder heeft het frame de mogelijkheid voor schijfremmen of velgremmen, een mooie (ik weet, dat is persoonlijk) rechte voorvork en een flexibele kabelgeleiding.
Een sportieve klassieker, beetje van de 2.8 en een beetje nieuw; sportief, slanker, lichter. Doet mij een beetje denken aan de racerondonneur van vroeger.

We hebben de frames inmiddels binnen en de eerste fietsen zijn in productie genomen. Ik verwacht dat we eind augustus of begin september zo ver zijn dat we van de 2+ elke maat als testfiets bij ons op de zaak hebben staan en dat een deel van de Santos dealers ook een testfiets hebben staan. Als je interesse hebt kun je dan zelf ervaren of je het een fijne fiets vindt.
En ben je bij ons op de zaak, dan kun je mij gelijk laten weten wat je vindt dat we kunnen verbeteren, veranderen of ontwikkelen. Je bent van harte welkom.
O ja, vanwege de vakanties van een aantal collega's zit de showroom sneller vol, eind augustus is iedereen er weer en hebben we meer collega's die in de showroom kunnen mee helpen.
Ik wens jullie allemaal een fijne vakantie en wie weet tot ziens!
Groet,
Robbert
Santos Bikes
Toevallig beland ik weer eens op het forum van de wereldfietser.
Kijk er eigenlijk nooit meer op vanwege de te vele negatieve reacties van veel mensen.
Doet me denken aan vele jaren geleden, toen ik eens wat anders wilde na onze Gazelle Medeo trekking, waar wij onze eerste fietsvakantie's mee reden.
Ik wilde toen graag een Koga en was me aan het oriënteren op dit forum. Viel me toen op dat Koga de gebeten hond hier op het forum was. Nu hoor je er niets meer over en wordt de hetze verplaatst naar Idworx en Santos.
Na twee Koga's gehad te hebben nu gevallen voor een Santos Travelmaster 3+.
Waarom? Vind het een mooie fiets en voor mij rijdt hij geweldig.
Daarbij komt nog eens dat Santos een geweldige service heeft en Robbert en zijn team de fietsen blijven door ontwikkelen en perfectioneren. Ben blij dat er nog zo'n betrokken fabrikanten zijn.
Ga zo door Robbert en team.
Mensen, gun een ieder zijn fiets en blijf eens positief. Kritisch zijn is niets mis mee
Maar dan wel graag opbouwend.
Japio schreef:
di 30 jul, 2019 15:53
Toevallig beland ik weer eens op het forum van de wereldfietser. Kijk er eigenlijk nooit meer op vanwege de te vele negatieve reacties van veel mensen ... Viel me toen op dat Koga de gebeten hond hier op het forum was. Nu hoor je er niets meer over en wordt de hetze verplaatst naar Idworx en Santos ... Mensen, gun een ieder zijn fiets en blijf eens positief ...
Welkom terug! Maar waarom stook je als positief ingesteld persoon iets op dat al een half jaar niet meer speelt?
Japio schreef:......wordt de hetze verplaatst naar Idworx en Santos.
Waar doel je op? :)
Je moet maar zo denken: All bikes are equal, but some bikes are more equal than others.
Robbert Rutgrink schreef:
wo 24 jul, 2019 14:41
Wij vinden 50mm, maar anderen zouden misschien meer vinden. Dat ligt er aan hoeveel ruimte tussen band en spatbord er nodig is. En dat is weer afhankelijk van de omstandigheden waar je rijdt.
.........
dan kun je mij gelijk laten weten wat je vindt dat we kunnen verbeteren, veranderen of ontwikkelen.
Ik vind dat een framebouwer duidelijk moet aangeven met welke banden de fiets het beste fietst.
Omdat de dikte van de band heel erg bepalend is voor de rijeigenschappen.

Anderzijds is het erg aantrekkelijk om je banden te kunnen afstemmen op het terrein.
Laatst zag ik dat een gravelbike van Cervelo voor dat doel was uitgerust met een voorvork met aanpasbare dropouts.
Ik weet dat een gravelbike is bedoeld voor een andere tak van sport, maar toch vind ik het een aantrekkelijke eigenschap van deze fiets.
Afbeelding
https://racefietsblog.nl/de-nieuwe-cerv ... -gravelen/
Als ze een foto zo donker maken is er meestal iets lelijks dat we niet mogen zien.
De construcite ziet er best wel rommelig uit.
Afbeelding
tndmbkr schreef:
wo 31 jul, 2019 10:37

Ik vind dat een framebouwer duidelijk moet aangeven met welke banden de fiets het beste fietst.
Omdat de dikte van de band heel erg bepalend is voor de rijeigenschappen.
Ik niet, want wat voor de één "het beste" (wat is dat eigenlijk? Snelst? Meest comfortabel? Minste slijtage?) kan voor een ander dat juist niet zijn. Daarom kan ik het waarderen als een een fabrikant juist bij de feiten blijft. "Deze maat past zeker nog met spatborden, deze maat kan nog net zonder spatborden, en wij hebben hem geprobeerd met deze en deze maat op die en die druk, maar dat ging eigenlijk niet meer".

Anders gaan er geheid mensen miepen over dat juist die band die de fabrikant aanraadt, het slechtste idee ooit is.
Misschien doelde tndmbkr meer op rijeigenschappen als bochten en sturen.

No iets: Ik weet van mijn T400 dat wanneer je er dunnere banden dan 40 mm op legt de bodemvrijheid zo ver afneemt dat je met de pedalen de brond wel erg snel raakt in de bocht.
Met heel dikke banden wordt ook de zit hoger.
Dus ergens is er wel een basisbanddikte waar de ontwerper van uit is gegaan.
Leon schreef:
wo 31 jul, 2019 15:23
Misschien doelde tndmbkr meer op rijeigenschappen als bochten en sturen.
Precies , dat bedoelde ik.
De stabiliteit van de fiets en het gedrag in de bochten worden in sterke mate bepaald door de wheelflop.
De wheelflop treed op zodra je het stuur draait. Dan zakt de balhoofdsbuis van de fiets een paar mm.
Meer dan 20 mm is niet prettig.
En minder dan 10 mm is ook niet prettig

Stel de balhoofdhoek is 73 grd, en de vorksprong is 45 mm, dan geeft een band met een diameter van 650 mm een wheelflop = 15 mm
Als je dan op diezelfde fiets een band monteert met een diameter van 750 mm, wordt de wheelflop = 19 mm
Ik heb ervaren dat het verschil tussen 15 en 19 mm een wereld van verschil is.

Als de fiets is voorzien van een voorvork met een verstelbare dropout kan je de wheelflop op de waarde houden die de ontwerper van de fiets voor ogen had, op het moment dat je dikkere/dunnere banden gaat monteren.

Wheel flop defined