Additionally, paste this code immediately after the opening tag: overstap van randonneur naar racefiets - Forum Wereldfietser

overstap van randonneur naar racefiets

ik rij momenteel voor alles wat geen dagdagelijkse boodschappen zijn en dus verder dan 4km op een net upgegrade randonneur.
Volstaat prima als "lastdier" om met bagage rond te trekken en met een vernieuwde 3 x 9 XT-groep schakelt die nu wel superscherp en wat sneller

28inch dubbelkamervelgen
dubbele suspensie, alu frame
voor: 48-36-26 tanden
achter: 11-13-15-17-20-23-26-30-34 tanden
huidige fietsgewicht: 21,0 kg
Mijn gewicht is 62, ouderdom 48, lengte 181cm, beenlengte 88.


Alleen weegt die dus 21kg en dat voel ik: zowel in kruissnelheid, max.snelheid als maximale lengte van mijn ritten. EN WIL ER DUS EEN RACEFIETS BIJ
omdat ik liefst niet in vlakkeland ga fietsen, ben ik er wel achter dat ik best cassette 11-30 of 11-32 kies.

NU KOMT DE GROTE VRAAG : WELKE KETTINGWIELEN VOORAAN ?

Op de zware randonneur zonder bagage rij ik plat meestal een verzet 36-20,
maar heb geen idee in welk VERZET zich dat ECHT IN REALITEIT VERTAALT OP KOERSFIETS die 11 tot 13kg lichter is en veeeel aerodynamischer en ook dunnnnere banden op beeeeetere wielen...

IEMAND VAN JULLIE DIE NAAST RACEFIETS OOK OP RANDONNEUR=TREKFIETS=HYBRIDE rijdt/reed en weet welke kettingwielen ik nodig heb? Moet ik een compact 50-34 afschrijven ten voordele van een triple of kan ik echt een veel zwaarder verzet draaien bij overstap naar racefiets???
Ik heb redleijk wat racefiets/singlespeed in nl gefeits op racefietsen 42/16 reed toen prima. het hangt ook af van je condititie dikke benen, en nog zo wat. en klimbenen zijn weer heel anders. ik zou die tripple er lekker op zetten. de kans dat 48 11 echt te klein is...
Als je 2/3x9 gaat rijden, er is voor 9 speed nog een 14-25 cassette te koop, mooie kleine stapjes 8)
Op mijn racefiets heb ik vooraan 50/34 en achter wissel ik tussen een zgn. juniorenverzet (voor vlak en milde heuvels; cassette met kleine stapjes) en een bergverzet (tot 32t). Ik ben geen sterke fietser en kom met 34 voor/32 achter overal wel boven. Mét (lichte) bepakking is een ander verhaal, en zou ik vóór 46/30 monteren.

Oja, mijn vorige racefiets was een triple, maar ik ben erg blij met de compact. Heerlijk simpel: één voorblad voor vlak en afdalen, en de ander voor klimmen.
Eensch met Willem, 46-30 is een mooie crankset.
ik zou dezelfde opbouw blijven gebruiken (ik heb nu net zo'n fiets als jij en gebruik die vooral als sportfiets en het gewicht doet er niet zo toe, gezien wat ik zelf weeg... )
met daarbij: - een kleiner buitenblad. 44 tanden of zo ipv 48. dan kun je veel op dit buitenblad rijden (50 als buitenblad vind ik zwaar, maar het is ook wat je gewend bent en met achter combineert)
- zoals Shadow aangeeft een 14-25 cassette. lekker kleine stapjes tussen de verzetten en zowel zwaar als licht genoeg.
met 26-25 kom ik gisteren op een haarspeldbochten-helling met stukken van 10% net fietsend boven (met één tas vol met boodschappen, 100kg fietser en richting de 20 kg fiets). al 'racefietsend' moet dat iets vlotter lukken.
- en lekker met 3x9 of 3x8 blijven rijden: werkt gewoon goed en is nog te betalen. (je kunt er wel iets met 10-speed of meer opzetten en dan als kleinste achter een 11 die je nooit gebruikt, maar ja, wat heb je daar aan... die 11 zou bij mij pas zin hebben als je voor een 40-28 of zo van een mtb monteert. ik ben meer van de niet zo zware verzetten :D )
46-30 kan ook heel goed met je huidige cassette.
groet! hoogframe
yogi0032 schreef:
di 23 jul, 2019 02:33
Op de zware randonneur zonder bagage rij ik plat meestal een verzet 36-20,
Dat zegt niet zoveel als je er niet bij vermeldt hoe hard je dan fietst en of dat al hard voor je is. Interessanter zou zijn om te weten hoe snel je met de zware fiets een helling van bekend percentage op fietst met een inspanningsniveau dat je straks op de wielrenfiets ook gaat gebruiken. Samen met wat gewichtsgegevens zou je dan je beschikbare vermogen uit kunnen rekenen zodat dat te vertalen is naar een wielrensituatie.
Je noodzakelijke verzet in heuvelgebieden wordt namelijk voornamelijk bepaald door de steilste heuvels die je nog fietsend op wilt geraken.

GPS-track zijn nog handiger.
Zo kan ik zelf uit mijn gps-tracks vrij strak opmaken wat mijn klimsnelheid is in hoogtemeters per uur (ik woon in een gebied met heuvels). Die blijkt grappig genoeg best wel onafhankelijk van de hellingsgraad. Het vermogen dat ik binnen mijn motivatie :D beschikbaar heb blijkt een tamelijk vaststaand gegeven.
@Willem.m, @Shadow,
een 46-30 crankset lijkt idd het ei van colombus... weet je ook van welk merk in welke kwaliteit dit te krijgen is??? ik kon het daarnet niet op de site van bikester vinden.
goedkoop zal het wel niet zijn. en voor een eerste racefiets is mijn budget voorlopig tot tweedehandsfietsen veroordeeld...

de keuze is tussen 2 heel interessant geprijsde in eigen stad: een 3x9 (400€) en een 2x10 (500€) carbon + extra wielen. allebei met weinig km.

ermee test-rijden of er een huren voor een dag zou me niet voorthelpen, want overstap vraagt gewenning van zowel klikpedalen als zithouding als anders schakelen.
daarom dat ik hier raad vraag aan de hand van huidig verzet op een +-12kg zwaardere niet-aerodynamische fiets met zwaarder lopende wielen.
Mensen die zowel op racefiets als randonneur/trekkingfiets rijden weten dit wel hoe hun platte-weg-verzet is op allebei....
Ik zou gaan voor twee voorbladen. Mocht je een 2x11 tegenkomen, dan heb je nét een extra verzet. Als je voor Shimano gaat, is 105 voldoende.

Neem geen carbon wielen. Buiten het frame is carbon alleen voor de grammenjagers (en dus overkill).

Zaken als een stuur, zadel en zelfs wielen zijn goed te vervangen.

Als je een fiets gaat kopen, controleer dan goed op evt beschadigingen in frame en wielen. Bij een breuk in het frame: niet kopen. Bij een slag in een wiel (te herstellen): afdingen.

Rij een proefrondje, en daal met hoge snelheid af. Gaat de fiets zwabberen? Niet kopen. Doen de remmen het niet? Dan kun je het niet navertellen.

Ik heb zelf geen ervaring met het vervangen van 50/34 door 46/30 voorbladen. Bij mijn racefiets is het nokje te hoog om daarvoor de voorderrie lager te krijgen. Dus ik heb de oplossing in een bergcassette gezocht.
yogi0032 schreef:
di 23 jul, 2019 12:41
@Willem.m, @Shadow,
een 46-30 crankset lijkt idd het ei van colombus... weet je ook van welk erk in welke kwaliteit dit te krijgen is??? ik kon het daarnet niet op de site van bikester vinden.
Bikester is niet de enige winkel. De eerste die betaalbare supercompacts maakt is FSA, ca. €70,- excl trapas. De kwaliteit lijkt niet erg super, dat wel. Uiteraard zijn deze combinaties ook met de nodige vindingrijkheid zelf te bouwen. Zie hiervoor onderstaande link. Ik heb deze cranks al in 2008 gecreëerd. Kennelijk kun je lang gelijk hebben, maar het pas veel later krijgen.... :lol:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... c=0;page=7
sjefke schreef:
di 23 jul, 2019 14:11
yogi0032 schreef:
di 23 jul, 2019 12:41
@Willem.m, @Shadow,
een 46-30 crankset lijkt idd het ei van colombus... weet je ook van welk erk in welke kwaliteit dit te krijgen is??? ik kon het daarnet niet op de site van bikester vinden.
Bikester is niet de enige winkel. De eerste die betaalbare supercompacts maakt is FSA, ca. €70,- excl trapas. De kwaliteit lijkt niet erg super, dat wel. Uiteraard zijn deze combinaties ook met de nodige vindingrijkheid zelf te bouwen. Zie hiervoor onderstaande link. Ik heb deze cranks al in 2008 gecreëerd. Kennelijk kun je lang gelijk hebben, maar het pas veel later krijgen.... :lol:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... c=0;page=7
losse voorbladen kopen is ook een optie... en goedkoper dan de hele crankset te vernieuwen. en dan vind ik ze wel van Shimano in verschillende kwaliteiten (o.a Ultegra zoals de fiets die ik op het oog heb, en zelfs Dura-ace 8) )
Als je geluk hebt vind je nog wel een 46t buitenblad van Shimano Ultegra, maar een 30t is niet te realiseren op een dubbele crank, behalve met de speciale set (peperduur) van Absoluteblack.
Met wat vijlwerk past op een mtb crank met 104mm boutcirkel een 30t blad van Extralite (I). Een korte trapas gebruiken, bij voorkeur 103mm, anders erg grote kettinglijn. Ook al niet goedkoop. En dan dus te combineren met 46t buitenblad van TA. Eigen ervaring.
yogi0032 schreef:
di 23 jul, 2019 02:33
Op de zware randonneur zonder bagage rij ik plat meestal een verzet 36-20,
maar heb geen idee in welk VERZET zich dat ECHT IN REALITEIT VERTAALT OP KOERSFIETS die 11 tot 13kg lichter is en veeeel aerodynamischer en ook dunnnnere banden op beeeeetere wielen...
Grof gezegd zou ik in een optimistische bui zeggen dat 36-20 dan 40-20 wordt, of 36-18 of iets in dezelfde verhouding.

Je kunt jouw situatie wel vergelijken met een wildvreemde die ook een onbekende randonneur/trekkingfiets heeft en een onbekende wielrenfiets, maar veel heb je daar niet aan want je hebt geen idee van de fietsgewoonten van diegene en ook niet van de precieze uitrustingen van beide fietsen en al helemaal niet van de afstelling van die fietsen. Iets wat zeker veel meer invloed heeft dan het fietstype op de vlakke weg is de afstelling: een diepe zit maakt je al snel een stuk aerodymanischer. Wat ook uit kan maken is dat je op een echte wielrenfiets de neiging zult hebben om strakkere en dus aerodynamischere kleding aan te trekken. Op de vlakke weg maakt dat meer uit dan een paar kilo extra gewicht.

Ik wel wel in het verleden eens wielrenbandjes op één van mijn fietsen gezet (de fiets had smalle velgen, 13mm inwendig) waardoor ik op dat moment aan jouw voorwaarde voldeed: één tamelijk wielrenachtige fiets en één vakantiefiets. De zit was daarbij iedentiek, maar wel met recte sturen. De wielrenachtige fiets was niet bijzonder licht. Het snelheidsverschil viel me bar tegen. Het was hooguit één tandje op een achterkransje. Ik heb de wielrenbandjes er snel afgehaald omdat het comfort, samen met het stijve frame van die fiets, ver te zoeken was en mijn zin in het fietsen door deze boneshaker verging. Dat sommige fietspaden op mijn routes er soms zo uitzien deed de rest:
Afbeelding
yogi0032 schreef:
di 23 jul, 2019 12:41
@Willem.m, @Shadow,
een 46-30 crankset lijkt idd het ei van colombus... weet je ook van welk merk in welke kwaliteit dit te krijgen is??? ik kon het daarnet niet op de site van bikester vinden.
goedkoop zal het wel niet zijn. en voor een eerste racefiets is mijn budget voorlopig tot tweedehandsfietsen veroordeeld...

de keuze is tussen 2 heel interessant geprijsde in eigen stad: een 3x9 (400€) en een 2x10 (500€) carbon + extra wielen. allebei met weinig km.

ermee test-rijden of er een huren voor een dag zou me niet voorthelpen, want overstap vraagt gewenning van zowel klikpedalen als zithouding als anders schakelen.
daarom dat ik hier raad vraag aan de hand van huidig verzet op een +-12kg zwaardere niet-aerodynamische fiets met zwaarder lopende wielen.
Mensen die zowel op racefiets als randonneur/trekkingfiets rijden weten dit wel hoe hun platte-weg-verzet is op allebei....
Bij bike24 kun je die van FSA vinden;

https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... =90;page=2

Zijn gewoon goed, vervangingsbladen niet al te duur ook. Wel aluminium dus slijt sneller.
Het binnenblad van FSA Tempo Supercompact is van staal. Daarom niet al te duur.
TS heeft op een ander forum dezelfde vraag gesteld en ook deze suggestie gekregen.
Klopt, overheen gelezen :shock:
Als je dat buitenblad nou ook in staal zou kunnen krijgen...
Shadow schreef:
di 23 jul, 2019 17:52
Wel aluminium dus slijt sneller.
Dat is dan niet omdát het aluminium is maar omdat het mindere kwaliteit is. Ik heb al een aantal malen vastgesteld dat sommige goedkope stalen bladen sneller slijten dan sommige duurdere aluminiumbladen.
Wat goedkoop en wat duurkoop is, is daarom niet zo eenvoudig. De duurdere bladen zijn nota bene meestal van aluminium en de goedkope van staal....
Het meest slijtvaste spul wat ik ooit had was de 42-52 op mijn eerste semiracefiets. Die waren na 50000 km nog goed en smeren, dat deed ik soms wel eens. De rest van de fiets was wel totaal gaar.
Leon schreef:
di 23 jul, 2019 18:39
Dat is dan niet omdát het aluminium is maar omdat het mindere kwaliteit is. Ik heb al een aantal malen vastgesteld dat sommige goedkope stalen bladen sneller slijten dan sommige duurdere aluminiumbladen.
Wat goedkoop en wat duurkoop is, is daarom niet zo eenvoudig. De duurdere bladen zijn nota bene meestal van aluminium en de goedkope van staal....
Ik ben het lang niet altijd met je eens, maar dit is helemaal correct!
Mja pisbakkenstaal slijt sneller als 7075T6 dat snap ik ook wel, maar het frustrerende is dat er bijna geen goeie slijtvaste stalen bladen meer gemaakt worden.