Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos lite rack of soortgelijk - Forum Wereldfietser

Santos lite rack of soortgelijk

Hoi

Is er iemand op de hoogte of een santos lite rack los te koop is ( of iets soortgelijks)?

Ik ben best een goede googelaar maar vind er niets over terug. Als iemand irts soortgelijks heeft liggen hoor ik het ook graag.

Ik ben van plan mijn reisfiets wat gewicht te laten verliezen en vermits ik toekom met stuurrol en frontrollers achter is een standaars tubus rack om 40kg mee te torsen wat overkill.

Ik hoor het graag wat de opties zijn.

Mvg
Heb ik helaas niet voor je maar wellicht heb je wel wat aan deze: https://www.tubus.com/en/products/rear- ... a-classic/. Is toch bijna 300 gram lichter, max 25 kilo bagage. Voor ons meeeeer dan genoeg.
Een Santos Lite Rack wordt lager gemonteerd dan de meeste bagagedragers, en daarom zul je bij veel andere merken met klemmen moeten gaan werken om de buis om 'm te kunnen monteren.

Heb er ook wel eens naar gekeken, en uiteindelijk ook bij een Tubus Vega en een bikepacking setup uitgekomen.
Informeer eens bij een Santos dealer. Mij werd daar onlangs verteld dat (via een dealer) alle onderdelen los te bestellen zijn. Op internet vind je hier inderdaad niets over.
Jurr schreef:
ma 22 jul, 2019 12:28
Een Santos Lite Rack wordt lager gemonteerd dan de meeste bagagedragers, en daarom zul je bij veel andere merken met klemmen moeten gaan werken om de buis om 'm te kunnen monteren.

Heb er ook wel eens naar gekeken, en uiteindelijk ook bij een Tubus Vega en een bikepacking setup uitgekomen.
Hoe bedoel je lager gemonteerd?

Heb ik het goed dat je bedoelt dat er eigenlijk geen oogjes voor zijn op een niet santos? Zou wel eens kunnen kloppen..

De vega heb ok ook al gezien maar ik vind de looks van dat santos rekje wel cool. Valt niet eens op dat het een rekje is..
d415a4_d4505dfa0d894cb48609d62039d2a0f6~mv2.jpg
De bevestiging van de lite rack zit op de schuine achtervork. Dat heeft niet elke fiets. Is ook alleen bedoeld voor licht gewicht. Als je geen frame hebt waar die oogjes zitten dan heeft het weinig zin om dit rackje te kopen.
https://www.lismarq.com/post/wielrennen ... rife-dag-4
Jurr schreef:
ma 22 jul, 2019 12:28
Een Santos Lite Rack wordt lager gemonteerd dan de meeste bagagedragers, en daarom zul je bij veel andere merken met klemmen moeten gaan werken om de buis om 'm te kunnen monteren.

Heb er ook wel eens naar gekeken, en uiteindelijk ook bij een Tubus Vega en een bikepacking setup uitgekomen.
Heb je meer info over die klemmen? Of weet van een soortgelijk rekje?
Velooms schreef:
ma 22 jul, 2019 14:12
Heb je meer info over die klemmen? Of weet van een soortgelijk rekje?
https://www.tubus.com/en/products/acces ... clamp-set/

Bij een stalen frame zou je er nog wat nokjes op kunnen laten zetten, als je misschien nog wat meer aanpassingen aan je frame wenst. Kun je daarna ook gelijk een nieuwe kleur kiezen ;)
Velooms schreef:
ma 22 jul, 2019 13:58

Hoe bedoel je lager gemonteerd?
Afbeelding

Hier zie je hoeveel lager het rek gemonteerd wordt ten opzichte van een normale bagagedrager. Het montagepunt zit ter hoogte van de velgrem nokken.
Velooms schreef:
ma 22 jul, 2019 13:58

Heb ik het goed dat je bedoelt dat er eigenlijk geen oogjes voor zijn op een niet santos? Zou wel eens kunnen kloppen..
Heb het wel eens gezien op een niet-Santos, maar dat zou ook een custom frame geweest kunnen zijn.

Ook komt men met een Lite Rack XL:
Afbeelding

Te zien op de pagina van de nieuwe Travelmaster 2+

https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... ter-2-plus
Jurr schreef:
ma 22 jul, 2019 14:22
Velooms schreef:
ma 22 jul, 2019 14:12
Heb je meer info over die klemmen? Of weet van een soortgelijk rekje?
https://www.tubus.com/en/products/acces ... clamp-set/

Bij een stalen frame zou je er nog wat nokjes op kunnen laten zetten, als je misschien nog wat meer aanpassingen aan je frame wenst. Kun je daarna ook gelijk een nieuwe kleur kiezen ;)
Mn frame is eergisteren domweg met bagage op een steen gevallen, beetje gedeukt en de spreekwoordelijke druppel qua lakschade is gevallen. Ben me al aan het inlezen over poedercoaten :) . Het is het moment voor dat nokje misschien, hoewel mn frame (genesis day one 10) misschien wel wat zwaar en goedkoop is om er al teveel geld,, nokjes en coating tegenaan te gooien :)

Ik heb de fiets gekocht via het forum hier. Voornamelijk omwille van de rohloff en de son dynamo. De vorige eigenaar vond hem een tikkeltje te zwaar en ondertussen ik ook. Voor reizen zoals ik 'em (de vorige eigenaar dacht dat het een' haar' was :)) gebruik is hij prima maar om mijn alleskunnerfiets te worden, is er werk aan :). Zou fijn zijn als ik mn diverge zou kunnen wegdoen en deze kunnen op- en afmonteren naargelang woon-werk-, audax- en lichte vakantiefiets. Niet zeker of dat kan. Maar dat rekje lijkt wel een stapje in de goede richting..

Misschien maar eens een heel nieuw draadje voor opstarten

Bijlagen

Velooms schreef:
ma 22 jul, 2019 14:38
Mn frame is eergisteren domweg met bagage op een steen gevallen, beetje gedeukt en de spreekwoordelijke druppel qua lakschade is gevallen. Ben me al aan het inlezen over poedercoaten :) . Het is het moment voor dat nokje misschien, hoewel mn frame (genesis day one 10) misschien wel wat zwaar en goedkoop is om er al teveel geld,, nokjes en coating tegenaan te gooien :)
Als je er verder tevreden over bent, waarom niet? Informeer eens bij een lokale framebouwer. Je zou 'm zelfs nog plaatselijk kunnen spuiten als je de nieuwigheid er al af hebt met je huidige beschadigingen. De volgende reis levert weer nieuwe battle scars op. Mooi verhaal erbij en verder fietsen ;)

Misschien heb je nog wel wat andere nokken nodig voor de combinatie van frame met Rohloff? Bidonhouder nokken onder de onderbuis? S&S couplers? Bidonhouder nokken op je voorvork? Ik denk maar even hardop ;)

Ligt er overigens ook aan wat voor deuk er op welke plek nu inzit.
Inderdaad, santos heeft naast zijn klassieke Travel Rack XL van 950 gr, en het door Marco getoonde Lite Rack van 290gr, nu ook het nieuwe Lite Rack XL van 390gr. Meer uitleg vind je op https://www.youtube.com/watch?v=78wm0c-70WE

Ik heb me enkele weken geleden dit recente Lite Rack XL extra aangeschaft, om naargelang de omstandigheden wel of niet het extra drager gewicht mee te sleuren. Mijn keuze viel op deze en niet op de nog lichtere Lite Rack, omdat ik vooral het son achterlicht wou aansluiten op het rack. Dat deze ook prima werkt met grote tassen is mooi meegenomen.

Werkt dus prima, maar inderdaad bevestigingspunt is iets lager zoals je ziet op bijgevoegde fotos, (zelfde fiets, andere drager). Dat wordt dus mogelijks een issue als je dit nokje niet hebt op de juiste hoogte.

Elk rekje kun je steeds bij elke santos dealer nabestellen.

Bijlagen

Op de Race Lite Past het Literack XL van Santos ook prima.

Santos adviseert wel met klem om maar max 10 kg per zijde mee te nemen maar dat is niet zo’n probleem. Ik had vaak boodschappen mee en de Ortlieb tassen liepen dan geregeld achter onderin in tegen mijn spaken.

Super irritant.

Daar hoef ik nu niet meer voor te vrezen sterker nog de tassen kunnen nu nog wat verder weg van de benenwagen worden gehangen naar achteren waardoor schuin hangen van de Ortlieb tassen ook overbodig is geworden.

Geen miskoop dus blij met de drager.

Bijlagen

Netjes hoor!

Lijkt het zo of zitten de buizen om de tassen aan op te hangen niet helemaal horizontaal? Mocht dat zo zijn, zou het andere onderste bevestigingspunt net boven de huidige misschien naar een meer horizontale bevestiging kunnen leiden?
Jurr schreef:
za 11 jul, 2020 20:27
Lijkt het zo of zitten de buizen om de tassen aan op te hangen niet helemaal horizontaal?
Lijkt er idd op. Verder ziet het er wel "clean" uit alleen is er wel heel veel vrije ruimte voor de tassen (kunnen naar links en rechts schuiven) of je moet ze zoals hier achteraan met de beugeltjes dicht naast elkaar hangen (ik heb ze zelf liever zo breed mogelijk).