Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring met biba volgespoten met latex? - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring met biba volgespoten met latex?

We zijn net terug van onze eerste tour ( Mozartradweg)met onze Cube Kathmandu Pro E-bikes. Het is ons geweldig bevallen en het smaakt naar meer.
Maar...
Ik ben zelf nogal zwaar , maar heb gedurende de eerste 2000 km geen lekke band gehad , terwijl we ook veel onverhard hebben gereden hier in het zuiden.
Tijdens onze tour heb ik 3 maal een lekke achterband gehad , en alle 3 na een onverhard pad. De biba loopt dan rustig leeg maar er is niet meer mee te fietsen. Het vreemde is dat ik geen lek kan vinden..?
Bij mijn bezoek aan mijn lokale fietsenmaker opperde hij om de achterband te gaan vullen met latexvloeistof.
Wie heeft hier ervaring mee? Biba is 28".
Ps: ik zit niet te wachten op " opvoedkundige of sarcastische "opmerkingen.
Ik heb ervaring met tubeless, want dat is denk ik wat je bedoelt. Ik rijd tubeless op de mountainbike, zodat ik op lage druk kan rijden. Voor tubeless rijden heb je luchtdichte velgen en tubeless-ready banden nodig. En wat latex.

Zie hier voor wat uitleg: https://blog.vaneycksport.com/nl/een-tu ... om-en-hoe/.

De vraag is of tubeless de oplossing voor je probleem is. Ik rijd zelf nooit lek. Nou goed dan: één keer, in 20 jaar fietsvakanties. Kwestie van de juiste banden monteren, en tijdig vervangen. Heel soms zijn zelfs de beste banden niet bestand tegen bepaalde doorns, misschien had jij daar last van. Of je had de banden te zacht (voor het onverharde fietsen) en kreeg een stootlek. Om die redenen zou ik geen tubeless overwegen voor een vakantiefiets.
willem.m schreef:
zo 21 jul, 2019 20:23
Ik heb ervaring met tubeless, want dat is denk ik wat je bedoelt.
Ik denk dat de vraagsteller met de vraag "wie heeft ervaring met biba volgespoten met latex?" bedoelt wie er ervaring heeft met antilekvloeistof in een binnenband, dus niet met tubeless rijden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bv. bij Bike4Travel hebben ze dat wel:
https://www.bike4travel.nl/blog/doc-blu ... -praktijk/

Carl
Heb er ervaring mee maar ben er snel vanaf gestapt. De voordelen zijn niet zo groot en de nadelen wel.
De banden van tegenwoordig zijn zo goed dat lekke banden niet vaak voorkomen.
Het nadeel is dat je meer gewicht in je banden heb zitten van een kleverig spul wat je ventielen verstopt.
Meer gedoe dan voordeel.
Met tubeless ga ik graag voor het gedoe van kleverig spul. Daar levert het echt wat op.
willem.m schreef:
zo 21 jul, 2019 20:23
Heel soms zijn zelfs de beste banden niet bestand tegen bepaalde doorns, misschien had jij daar last van. Of je had de banden te zacht (voor het onverharde fietsen) en kreeg een stootlek. Om die redenen zou ik geen tubeless overwegen voor een vakantiefiets.
Misschien interpreteer ik iets verkeerds. Maar de problematiek van stootlekken kunnen net een goede reden zijn om tubeless te overwegen. Daar stelt zich dat probleem immers niet.
Ook als men op bepaalde plaatsen fietst waar die probleemdorens veel voorkomen is tubeless net een goede oplossing.

Ik zeg niet dat het vaak voorkomt of dat ik het veel mensen zou adviseren. Daarvoor heb ik zelf te weinig ervaring met tubeless (en de mogelijke nadelen), maar ik kan je conclusie en de voorbeelden die je daarvoor geeft niet logisch met elkaar in verband brengen.
Carl schreef:
zo 21 jul, 2019 20:50
willem.m schreef:
zo 21 jul, 2019 20:23
Ik heb ervaring met tubeless, want dat is denk ik wat je bedoelt.
Ik denk dat de vraagsteller met de vraag "wie heeft ervaring met biba volgespoten met latex?" bedoelt wie er ervaring heeft met antilekvloeistof in een binnenband, dus niet met tubeless rijden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bv. bij Bike4Travel hebben ze dat wel:
https://www.bike4travel.nl/blog/doc-blu ... -praktijk/

Carl
Aha. Dus alleen in de biba. Klopt wat Marco zegt: geeft smurrie in de band. Dan kun je straks je band niet meer oppompen omdat het ventiel verstopt zit. (Heb ik ook bij een mtb-band - echt niet te doen met een handpomp onderweg.)
Revanho schreef:
zo 21 jul, 2019 21:01
willem.m schreef:
zo 21 jul, 2019 20:23
Bla di bla.
Misschien interpreteer ik iets verkeerds. Maar de problematiek van stootlekken kunnen net een goede reden zijn om tubeless te overwegen. Daar stelt zich dat probleem immers niet.
Ook als men op bepaalde plaatsen fietst waar die probleemdorens veel voorkomen is tubeless net een goede oplossing.

Ik zeg niet dat het vaak voorkomt of dat ik het veel mensen zou adviseren. Daarvoor heb ik zelf te weinig ervaring met tubeless (en de mogelijke nadelen), maar ik kan je conclusie en de voorbeelden die je daarvoor geeft niet logisch met elkaar in verband brengen.
Klopt. Achterliggende vraag van mij is eigenlijk: waarom rijdt Rob300 eigenlijk lek? Als je de oorzaak kent, kun je de juiste oplossing aandragen.
Heb één keer een lek gedicht met latex vulling. Een (mei)doorn door de voorband. Heb onderweg de binnenband gevuld, opgepompt en 3 jaar verder gereden zonder reparatie. Heb altijd een potje latex pechspray bij me voor onderweg. Ook handig in de stromende regen als plakken niet mogelijk is. Binnenband was met de pomp op spanning te brengen.
Komen die lekken niet door rijden met een te lage bandenspanning? Mag met bepakking best wat meer lucht in die banden, uiteraard rekening houden met het maximum.
Jurr schreef:
zo 21 jul, 2019 22:10
Komen die lekken niet door rijden met een te lage bandenspanning? Mag met bepakking best wat meer lucht in die banden, uiteraard rekening houden met het maximum.
Ik heb 4,5 tot 5 bar in de banden.
Kan het zijn dat de buitenband soepeler is geworden na meer dan 2000 km en dat het daarom sneller lek gaat op een onverharde weg?

De laatste band is zelfs maar 55 km mee gegaan.
Steeds na het even verkeerd raken van een steentje denk ik.
rob300 schreef:
zo 21 jul, 2019 22:46
Ik heb 4,5 tot 5 bar in de banden.
Kan het zijn dat de buitenband soepeler is geworden na meer dan 2000 km en dat het daarom sneller lek gaat op een onverharde weg?

De laatste band is zelfs maar 55 km mee gegaan.
Steeds na het even verkeerd raken van een steentje denk ik.
55 km? :shock: :shock:

Hoe breed waren die banden met 4,5 tot 5 bar?
Wat was merk en type?
Wat was het totaalgewicht van fiets, bagage + berijder ongeveer?
2000 km is weinig voor een moderne band, maar als alles tegenzit wel.
Ik heb een goede ervaring met latex in binnenband. Twee jaar geleden trans Spanje met ATB gefietst en de eerste dagen had ik dagelijks een of meer lekke banden. Ik werd er gek van. Na een week kwam ik in een plaatsje waar een fietsenmaker latex gevulde binnenbanden had. Daarna heb ik vooral baat bij dat pul gehad. Het interessantste vond ik 2 weken later toen de band toch lek ging. Dus ik dacht hem te plakken, maar bij het oppompen om het lek te vinden kwam uit 5 gaatjes overal in de band latex naar buiten. Kennelijk waren tot dan toe 5 lekken gedicht. Het oppompen opende die gaatjes weer en blijkbaar is de tegendruk van de buitenband nodig om te zorgen dat de latex het gaatje kan dichten en dicht houden.
Die band was niet meer te plakken dus ik moest er weer een normale band in leggen. Dat was aan het einde van de vakantie.
Dit jaar de French Divide route gereden. Weer een aantal lekke banden en weer een fietsenmaker bezocht. Dit keer heb ik ze tubeless laten maken en nadien geen lek meer gehad. Nu ben ik definitief om maar Latex.
Ik heb ook goede ervaringen met latex-gevulde binnenbanden. Ik heb ze gebruikt op routes in de VS waar vaak scherpe doornen liggen ('goathead thorns'). Toen ik die banden nog niet had, had ik wel eens zes keer per dag lek. Dan raak je door je reserve-binnenbanden heen en moet je onderweg plakken, wat vanwege de kleine gaatjes lastig is.

Dat het goed werkt kun je vaststellen als je zo'n binnenband later eens wil verwijderen. Hij is dan op veel plaatsen met kleine lijmspots aan de buitenband verkleefd.

Ik gebruikte al van latex voorziene binnenbanden. Die vind je in de VS zelfs in de Walmart, maar je kunt ze ook hier vinden (o.a. 'Joe No Flats') . Last van de latex in het ventiel heb ik nooit gehad, waarschijnlijk omdat de banden vanaf fabriek gevuld zijn. Het enige bezwaar is het gewicht, ca. 150 gram per band extra. Met een e-bike telt dat minder zwaar aan.
Ik gebruik het in 2 fietsen bij ons thuis; mijn Big Dummy met Maxxis Hookworms en de Kona UTE van m'n vrouw, bij allebei zit er latexmelk in de binnenbanden, geen problemen met ventielen (bij mij autoventielen en bij haar franse) en ook geen lekken gehad. Je kunt ook binnenbanden kopen die voorbehandeld zijn zoals hier genoemd, naast Joe's No Flats is er volgens mij ook nog Slime Tubes.
rob300 schreef: Ik ben zelf nogal zwaar
Wat is zwaar? ik ben 2m en 130kg+ als je daar nog bagage bij gooit ga je naar 160kg totaal, ik herken het probleem niet eigenlijk, maar is je velg lint wel in orde + alle vragen die Leon stelde ben ik ook wel benieuwd naar.
Op enkele van mijn fietsen gebruik ik binnenbanden van Decathlon. Die zijn af fabriek gevuld met een antilekvloeistof. Daarmee rij ik al jaren lekvrij. Ook daarmee had ik nooit problemen met de ventielen.

Zoals al gemeld, ligt het gewicht wel hoger dan zonder die vloeistof. Dat is ook logisch.

Het is evident dat de buitenband de eerste barrière vormt en dat die ook goed genoeg moet zijn.
Shadow schreef:
ma 22 jul, 2019 10:41
Ik gebruik het in 2 fietsen bij ons thuis; mijn Big Dummy met Maxxis Hookworms en de Kona UTE van m'n vrouw, bij allebei zit er latexmelk in de binnenbanden, geen problemen met ventielen (bij mij autoventielen en bij haar franse) en ook geen lekken gehad. Je kunt ook binnenbanden kopen die voorbehandeld zijn zoals hier genoemd, naast Joe's No Flats is er volgens mij ook nog Slime Tubes.
rob300 schreef: Ik ben zelf nogal zwaar
Wat is zwaar? ik ben 2m en 130kg+ als je daar nog bagage bij gooit ga je naar 160kg totaal, ik herken het probleem niet eigenlijk, maar is je velg lint wel in orde + alle vragen die Leon stelde ben ik ook wel benieuwd naar.
Hier dezelfde afmetingen en gewicht.
Velglint lijkt me in orde. Zal het eens ter discussie stellen bij de fm.
rob300 schreef:
ma 22 jul, 2019 11:30
Hier dezelfde afmetingen en gewicht.
Dan is het aantal opties voor de optimale druk in de achterband zo'n beetje beperkt tot de maximale op de band vermelde druk. Bij goedkopere banden is die druk vaak een bar lager dan bij de betere en eigenlijk te laag.
Van fietsen met te weinig druk in de banden krijg je inderdaad eerder een lek.

Ik zie op de website van Cube: "Schwalbe Range Cruiser, Active, K-Guard, 40x622"
Dan is 4,5 bar voor jou in de achterband echt te weinig.
Volgensde site van Schwalbe mag daar 6 bar in.
De Range Cruiser behoort wel tot de budgetbandjes van Schwalbe. Voor jouw gewicht is het denk ik verstandiger een band uit de Marathonreeks te kiezen zoals de Almotion of de Greenguard.
Leon schreef: Ik zie op de website van Cube: "Schwalbe Range Cruiser, Active, K-Guard, 40x622"
Dan is 4,5 bar voor jou in de achterband echt te weinig.
Volgensde site van Schwalbe mag daar 6 bar in.
De Range Cruiser behoort wel tot de budgetbandjes van Schwalbe. Voor jouw gewicht is het denk ik verstandiger een band uit de Marathonreeks te kiezen zoals de Almotion of de Greenguard.
Ik heb net even met Rob gebeld en volgens hem liggen er Marathon Plus banden om Leon, wat het des te gekker maakt dat er lucht ontsnapt, dat zijn echt hele stevige banden, wat mij dan ook een mogelijke oorzaak lijkt te zijn is dat het velglint de druk niet aan kan, voor kleine lekjes zorgt oid.
Ik gebruik graag deze;

https://www.rosebikes.nl/schwalbe-super ... =standaard
(kun je elders ook vinden)

die zijn zeker weten opgewassen tegen de hoge drukken waarmee je moet rijden. De velgen zijn 20mm volgens de speclijst van Cube, dus de 22mm variant bestellen dan.
rob300 schreef:
zo 21 jul, 2019 19:46
...
Tijdens onze tour heb ik 3 maal een lekke achterband gehad , en alle 3 na een onverhard pad. De biba loopt dan rustig leeg maar er is niet meer mee te fietsen. Het vreemde is dat ik geen lek kan vinden..?
...
Ik antwoordde al op de vraag in de titel, zie boven, maar geciteerde opmerking is daarmee misschien niet opgelost. Als het steeds met dezelfde binnenband was, zou het een probleem van het ventiel van die band kunnen zijn (waarschijnlijk niet gerelateerd aan 'onverhard'). Als de langzame leegloper ook na verwisselen van binnenbanden terugkwam, blijft het een groot mysterie.

@Shadow : een velglint dat de druk niet aan kan en voor kleine lekjes zorgt die kennelijk niet opgespoord kunnen worden. Dat lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk!
Mja, een E-bike van 2500 euro met budget banden afleveren doet het ergste vermoeden, als er dan een rubber lintje gebruikt is en je met grote drukken en belasting gaat rijden... maar idd wat mij opvalt is dat ze achteraf niet op te sporen zouden zijn, dat maakt het een beetje een mysterie :?