Additionally, paste this code immediately after the opening tag: osmand+ navigatie - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

osmand+ navigatie

Ik had bij mij sendtoGPS erop gezet, dan klik je op een locatie in Google maps vervolgens op delen l sendtogps en bij Sendto GPS moet je kiezen voor "Google maps l others"). Locatie wordt dan geopend in Osmand
En vervolgens op laten slaan als favoriet.
Ah, goed om te weten.

Ga ik ook op de telefoon zetten.
poijkl09 schreef:
di 30 apr, 2019 10:25
Ik had bij mij sendtoGPS erop gezet, dan klik je op een locatie in Google maps vervolgens op delen l sendtogps en bij Sendto GPS moet je kiezen voor "Google maps l others"). Locatie wordt dan geopend in Osmand
En vervolgens op laten slaan als favoriet.
Ik ben ook een enthousiaste gebruiker van Osmand, maar dan van de IOS-variant. De optie met Google maps en sendtoGPS kende ik nog niet. Dit klinkt heel interessant. Weten jullie of er ook een IOS-versie van sendtoGPS bestaat?
Robert
wim49 schreef:
ma 29 apr, 2019 12:38
Het is niet verstandig een toch redelijk zware app als Osmand op een Nokia 1 (werkgeheugen 1 GB, opslag 8 GB) te willen gebruiken. Dat is domweg te weinig. (...) Osmand op een telefoon van 100,- willen installeren was dus niet zo'n goede keus.
Ik heb het besturingssysteem vervangen en het werkt weer prima. Kennelijk had ik iets teveel zitten rommelen.
wim49 schreef:
ma 29 apr, 2019 12:38
Dat het opnemen van een GPX route niet fijn gaat klopt wel. Ik heb ook geen mogelijkheid gezien om te voorkomen dat de GPS ontvanger wordt uitgeschakeld als de telefoon in de slaapstand gaat.
De GPS gaat niet helemaal uit in de slaapstand, want de navigatie blijft op de achtergrond werken.
Zie ook dit verhaal met meer informatie rond GPX, slaapstand, Osmand en energiebesparing.
De routering voor (trekking)fietsen in Osmand laat naar mijn smaak wat te wensen over en om die reden kun je ook BRouter als navigatieservice in Osmand gebruiken. BRouter gebruikt een trekking algoritme dat speciaal voor de grotere fietsafstanden is bedacht, dat bestaande (langeafstands)fietsroutes in de routeberekening meeneemt en dat je bovendien desgewenst zelf kunt aanpassen.

De BRouter website is eigenlijk een demo voor deze app voor het Androidplatform.

Er staat een Nederlandstalige handleiding online hoe je de offline BRouter functionaliteit kunt toevoegen aan je Osmand navigatieopties.
Steunzool schreef:
za 27 apr, 2019 18:21

O, en het blijkt nu ook dat ze het voorheen niet zo nauw namen met de privacy van de gebruikers die niet de betaalde versie hadden. Zo werd bekend dat Osmand gegevens met Facebook deelde. Ik heb dat ook even nagevraagd en ik kreeg het volgende antwoord:

"Facebook-analyse werd gebruikt in de gratis versie van OsmAnd voor het verzamelen van statistieken over de effectiviteit van advertenties; het heeft geen persoonlijke gegevens verzameld. We hebben Facebook Analytics volledig verwijderd van OsmAnd in de huidige versie."
Je kan gebruik maken van de app Blokada buiten de Google Store want die vind hem niet fijn omdat ie reclame/advertenties van o.a. Google blokkeert. Je moet hiervoor wel eerst in instellingen -> Vergrendeling & Beveiliging -> Onbekende Bronnen aan/uitzetten en niet vergeten om hem terug te zetten na installatie!
Gebruik uitsluitend Blokada van de officiële site omdat er ook 'fake' Blokada bestaat die een trojan binnen probeert te krijgen; officiële versie https://blokada.org/
Zie ook het artikel hierover in CT Magazine nr 6 juni 2019.
Uitsluitend beschikbaar voor Android.
joukon schreef:
za 08 jun, 2019 12:13
omdat ie reclame/advertenties van o.a. Google blokkeert
Bedenk je dan wel dat je op deze manier het ontwikkelen van bepaalde apps vertraagd of zelfs de nek omdraaid omdat die 'gratis' apps bestaan bij de gratie van de opbrengsten van die reclames.
Het gaat niet alleen om advertenties. Deze informatie kan interessant zijn voor je.
mqaa schreef:
za 08 jun, 2019 13:08
joukon schreef:
za 08 jun, 2019 12:13
omdat ie reclame/advertenties van o.a. Google blokkeert
Bedenk je dan wel dat je op deze manier het ontwikkelen van bepaalde apps vertraagd of zelfs de nek omdraaid omdat die 'gratis' apps bestaan bij de gratie van de opbrengsten van die reclames.
Alleen voor niets gaat de zon op, dat is ook in automatiseringsland het geval. Ik vindt wel dat als je een app na installatie ook echt blijft gebruiken je naar de betaalde variant ervan moet overschakelen. Dat is denk ik ook het grote voordeel van het model, je kiest bewust voor niet betalen en advertenties of je betaald een klein bedrag voor de app zonder advertenties.
De Blokada app heb ik inmiddels weer verwijderd, die zorgde nu niet echt voor een fijne ervaring, naast dat er wel heel veel data werd verbruikt door die app.
mqaa schreef:
za 08 jun, 2019 13:08
joukon schreef:
za 08 jun, 2019 12:13
omdat ie reclame/advertenties van o.a. Google blokkeert
Bedenk je dan wel dat je op deze manier het ontwikkelen van bepaalde apps vertraagd of zelfs de nek omdraaid omdat die 'gratis' apps bestaan bij de gratie van de opbrengsten van die reclames.
Een app die mij bevalt betaal ik graag de betaalde versie voor!
Of sponsor die.

Reclame genereert onbedoeld ook veel data en snoept die af van je bundel. Mogelijk ook wordt je mobiel hierdoor een beetje trager en raakt de accu sneller leeg. In 1 dag tijd zijn al meer dan 1.000 contactverzoeken geblokkeerd.
Dat zijn echt niet allemaal reclames want ik gebruik dat ding niet voor websites bezoeken.
Het is een functioneel apparaat als navigatie, om te bellen en gebeld te worden, om ermee te chatten en muziek beluisteren. Maar ik zal wel een minderheid vertegenwoordigen die nog een leven naast zijn smartphone prefereert :D
joukon schreef:
za 08 jun, 2019 12:13
Je kan gebruik maken van de app Blokada
Ik heb 'm even geïnstalleerd en ik gebruik Opera als browser op mijn mobiel. Daar zit een adblocker bij ingebakken, maar als ik een pagina open die ik veel bezoek, dan blokkeert Blokada alsnog 38 requests vanaf die pagina die kennelijk door de Opera adblocker heenglippen. Ik ben blij met deze tip.

Maar om even terug te keren naar het topic: Osmand lijkt geen buitenissige verbindingen te maken en ik heb de momenteel onbetaalde versie.

UPDATE: dat blijkt het gevolg te zijn van de beperkingen die ik Osmand eerder heb opgelegd met privacysoftware die je alleen op geroote telefoons kunt installeren.
Wie Osmand in de onbetaalde versie (in mijn geval 3.2.6) z'n gang laat gaan voorziet Facebook en Google van tracking- en analysegegevens over je actuele locatie en geïnstalleerde apps aan de hand van je telefoonID.
Steunzool schreef:
za 08 jun, 2019 18:13
joukon schreef:
za 08 jun, 2019 12:13
Je kan gebruik maken van de app Blokada
Ik heb 'm even geïnstalleerd en ik gebruik Opera als browser op mijn mobiel. Daar zit een adblocker bij ingebakken, maar als ik een pagina open die ik veel bezoek, dan blokkeert Blokada alsnog 38 requests vanaf die pagina die kennelijk door de Opera adblocker heenglippen. Ik ben blij met deze tip.

Maar om even terug te keren naar het topic: Osmand lijkt geen buitenissige verbindingen te maken en ik heb de momenteel onbetaalde versie.
Ik ben blij met alle tips over Osmand(+). Het zijn welkome aanvullingen.
Heb gelijk werk ervan gemaakt en ze uitgeprobeerd. Archie campings geïntegreerd, BRouter app, fietsknooppunten en de POI's verder aangepast aan persoonlijke voorkeur. Heel mooi om te zien dat je nu ook een jaagpad langs een kanaal in de route krijgt. Daar ben ik verguld mee.

Tweakersnet schreef al eens over al die apps waarvan onderzoekers zeggen dat het volledig ontbreekt aan transparantie wat die allemaal aan gegevens over je verzamelen. En doorgeven. En zelfs veiligheidsrisico's met zich meebrengen. Eenieder beoordeelt zelf het nut van die apps. https://tweakers.net/nieuws/132253/onde ... ckers.html
Afhankelijk van de versie van Osmand gebeuren er toch wel zaken waarvan je je af moet vragen of ze nodig zijn voor het goed kunnen gebruiken van de app. In het onderzoek waar in het tweakers artikel naar wordt verwezen kun je op app zoeken en dan krijg je een lijstje te zien met versie en welke toestemmingen die versie allemaal wil hebben, naast de trackers al dan niet aanwezig
https://reports.exodus-privacy.eu.org/e ... et.osmand/
Facebook-analytics is kennelijk alleen uit de nieuwste versie gehaald. Ik heb m'n toestel geroot en kan per applicatie gedetailleerd opgeven wat ze wel en niet mogen. Na een nachtje Osmand aan te hebben gelaten zag ik dat versie 3.2.6 inderdaad m'n telefoonID, het overzicht van m'n geinstalleerde apps en m'n locatie naar analytic-sites (i.e. Facebook en Google) heeft geprobeerd te sturen.

Bedankt voor deze superhandige link; ik was al een poosje op zoek naar een dergelijk overzicht!
Ik ben ook een enthousiast gebruiker van Osmand. Met name waar het navigatie langs GPX routes betreft. Wanneer ik echter afwijk van de route of wanneer ik naar een adres of zo wil navigeren (en dan afwijk) maakt ie bij mij soms de meest bizarre keuzes die aantoonbaar een flinke omweg opleveren terwijl een eenvoudiger oplossing voorhanden is. Volgens mij heb ik in mijn instellingen geen rare keuzes gemaakt met betrekking tot wat voor soort wegen vermeden moeten worden. Herkennen jullie dit of hebben jullie tips om dit op te lossen?
AndreM schreef:
zo 09 jun, 2019 22:44
Ik ben ook een enthousiast gebruiker van Osmand. Met name waar het navigatie langs GPX routes betreft. Wanneer ik echter afwijk van de route of maakt ie bij mij soms de meest bizarre keuzes die aantoonbaar een flinke omweg opleveren terwijl een eenvoudiger oplossing voorhanden is. Herkennen jullie dit of hebben jullie tips om dit op te lossen?
Ja, dat is herkenbaar. Ik heb het idee dat Osmand dan standaard ervan uitgaat dat je in een auto zit en even keren op de weg onmogelijk is. De resulterende route terug naar de track slaat vaak helemaal nergens op.
Ik heb daar overigens alleen last van als er een track moet worden gevolgd en niet als Osmand zelf een route heeft uitgerekend.
Ik heb geen idee of er structureel wat aan te doen is; terugrijden naar waar je van het rode lijntje afraakte helpt het best. :|
Heb bij Osmand de suggestie neergelegd om naast coordinaten en zoomlevels ook timestamps te kunnen opgeven aan een overlay map om op die manier beelden van buienradars op je scherm te tonen.
Lijkt me echt tof. :idea:
Steunzool schreef:
do 18 jul, 2019 14:36
Heb bij Osmand de suggestie neergelegd om naast coordinaten en zoomlevels ook timestamps te kunnen opgeven aan een overlay map om op die manier beelden van buienradars op je scherm te tonen.
Lijkt me echt tof. :idea:
Je weet dat Osmand er primair op gericht is om offline te kunnen navigeren. Dus zonder torenhoge rekeningen voor de verstookte data te krijgen. Dat je er nu een online functionaliteit bij wil stoppen snap ik dan ook niet helemaal en als je je mobiel bij je hebt kijk je toch net zo snel even op je favoriete app hiervoor.
Nu heb ik Osmand nog niet gebruikt op de fiets, behalve vast binnen bezig ben met een route (soort van) uit te zetten voor ene wild plan. Maar je kunt hem toch op fiets instellen en dan zou dat keren op de weg geen problemen moeten geven, toch?
_Peter_ schreef:
do 18 jul, 2019 15:30
Steunzool schreef:
do 18 jul, 2019 14:36
Heb bij Osmand de suggestie neergelegd om naast coordinaten en zoomlevels ook timestamps te kunnen opgeven aan een overlay map om op die manier beelden van buienradars op je scherm te tonen.
Lijkt me echt tof. :idea:
Je weet dat Osmand er primair op gericht is om offline te kunnen navigeren. Dus zonder torenhoge rekeningen voor de verstookte data te krijgen. Dat je er nu een online functionaliteit bij wil stoppen snap ik dan ook niet helemaal en als je je mobiel bij je hebt kijk je toch net zo snel even op je favoriete app hiervoor.
Vergeleken met een paar jaar geleden is data zo goedkoop geworden binnen de EU dat je nauwelijks meer hoeft te kijken of je offline dan wel online bezig bent. Bij T-Mobile bijvoorbeeld 12 Gb data en eindeloos bellen voor € 20 per maand.