Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe kabel voor verlichting door frame brengen - Forum Wereldfietser

hoe kabel voor verlichting door frame brengen

Wie kan mij tips geven hoe ik een kabel van de verlichting naar de naafdynamo kan krijgen? Onderaan mijn vorkbeen heb ik een klein gaatje en boven waar de twee vorkpoten samen komen heb ik een groter gat. Het makkelijkste is de kabel op het vorkbeen monteren maar dit lijkt me nogal rommelig, daarom wil ik het proberen deze in het vorkbeen te laten lopen. Als iemand een mooie oplossing heeft voor een kabel op een vorkbeen mag die altijd doorsturen.
En is het mogelijk om een kabel van mijn liggende achtervork door het frame naar mijn voorvork te brengen? Weet niet of ik een kabel langs mijn shimano Deore trapas kan krijgen. Deze is een Hollowtech.
Net daar ook mee bezig geweest. Ik heb schakelkabel door het frame geleid (en een klein gaatje), het sturen ervan is inderdaad lastig. het uiteinde van de schakelkabel heb ik in de stroomkabel kunnen prikken (SON-coaxkabel) en door het voorzichtig terug trekken aan de schakelkabel heb ik deze door het gaatje weten te krijgen, bij mij geen mogelijkheid om deze door de voorvork te laten lopen. Als je een kabel door het hele frame wil laten lopen moeten er wel openingen in de liggende achtervork en de schuine framebuis zitten. De truuk is dan of er genoeg ruimte om de bus van de lagers zit om de kabel langs te wurmen (Die zal er dan wel uit moeten). Om een kabel te trekken kun je ook proberen naaigaren door de buizen te zuigen. (stofzuiger of vacuumpomp) en daarmee dan de kabel door het frame te trekken. Het blijft gepruts.
_Peter_ schreef:
do 18 jul, 2019 00:37
Het blijft gepruts.
Vooral dat ja, ik geef de moed meestal maar op :D
Het verwijderen van die bus en lagers is overigens geen rocketscience maar je hebt er wel gereedschap voor nodig.
Voorvork gewoon met de "stofzuiger-touwtje met knoop op het eind"- methode. Leg een knoop in een stuk dun paktouw of metselsnoer, voer het een stukje in de vork en zet de stofzuiger op het andere gat, waarbij je zoveel mogelijk probeert te voorkomen dat de stofzuiger valse lucht aanzuigt.

Wat betreft het achterlicht, omzeil je trapas. Maak een klein gaatje in de onderste framebuis en in je achtervork dicht bij de trapas en laat een klein stukje draad onder je trapas buitenom lopen.
ericplan schreef:
do 18 jul, 2019 08:40
Voorvork gewoon met de "stofzuiger-touwtje met knoop op het eind"- methode. Leg een knoop in een stuk dun paktouw of metselsnoer, voer het een stukje in de vork en zet de stofzuiger op het andere gat, waarbij je zoveel mogelijk probeert te voorkomen dat de stofzuiger valse lucht aanzuigt.

Wat betreft het achterlicht, omzeil je trapas. Maak een klein gaatje in de onderste framebuis en in je achtervork dicht bij de trapas en laat een klein stukje draad onder je trapas buitenom lopen.
Waarbij je wel even in de gaten moet houden dat sommige fabrikanten wel eens moeilijk kunnen gaan doen met garantie als blijkt dat je zelf je frame besloot te perforeren :wink: . Ik zou het zo aandurven bij mijn eigen frames, maar als het hier gaat om een frame waar nog garantie op zit, zou ik het toch even toetsen bij fabrikant/leverancier.
Tja, ik zou ook eerder de trapas eruit halen ipv gaten gaan boren in het frame.
Met een paar draadjes uit een rem- of versnellingskabel, kun je mooie gelijkmatige lus maken en ook redelijk 'sturen'.
Shimano heeft er speciaal gereedschap voor. Werkt met een magneet door je frame.

Magneetje maak je vast aan kabdl. Zet nu anded magneet op je buis en duw nu langzaam het magneet naar de opening. Zo zag ik het op you tube.

Mario
supermario schreef:
vr 19 jul, 2019 00:05
Shimano heeft er speciaal gereedschap voor. Werkt met een magneet door je frame.

Magneetje maak je vast aan kabdl. Zet nu anded magneet op je buis en duw nu langzaam het magneet naar de opening. Zo zag ik het op you tube.

Mario
Dat werkt natuurlijk alleen met carbonnen of aluminium en andere niet stalen frames (RVS zou kunnen werken, weet je meteen of het ook echt RVS is) De trekkende magneet moet anders wel erg sterk zijn. Of zie ik dat nu verkeerd?
_Peter_ schreef:
vr 19 jul, 2019 00:25
RVS zou kunnen werken, weet je meteen of het ook echt RVS is
Er zijn diverse soorten RVS die magnetisch zijn anders hoor :!: (de 400 serie o.a.)