Als herintredend (60) vakantiefietser maakte ik onlangs een tocht van een week door de Beierse vooralpen, op een oude mountainbike met bagagedrager. Ik wilde er graag achter komen wat voor mij de ideale fiets zou zijn en ontmoette verschillende fietsers (uit Duitsland en Schotland) op een eenvoudig opgetuigde lichte fiets met een stalen frame en een racestuur (bepakt met twee zijtassen achter en een stuurtas). Dat wil ik ook. Terug in Nederland hoor ik echter dat je op een fiets met zo’n stuur geen mountainbikegroep kunt monteren en je dus geen licht bergverzet hebt. Ik heb helaas niet de gegevens van de fietsers die ik tegenkwam en weet niet waarom het bij hen wel kon, misschien een ander merk dan Shimano? Weet iemand hoe ik toch aan mijn ideale fiets kan komen?
Het kan, als je;
- met buiscommandeurs gaat rijden, dus shifters, al dan niet geïndexeerd op de onderbuis.
- met bar-end shifters, deze shifters zitten in het uiteinde van je racebocht, je remt met b.v. Tektro remhandles en schakelt met Microshift shifters.
- Gevenalle shifters/remhandles ook wel 'brifters' genoemd, zijn Microshift shifters gemonteerd op Tektro RL520 remgrepen. Momenteel erg populair en chronisch uitverkocht, ik sta op de wachtlijst voor een setje.