Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste multi-dag fiets solotripje - Forum Wereldfietser

Eerste multi-dag fiets solotripje

Hallo!

Ik ben van plan in een paar weken voor het eerst in mijn eentje een multi-daagse fietstrip te maken. Ik ga op bezoek bij vrienden die in de buurt van dusseldorf wonen. Ik heb een paar vragen over voorbereiding en materiaal dat handig is.

Ik heb een racefiets met 2 kleine tasjes voorop m'n fiets en een 10l tas die ik aan mn zadel bevestig en boven m'n wiel hang. Die laatste tas heb ik nog nooit mee gefietst dus die ga ik dit weekend even testen.

Mijn fiets is ruim een jaar oud en ik heb hem nooit voor een onderhoudsbeurt weggebracht, wel af en toe de ketting ge-olied en net nieuwe buitenbanden erop gezet. Ik twijfel of ik hem nog moet laten checken voordat ik ga

De trip is ongeveer 300km lang en ik dacht er 3 dagen over te doen. Ik heb vaker tours van ca. 100 km gedaan in een ochtend, dus als ik de hele dag hebt moet het me denk ik wel lukken.

Ik heb geen fietscomputer en wil eigenlijk m'n telefoon gebruiken als navigatie want ik vraag me af wat voor meerwaarde een fietscomputer zou hebben en zit een beetje krap bij kas.

Ik wil zo min mogelijk meenemen en in airbnb' s slapen onderweg. Op mijn paklijstje staan:
- 2 fietssetjes
- minimaal aantal schone kleren
- dun wind/regenjack
- reperatiesetje
- repen/bananen
- misschien een powerbank voor het geval m'n telefoon het eind van de dag niet haalt

Hoor graag of mensen nog tips hebben voor een eerste solotrip!
Als je fiets normaal doet hoef je zeker niet voor dit ritje extra service te doen. Wel is het zinvol om eens te kijken of je ketting al is versleten. Als je hem tijdig vervangt doe je langer met je cassette. Nieuwe bandjes zijn altijd verstandig voor je op reis gaat. En natuurlijk plakkers en een pompje mee.

100 km per dag op een racefiets red je makkelijk. Het is ook nog eens een vlak traject. Een fietscomputer heeft geen meerwaarde. Een powerbank en mount voor je telefoon wel. Er zijn powerbanks met klittenband voor aan je stuur (marktplaats). Gebruik er een goede routeplanner app voor fietsers bij, zoals Pocket Earth, OSMand of Komoot.

Fietskleding kan je 's avonds wassen in de gootsteen. Neem de lichtste kleding mee, dus geen zware spijkerbroek. Vergeet niet dat je ook 's avonds of in Dusseldorf op iets moet lopen. Met simpele Teva sandalen kan je onder de smerigste douches, maar ook een stukje lopen als je fiets kapot is. Ze zijn haast net zo licht als slippers.

Neem ook een licht slotje mee, zodat je je fiets voor de bakker of supermarkt kan zetten. Daamee hou je je kosten voor eten en drinken laag.
Dank voor de tips Grover!

Vooral de apps ga ik even checken, heb je zelf voorkeur voor een bepaalde app?
Leslie-fiets schreef:
ma 08 jul, 2019 20:23
De trip is ongeveer 300km lang en ik dacht er 3 dagen over te doen. Ik heb vaker tours van ca. 100 km gedaan in een ochtend, dus als ik de hele dag hebt moet het me denk ik wel lukken.
Dat zal wel lukken dus. Heb je al een leuke route in gedachte of is die 300 km een schatting langs de grote weg?
Ik zou even kijken of alle boutjes nog goed vast zitten, die kunnen bij jonge fietsen soms een beetje los gaan zitten.

De navigatie naar Düsseldorf is ook prima te doen zonder telefoon/GPS, met een kaartje en/of gewoon bordjes volgen. Zo lang je in de buurt van de Rijn blijft kom je er wel.

Je moet alleen even opletten of de route die je wil gaan volgen verhard is, met een racefiets is het niet zo prettig om over een onverhard jaagpad te fietsen. Je kan het goed bekijken met satellietfoto's van google maps (of de alternatieven daarvoor). En dat is ook best leuk als voorbereiding, vind ik altijd :).
Leslie-fiets schreef:
di 09 jul, 2019 13:48
Vooral de apps ga ik even checken, heb je zelf voorkeur voor een bepaalde app?
Wat voor mobiel heb je, Andriod of Apple?

Kijk eens op welke offline fietskaart/app raad jij aan?.

Het probleem met aanbevelingen is dat de meeste mensen maar een App hebben geprobeerd en als ze al een tweede hebben gebruikt is dat waarschijnlijk een oude versie. Als je meer tijd in een App steekt wordt het bedienen makkelijker en kom je achter "verborgen" mogelijkheden en stap je niet snel meer over.

Te kort dag voor jou trip maar verschillende winkels bieden een cursus aan voor fietsnavigatie met een smartphone en die veelal wordt gegeven door Johan Blom.
En misschien Warmshowers i.p.v. airbnb?
Leon schreef:
di 09 jul, 2019 14:40
Leslie-fiets schreef:
ma 08 jul, 2019 20:23
De trip is ongeveer 300km lang en ik dacht er 3 dagen over te doen. Ik heb vaker tours van ca. 100 km gedaan in een ochtend, dus als ik de hele dag hebt moet het me denk ik wel lukken.
Dat zal wel lukken dus. Heb je al een leuke route in gedachte of is die 300 km een schatting langs de grote weg?
De route langs de weg is 280km, maar ik denk eraan de Rijn te volgen zolang het mogelijk is, wat denk ik meer richting de 300 gaat. Er loopt daar ook een officiele route en ben even aan het uitvogelen of ik het op een navigatie-app kan krijgen.

Ben van plan de eerste dag ca. 120 te doen en een stop te doen in Nijmegen. De dag erna 100 a 120 en een stop in Duitsland die ik nog moet bedenken. Will de laatste dag de minste kilometers maken omdat mijn vrienden in heuvelachtig gebied wonen en ik niet wil onderschatten hoe zwaar het klimmen wordt, aangezien ik daar niet dagelijks in getraind ben.
ErikB81 schreef:
di 09 jul, 2019 14:51
Ik zou even kijken of alle boutjes nog goed vast zitten, die kunnen bij jonge fietsen soms een beetje los gaan zitten.

De navigatie naar Düsseldorf is ook prima te doen zonder telefoon/GPS, met een kaartje en/of gewoon bordjes volgen. Zo lang je in de buurt van de Rijn blijft kom je er wel.

Je moet alleen even opletten of de route die je wil gaan volgen verhard is, met een racefiets is het niet zo prettig om over een onverhard jaagpad te fietsen. Je kan het goed bekijken met satellietfoto's van google maps (of de alternatieven daarvoor). En dat is ook best leuk als voorbereiding, vind ik altijd :).
Goede tip, onverde wegen had ik nog niet overnagedacht!
Leslie-fiets schreef:
wo 10 jul, 2019 14:36
Ben van plan de eerste dag ca. 120 te doen en een stop te doen in Nijmegen. De dag erna 100 a 120 en een stop in Duitsland die ik nog moet bedenken. Will de laatste dag de minste kilometers maken omdat mijn vrienden in heuvelachtig gebied wonen en ik niet wil onderschatten hoe zwaar het klimmen wordt, aangezien ik daar niet dagelijks in getraind ben.
Als je vanaf Nijmegen 120 km richting Düsseldorf fietst sta je waarschijnlijk midden in Düsseldorf of bent er zelfs voorbij.
Brouter zegt 106 km, via fietsroutes: http://brouter.de/brouter-web/#map=9/51 ... ,51.225966

Geen idee waar je de eerste dag vandaan komt.
Leon schreef:
wo 10 jul, 2019 14:53
Leslie-fiets schreef:
wo 10 jul, 2019 14:36
Ben van plan de eerste dag ca. 120 te doen en een stop te doen in Nijmegen. De dag erna 100 a 120 en een stop in Duitsland die ik nog moet bedenken. Will de laatste dag de minste kilometers maken omdat mijn vrienden in heuvelachtig gebied wonen en ik niet wil onderschatten hoe zwaar het klimmen wordt, aangezien ik daar niet dagelijks in getraind ben.
Als je vanaf Nijmegen 120 km richting Düsseldorf fietst sta je waarschijnlijk midden in Düsseldorf of bent er zelfs voorbij.
Brouter zegt 106 km, via fietsroutes: http://brouter.de/brouter-web/#map=9/51 ... ,51.225966

Geen idee waar je de eerste dag vandaan komt.
Ik vertrek uit Amsterdam.

In de buurt van Dusseldorf was een grove omschrijving, het dorp waar m'n vrienden wonen ligt nog 60km verder.

Het laatste stuk is ook geen officiele fietsroute dus is wat spannender, dat wordt wat meer langs de autoweg fietsen
hoeksie schreef:
di 09 jul, 2019 18:26
En misschien Warmshowers i.p.v. airbnb?
Ook een interessante tip, heb je hier zelf ervaring mee?
Leslie-fiets schreef:
vr 12 jul, 2019 15:27
hoeksie schreef:
di 09 jul, 2019 18:26
En misschien Warmshowers i.p.v. airbnb?
Ook een interessante tip, heb je hier zelf ervaring mee?
Ik in ieder geval wel. Onwijs leuk! Zelf gedaan en heb ook mensen in huis gehad. Je ontmoet echt leuke types die ook op een of andere manier van fietsen houden, mensen zijn meestal super gastvrij en hebben interessante (fiets)verhalen die ze wellicht met je delen. Overnachtingen zijn altijd gratis, maar bedenk wel dat het niet uitsluitend een gratis slaapplek/B&B/hotel is. Je komt bij mensen thuis, dus een beetje socializen en je maximaal behulpzaam opstellen, hoort er een beetje bij (niet iedereen heeft daar behoefte aan na een lange dag fietsen)

Vanuit moreel gezichtspunt zeg er overigens meestal bij dat ik mensen aanraad om eerst goed te lezen waar die community in beginsel voor bedoeld is, namelijk het ontmoeten van mensen. Ikzelf behoor tot de groep van mensen die vindt dat je uitsluitend gebruik moet (willen) maken van Warmshowers als je zelf ook bereid bent om anderen op enig moment te "hosten".

Wellicht heb je er iets aan :)
ALL IN schreef:
vr 16 aug, 2019 19:39
Leslie-fiets schreef:
vr 12 jul, 2019 15:27
hoeksie schreef:
di 09 jul, 2019 18:26
En misschien Warmshowers i.p.v. airbnb?
Ook een interessante tip, heb je hier zelf ervaring mee?
Ik in ieder geval wel. Onwijs leuk! Zelf gedaan en heb ook mensen in huis gehad. Je ontmoet echt leuke types die ook op een of andere manier van fietsen houden, mensen zijn meestal super gastvrij en hebben interessante (fiets)verhalen die ze wellicht met je delen. Overnachtingen zijn altijd gratis, maar bedenk wel dat het niet uitsluitend een gratis slaapplek/B&B/hotel is. Je komt bij mensen thuis, dus een beetje socializen en je maximaal behulpzaam opstellen, hoort er een beetje bij (niet iedereen heeft daar behoefte aan na een lange dag fietsen)

Vanuit moreel gezichtspunt zeg er overigens meestal bij dat ik mensen aanraad om eerst goed te lezen waar die community in beginsel voor bedoeld is, namelijk het ontmoeten van mensen. Ikzelf behoor tot de groep van mensen die vindt dat je uitsluitend gebruik moet (willen) maken van Warmshowers als je zelf ook bereid bent om anderen op enig moment te "hosten".

Wellicht heb je er iets aan :)

Wij zijn dit jaar gaan hosten met het idee dat we er tijdens onze fietsreis ook zelf gebruik van willen maken. Man en dochter vonden het in eerste instantie een beetje spannend, maar zijn inmiddels om. Het is zo leuk om mensen te ontmoeten die ook op reis zijn. Ik vind het een aanrader.
Wij hebben dit jaar ook voor het eerst WS geprobeerd, maar mijn ervaringen in Spanje, Portugal en Frankrijk zijn niet zo goed. Van de 20 aanvragen die ik uitgestuurd heb, kreeg ik van 17 geen reactie en van twee dat het niet schikte. Een reactie heb ik als postadres kunnen gebruiken.
Dat mensen geen plek voor me hebben vind ik geen probleem. Maar geen enkele reactie krijgen vind ik zelf minder prettig. Ik blijf het proberen en we hosten zelf ook maar Airbnb en VodF vind ik wat betrouwbaarder. Maar goed, misschien heb ik gewoon pech gehad.
HansvanderVeeke schreef:
zo 20 okt, 2019 12:19
Wij hebben dit jaar ook voor het eerst WS geprobeerd, maar mijn ervaringen in Spanje, Portugal en Frankrijk zijn niet zo goed. Van de 20 aanvragen die ik uitgestuurd heb, kreeg ik van 17 geen reactie en van twee dat het niet schikte. Een reactie heb ik als postadres kunnen gebruiken.
Dat mensen geen plek voor me hebben vind ik geen probleem. Maar geen enkele reactie krijgen vind ik zelf minder prettig. Ik blijf het proberen en we hosten zelf ook maar Airbnb en VodF vind ik wat betrouwbaarder. Maar goed, misschien heb ik gewoon pech gehad.
Helaas is het aandeel niet actieve leden erg groot Hans. Dus mensen die alleen maar nemen nemen nemen zonder de intentie om zelf ooit te hosten. Er zijn dus ook helaas leden die simpelweg nooit beantwoorden en das bijzonder on-netjes zeker als je zelf vaak gehost bent. Vind ik absoluut niet kunnen! Ook is het zeker geen airbnb maar een plek waar kamperende fietsers op een lange tocht even kunnen bijtanken. Zag laatst een andere host die het mooi verwoorde : looking for a short respite - not a routine. Deze hebben we in ons profiel gelijk overgenomen. Mensen die niet de intentie hebben om te hosten en het als een gratis air bnb plus diner beschouwen daar hebben we een broertje aan dood en die komen er bij ons dus niet meer in. Gelukkig pik je die er al bij de mailtjes uit en anders uit het profiel. :wink:

Bij Warm showers hebben ze wel heel lang problemen gehad met de attentie berichten. Zo kregen mensen geen mailtje als er iemand een verzoek indiende. Dus vaak werden aanvragen niet gezien. Sinds kort hebben ze inactieve leden die langer dan een jaar niet ingelogd zijn, verborgen op de kaart dat scheelt een stuk. Maar de alleen maar nemers zullen er altijd blijven. Wij hebben al veel fantastische hosts en gasten gehad ook in Frankrijk.
HansvanderVeeke schreef:
zo 20 okt, 2019 12:19
(..) maar Airbnb en VodF vind ik wat betrouwbaarder. (..)
AirBNB is commercieel en Warmshowers is gratis gebaseerd op gastvrijheid van onbekenden! WS is daarom ook niet iets waar je op kunt 'rekenen' maar wat je erbij krijgt als cadeautje zo af en toe, Hans. :wink:
Dieuwertje & Franzi schreef:
zo 20 okt, 2019 19:03
HansvanderVeeke schreef:
zo 20 okt, 2019 12:19
(..) maar Airbnb en VodF vind ik wat betrouwbaarder. (..)
AirBNB is commercieel en Warmshowers is gratis gebaseerd op gastvrijheid van onbekenden! WS is daarom ook niet iets waar je op kunt 'rekenen' maar wat je erbij krijgt als cadeautje zo af en toe, Hans. :wink:
Snap ik helemaal, maar na een dag fietsen wil ik graag weten waar ik aan toe ben. En een WS die niet reageert, daar kan ik niets mee. Het is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Heb dan in elk geval het fatsoen om te reageren.
HansvanderVeeke schreef:
zo 20 okt, 2019 19:36
Dieuwertje & Franzi schreef:
zo 20 okt, 2019 19:03
HansvanderVeeke schreef:
zo 20 okt, 2019 12:19
(..) maar Airbnb en VodF vind ik wat betrouwbaarder. (..)
AirBNB is commercieel en Warmshowers is gratis gebaseerd op gastvrijheid van onbekenden! WS is daarom ook niet iets waar je op kunt 'rekenen' maar wat je erbij krijgt als cadeautje zo af en toe, Hans. :wink:
Snap ik helemaal, maar na een dag fietsen wil ik graag weten waar ik aan toe ben. En een WS die niet reageert, daar kan ik niets mee. Het is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Heb dan in elk geval het fatsoen om te reageren.
Reageren is inderdaad een must, en anders moet je jezelf als niet beschikbaar instellen. Kwestie van fatsoen. Maar het percentage dat antwoord ligt toch nog een stuk hoger dan bij couchsurfers daar is het echt erg. Heel even rondgekeken daar maar de stijl sprak ons niet aan. Jammer dat er nu wat couchsurfer gedrag doorsijpelt naar Warmshowers. Wij reizen bij dag en wildkamperen vinden we ook niet erg. Dus voor ons geen probleem. Veel plezier met hosten!
Veel excellente raad heb je al gekregen, dus ik zou me geen zorgen maken. Schrik niet als je een dag eerder aankomt dan gepland.
Je bent eerder een vlakkelandrijder als ik het goed begrijp en aan het einde zijn er blijkbaar een aantal heuveltjes. Tip: doe niet alsof het een brug is die je over komt door even "stevig door te trappen". Dat werkt niet bij heuvels, toch niet als het er meer dan twee zijn. Rustig aan de eerste keren, klein verzet, ritme zoeken en als het goed gaat kun je nog altijd versnellen.