Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veluwe off road fietstocht - 10 december 2006 - Forum Wereldfietser

Veluwe off road fietstocht - 10 december 2006

Op zondag 10 december 2006 organiseer ik een fietstocht over de mooiste onverharde paadjes van de Veluwe. Nu ik twee jaar in Apeldoorn woon en er honderden kilometers mountainbiken op heb zitten, denk ik een heel interessante tocht voor jullie in petto te hebben over kleine paadjes die alleen de locals kennen. Als we geluk hebben, zien we ook nog wat wild; ik kom regelmatig herten en zwijnen tegen op deze route.

Globale route
Vlak bij Paleis het Loo duiken we het bos in bij villawijk Berg en Bos. Via het heuvelachtige Orderbos steken we de A1 over en rijden we kilometers lang over singletracks naar een grote heidevlakte met prachtig uitzicht op Radio Kootwijk. We rijden over meer singletracks verder naar het verlaten bos ten zuiden van de treinlijn Amersfoort – Apeldoorn en vervolgen onze weg via het technisch lastige slingerpaadje direct ten noorden van het spoor. Vervolgens rijden we via een paar steile klimmetjes in het Orderbos weer terug naar huis of maken we nog een extra lus door de Kroondomeinen (helaas over de hoofdweg, vanwege het jachtseizoen zijn de kleine weggetjes in de Kroondomeinen tot Kerst verboden terrein).

Wanneer: zondag 10 december 2006 om 11 uur.

Waar
We verzamelen bij mij thuis, Middenhof 22 in Apeldoorn. Het treinstation ligt ongeveer 2,5 kilometer van mijn huis. Ook met de auto is het goed bereikbaar via A1 of A50. Routebeschrijving voor auto en trein volgt later. Ik woon ongeveer 1 kilometer van het Loo, we duiken dus gelijk de bossen in.

Programma
11 uur: aankomst met koffie en warme chocolademelk
12 uur: vertrek voor een tocht over onverharde paadjes (circa 40 – 50 km)
17 uur: terugkomst; spareribs eten van www.delekkerstespareribs.com

Kosten: bijdrage voor de spareribs circa EUR 10 p.p., als je niet mee eet is het gratis

Aantal deelnemers: ideaal is een redelijk klein groepje van maximaal 10 personen

Aanmelden: stuur me even een mailtje via dennisenastrid@versatel.nl of reageer op dit forumbericht.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik dat graag.

Groeten,
Dennis de Vries

Klinkt goed :)

Vraag: is de tocht ook geschikt voor niet-mountainbike(r)s?

Op zich fietsen we over goed bereidbare, soms wat zanderige bospaden en is een mountainbike niet strikt noodzakelijk. Met een randoneur of hybride met brede banden lukt het zeker ook. Zorg vooral dat je remmen en versnellingen in orde zijn en dat je banden geschikt zijn om door een beetje zand heen te komen.

Maar na Leon Poels in Limburg te hebben zien mountainbiken op een halve racefiets durf ik niets meer over de geschiktheid van fietsen te zeggen... :!:

Dennis

Ik doe graag mee!
:P

Ik ben ook van de partij. Ik heb al heel wat offroad gefietst met mijn gewone fiets, dus laat die paadjes maar komen!

jim
Hoi Dennis,

Lijkt me leuk om mee te gaan. Hoe meer sneeuw hoe mooier het is.

Groetje

Eric

Dat gaat goed met de aanmeldingen! Al 6 deelnemers en twee geinteresseerden! Fedor en Arjan, laat me weten of jullie je ook willen aanmelden.

Dennis

Ha Dennis,

Leuk initiatief... ik ga ook mee.

Anneke

Hoi Dennis,

Lijkt me leuk, ik ga graag mee.

martie

Hoi Dennis,

Volgens mij zit jij al bijna vol met deelnemers. Mooi!!! :) toch? Ik zou ook wel meewillen, maar kan dat pas over een week of twee met zekerheid zeggen. 14 of zo kan toch ook?

Naast mijn wintertrektocht in februari kan ik ook nog wel een dagtocht in de kerstvakantie of in januari in de mij zeer bekende bossen van Zeist. Stukjes onverhard over de hier lopende mountainbikeroutes en wat asfalt. Met geen spareribs maar pannenkoeken toe. Heeft iemand interesse? Datum volgt snel.

Rutger
www.rutgersreizen.nl
schrijver van het boek "fietsen langs brouwerijen"

Rutger schreef:Naast mijn wintertrektocht in februari kan ik ook nog wel een dagtocht in de kerstvakantie of in januari in de mij zeer bekende bossen van Zeist. Stukjes onverhard over de hier lopende mountainbikeroutes en wat asfalt. Met geen spareribs maar pannenkoeken toe. Heeft iemand interesse? Datum volgt snel.
Lekker dicht in de buurt dus zeker interesse :)

Pannenkoeken zijn ook lekkerder dan spareribs ;)


Voor Apeldoorn moet ik nog ff nadenken of het in de planning past...

Hallo allemaal,

Dank voor alle reacties, ik ben blij verrast te zien dat er zo veel belangstelling is voor deze tocht. Er zijn nu al meer deelnemers dan op de vorige off road tochten die ik de afgelopen jaren organiseerde en het leuke is dat er naast een paar bekende namen er veel voor mij nieuwe off road liefhebbers bij zitten.

Ik heb nu 11 potentiele deelnemers genoteerd, waarvan 8 zich aangemeld hebben en 3 belangstelling hebben. Dat is een mooi aantal. Ik zal de inschrijving nog niet sluiten, maar ergens tussen 10 en 15 deelnemers ligt voor mij het maximum, omdat overhard fietsen met een al te grote groep zorgt voor te veel stops en dat is in winterweer helemaal niet prettig. Sowieso gaat mountainbiken het best in kleinere groepjes omdat je nu eenmaal veel vaker stopt dan op asfalt en het veel moeilijker is off road het overzicht te houden of iedereen er nog bij is.

Ik zal de komende weken de laatste details uitwerken en de route nog verder perfectioneren. En nu maar hopen op mooi weer...

Groeten,
Dennis

Hallo Dennis,

ik zou me ook graag aanmelden....
heb geen MTB ervaring maar wel een goede fiets.

Quirien

Hallo allemaal,

Ik weet niet niet wie zondag a.s waar vandaan moet komen. Maar ik ga hoogstwaarschijnlijk met de auto vanuit Almere-centrum. Ik heb geen fietsdrager maar er kunnen twee fietsen achterin. Eentje van mij een eentje van een meerijder. Dus:

Wie wil er zondag a.s. meerijden?

t hoeft natuurlijk niet vanuit Almere, ik heb geen bezwaar tegen een evt. tussenstop.

Interesse?? reageer op het forum of stuur een pb-tje.

Groetjes Marieke

Ik moet me helaas afmelden! :cry:

Er is dus plaats over voor iemand anders die een geweldig rondje over de Veluwe wil trappen! :D

Hopelijk tot volgende keer!

Groetjes,

Froggy

We hebben, ondanks twee afmeldingen, nog steeds een leuke club deelnemers. Naast de aanmeldingen via het forum en e-mail heb ik inmiddels ook een interesseerde collega, buurman en postbode! Het lijkt een bont gezelschap te gaan worden aanstaande zondag. En nu maar hopen op mooi weer.

Ik probeer in de loop van de week nog een OV routebeschrijving op het forum te zetten. De automobilisten zullen genoeg hebben aan mijn adresgegevens (Middenhof 22, 7315 CJ Apeldoorn) en een routeplanner (bijv www.routenet.nl).

Dennis

Vorig week heb ik nog wat laatste verbeteringen aan de route aangebracht. Het eerste deel (dat ik zelf meestal over asfalt fiets) heb ik nu vervangen door zo'n 10 tot 15 kilometer mooie bospaadjes. Dat betekent dat we vanaf mijn huis na ongeveer anderhalve kilometer het bos induiken en dan vrijwel geen meter asfalt meer rijden tot aan het eind. In die tijd komen we exact 1 keer in iets van bewoonde wereld terecht (na zo'n 30 km passeren we halte Assel, het inmiddels opgeheven treinstation waar koning Willem III placht uit te stappen om naar zijn jachthuis te vertrekken). Dat is tegelijk het enige punt waar we iets kunnen eten of drinken, dus zorg voor je eigen boterhammen!

De totale route is nu zo'n 45 - 50 kilometer en kost ongeveer 3 netto fietsuren. Ik denk dat ie behoorlijk pittig is. Zorg dus allemaal dat je op tijd bent, want we zullen echt rond 12 uur moeten vertrekken om de route inclusief stops voor het donker te kunnen afleggen.

Mogelijk krijgen we zondag nog een heel bijzondere deelnemer, net terug uit Siberie...

Mocht je je nog willen aanmelden, stuur me een mailtje.

Dennis

Dennis de Vries schreef:
Mogelijk krijgen we zondag nog een heel bijzondere deelnemer, net terug uit Siberie...
Hmmm.. dan staan we dus om de 5 km met pech langs de kant, en is er maar een die het niet koud krijgt ! :lol:

m-gineering schreef:Hmmm.. dan staan we dus om de 5 km met pech langs de kant, en is er maar een die het niet koud krijgt ! :lol:
:lol: :lol:

Gelukkig ben jij er deze keer bij, dus dan zou de eventuele pech te verhelpen moeten zijn.

Hierbij de beloofde routebeschrijving voor de treinreizigers:

Trein naar station Apeldoorn en rij het perron af. Je komt dan automatisch aan de noordkant. Neem de weg recht naar het noorden (rechts van de fietsenstalling) die eerst Molendwarsstraat en even later Stationsstraat heet. Blijf deze circa 2 km volgen dwars door het winkelcentrum, langs het stadhuis, de ING Bank en het park. De weg, die inmiddels Regentesselaan heet, eindigt in een soort T-splitsing. Ga hier rechtsaf de Koninginnelaan op en volg deze 200 meter tot je links een pizzeria en rechts een ijszaak ziet. Hier ga je links en dan gelijk rechts de Zwolse binnenweg op. Aan het eind ga je links op de Hogeweg en dan na 50 meter links de Middenhof op. Nummer 22 is het laatste huis aan de linkerkant.

Nog een keer alle adresgegevens:

Dennis de Vries
Middenhof 22
7315 CJ Apeldoorn
055 - 5790280
06 - 16360878

Ik heb vandaag en morgen geen internet dus als er nog vragen zijn, bel me even. Tot morgen!

Groeten,
Dennis