Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelkeuze ... - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Zadelkeuze ...

Ed kettingvet schreef:
do 06 dec, 2018 14:02
Ed kettingvet schreef:
zo 21 okt, 2018 20:38
Intussen mijn fiets terug opgehaald bij de fietsenmaker met een nieuw Lepper Tourer (test) zadel erop.
Ik ben de Lepper Tourer , die overigens een erg hard zadel is, al een tijdje aan 't inrijden.
Ik sta ervan te kijken hoe snel dit zadel zich vormt / zet.
Maar, wat ik ook merk is dat er een groot verschil is in vorm links en rechts van het zadel.
Links drukt mijn zitbotje duidelijker meer als rechts. Dit is duidelijk te merken aan de afdruk op het zadel.
Moet ik nu ervan uitgaan dat dit normaal is of toch niet?
Iedereen die mijn houding heeft beoordeelt tijdens het fietsen komt met de conclusie dan ik mooi recht en vrij stil op mijn zadel zit.
Geen idee of het normaal is, wellicht kun je een mogelijk drukverschil tussen beide zitbotjes opmerken door stevig karton, of iets anders dat langzaam vervormt, onder je achterwerk te leggen en er op te gaan zitten en vervolgens bepalen of de snelheid van indrukking verschilt? Wellicht kun je met goedkope (afval) materialen zo zelf bepalen of de onbalans in je lichaam zit. Ik denk dat het meer lederen zadels vereist om te concluderen of het in je zadel zit.
jeroen_ schreef:
do 06 dec, 2018 16:51
Geen idee of het normaal is, wellicht kun je een mogelijk drukverschil tussen beide zitbotjes opmerken door stevig karton, of iets anders dat langzaam vervormt, onder je achterwerk te leggen en er op te gaan zitten en vervolgens bepalen of de snelheid van indrukking verschilt? Wellicht kun je met goedkope (afval) materialen zo zelf bepalen of de onbalans in je lichaam zit. Ik denk dat het meer lederen zadels vereist om te concluderen of het in je zadel zit.
Dat er drukverschil is is wel duidelijk te zien op het zadel zelf.
Is het zadel echt recht? Zit het recht op de fiets? Hoe zien zadels van je eerdere fietsen er uit? Is het zadel links en rechts even hard? Hebben stoelen waarop je veel zit ook bepaalde slijtagesporen? Heb je ooit een been of voet gebroken gehad in de groeiperiode?
Leon schreef:
vr 07 dec, 2018 14:19
Is het zadel echt recht? Zit het recht op de fiets?
Absoluut ja.
Leon schreef: Is het zadel links en rechts even hard?
Voel geen verschil.
Leon schreef: Hebben stoelen waarop je veel zit ook bepaalde slijtagesporen?
Nooit opgemerkt.
Leon schreef: Heb je ooit een been of voet gebroken gehad in de groeiperiode?
Neen.
Ed kettingvet schreef:
do 06 dec, 2018 14:02
Ed kettingvet schreef:
zo 21 okt, 2018 20:38
Intussen mijn fiets terug opgehaald bij de fietsenmaker met een nieuw Lepper Tourer (test) zadel erop.
Ik ben de Lepper Tourer , die overigens een erg hard zadel is, al een tijdje aan 't inrijden.
Ik sta ervan te kijken hoe snel dit zadel zich vormt / zet.
Maar, wat ik ook merk is dat er een groot verschil is in vorm links en rechts van het zadel.
Links drukt mijn zitbotje duidelijker meer als rechts. Dit is duidelijk te merken aan de afdruk op het zadel.
Moet ik nu ervan uitgaan dat dit normaal is of toch niet?
Iedereen die mijn houding heeft beoordeelt tijdens het fietsen komt met de conclusie dan ik mooi recht en vrij stil op mijn zadel zit.
Er is natuurlijk niemand die kan garanderen dat het zadel-dek 100% uniform is.

Je kan hoogstens eens kijken wat je voor afdruk van je zitvlak maakt door een dun stukje golfkarton, of misschien nog beter "carton-plume", op een verder glad & hard en 100% symmetrisch te leggen en dan een bescheiden eindje te pedaleren.

BSM
jeroen_ schreef:
do 06 dec, 2018 16:51
Geen idee of het normaal is, wellicht kun je een mogelijk drukverschil tussen beide zitbotjes opmerken door stevig karton, of iets anders dat langzaam vervormt, onder je achterwerk te leggen en er op te gaan zitten en vervolgens bepalen of de snelheid van indrukking verschilt? Wellicht kun je met goedkope (afval) materialen zo zelf bepalen of de onbalans in je lichaam zit. Ik denk dat het meer lederen zadels vereist om te concluderen of het in je zadel zit.
Bridgestone SM schreef: Er is natuurlijk niemand die kan garanderen dat het zadel-dek 100% uniform is.
Je kan hoogstens eens kijken wat je voor afdruk van je zitvlak maakt door een dun stukje golfkarton, of misschien nog beter "carton-plume", op een verder glad & hard en 100% symmetrisch te leggen en dan een bescheiden eindje te pedaleren.
BSM
Zal aan mij liggen maar ik begrijp deze adviezen niet.
Wat ga ik meer zien op stevig karton / golfkarton / carton plume als wat ik nu duidelijk kan waarnemen op het zadel.
Heb mijn zit botjes ook eens willen meten d.m.v. de golfkarton methode ... was erg onduidelijk.
Ed kettingvet schreef:
vr 07 dec, 2018 17:24
jeroen_ schreef:
do 06 dec, 2018 16:51
Geen idee of het normaal is, wellicht kun je een mogelijk drukverschil tussen beide zitbotjes opmerken door stevig karton, of iets anders dat langzaam vervormt, onder je achterwerk te leggen en er op te gaan zitten en vervolgens bepalen of de snelheid van indrukking verschilt? Wellicht kun je met goedkope (afval) materialen zo zelf bepalen of de onbalans in je lichaam zit. Ik denk dat het meer lederen zadels vereist om te concluderen of het in je zadel zit.
Bridgestone SM schreef: Er is natuurlijk niemand die kan garanderen dat het zadel-dek 100% uniform is.
Je kan hoogstens eens kijken wat je voor afdruk van je zitvlak maakt door een dun stukje golfkarton, of misschien nog beter "carton-plume", op een verder glad & hard en 100% symmetrisch te leggen en dan een bescheiden eindje te pedaleren.
BSM
Zal aan mij liggen maar ik begrijp deze adviezen niet.
Wat ga ik meer zien op stevig karton / golfkarton / carton plume als wat ik nu duidelijk kan waarnemen op het zadel.
Heb mijn zit botjes ook eens willen meten d.m.v. de golfkarton methode ... was erg onduidelijk.
Tja, ik zou geen stevig karton nemen, dat staat ook niet in mijn aanbeveling.

De gedachte is dat je met eenvoudige middelen een opvallend verschil zou moeten kunnen zien.
Kleine, subtiele verschillen zal je met dit soort eenvoudiger meetmethode niet makkelijk en goed reproduceerbaar kunnen meten.

Zie je aan zo'n eenvoudige indeuk-meting geen grote verschillen dan is het gek dat het leren zadel wel ongelijk vervormt.

BSM
Ik zou een gipsen profiel van je kont laten maken, en daarmee een mal voor het perfecte zadel maken. Dan weet je precies hoe het zit.

Staat tevens mooi op de schouw (echt een eye catcher!) en fungeert uitstekend om het ijs te breken als er bezoek komt.
Het is normaal. Ik heb altijd ongelijke slijtplekken van mijn zeem gehad. Bij mijn vorige en mijn nieuwe leren zadel heb ik ongelijke kuiltjes. Met racezadels zadels kreeg ik altijd aan 1 van mijn 2 zitbotjes meer zadelpijn. Dat is met lederen zadels niet. Ik zit verder mooi recht op de fiets en voel tevens gelijke ondersteuning van mijn kont.

Als je terug krijgt dat je recht op je fiets zit, en je voelt dit zelf ook zo, heb je helemaal geen probleem. Als je zoekt op afbeeldingen van zadeldrukmetingen zie je overal ongelijkheden. Ik denk dat je met je ongelijke kuilen een meer gelijke druk hebt.
Ed kettingvet schreef:
do 06 dec, 2018 14:02
Ed kettingvet schreef:
zo 21 okt, 2018 20:38
Intussen mijn fiets terug opgehaald bij de fietsenmaker met een nieuw Lepper Tourer (test) zadel erop.
Ik ben de Lepper Tourer , die overigens een erg hard zadel is, al een tijdje aan 't inrijden.
Ik sta ervan te kijken hoe snel dit zadel zich vormt / zet.
Maar, wat ik ook merk is dat er een groot verschil is in vorm links en rechts van het zadel.
Links drukt mijn zitbotje duidelijker meer als rechts. Dit is duidelijk te merken aan de afdruk op het zadel.
Moet ik nu ervan uitgaan dat dit normaal is of toch niet?
Iedereen die mijn houding heeft beoordeelt tijdens het fietsen komt met de conclusie dan ik mooi recht en vrij stil op mijn zadel zit.
De Lepper Tourer heeft nu zijn proefperiode gehad.
Conclusie is, ondanks dat deze intussen helemaal is gevormd, het niet het comfort bied waarop ik had gehoopt.
Het zadel is erg hard, en, mijn persoonlijke indruk / gevoel is dat het zadel een te groot deel van mijn achterwerk (zitbotjes) ondersteund.
Ik heb, zolang ik al fiets, steeds zadels gehad die eerder in de breedte smal waren, deze zadels zaten eigenlijk tussen mijn bibs (waardoor minder druk op botjes).
Ik ga dus (terug) op zoek naar een smal zadel ...
Ed kettingvet schreef:
vr 07 dec, 2018 14:10
jeroen_ schreef:
do 06 dec, 2018 16:51
Geen idee of het normaal is, wellicht kun je een mogelijk drukverschil tussen beide zitbotjes opmerken door stevig karton, of iets anders dat langzaam vervormt, onder je achterwerk te leggen en er op te gaan zitten en vervolgens bepalen of de snelheid van indrukking verschilt? Wellicht kun je met goedkope (afval) materialen zo zelf bepalen of de onbalans in je lichaam zit. Ik denk dat het meer lederen zadels vereist om te concluderen of het in je zadel zit.
Dat er drukverschil is is wel duidelijk te zien op het zadel zelf.
Dat hoeft natuurlijk niet, kan ook een verschil zijn in sterkte / dikte van het leer, een plaatselijk zwakke plek, andere spanning op die plek oid.
Ed kettingvet schreef: De Lepper Tourer heeft nu zijn proefperiode gehad.
Conclusie is, ondanks dat deze intussen helemaal is gevormd
Zou je een foto kunnen posten van de lepper. Ik ben benieuwd naar hoe deze er nu, na de inrijd periode, uitziet en naar de afstelling, hoek etc.? Alvast bedankt!
Even terug gebruik maken van dit oudere topic ...

Nu het duidelijk is na ongeveer 10 maanden met de Lepper tourer zadel te hebben gereden dat mijn zitbotje links veel lager zit dan dat aan de rechterkant, ga ik verder op zoek naar een alternatief ... de Lepper bevalt m.b.t. de vorm (volledig gezet naar de contouren van mijn achterwerk), maar het leder blijft, ondanks behandeling met bijenwas, erg hard / stug.

Door de ongelijke druk van de zitbotjes denk ik dat een lederen zadel de beste keuze is, ik ga er dus van uit dat bvb een gelzadel deze ongelijke druk nooit evenredig kan opvangen, maar misschien denk ik hier totaal verkeerd over, dan hoor ik dat graag.

Dus: ik ga nu op zoek naar een lederen zadel waarvan het leder zachter is, wie heeft hier inzicht in / ervaring mee?
Hier even een leek advies die wel van 'thinking outside the box' houd.

Is het misschien een mogelijkheid om je zadel iets te kantelen zodat de belasting wel evenredig verdeelt wordt? Zeg maar rechts iets hoger (dan wel links iets lager) Misschien niet een standaard oplossing, maar zou in principe wel haalbaar moeten zijn met een vakman die even met je meedenkt (of misschien ben je zelf wel genoeg technisch aangelegd)

Geen idee verder mbt je vraag over gel vs leer.
Ik heb mijn Broohszadels met veren wel eens opnieuw recht moeten zetten. Mogelijkheden zat bij die constructies. Bij de Lepper Tourer wordt het wel lastiger zonder heftig te gaan buigen en zo. Wel een mooi idee.
Gelzadels zijn berucht om hun doofheid- en broeiopwekkendheid aan bepaalde lichaamsdelen, maar je kunt geluk hebben.
Ik zag net eens een plaatje voorbij komen van een Brooks met pads erop gelijmd/genaaid, dat kun je eenzijdig doen?
1902_sunbeam_gents_21.jpg
Ik denk dat mijn uitleg wat verkeerd word begrepen ... ik zit goed op de Lepper Tourer, maar mijn lichaam zorgt er voor een of andere reden voor dat het zitbotje links dieper is afgetekend op het zadel t.o.v. rechts, hiervan voel ik geen nadelen.
Echter voelt het zadel (het leder) erg hard aan, dat zou ik graag wat zachter / comfortabeler hebben.
Oplossing zoek ik zeker niet in een verende zadelpen.
Verend zadel (eventueel i.c.m. zachter leder) zou wel kunnen en misschien een oplossing bieden, maar dan niet zo opzichtig/uitgesproken als de afbeelding in de post van Shadow.

Zoiets bvb:
https://www.bol.com/nl/p/selle-monte-gr ... pe%3Drecom
Als het zadel (het leder) erg hard aan voelt maar veder goed zit zou ik niet op zoek gaan naar een ander zadel maar kijken naar verende zadelpen.

De Suntour NCX SP12 is niet duur en als je 11 cm zadelpen hebt uitsteken zou ik het zeker eens proberen.
Ed kettingvet schreef:
zo 30 jun, 2019 18:16

Echter voelt het zadel (het leder) erg hard aan, dat zou ik graag wat zachter / comfortabeler hebben.
Voelt het hard aan wanneer je er met de vingers aan voelt of wanneer je er met je kont aan zit? Als je er met je vingers aan voelt moet je de zachtheid wel beoordelen door er met een vergelijkbare kracht op te drukken als je kont dat doet: vele tientallen kilo's.
Als tijdens het fietsen pijn aan je kont krijgt heb je een punt vind ik. :-)
Ed kettingvet schreef:
zo 30 jun, 2019 13:10
Even terug gebruik maken van dit oudere topic ...

Nu het duidelijk is na ongeveer 10 maanden met de Lepper tourer zadel te hebben gereden dat mijn zitbotje links veel lager zit dan dat aan de rechterkant, ga ik verder op zoek naar een alternatief ... de Lepper bevalt m.b.t. de vorm (volledig gezet naar de contouren van mijn achterwerk), maar het leder blijft, ondanks behandeling met bijenwas, erg hard / stug.
...
Dus: ik ga nu op zoek naar een lederen zadel waarvan het leder zachter is, wie heeft hier inzicht in / ervaring mee?
Ik heb het zitbotjes-gedeelte van mijn GB Aspin plaatselijk behandeld met nertsolie/mink oil (bij schoenmaker te krijgen). Gedeelte afgetaped en goed laten intrekken. daarna een stuk fietsen. Had helaas wel invloed op de zwarte verf (ziet er geëtst uit en deel verf verdwenen). Maakte wel uit qua gevoel.

Misschien voor jou een idee om het hele zadel te behandelen? Bij meer GB-zadels (volgens internet ;)) maakte dat het zadel een stuk zachter.